Aihe: kukahan vastuussa??
1 2 3
musamies
13.08.2006 12:00:15
Minusta on aika selvää, että ostaja ymmärsi ettei hänen osaamisensa ollut paras mahdollinen. Siksi hän kysyi apua myyjältä, eikä suinpäin mennyt ostamaan tavaraa. Kyllä ammattilaisen sanaan pitää voida luottaa.

Kysyin myynnin ammattilaiselta. Olisi pitänyt kysyä nimenomaisen alan teknologia-ammattilaiselta. Voihan sellaisia myyjissäkin joskus olla, mutta eiköhän ole hommissa enemmän tuotekehitys- ja suunnittelupuolella.
aimotuska
13.08.2006 12:11:59 (muokattu 13.08.2006 12:15:28)
Tekstistä käy ilmi, että yhteensopivuus oli "voi"-tasoa. Teksti ei kyllä kerro, miten tarkasti asiakas on tuonut ilmi, mitä kalustoa häneltä itseltään löytyy. Myyjän tehtävä on tosiaan myydä roinia kaupasta, mutta on asiakkaan harhaanjohtamista myydä vääriä kamoja väärille laitteille.

Alto Macro 2400 ei todellakaan ole yhteensopimaton laite TXD218:n kanssa. Ei niin mitenkään päin. QSC:n ISA-sarja sitävastoin olisi. Jätän kotitehtäväksi selvittää, mistä syystä.

Tuo alto on aivan yhtälailla yhteensopimaton pääte, kuin esim. mac 2.2 ja 2.3. Sama urpo voi ajaa molemmat kuralle ja lopputuloksena on jälleen kyrvähtänyt kaappi.

Miettikää nyt, jos joku poika menee musaliikkeeseen joku Bossin pedaali kädessä ja haluaisi ostaa sille virtalähteen. Myyjä katsoo laitetta ja antaa hänelle 120V muuntajan.

Kuule. Päätevahvistmien antamaa tehoa voidaan säätää sisääntulevan mölyn avulla. Se ei oo semmonen vehje, mikä työntää 50Hz siniaaltoa 2400W teholla molempiin terminaaleihin kun vaan virrat lykätään päälle. PA-vehkeitä pitää osata käyttää, ne ei todellakaan ole verrattavissa johonkin kotihifiin. Ja hifistä puheen ollen, ihan tavalliset kotikajarit saa myös paskaksi, vaikka olisi miten yhteensovitettu systeemi. Käypä ihan vittuillaksesi ostamassa anttilasta joku paketti-hilipilipsi ja huudata sitä ihan täysillä pari tuntia. On kumma jos ei kyrvähdä. Sitten voit käydä huutamassa anttilan sedälle, että oot perkele myyny mulle vääränlaiset kajarit kun ne otti ja kyrvähti.

Tässä on myyty vääränlainen subbari asiakkaan kuvailemalle päätteelle.

Ei muuten ole. Ne on molemmat 100% yhteensopivia vehkeitä. Elät jossain haavemaailmassa, jos luulet, että 600W kajaria ei saa paskaksi huudattamalla sitä 600W vahvistimella. Sen saa paskaksi myöskin 700W vahvarilla, 800W, 900W ja myöskin 500W vahvistimilla. 400W, 300W ja 200W myöskin..
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
musamies
13.08.2006 12:22:13
ihan tavalliset kotikajarit saa myös paskaksi, vaikka olisi miten yhteensovitettu systeemi.

Mä olen kytkenyt joskus QSC USA 1300:seen 4 ohmin pienet kotikaiuttimet, joissa lukee takana powerhandling 40/80 watt. Ei mene paskaksi kun ei hölmöile huudattamalla.
Tympee Huttunen
13.08.2006 12:43:18
Ei muuten ole. Ne on molemmat 100% yhteensopivia vehkeitä. .

Mutta jos näin on sanottu:

kysyin myyjältä että voiko huoletta tätä subbaria ajaa alto macro 2400 vahvistimella täysillä sillastettuna,jolloin myyjä vastasi:voi

Myyjän olisi tietenkin pitänyt sanoa:ei.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
kivi
13.08.2006 12:50:03 (muokattu 13.08.2006 12:50:44)
mäkrö:
mutta on asiakkaan harhaanjohtamista myydä vääriä kamoja väärille laitteille.

