juikka111 13.08.2006 18:12:41 | |
---|
Elikkäs sähkökitaran kielistä on paljon puhuttu, mutta vähemmän olen akustisen kielistä kuullut puhuttavan. Mitkä akustisen kielet olisivat teidän mielestä parhaat ja miksi? Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
Chips 13.08.2006 19:03:06 | |
---|
Ennen oli Elixir Nanoweb Extra Light .10-.47 setti ja oli ihan mukavat. Viikko sitten vaihdoin D'Addario EXP 80/20 Bronze Light .12-.53 ja kyllä huomaa eron. On paljon 'täyteläisempi' soundi paksummissa kielissä. Muita en ole ehtinyt vielä testata. |
Elikkäs sähkökitaran kielistä on paljon puhuttu, mutta vähemmän olen akustisen kielistä kuullut puhuttavan. Mitkä akustisen kielet olisivat teidän mielestä parhaat ja miksi? John Pearsen kielet ovat aivan mielettömän hyviä. Käytän ns. bluegrass-settiä, eli 0.12-0.56. Light-setin yläpää ja Medium-setin alapää. Valitettavasti niitä ei saa kuin tilaamalla ulkomailta, Ameriikasta saa halvalla. Kielten soundi säilyy pitkään, paljon pidempään kuin muissa testaamissani kielissä (elixirit nyt ovat oma lukunsa, mutta niiden soundi on mielestäni aivan karsea ja kuollut). Soundi on kohtuullisen tumma. Kielet kestävät myös hyvin raskasta soittotatsiani ja vaihtelevia sääolosuhteita. Yhtään kieltä en ole onnistunut hajottamaan keikalla, enkä kyllä muistaakseni treeneissäkään. Eipä siinä. Diggaan kovasti näistä kielistä. Kaikenlaisia kieliä sitä on tullut kokeiltua, näihin olen kuitenkin nyt jämähtämässä. Toivottavasti dollarin kurssi pysyy alhaisena. MLL |
juikka111 13.08.2006 19:20:41 | |
---|
Akustisille pitäis minusta olla melkein kokonaan oma alue, jossa vois keskustella. Pakkaa jäämään näissä keskusteluissa sähkiksen jalkoihin. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
MadMatt 13.08.2006 19:29:22 | |
---|
Käytössä Martin 80/20 bronze Light .012-.054 Enpä ole moneen vuoteen muita käyttänyt kun tuli ostettua aikanaan useampi setti. Akustinen on muutenkin ollut vähäisessä käytössä. Kielistä en ole löytänyt valittamista |
leka 13.08.2006 19:51:01 | |
---|
Olen ryhtynyt käyttämään silk & steel -kieliä, koska pronssikielet alkoivat aiheuttaa allergiaa tms. Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus! |
jplmk 13.08.2006 21:50:34 | |
---|
John Pearsen kielet ovat aivan mielettömän hyviä ... Valitettavasti niitä ei saa kuin tilaamalla ulkomailta, Ameriikasta saa halvalla. MLL Mikähän mahtaisi olla (noin yleisestikin otettuna) hyvä kauppa rapakon takana? offtopic - Yhdyn aloittajan kommenttiin siitä että täällä olisi hyvä olla oma osastonsa akustisille, tuntuu tosiaan että sähköpuoli on sen verran vahva että ne harvat akustiset threadit hukkuvat nopeasti (ts. putoavat pois ensimmäisiltä sivuilta). |
mll 13.08.2006 21:55:31 | |
---|
Mikähän mahtaisi olla (noin yleisestikin otettuna) hyvä kauppa rapakon takana? Suosittelisin www.elderly.com tai sitten www.fqms.com. Elderlyltä saa usein hieman halvemmalla toimituksella, tavara tulee n. kahdessa viikossa. First quality musicissa toimitus taasen maksaa enemmän, mutta tavara tulee usein viikon sisällä. Kun pitää tilauksen toimituksineen alle 40€, niin ei tartte maksaa tullia. MLL |
jplmk 13.08.2006 22:04:25 | |
---|
