Aihe: Käden asennosta
1 2 3
Pirkka
05.06.2006 18:14:54
Toinen vähän enemmän henkimaailman pointti jonka olen omalta kohdaltani huomannut basson korkeuteen liittyen on se että mitä alempana basso roikkuu, sen rennompi fiilis on soittaa ja touhuta lavalla, vaikkei über-tilut ylänauhoilta lähdekään yhtä näppärästi kuin lyhyemmällä hihnalla. Jotenkin se korkealle ripustettu basso tuntuu muurilta mun ja yleisön välissä.

Kyllä. Siinä on just se Äetsän sävelkulkulaitoksen modulaatiosukka-meininki joka ei sovi joka paikkaan. Onneksi sopii tiettyihin paikkoihin, esim. jazzmusaa on kiva soitella basso korkeella mun mielestä. Vaikka oon huono jazzissa tuo se korkealla oleva basso siihen sellaisen nastan "diggailenpa tässä itseäni" fiiliksen. Mut saksipotkut kuuluu hoitaa pitkällä hihnalla.
SweetChild
05.06.2006 23:27:22
Itselläni on pitkät luuranko-sormet ja luuranko-kädet, niin voin pitää bassoa aika alhaalla eikä ranteeni taitu huonoon asentoon vaikka pidän bassoa siten, että tuo yläosa on vähän sukukalleuksien alapuolella.
Shotgun blues
DVD
05.06.2006 23:46:35
"Avoimessa" pinsettiotteessa, eli tuen vain peukalolla kaulan takaa.
absqua
06.06.2006 08:12:33
Äetsän sävelkulkulaitoksen modulaatiosukka

Heh. Ei kysyttävää.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
MikkiHiiri
06.06.2006 09:15:31
Jeah! Juuri toi ergonaamio oli mielessä tätä kirjoitellessä. Ettei tuu runk*köh* rannejännetulehdusta.

Mä yritän välttää "rannejännetulehdusta" siten, että kädenselkä muodostaa suoran linjan kyynärvarren kanssa. Ranne ei siis ole mutkalla mihinkään suuntaan. Asento tuli opeteltua joskus klassista kitaraa räplätessä. Toimii hyvin myös basson kanssa, mutta basso ei voi tällöin olla kovin alhaalla.
Teijo K.
06.06.2006 09:20:50

Kyllä. Siinä on just se Äetsän sävelkulkulaitoksen modulaatiosukka-meininki joka ei sovi joka paikkaan. Onneksi sopii tiettyihin paikkoihin, esim. jazzmusaa on kiva soitella basso korkeella mun mielestä. Vaikka oon huono jazzissa tuo se korkealla oleva basso siihen sellaisen nastan "diggailenpa tässä itseäni" fiiliksen. Mut saksipotkut kuuluu hoitaa pitkällä hihnalla.

Mie en osaa soittaa kuin sbasso aika ylhäällä, niin pakko se on silleen sitten soittaa niin hevit kun humpatkin. :( Mutta onneksi olen amatööri niin ei sillä ole niin merkitystä. :) Ja itseasiassa aika voimakkaasti siirtynyt ainakin toistaiseksi kondransoittoon, joten se basson korkeus ei ole olennainen siinä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
ma ana
16.06.2006 14:42:44

Kiitoksia vielä kaikille kommenteista! Näistä on paljon apua sopivaa asentoa hakiessa.

Basso n. vajaan 40 asteen kulmassa, tiukasti rintaa vasten syleilyssä, kyynärpää noin 90 asteen kulmassa, ja 'tiikerinkynnet' tyyppinen sormien asento tuntuu tällä hetkellä olevan sopiva, tai siis se millä harjoituksia pystyy miten kuten ajelemaan.

Ranne on kyllä hiukka taipunut, ehkä 20 astetta (lyhyt etusormi ei muuten yletä E kieleen). Eipä näillä pikkukätösillä muuten tahdo esim. 'oktaavia alempaa' ylettää (etusormi + pikkurilli). Kateeksi käy pitkäsormisia!!

Peukalo tahtoo viuhua minne sattuu, mutta kun sormien 'veto' tulee olkapäästä en ole keksinyt mihinkä sitä nyt sitten tarvitsisikaan.

Hirmusti joutuu kyllä sormien, kämmenen ja kyynärvarren lihaksia käyttämään. hmm...
Easy like Sun Day Mourninggggg...
bluesteel
16.06.2006 17:43:52 (muokattu 16.06.2006 17:44:53)

EDIT: Ei mitään
zookiejoe
29.06.2006 10:21:50
Olen miettinyt vasurin asentoa uusiksi tässä viime aikoina ja mielestäni mielenkiintoinen artikkeli aiheesta:
http://www.adamnitti.com/bass_player_03.shtml

Kas tällä mallilla minä ainakin bassottelen, muutoin ei ylety..
-= Verba volant , scripta manent =- = Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy =
Basismi
29.06.2006 12:35:11
Olen miettinyt vasurin asentoa uusiksi tässä viime aikoina ja mielestäni mielenkiintoinen artikkeli aiheesta:
http://www.adamnitti.com/bass_player_03.shtml

Tämähän on se perinteinen hifi-soittotyyli jota käytettäessä basso on tyyliin sopivasti leuan alla. Tällä tyylillä mennään vaikka rock-uskottavuus siinä kieltämättä kärsiikin. Tosin jos mennään lippubassolla tai vast missä ei tarvi kurotella, on mulla sormet aika nipussa. Sitten jos pitää jotain ääntä hakea kaumpaa, niin vasta alkaa sormet erkaantua toisistaan.