Se on täysin liikkeen moka, jos kesäharjoittelija myy yhteensopimattomia laitteita.

. Tässä on myyty vääränlainen subbari asiakkaan kuvailemalle päätteelle.

Kuinka niin muka?

Kaapit saa rikki ainoastaan säröllä, joten päättärin pitää aina olla reilusti tehokkaampi kuin kaapit. Mun mielestäni tuossa on tarjottu varsin hyvän headroomin omaavaa yhdistelmää, ja on ihan asiakkaan omaa typeryyttä, jos hän sitten ajaa päätteen ruvelle ja kosauttaa elementit.

Mä muuten ajan kotipajani 30 watin referenssikajareita Yamahan 2x500W studiopäätteellä. Toimii ihan kivasti.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Roberto
13.08.2006 13:59:21

Sitäpaitsi vaikka se myyjä olisi tiennytkin päättäristä jotain ei se poista sitä randomiteettia mitä Alton hanurista pukkaa, joten kossahtamisen riski millä tahansa subbarilla on suht sama. Uuteen nousuun.
aimotuska
13.08.2006 14:49:32 (muokattu 13.08.2006 14:50:22)
Mutta jos näin on sanottu...

Jos tosiaan on kysytty, että voiko sitä ajaa täysillä bridgenä, niin silloin oikea vastaus olis ollut todellakin ei. Mä vaan epäilen suuresti, että kysymys ei oo ollut tuossa muodossa. Tai myyjä on ymmärtänyt sanan "täysillä" synonyymiksi sanalle "ongelmitta". Näin minä ainakin asian ymmärsin ensilukemalla.

E: Mutta vika ei vieläkään ole myyjän.
musamies
13.08.2006 15:35:37
Kun ostaa kuitenkin tuollaisia kalliita vehkeitä, niin eikös asiakkaan kannattaisi vähän perehtyä siihen, miten niitä käytetään, mitä niillä voi tehdä ja mitä ei?

Jos tosiaan on kysytty, että voiko sitä ajaa täysillä bridgenä, niin silloin oikea vastaus olis ollut todellakin ei. Mä vaan epäilen suuresti, että kysymys ei oo ollut tuossa muodossa. Tai myyjä on ymmärtänyt sanan "täysillä" synonyymiksi sanalle "ongelmitta". Näin minä ainakin asian ymmärsin ensilukemalla.

Asiantunteva myyjä olisi voinut vähän valaista asiassa laajemmin. Jos autokaupassa kysyy voiko autolla ajaa täysiä, niin ehkä sillä voi, mutta on asiakkaan oma vika jos ajaa sillä täysiä hidastimeen tai poliisin tutkaan.
isojussi
13.08.2006 16:07:40 (muokattu 13.08.2006 16:08:25)
Tulee vielä mieleen, että eikö korva sano yhtään mitään ennen subbarien kyrvähtämistä? Luulis nbyt kuulostavan edes vähän omituiselta?

Jos ei oikeesti ymmärrä pa-kamoista ton vertaa, on kyllä paras maksaa enempi ja ostaa koko paketti yhdestä paikasta.

Tosin onhan se kyllä sitten aivan vitun sama mistä ja mitä ostaa, jos pitää huudattaa lelujansa luukku levällään.

Mikään, toistan MIKÄÄN tekninen laite EI ole tarkoitettu ajettavaksi jatkuvasti 100%:n kuormalla.

Toinen asia, mikä kummastuttaa on se, että jos nyt noi tehot 600W max / 2400W max on tiedossa, niin EIKÖ VITTU JÄRKI SANO YHTÄÄN MITÄÄN?????

Kaikenmaailmanuuavuttomia. Luetaan niitä käyttöohjeita. Net on EU:ssa pakko olla joka saatanan haarukankin mukana, niin että imbesillikin osaa niitä käyttää.

Tää on kaikki sen perkeleen vapaan kasvatuksen syytä. Kakarat ei saatana enää erota perkele mäntyä kuusesta.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
aimotuska
13.08.2006 16:40:32
Tää on kaikki sen perkeleen vapaan kasvatuksen syytä. Kakarat ei saatana enää erota perkele mäntyä kuusesta.