Suosittelisin www.elderly.com tai sitten www.fqms.com. Kiitokset. Paljon tulee tavaraa tilattua amerikasta (kuten myös euroopasta) muiden harrastusten puitteissa, ja musisointi puolella näyttää tilanne olevan samanlainen, valitettavasti (siis hintojen suhteen). Tilanne on kyllä osittain onneksi parantunumaan päin, jenkkilän tasolle nyt ei tietenkään ole pääsyä, mutta kun nyt euroopanlaajuisesti päästään lähemmäs toisiaan niin hyvä. |
weelie 14.08.2006 00:06:55 | |
---|
mä olen soitellut webstrings.com kielillä... hyvin on toimineet... Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
InYourFace90 14.08.2006 00:09:17 | |
---|
D'Addario Classic Nylon. Up The Irons! |
flattopguitar 14.08.2006 08:44:09 | |
---|
Mielestäni laadukkaimmat akustisen kielet johon olen törmännyt on nuo edellä mainitut John Pearsen kielet, mutta koska niiden jännitys .12-.53 setissä on melko paljon matalampi kuin vastaavassa D'addarion setissä, niin omassa kitarassani niiden käyttäminen olisi vaatinut säätöjä ja olen "tyytynyt" käyttämään D'addarion 80/20 pronssi-settiä ylläolevasta paksuudesta. Lähes yhtä hyvät kielet ovat myös edellä mainitut päällystetyt D'Addario EXP 80/20 Bronze Light .12-.53 kielet. Jos haluaa vielä vähän lisää kirkkautta ja terävyyttä, niin kannattaa siirtyä tuohon päällystämättömään 80/20 settiin. Arvostan kielissä kahta asiaa: soundia ja sitä, että ne on hyvin hiotut, eli eivät polta sormenpäitä, kun kieliä pitkin liuuttaa kättä. Soudillisesti mitkään päällystetyt (paitsi tuo D'addarion EXP) ei pärjää D'addarion pronssi ja forfori-pronssi kielille ja lähes kaikki merkit koittaneen olen aina päätynyt takaisin niiden käyttäjiksi. Martinin tai GHS:n kielet eivät ole yhtä laadukkaan tuntuisia ja eteenkin jälkimmäiset menettävät soundinsa tosi nopeasti. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
jplmk 14.08.2006 09:50:43 | |
---|
... John Pearsen kielet, mutta koska niiden jännitys .12-.53 setissä on melko paljon matalampi kuin vastaavassa D'addarion setissä, niin omassa kitarassani niiden käyttäminen olisi vaatinut säätöjä ... Onko kitaran mukana tulevien kielien mallia/valmistajaa, tai tuota jännitystä (light/medium/jne) mahdollisuus jotenkin selvittää, koska monissa kitaroissa originaalikielten alkuperää ei kerrota (etenkin halvemmissa), joten niiden vaihto saattaa siis tarvita kitaran säätämistä (mikäli sattuu vaihtamaan kielet eri tyyppisiin)? Entä onko kielten vaihdon yhteydessä noin ylipäätään järkevä säädätyttää kitara kaupassa tai pajalla? |
flattopguitar 14.08.2006 10:31:11 (muokattu 14.08.2006 10:39:19) | |
---|
Onko kitaran mukana tulevien kielien mallia/valmistajaa, tai tuota jännitystä (light/medium/jne) mahdollisuus jotenkin selvittää, koska monissa kitaroissa originaalikielten alkuperää ei kerrota (etenkin halvemmissa), joten niiden vaihto saattaa siis tarvita kitaran säätämistä (mikäli sattuu vaihtamaan kielet eri tyyppisiin)? D'addarion kotisivulta löytyy jännityskaaviot, joita olen itsekin käyttänyt halutessani vähän tiukemman tai löysemman tuntuisen setin kitaraan, mutta muilta valmistajila ei taida löytyä. Kirjoitin pidemmän kirjoituksen tuosta erimerkkien jännityseroista tänne joskus ja se löytyy varmaan hakukoneen avulla, kun käyttää vaikka tuota John Pearse nimeä hakuna.... Entä onko kielten vaihdon yhteydessä noin ylipäätään järkevä säädätyttää kitara kaupassa tai pajalla? Ei. Kannattaa viedä akustinen säädettäväksi kun tiedät millä kielisetillä päätät soitella ja sitten kitara säädetään sen setin kanssa. Siis, jos et osaa itse säätää kaularautaa ja mahdollisesti hioa satulaluuta hieman matalammalle (tai jos haluaa korkeamman actionin, niin sitten joutuu tekemään uuden satulaluun tai käyttämään korkotuspaloja). Silti, aina setistä toiseen vaihtaminen ei aiheuta muutoksia actioniin tai soitettavuuteen, mutta riippuu ihan kitarasta. Jos actionissa on liikkumisen varaa, niin vähän pienempi jännitys vain laskee kieli millimetrin kymmenesosan alemmas kohti otelautaa ja päinvastoin. Samanlaisia muutoksia tapahtuu kokopuisissa kitaroissa, kun ilmankosteus nousee tai laskee esim. 30%-60%, joten akustissa joutuu aina elämään niiden kanssa. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
Kieppi 14.08.2006 11:56:17 | |
---|
Olen käyttänyt lähinnä DR:n eri settejä, viimeksi Zebraa. Nyt niitä ei sitten kuulemma enää Musamaailmasta saa, pöh. Valmistus ilmeisesti lopetettu. DR:n muitakin settejä olen hyvällä menestyksellä käyttänyt. Kalamies #10 >-)))>. "Seis-ei-en-pois-irti-ulos!" -Stam1na- |
Aki 14.08.2006 15:28:41 | |
---|
Elixiriltä tuli tämä uusi Phosfor Bronze, joka on paljon luonnollisemman kuuloinen kuin aiempi akkarisettinsä. Hieman keskivertoa kirkkaampi tuo saattaa tosin yhä olla. Itelläni on tavallaan helppoa kun ei tartte mitään muita testailla, kuolisivat niin nopeasti. Tavallaan tylsää ettei pääse twiikkaamaan, Martin SP -kielet soundas jossain vanhemmassa akkarissani kummallisen hyviltä. Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
flattopguitar 14.08.2006 16:32:30 | |
---|
Itelläni on tavallaan helppoa kun ei tartte mitään muita testailla, kuolisivat niin nopeasti. Riippuu kanssa vähän akustisesta, mutta yleensä hyvältä kuulostavat akustiset kuulostavat "hyvältä" oli niissä vanhat tai uudet kielet, eikä edes merkillä ole hirveästi väliä. Jos kitaran kansi on hirveän tiukka ja soundi tukkoinen, niin kuolleittein kielten kanssa soundin heikkoudet korostuu entisestään. Vaikka omissa kitaroissa voisi käytännössä pitää kieliä niin pitkään kunnes ne fyysisesti menee rikki, niin silti tulee vaihdettua kielet lähes kuukauden välein, joskus kestää vähän pidempään, vain että saisi sitä extra-kirkkautta ja sointia, joka kuulostaa parhaalta omaan korvaan. Elixir-kielet kyllä tapaa soundista paljon, mutta kyllä niihinkin tottuu ja tietenkin kestävyys on suuri etu, jos ei huvita/kerkiä vaihdella kieliä. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ |
Aki 14.08.2006 19:21:30 (muokattu 14.08.2006 19:41:30) | |
---|
hyvältä kuulostavat akustiset kuulostavat "hyvältä" oli niissä vanhat tai uudet kieletSe on toki totta, niin myös omassani. Mutta suurin syy vaihtamiseen tuossa tapauksessa olisi se että sormet menee rikki ruosteisista vaijereista. Edit: Jos tästä nyt mitään osviittaa saa, niin Elixir Phosphor Bronze kielet Furch D40-CM -kitarassa Neumann KM84i:n läpi ilman mitään prosessointia kuulostavat uudenkaltaisina tältä: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=222025&type=dlNorah Jones keikka TV:ssä innosti vähän juureilemaan, mutta kellonaika ei suonut uusintaottoja. Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
juikka111 14.08.2006 21:17:14 | |
---|
Off topiccia, mutta mitäs sanotte jos akustisille laitetaan joku jelppikerhon tapainen? Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
tuura 14.08.2006 21:27:52 | |
---|
Off topiccia, mutta mitäs sanotte jos akustisille laitetaan joku jelppikerhon tapainen? Hyvä homma, jos sellainen saataisiin. Itse käytän kielinä Savarezin sinisiä. |