Aihe: Basari - tuo ainanen murheenkryynini
1 2 3 4 5 6 7
Anarkian_Airut
14.08.2006 15:06:15
Nostetaanpa tämä ylös pienellä kysymyksellä. Voisiko joku asiaa paremmin tunteva neuvoa/antaa vinkkejä miten kannattaisi alkaa rakentamaan SUUNNILLEEN tällaista basarisoundia:

http://personal.inet.fi/koti/anarkian.airut/basari.mp3

Siis ihan vireestä lähtien (esim. lyöntikalvon kireys suhteessa resokalvoon) ja jotain suuntaa-antavia asetuksia esim. kompressointia ja EQ:ta varten.

Nauhoitettava rumpu on Ludwigin 22" vaahterapönttö, lyöntikalvona Remon Powerstroke 3 ja resona Evansin eq3 resonant reiällä. Mikrofonina toimii Sennheiserin MD421U-2 (En ole aivan 100% varma, kun on lainavehje. Laadukas pitäisi kuitenkin olla.).

Vai tavoittelenko näillä vehkeillä mahdottomia?
passe
14.08.2006 15:54:12 (muokattu 14.08.2006 15:56:08)
Nostetaanpa tämä ylös pienellä kysymyksellä. Voisiko joku asiaa paremmin tunteva neuvoa/antaa vinkkejä miten kannattaisi alkaa rakentamaan SUUNNILLEEN tällaista basarisoundia:

http://personal.inet.fi/koti/anarkian.airut/basari.mp3

Siis ihan vireestä lähtien (esim. lyöntikalvon kireys suhteessa resokalvoon) ja jotain suuntaa-antavia asetuksia esim. kompressointia ja EQ:ta varten.

Nauhoitettava rumpu on Ludwigin 22" vaahterapönttö, lyöntikalvona Remon Powerstroke 3 ja resona Evansin eq3 resonant reiällä. Mikrofonina toimii Sennheiserin MD421U-2 (En ole aivan 100% varma, kun on lainavehje. Laadukas pitäisi kuitenkin olla.).

Vai tavoittelenko näillä vehkeillä mahdottomia?

Jokaisessa basarissa on oma soundinsa, puhumattakaan eri kalvoista ja tietenkin myös mikrofoneista. En kuule p*****kaan näillä tiatskan matopurkeilla, mutta eipä tuossa vireessä nyt mitään sen kummempaa ole, aika perusvire, ei kalvo mitenkään jazz piukalle kiristettynä.

Idea: Mikitä se basari ja laita samalla tuo referenssi basari media playeriin. Sitten alat vaan vertailemaan ja virittelemään/demppaamaan rumpua ja siirtelemään mikkiä. Todennäköisesti löytyy aika nopeasti se oikea suunta.
"Good is in the details..."
drlecter
14.08.2006 16:39:58

Morjens!

Laitanpa tässä nyt soundeja, jotka olen ruuvannut seuraavalle demolle.
Parannusehdotuksia?

http://koti.mbnet.fi/nomeband/muut/rumpusoundit.wav
passe
14.08.2006 17:01:14 (muokattu 14.08.2006 17:01:45)
Juu, kyllä oikea suunta alkaa löytymään, mutta en oikeen saa tuollaista selkeää ja jytisevää soundia aikaseksi. Voi olla että myös huone vaikuttaa melkoisen negatiivisesti (pieni+huonohko akustiikka).

Siirtele basaria ympäri huonetta ja jätä siihen missä jytisee eniten. Rumpujen sijoittaminen nurkkaan tuo usein lisää jortikkaa, mutta samalla yleensä niitä ei toivottujakin heijastuksia ym. Lykkäät sinne huoneeseen tarvittaessa sekalaista huonekalua ja vaikka mitä, jos akustiikka on ihan p:stä.
"Good is in the details..."
Anarkian_Airut
14.08.2006 17:15:23
Siirtele basaria ympäri huonetta ja jätä siihen missä jytisee eniten. Rumpujen sijoittaminen nurkkaan tuo usein lisää jortikkaa, mutta samalla yleensä niitä ei toivottujakin heijastuksia ym. Lykkäät sinne huoneeseen tarvittaessa sekalaista huonekalua ja vaikka mitä, jos akustiikka on ihan p:stä.
Juu, pitää kokeilla. Kiitos vaan neuvoista.
Halsu
14.08.2006 18:54:23

Tuosta nykyisestä soundistakin saa väännettyä tuon kohtullisen lähelle mallisoundia ihan perusmiksutuksella, kokeilepa seuraavia (pikatestailun tuloksia):

1. EQ: korosta noin 60 Hz ja 2,5 kHz kohdilta, tuota 60 hertsiä voi laittaa tosi reippasti. 5-6 kHz yläpuolelta ja 30-40 Hz alta voi leikata about kaiken pois.
2. Kompressiota... muutaman dB:n verran. 15 ms atakki / 250 ms release tuntui kivalta.
3. Kaikua - lyhyt jyrähdys, leikkaa kaikki yläpäät pois, laita predelaytä sen verran ettei syö atakkia...
CU -- Eki
rintapek
15.08.2006 22:50:11

En tiedä kenelle on apua, tai paljonko liittyy aiheeseen, mutta...
x - saundi y- rumpuun on aina enemmän tai vähemmän keinotekoinen.