:DDD Loivarit/röökit loppu?
aimotuska
13.08.2006 16:45:41
Kaapit saa rikki ainoastaan säröllä

Mä luulen, että tässä on nyt käyny niin, että kun rumpali polkaisi kertaalleen basaria, niin kartiosta kuului pelkkä PLOP! ja se hiljeni siihen.. Kävi niinkun Hökstenskan tätin sateenvarjolle tuulenpuuskan yllättäessä. Ei siinä enää mitään saröä ehdi tulla :)
Vivo
13.08.2006 16:46:03 (muokattu 13.08.2006 16:53:17)
Varsinkin kun kyseessä on subipääte, ei pääte ole mitenkään ylimitoitettu edes. Se että kaapin saa rikki vaan säröllä, ei teholla, päti joskus 80-luvulla. Nykyään päätteet on niin tykkejä, että kyllä niillä ihan silkalla tehollakin saa elementtejä poltettua.

Äänilaitteet on vaan valitettavasti sellasia, että täydellisesti niitä ei saa mitenkään suojattua. Ainoa vaihtoehto on ostaa niin isot kamat ettei jouduta mitään lenkkiä koko ketjussa vetämään äärirajoilleen. Vaikka mitään kertaluonteista katastrofiakaan ei tapahtuisi, niin laitteiden MTBF on paljon pidempi kun niitä käytetään nätisti. Ihan vaan se että ajetaanko päätettä 4ohm vai 2ohm kuormaan kuulemma 16 kertaistaa MTBF:n.

Invalid user error niin kuin meillä on tietsikkamaailmassa tapana sanoa...
one foot in the rave
isojussi
13.08.2006 17:46:41
:DDD Loivarit/röökit loppu?

HAHA - ei kumpikaan.
rintapek
13.08.2006 22:21:25

turbosound txd218 subbarin hintaan 1490
no vein subbarin huoltoon(takuuta 2kk jäljellä) ..

Takuu ei ole aikaraja, jonka jälkeen vehje saa sanoa poks.
Se on normaalin kuluttajansuojan päälle tuleva "lisäarvo"

Vrt normaali jääkaappi, jonka "takuu" on se 12 kk.
Jos se 1 1/2 vuoden päästä normaalikäytössä kulahtaa, niin valmistusvikahan laitteessa on, josta se "takuuajan umpeutuminen " ei vapauta.
Tilanne on toinen, jos sitä käyttää saunan lauteilla kaljakaappina.
1 kk ja poks, niin ei auta takuu, eikä kuluttajansuoja.

Tuo kaappi on jo hinnaltaan sellainen, että se "takuu" on turha.
On taatusti tehty kestämään ammattikäytössä 3 - 5 v, jonka jälkeen menee harrastajakäytössä vielä kevyesti 10 v
Ikäänkuin normaalisti.

Väärällä käytöllä se on mahdollista särkeä alle minuutin.
Siinä ei auta takuu, kuluttajansuoja, eikä myyjän lausumat.
One kind of music only - the good kind
JoeBroStout
14.08.2006 17:34:43
Tulihan täältä asiallisiakin vastauksia...kiitos niille...ja ei kiitos muille tirisijöille...
Mutta asian selkeyttämiseksi vielä että vaikka en vahvistinta ja subia samasta paikasta ostanutkaan niin tämä myyjä silti myy samaa yhdistelmää pakettina,eli kun jotkut sielä kolotti että miten en en tajuu että subbarin max teho on 600w ja vahvari antaa 2400w..pitääkös teijän mielestä olla subbarin ja päätteen tehot samat vai??=)miksi myyjä sitten myy itse myös tätä pakettina jos se ei ole yhteen sopiva..??ja en ollut yksin,vaan kaveri oli vieressä kuin kysyin myyjältä:mulla on alto macro 2400 åääte,voinko ajaa tätä subbaria kyseisellä päätteellä sillattuna täysillä? Myyjä vastasi voi,mikäli pääte tai mikseri ei klippaa! pääte tai mikseri ei klipannut, mennyt särölle tai muutakaan....ollaan nyt kaheksan kuukautta soitettu suht samalla volyymilla ja sitten se yht äkkiä rupes ruksuttaa ennen illan keikkaa vähän meinas hiertää kiinni...voihan se olla että se pääte on hitusen liian iso,mutta eniten ihmetyttää toi myyjän vastaus.
Kyllä mä varmaan koitan jonku kuluttaja-asiamiehen kautta kysellä voiko asialle tehdä mitään...
aimotuska
14.08.2006 18:04:40
miksi myyjä sitten myy itse myös tätä pakettina jos se ei ole yhteen sopiva..??