Vois oikeastaan opetella soittamaan pikkusen alempaa, tuo Millerin tyyli on aika hyvä sekoitus niin rok- kuin jats-uskottavuutta.
http://www.marcusmiller.com/photos/4545.jpg
Viistous helpottaa soittamista!
Wil-J
13.08.2006 17:10:14 (muokattu 13.08.2006 17:11:49)
Ergonomiaa ajatellen näin:

Väärin: http://www.adamnitti.com/images/lessons/bassplayer_03/fig4.jpg

Oikein: http://www.adamnitti.com/images/lessons/bassplayer_03/fig2.jpg
http://www.adamnitti.com/images/lessons/bassplayer_03/fig1.jpg

Itse soitan juuri kuten alemmassa. Se on vaan mukavin ja terveellisimmän tuntuinen tapa mulle.

Ei tän tänne ollut tarkotus tulla.
I'm your mama, I'm your daddy, I'm that nigga in the alley.
PikkuPesonen
14.08.2006 17:31:46
Näin juuri kun Wil-J sanoi. Tekisi mieli sanoa, että se on oikein pelkästää sen takia, että niin on minulle opetettu alussa. No, kai se on kumminkin niin, että niin pitää soittaa kun tuntuu parhaalta. Teen yleensä suuretkin hypyt sormilla(jos mahdollista), enkä liikuta koko kättä paljonkaan.
Karlsson
14.08.2006 17:39:36
Ergonomiaa ajatellen näin:

Väärin: http://www.adamnitti.com/images/lessons/bassplayer_03/fig4.jpg

Mulla on käsi periaatteessa näin, en vaan saa rannetta millään noin kauheeseen asentoon.

Oikein: http://www.adamnitti.com/images/lessons/bassplayer_03/fig2.jpg
http://www.adamnitti.com/images/lessons/bassplayer_03/fig1.jpg

Itse soitan juuri kuten alemmassa. Se on vaan mukavin ja terveellisimmän tuntuinen tapa mulle.

Sen sijaan tuo alempi näyttää lähes kivuliaalta venytykseltä.

Ei sillä, itse kukinhan voi vetää sillä mikä tuntuu parhaalta, mutta kun oikein ja väärin-asetelmia ruvetaan tekemään...

Ei tän tänne ollut tarkotus tulla.

Ai no sitte ei mitää.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
Wil-J
14.08.2006 17:45:06
Ei sillä, itse kukinhan voi vetää sillä mikä tuntuu parhaalta, mutta kun oikein ja väärin-asetelmia ruvetaan tekemään...

Tarkoitus ei ollut mitään ultimaattista galaktista totutta tuoda julki, vain se minkä olen oppinut ja itse havainnut. Toki kukin soittakoon niin kuin parhaalta tuntuu. Ei se väärin ole.

Ai no sitte ei mitää.

Ei kun linkistä toiseen kuljettuani sekosin jo keskustelusta.
I'm your mama, I'm your daddy, I'm that nigga in the alley.
Travenin
14.08.2006 18:03:50
Mulla on käsi periaatteessa näin, en vaan saa rannetta millään noin kauheeseen asentoon.

Sen sijaan tuo alempi näyttää lähes kivuliaalta venytykseltä.

Hyväksyn että kukin soittaa omalla tyylillään, katson vaan "pahasti" jos nään kun joku soittaa sormet miten sattuu ja basso polvien korkeudella. Muista venytellä.
iseenoreasontousethespacebutton.
Karlsson
14.08.2006 19:11:44
Hyväksyn että kukin soittaa omalla tyylillään, katson vaan "pahasti" jos nään kun joku soittaa sormet miten sattuu ja basso polvien korkeudella. Muista venytellä.

Elikkäs mulla on basso alhaalla, ei kuitenkaan polvissa, ja käden asento on tuo nyrkki (vai siis "miten sattuu"?). Ja ihan sen takia, että se on osoittautunut ergonomisimmaksi itselleni. Venyttely on suotavaa, oli se basso nilkoissa tai päähän vedettynä.

Sen sijaan, että yritetään antaa yleispäteviä ohjeita, voisi itse kukin kuunnella kehoaan ja sen perusteella tehdä johtopäätöksiä, omalta osaltaan. Pari juttua jotka pitää muistaa huomioida: Soittimen on hyvä pysyä itsestään paikallaan, eli sitä tarvitsee pidellä mahdollisimman vähän. Käsien nivelissä ei saisi olla liian suuria kulmia, eikä missään kohtaa saisi tuntua liian suurta vääntöä jänteisiin. Mieluummin mitä vähemmän, sen parempi.

Ja se missä asennossa on nopein soittaa, ei ole merkitsevää.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
Teijo K.
14.08.2006 20:32:13

Onko teillä ns. "paha silmä"?
Johannes_t
14.08.2006 22:52:24

Ja se missä asennossa on nopein soittaa, ei ole merkitsevää.

Höpö höpö, tottakai se on merkitsevää. Asento, jossa on mukava soittaa nopeasti on myös asento jossa kädet ovat luonnollisimmassa asennossa. Se ei välttämättä ole kuitenkaan mukavin asento, ainakaan fiiliksen suhteen.

Vieläkerran, asento.
Teijo K.
15.08.2006 07:58:02

Höpö höpö, tottakai se on merkitsevää. Asento, jossa on mukava soittaa nopeasti on myös asento jossa kädet ovat luonnollisimmassa asennossa. Se ei välttämättä ole kuitenkaan mukavin asento, ainakaan fiiliksen suhteen.

Vieläkerran, asento.

Mut onks nopein asento välttämättä se parhaan tuntunen oikeesti?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)