Ajattele kuuntelevasi asiallista rumpalia, asiallisessa tilassa, yleisönä.
"Rummut" on kutakuinkin yksi "soitin" lähes monona, no ehkä lievä stereo.

"Tämän päivän" levysaudeissa bassari ja virveli ovat yllämainittuun tilanteeseen verrattuna ylikorostettuja.
Ehkä johtuu siitä, että ne on ne, jotka PA:han ensimmäisenä kuuluvuuden varmistamiseksi työnnetään, jos sinne jotain työnnetään. Tiedä häntä.

Anywäy, jos "konerumpuja" haluat purkkiin, niin se on sitten ruuvailua.
Jos "liverumpuja" haluat purkkiin, ja saundi on paska, niin kts edellä soittajan ja virityksen merkityksestä. (Soittaja muuten soittaa huomaamattaan pykälää rankemmalla "tatsilla", jos sille lyö tulpat korviin.) Joskus ehkä tulee sitten se "demppauksen" tarve. Tila on kaikuinen ja "kumisee" liikaa ?
Tämä on nyt sitten harvinaisen amatöörimäinen vinkki, mutta...
... kaikki kalvoa vasten lepäävät vaimennukset tappavat sen vähäisenkin saundin.
Käyttämättöminä pahimmillaan resonoivat. Jos niitä on, niin äkkiä pois.
Bassarista pois se vanteen alle kiristetty huopanauha, joka oli muotia 70- luvulla.
Jos "dempata" tarvitsee, niin rungon sisällä on tilaa. Vanteenpidikkeiden kiinnitysruuveihin, siis rummun sisään, saa kiristettyä sen pyyhkeen, tai fleece- neuleen, jonka "päälle voi lisävaimennukseksi laittaa vaikka vanulevyä, jos tarvis.
Kankaan/vanun keskelle voi leikata reiän, jos tarvis. Sopiva määrä ja mahdollisen reiän koko selviää sitten kokeilemalla.Kunhan vain pitää "fyllin" irti ylä- ja alakalvosta. Bändimme treenikämpällä ongelmallinen virvelin, sanoisinko "kireä" saundi muuttui ihan kelpo virveliksi kymmenessä minuutissa.

Jos ei toimi, niin no harm done. Fylli poistuu jälkiä jättämättä samaisessa kymmenessä minuutissa.
Jos jokin toimii treenikämpällä ja livenä, niin en näe syytä miksi ei toimisi myös nauhalla. Tai päinvastoin.
One kind of music only - the good kind
milcoin
15.08.2006 23:02:52
Jos jokin toimii treenikämpällä ja livenä, niin en näe syytä miksi ei toimisi myös nauhalla. Tai päinvastoin.

Erottelu on keikalla/treeniksellä ja levyllä suunnilleen samaa luokkaa, vai?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
rintapek
16.08.2006 01:04:04

Erottelu on keikalla/treeniksellä ja levyllä suunnilleen samaa luokkaa, vai?

Unohdin sanan "periaatteessa". Tai "sopivasti soveltaen".
En ole huippumuusikko, saatika studioguru, mutta unohdit sanoa taikasanat:
miksi ei ? Noin periaatteessa..?
Ikuinen paradoksi. Livebändit haluaa kuulostaa ... no sellaista kuin bändi x levyllään Z...
Äänimiehet haluaa (jos haluavat) taltioida "sen aidon" bändisaundin.
Ja siinä sitä ollaan. Mitä itse haluat ? Livenä tai nauhalle.
... vai... ?
milcoin
17.08.2006 00:48:07
Unohdin sanan "periaatteessa". Tai "sopivasti soveltaen".
En ole huippumuusikko, saatika studioguru, mutta unohdit sanoa taikasanat:
miksi ei ? Noin periaatteessa..?
Ikuinen paradoksi. Livebändit haluaa kuulostaa ... no sellaista kuin bändi x levyllään Z...
Äänimiehet haluaa (jos haluavat) taltioida "sen aidon" bändisaundin.
Ja siinä sitä ollaan. Mitä itse haluat ? Livenä tai nauhalle.
... vai... ?

Sekavaa tekstiä.

Studiossa pätee useimmiten ihan eri säännöt kuin livenä. Edes hyvä livebiisi ei toimi aina levyllä puhumattakaan soittajista/kamoista/vireistä jne.

Periaatteessa joku juttu voi toimia hyvin molemmissa mutta eiköhän se oo enemmän poikkeus kuin sääntö. Aina pitää soveltaa ja se oli se taikasana jonka sä unohdit.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
rintapek
17.08.2006 13:42:32

Sekavaa tekstiä.

