khuuki 13.08.2006 11:26:23 | |
---|
Tässä viimeaikoina on askarruttanut seikka, että kumpi on nyt sitten parempi: ruotsinlaivakorkeus vai rock-uskottavuus bassoa soitettaessa? Olen huomannut, että rintakehän päällä soitettaessa, basso resonoi paremmin ja muutenkin soittotuntuma on tiukempi. Plussana vielä se, että ylettyy paremmin vasurilla kaulan joka paikkaan. Miinuksina on tietenkin esteettisyys. Näyttää siltä niinkuin viideskieli olisi ripustettu kaulan ympäri. Rock-korkeudessa (määrittelisin rungon keskivaiheen tonne vyötärön seudulle) taas huomaa sen , että soittotuntuma on löysempi ja voi hiukan kukkoilla samalla ilman että tarvitsee tehdä sitä jazzheiluntaa (). Plussana vielä, että yleensä oikean käden jännetupentulehduksilta vältytään. Miinuksina vasuri väsähtää helposti varsinkin jos on yhtään rikkaampia kaulajuoksuja tiedossa. Rennomman näköistä työskentelyä, vaikka loppujen lopuksi raskaampaa (Ainakin itselleni). Mitenkä muilla? " tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu |
Karlsson 13.08.2006 11:42:48 | |
---|
Mulla näyttäs olevan tommosella "tuntuu mukavalta" -korkeudella. Onks kellään muulla sama juttu? "Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli |
Zarmo 13.08.2006 11:56:39 | |
---|
Mulla näyttäs olevan tommosella "tuntuu mukavalta" -korkeudella. Onks kellään muulla sama juttu? Miulla ei oikein mikään korkeus tunnu tuntuvan mukavalta. Aina on jonpi kumpi käsi huonosti. Perkele. |
Nieby 13.08.2006 12:09:24 | |
---|
Mulla näyttäs olevan tommosella "tuntuu mukavalta" -korkeudella. Onks kellään muulla sama juttu? siis mulla on just samalla korkeudella! hoho. melko matalallahan se on, ei ollenkaan rintakehän päällä. mutta niin on hyvä soittaa, toki "oikeaoppinen" ote on ainakin korkeammalta vaikeahko ottaa. mutta kun hieman kääntää bassoa pystysuunnassa niin johan helpottaa. |
Samu S. 13.08.2006 12:13:22 | |
---|
Mulla näyttäs olevan tommosella "tuntuu mukavalta" -korkeudella. Onks kellään muulla sama juttu? Mulla on kans toi "tuntuu mukavalta" -korkeus ollu käytössä ihan bassonsoittoharrastuksen alusta asti. |
khuuki 13.08.2006 12:16:28 | |
---|
siis mulla on just samalla korkeudella! hoho. melko matalallahan se on, ei ollenkaan rintakehän päällä. mutta niin on hyvä soittaa, toki "oikeaoppinen" ote on ainakin korkeammalta vaikeahko ottaa. mutta kun hieman kääntää bassoa pystysuunnassa niin johan helpottaa. Mikä on "oikeaoppinen" ote? Mitä ne gurut neuvoo ogeleissa ja sibiksissä? Ei kai siellä harrasteta bassojoogaa. " tö bass vas guut pat te soong vas sliperi" -Kaitsu |
Zarmo 13.08.2006 12:18:17 | |
---|
Oon miettiny, et jos siirtäs tota taaempaa hihnatappia vähän, ni basso vois olla vähän pystymmässä ja saattas olla parempi. Pitäs kai kokeilla, kuhan jaksas. |
Pirkka 13.08.2006 13:02:13 (muokattu 13.08.2006 13:17:48) | |
---|
Mikä on "oikeaoppinen" ote? Mitä ne gurut neuvoo ogeleissa ja sibiksissä? Ei kai siellä harrasteta bassojoogaa. Onpa ihan uskomaton kysymyksen asettelu mutta tuolla jo höpistiin aiheesta: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=125853 Mulla on ollu ruotsinlaivalla basso melkein vyötärön alapuolella... |
absqua 13.08.2006 13:32:55 | |
---|
Mulla on ollu ruotsinlaivalla basso melkein vyötärön alapuolella... Sama homma.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
paavi 13.08.2006 13:41:23 | |
---|
Mulla on ollu ruotsinlaivalla basso melkein vyötärön alapuolella... Mulla lähtee ruotsinlaivalla etenkin aamuisin basso jostain haudan takaa... Toi aloituskirjoitus voisi olla täysin mun kynästä. Sitä yleisesti sopivaa korkeutta ei tavallaan ole, koska aina joutuu tekemään kompromissia jossain. Mulla onkin sellainen kompromissikorkeus kai...
|
Royal Banzai 13.08.2006 19:13:37 | |
---|
Mä pitäisin "ruotsinlaivakorkeudella" ellei se olis helvetin huono asento mun pitkille käsille. Mukavuussektorillehan se on sitten ajan myötä hakeutunut. |
Hullu basisti 13.08.2006 21:05:10 | |
---|
Mulla on kanssa pitkät kädet ja siksi basso melko alhaalla. Toisekseen kaljavatsa tekis mulla ainakin sen että jos soittais ruåttilaiva korkeudella niin se basso ois vaaterissa kielet ylöspäin (vähä niinku kantele). Ja mullahan on kaljavatsa joten basso on siellä munien ja navan välimaastossa jossain. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Teijo K. 13.08.2006 21:48:07 | |
---|
Missä nyt parhaalta tuntuu. Kaippa nyt jokaisella on erimallinen kroppa niin se erimallinen soitinkin passaa vähän eri kohtaan siinä. |
Missä nyt parhaalta tuntuu. Kaippa nyt jokaisella on erimallinen kroppa niin se erimallinen soitinkin passaa vähän eri kohtaan siinä. Näin on. Sitäpaitsi uskottavuus, oli se sitten rockia tai ruotsinlaivaa, lähtee ihan muualta kuin basson korkeudesta. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
jjylli 14.08.2006 05:33:23 | |
---|
Näin on. Sitäpaitsi uskottavuus, oli se sitten rockia tai ruotsinlaivaa, lähtee ihan muualta kuin basson korkeudesta. ai. no mistä? |
hemmo 14.08.2006 07:31:07 | |
---|
ai. no mistä? Kuteista, fledasta, meikeistä. "Ampeg, leipoo joka puolelta." -jokuvaan,
"Monster, jyrsii joka puolelta." -Juki69,
"Behringer, kyrpii joka puolelta." -Sam Other
"Marshall, kourii joka puolelta." -Sisäpiiri,
"Fender, kuullottaa tosi hyvältä." -arva |
absqua 14.08.2006 13:40:21 (muokattu 14.08.2006 13:40:32) | |
---|
ai. no mistä? karismalla höystetystä kokonaisvaikutelmasta. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
jjylli 14.08.2006 13:45:00 | |
---|
karismalla höystetystä kokonaisvaikutelmasta. ai.pitääkö sitä treenata peilin edessä? |
absqua 14.08.2006 13:47:38 | |
---|
ai.pitääkö sitä treenata peilin edessä? ei. vai ootko sä treenannut? Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
jjylli 14.08.2006 13:55:23 | |
---|
ei. vai ootko sä treenannut? en, mutta aattelin että jos siitä olis hyötyä, niin vois kokeilla. |