Aihe: Vh100r etuasteputkia
1 2
tommi_899
12.08.2006 19:14:03 (muokattu 12.08.2006 19:14:17)

Lähdetään nyt vaikka siitä että nykyinen soundi ei miellytä, ja vastaavaa Laneytä kokeilleena tiedän että ei ihan oikeaa murinaa siitä lähde. Tarkoitus olisi saada hieman tiheämpää säröä ja tiukempaa alapäätä. Soundista puuttuu myös lämpöä ja sellaista eloisuutta mitä esim Laneyn GH50l vahvistimessa on, sitä toivoisin lisää.

Luulisin, että etuasteputkia vaihtamalla voisi päästä jonkinlaiseen muutokseen.
Eli joku aikaisemmista tuon minun VH100r:n omistajista on vaihtanut koneeseen etuasteputkiksi 2kpl JJ ECC83s, 3kpl Mesa 12ax7STR, ja yksi Electro Harmonix (jonka mallia en muista). Nyt ongelmana on että en tiedä putkista oikein mitään, joten haluaisin vähän apua valintojen kanssa.

Tässä yksi jota olen miettinyt ainakin noiden Mesan putkien tilalle:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=677

Eli ehdotuksia ja neuvoja kaivataan.

edit: (aika päätöntä)
Jucciz
12.08.2006 19:16:55
Älä ainakaan laita enempää noita Tungsoleja kuin yksi. Lähtee järki siitä särön määrästä, mitä useampi tuollainen putki tuottaa. Jos et aitoja Telefunkeneita saa (ja nehän maksavat satasen kipale), kokeile ihmeessä TAD:in HighGrade -putkia, maksavat noin pari kymppiä ja soundaavat todella hienolle.

http://www.tubeampdoctor.com
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
pekurides
12.08.2006 20:20:46

no no jucciz:) kaikki ei ole puritisteja ja jotkut kenties haluavatkin nimenomaan sitä järetöntäö säröä:)

asiaan, luulen että etuputket ei ole ratkaisu, noi jj:t on hyviä ja parempiin tuloksiin pääset jos vaihdat samantien kunnon pääteputket.
kalliimpaa tietty mutta kun ei oikee muutakaan vaihtoehtoa ole ellet halua koko nuppia vaihtaa....

en tiä mitä putkia toi laney käyttää mutta epäilen että el34 nii siihen käy heittämällä JJ:n KT77 tuubit ja niistä lähtee ainakin enempi potkua ja juurikin tiheämpää säröä mielestäni ja hiukan tummempi/tuhdimpi/paksumpi saundi overal.
janik
12.08.2006 21:19:58
en tiä mitä putkia toi laney käyttää mutta epäilen että el34 nii siihen käy heittämällä JJ:n KT77 tuubit ja niistä lähtee ainakin enempi potkua ja juurikin tiheämpää säröä mielestäni ja hiukan tummempi/tuhdimpi/paksumpi saundi overal.

Siihen voi laittaa 5881 tai EL34 putket, napilla valitaan kummat siellä on.
tommi_899
12.08.2006 22:56:13

no no jucciz:) kaikki ei ole puritisteja ja jotkut kenties haluavatkin nimenomaan sitä järetöntäö säröä:)

asiaan, luulen että etuputket ei ole ratkaisu, noi jj:t on hyviä ja parempiin tuloksiin pääset jos vaihdat samantien kunnon pääteputket.
kalliimpaa tietty mutta kun ei oikee muutakaan vaihtoehtoa ole ellet halua koko nuppia vaihtaa....

JJ 6L6 putket päättärissä parhaillaan, tehtaalta kun tuo ulos tulee niin TAD el34 on koneessa.
msormune
13.08.2006 12:48:28
Älä ainakaan laita enempää noita Tungsoleja kuin yksi. Lähtee järki siitä särön määrästä, mitä useampi tuollainen putki tuottaa. Jos et aitoja Telefunkeneita saa (ja nehän maksavat satasen kipale), kokeile ihmeessä TAD:in HighGrade -putkia, maksavat noin pari kymppiä ja soundaavat todella hienolle.

Joo, itsekin pääsyin tuuppaamaan Tung Solin ekaksi etuasteputkeksi, toiseksi Electro-Harmonixin ja kolmanneksi (vaiheenkääntäjä) 7025/E83CC TAD -putken, joka olikin jo tehtaalla asennettu. Kuulostaapi Laney VC15 noilla aikas perskeleen hyvältä, ja gainia riittää omaan käyttöön juuri sopivasti. Nuo siis ovat kaikki ihan ECC83/12AX7 -putkia.