Olet oikeassa. Anteeksi.

Mitä epäonnistuneesti yritin oli jotain tällaista:

Eli aika monet bändit haluaa/yrittää livenä kuulostaa mahdollisimman paljon samalta kuin levyllä. Eli "tuotettua" saundia. Siinä pätevät, soveltaen, kuten sanoit samat konstit lavalla, kuin levyllä. Ei tokikaan kaikki.

Normaalisti soitettaessa se bassari on vain yksi osa instrumenttia nimeltä "rummut".
Nykyisin sekä lavalla, että levyllä bassari ja virveli tuodaan esiin melko ylikorostuneesti. Tukevat biisiä paremmin, mutta melko luonnoton instrumentiksi "rummut"

Eli jos studiossa yritetään tallentaa se, miltä bändi kuulostaa; ja bändi puolestaan yrittää kuulostaa siltä, miltä se tuotettuna kuulosti, niin...siinä tulee paradoksi.
kivi
17.08.2006 14:01:44 (muokattu 17.08.2006 14:02:34)
Eli jos studiossa yritetään tallentaa se, miltä bändi kuulostaa; ja bändi puolestaan yrittää kuulostaa siltä, miltä se tuotettuna kuulosti, niin...siinä tulee paradoksi.

Suosittelen vierailua Eppu Normaalin keikalle, kun nämä nyt kuulemma taas lähtevät rundille, ihan totta.

Siinä on 'shöy', jossa tärkeimpänä tavoitteena on toisintaa joka kappaleen kohdalla kunkin levyn 'aikalaissaundi', ja tunnelma onkin parhaimmillaan kuin kuuntelisi äärimmilleen viritettyä autohifiä - puhdasta äänentoistoa paikassa johon se ei mitenkään sovi eikä kuulu.

Mulle ne harvat kerrat kun olen käynyt katsomassa aikuisen Eppu Normaalin taidokasta ja hiottua livekuntoa, ovat olleet järjestään isoja järkytyksiä. Vain kuvatekstit puuttuivat, ja päällimmäinen tunne on ollut, että mieluummin sittenkin olisin jäänyt kotiin. Se on ollut tärkeä havaita, koska tuolla tavalla palauttaa itsensä maan pinnalle siitä, että tahtoisi paremman saliäänen - nyt se paras saliääni on nähty, eikä se johtanut mihinkään!

Kyllä livessä on ihan muut suureet.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Timo JM
17.08.2006 15:57:05

Suosittelen vierailua Eppu Normaalin keikalle, kun nämä nyt kuulemma taas lähtevät rundille, ihan totta.

Mä olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä, että Eput on niin hyvässä kuin pahassa eräänlainen Suomen Toto.

(Kuuntelen kyllä mielummin jälkimmäistä.)
...siis mun mielestä.
Notefix
17.08.2006 16:40:01

Mä olen jo pidemmän aikaa ollut sitä mieltä, että Eput on niin hyvässä kuin pahassa eräänlainen Suomen Toto.

Mä ku luulin et ne on Suomen Dire Straits...no, kummatkin ihan kelpo bändejä.
"Layers of layers of shit!"
milcoin
18.08.2006 00:31:53
Mä ku luulin et ne on Suomen Dire Straits...no, kummatkin ihan kelpo bändejä.

Mä äänestän kans Dire Straitsia.
Timo JM
18.08.2006 00:54:01

Mä äänestän kans Dire Straitsia.

Okei, ehkä se on lähempänä.
...siis mun mielestä.
Anarkian_Airut
27.08.2006 17:39:26
Vielä kysymystä. Onko Beta52 oikeesti niin överisti EQtettu ku jotkut antaa ymmärtää? Vai saako sillä aikaseks luomumpaaki soundia? Oon nyt kahden vaiheilla että hommaanko ton Beta52:n vai Senkun 602.
Raimo
27.08.2006 18:21:20

Vielä kysymystä. Onko Beta52 oikeesti niin överisti EQtettu ku jotkut antaa ymmärtää? Vai saako sillä aikaseks luomumpaaki soundia? Oon nyt kahden vaiheilla että hommaanko ton Beta52:n vai Senkun 602.

Mulla ainakin tulee B52:a useimmiten paha mieli. Sitä tapponapsua ei meinaa enää saada poiskaan... D112 futaa mulle paremmin.
Uutta näytettä...
Mikael
27.08.2006 18:35:16

Mulla ainakin tulee B52:a useimmiten paha mieli. Sitä tapponapsua ei meinaa enää saada poiskaan... D112 futaa mulle paremmin.

Sama juttu ton 52:sen kanssa. 421 on ykkösvalinta ja toi 112 löytyy kans hyllystä. Noita ribboneita pitäis seuraavaks testailla ehjän resokalvon kanssa...
Siitä mistä aita on matalin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)