Kuten jo on tullut sanottua: NE ON 100% YHTEENSOPIVIA KESKENÄÄN.

ja en ollut yksin,vaan kaveri oli vieressä kuin kysyin myyjältä:mulla on alto macro 2400 åääte,voinko ajaa tätä subbaria kyseisellä päätteellä sillattuna täysillä? Myyjä vastasi voi,mikäli pääte tai mikseri ei klippaa!

En välttämättä ostais enää mitään kyseiseltä myyjältä jos tiedot on noin hataralla pohjalla. Onhan se nyt helkkari päivänselvää, että tuota yhdistelmää täysillä ajaessa kajari menee paskaksi.

pääte tai mikseri ei klipannut, mennyt särölle tai muutakaan

Sitä mä vaan ihmettelen, että millä korvilla sä sitä systeemiä kuuntelet? Ei säröä millään fakin ledeillä katella, vaan korvilla sitä pitäis kuunnella. Tuo kaappi on vetäny itteään jojoon jo pitkän aikaa ennen kuin se on ottanu ja kyrvähtäny. Sen kuulee kuka tahansa kun vaan ottaa ja kuuntelee.

voihan se olla että se pääte on hitusen liian iso,mutta eniten ihmetyttää toi myyjän vastaus.

Ei se liian iso ole. Sulla on vain liian siniset silmät ja aivan liian vähän tajua asian tiimoilta. Myyjällä samaten. Saiskos kysellä, että mistä ostit kyseiset vehkeet?

Kyllä mä varmaan koitan jonku kuluttaja-asiamiehen kautta kysellä voiko asialle tehdä mitään...

Turhaa, arvaan ma.
sormunen
14.08.2006 19:25:56

Ota koko juttu oppituntina. Ainakin mä toivon, että kuluttaja-asiamiesterrori ei oo vielä niin pitkällä, että saisit tuosta jotain korvauksia paitsi ehkä itse kaupasta fiilispohjalta. Noi laitteet on työkaluja ja niitä on käyttäjän opeteltava käyttään. Jossei osaa tai opi, niin sitten pitää palkata joku, joka osaa.
isojussi
14.08.2006 20:29:41
Tää tapaus jaksaa naurattaa aina yhtä paljon - HOHO!
markotetri
14.08.2006 20:37:47 (muokattu 14.08.2006 21:02:17)
Olen pahoillani, mutta käsitykseni mukaan myyjä ei ole vastuussa. Kaiuttimen rikkominen "luukuttamalla" on aina käyttäjän oma virhe. Päätteen ja kaiuttimen yhteensopivuudessa ei ole vikaa, kyse on vaan siitä, miten "täysillä" soittaminen tapahtuu.

Jos ajetaan järjestelmää siten, että mikserin mittarit ovat tapissa ja päätteen sisääntulotaso ilman vaimennusta (täysillä), ollaan melko varmasti jossain kohdassa jo särön puolella. Täysillä soittaminen on muutenkin riskipeliä, pienikin virhe johtaa useimmiten vaurioihin.

Lisäksi, jos kaiuttimen molemmat elementit ovat särkyneet samalla kertaa, kysymys ei ole kaiuttimen ja vahvistimen yhteensopivuuden ongelmasta. Järjestelmä on saanyt signaalin, joka on voimakkuudeltaan ja taajuuksiltaan sellainen, että kaiutin ja/tai vahvistin ei sitä kestä. Ainakaan, kun mennään "täysillä".

Vertaus: Jos auto kulkee "täysillä" 250km/h, ei tarvita suurtakaan ohjausvirhettä kun koko kulkuneuvo tuhoutuu... :)

Ja tarinan opetus oli... ...jos äänijärjestelmää joutuu ajamaan täysillä, se on kokonaisuutena alimitoitettu. Lisäksi esim. desibeliasteikon tuntemus auttaa ymmärtämään, miksi pieneltä tuntuva lisäys äänenpaineessa vaatii niin suuren muutoksen koko järjestelmässä.

Edit: eihän tuon Alton spekseistä edes selviä, paljonko siinä oikeasti on tehoa! ;)
Artificiality is normal to the medium.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)