Tung Sol rulettaa. Sen sijaan nuo JJ:n putket ovat kyllä oikotie high-gain -menoon, mutta särötyyppi ei ole kovin murea minun mielestäni.
tommi_899
13.08.2006 12:53:48 (muokattu 13.08.2006 13:05:00)

Putket ovat tässä järjestyksessä

ylempi rivi: (2 putkea, ilmeisesti puhtaan puoli?)

JJ ECC83s | Mesa 12ax7STR

Alempi rivi: (4 putkea, säröpuoli?)

Mesa 12ax7STR | Electro harmonix | JJ ECC83s | Mesa 12ax7STR

Ja päätteessä on siis JJ 6L6 putket

Elikkä Tungsolia ainakin yksiputki, mutta kannattaako muuta lähteä näin alkuun vaihtamaan vai koitanko alkuun vaihtaa vaikka tuon ensimmäisen mesan putken Tungsoliksi?
Spike
13.08.2006 13:00:39
Jossakin noita mesan putkia ainakin kuvailtiin tummasaundisiksi, en tiedä kun en ole itse testannut. Tungsolit ovat ärhäköitä ja aggressiivisia, JJ:t pehmeämpiä (tosin vähän latteita), EH:ssa on korostuneempi yläpää. EI tuottaa ehkä tasaisimman toiston ja toistaa korkeammalle kuin muut, aika hifi. Jotkut Mullardit sitten taas on pehmeitä ja kermaisia (ja kalliita), eivät ehkä mättöön parhaimpia.

Näin siis 12ax7/ECC83-putkista on jäänyt fiilikset.
Clearly motivated by an unholy alliance.
msormune
13.08.2006 13:12:33
Putket ovat tässä järjestyksessä

ylempi rivi: (2 putkea, ilmeisesti puhtaan puoli?)

JJ ||| Mesa

Alempi rivi: (4 putkea, säröpuoli?)

Mesa ||| Electro harmonix ||| JJ ||| Mesa

Elikkä Tungsolia ainakin yksiputki, mutta kannattaako muuta lähteä näin alkuun vaihtamaan vai koitanko alkuun vaihtaa vaikka tuon ensimmäisen mesan putken Tungsoliksi?

Laneyn manuaalissa (tsekkasin Laneyn sivustolta) on kaavakuva, miten signaali kulkee. Sen mukaan ilmeisesti säröpuoli käyttää putkipaikkoja V1, V2 (eli nuo JJ ja Mesa ylemmässä rivissä) ja clean-puoli V3 (eli tuo toinen Mesa alemmasa rivissä)... aika jänskä systeemi. Nuo muut etuasteputket ovat yhteiskäytössä kummallakin kanavalla. Näin ollen särön laatuun vaikuttaisi eniten V1 ja V2, ja clean-soundiin V3.

Tämä on vähän mutuilia, kun ei ole oikein mulla kokemusta yli 15w:n vahvistimista...

Kannattanee kokeilla aika lailla putki kerrallaan (esim. tuo JJ ensin, että miten se vaikuttaa säröön). Itse en ainakaan oikein osaa kuunnella, miten soundi muuttuu jos vaihdan useamman putken kerrallaan.
tommi_899
13.08.2006 13:16:37

mahtaako joku noista olla reverbin tai efektiluupin käytössä? molemmilla kanavilla on oma reverb
janik
13.08.2006 13:32:29 (muokattu 13.08.2006 13:35:06)
mahtaako joku noista olla reverbin tai efektiluupin käytössä? molemmilla kanavilla on oma reverb

Vanhemmasta manuaalista:
1 First gain stage-Clean channel
2 2nd gain stage-Clean channel
3 First gain stage Drive channel
4 2nd gain stage Drive channel
5 3rd gain stage Drive channel
6 Power driver stage

uudemmassa manuaalissa putkien merkinnät ovat jotenkin toisinpäin.

vanhan mukaan:
34
1256

uuden
12
3456

http://www.laney.co.uk/manuals/VH10 … al%20-%202006%20-%20Issue%202.1.pdf
tommi_899
13.08.2006 22:23:51

Lähtee sitten tilaukseen Tungsolia ja svetlanaa katsotaan mitä tapahtuu.
pekurides
14.08.2006 00:38:53

sama signaali menee joka putken läpi ni että kaikki vaikuttaa kaikkeen:)

..luulen että mesan ostoon menee kyllä jos samanlaista saundia haet.... :)
tommi_899
14.08.2006 13:38:19

sama signaali menee joka putken läpi ni että kaikki vaikuttaa kaikkeen:)

..luulen että mesan ostoon menee kyllä jos samanlaista saundia haet.... :)

Tarkotatko nyt että mesat kuulostaa laneyltä? laney on kuitenkin aika brittisoundinen loota. vai ymmärsinkö väärin
Antti1
14.08.2006 14:31:44
Tarkotatko nyt että mesat kuulostaa laneyltä? laney on kuitenkin aika brittisoundinen loota. vai ymmärsinkö väärin

Et sä Tommi oo ainut ketä ei ymmärtäny. Etkö sä mulle sanonu nimenomaan haluavasi noista Mesan putkista eroon? Sillon tuskin kannattanee Mesan vahvaria ainakaan ruveta ostamaan, ottaen huomioon että brittisoundit ylipäätään taitaa tällä hetkellä olla sun juttusi. Mikäs siinä rectumfrier viereen vaan kakkospeliksi, ketä maksaa?
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
janik
14.08.2006 19:12:46
Miten muuten 5881 ja EL34 putket eroavat toisistaan? Onko niissä jotain huomattavaa saundi eroa?
kimurantti1
14.08.2006 21:19:28 (muokattu 14.08.2006 21:37:48)
Hmm, mun on kyllä tultava tänne väliin korjaamaan, että VH100R ei ainakaan säröjen osalta ole mitään ihan puhdasta brittisoundia, jos siis brittisoundilla tarkoitetaan Marshalleja sun muita. Puhtaatkin on aika tummat soundiltaan, ainakin verrattuna Fender-kilinään.

VH100R:ssä on tehdasasenteisena TAD:n putket, jotka tuntui ainakin viikonloppuna studiolla toimivan kuin häkä. Itsekin mietin 6L6:sten kokeilua jossain vaiheessa, mutta viime studioreissun jälkeen tulin toisiin ajatuksiin. Toinen kitaristi veti Englin Powerballilla, joka sekin on ihan pätevä vahvistin omalla sarallaan, mutta tuli taas huomattua miksi päädyin VH100R:n ostamaan. Ei ole Powerball mikään all around-peli, ei sitten millään. Hyvää rokkisoundia sai ruuvata vähän aikaa, ja laulavaa leadia jouduttiin etsimään ties kuinka kauan. Kompit saatiin toimimaan, leadien osalta lopputulos oli kelvollinen, muttei missään nimessä hyvä. Toisin VH100R:n kanssa, ekut lähes klo 12.sta ja menoksi vain.

Kaappina oli V30:sillä ladattu Mesa/Boogie, ja voi olla, että Powerball olisi toiminut paremmin jollain toisella kaapilla/toisenlaisilla elementeillä. Olen vähän varauksella suositellut VH100R:n kaveriksi V30:siä, mutta nyt voin hyvällä omatunnolla vetää varaukset pois.

Ai mikä tässä oli pointtina? Laita ihmeessä EL34:set päätteeseen, on varmaan aikalailla eri peli sen jälkeen. Voin laittaa ääninäytettä tässä joku päivä.

janik:
Miten muuten 5881 ja EL34 putket eroavat toisistaan? Onko niissä jotain huomattavaa saundi eroa?

Eikös 5881 ole vähän 6L6:sten suuntaan kallisteleva, ja yhteensopiva? Näin ulkomuistista ja mutupohjalta jos en aivan paskaa puhu, niin soundissa todellakin on eroa. EL34:set tuuttaavat enemmän middleä, kun taas 6L6:t bottnea ja yläpäätä, ja niistä taitaa lähteä pienemmällä volumella vähän puhtaampaa puhdasta.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
janik
14.08.2006 22:01:21
janik:

Eikös 5881 ole vähän 6L6:sten suuntaan kallisteleva, ja yhteensopiva? Näin ulkomuistista ja mutupohjalta jos en aivan paskaa puhu, niin soundissa todellakin on eroa. EL34:set tuuttaavat enemmän middleä, kun taas 6L6:t bottnea ja yläpäätä, ja niistä taitaa lähteä pienemmällä volumella vähän puhtaampaa puhdasta.

Eikös 5881 ja 6L6 ole sama asia?
Mulla on 5881 putket tuossa ihan tehtaan jäljiltä, ne on vaihtaneet ne jossain vaiheessa EL34 putkiksi.
Varmaankin siten joskus tulevaisuudessa kokeilen pistää EL34 tuubit sinne. Middlekkäämpää siitä haluasinkin hiukan.
kimurantti1
14.08.2006 22:22:06
Eikös 5881 ja 6L6 ole sama asia?

Ne ovat yhteensopivat, mutta eivät ole sama asia. 5881:ssä on vähän vähemmän tehoa, soundista en tiedä paljoakaan.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)