Aihe: sweeppaus ja soundit
1 2 3 4
Kirk_Hammett
13.08.2006 14:35:02
kun opettelee sweeppausta niin kannattaa kokeilla säröillä SEKÄ cleanilla. kun soittaa clieanilla niin huomaa meneekö sweeppaus sittenkään niin puhtaasti. ja jos osaa sweepata niin sama se millä saundilla sen vetää, pitäis kuulostaa kuitenkin hyvältä

Ps: yritän neuvoa muita sweeppaamaan vaikka en sitä itse edes vielä osaa :P
You know it's sad but true...
Skebaristi
13.08.2006 15:43:16 (muokattu 13.08.2006 15:43:38)

kun opettelee sweeppausta niin kannattaa kokeilla säröillä SEKÄ cleanilla. kun soittaa clieanilla niin huomaa meneekö sweeppaus sittenkään niin puhtaasti. ja jos osaa sweepata niin sama se millä saundilla sen vetää, pitäis kuulostaa kuitenkin hyvältä

Ps: yritän neuvoa muita sweeppaamaan vaikka en sitä itse edes vielä osaa :P

En kyllä ole ihan samaan mieltä tuon clean-soundin kanssa. Selkeän särön kanssa virheet tulevat paljon helpommin esiin, kuin cleanilla. Cleanin kanssa kuuleen tosin dynamiikan paremmin, eli että kaikki sävelet soivat yhtä kovaa(jos siis tätä halutaan).
JS
13.08.2006 16:50:10
kyllä mun mielestä ainakin helpommin kaikki virheet erottuu paremmin cleanillä kuin säröllä, mutta kaipa tääkin on taas niitä mielipide asioita joista ei ehkä kannata kiistellä

Kyse oli _selkeästä_, erottelevasta säröstä. Tässä tapauksessa sillä kyllä kuulee virheet paremmin, kuin puhtaalla saundilla. Ei voi mitään.
Do you the Devil's work >-)))> #20
-Prokitaristi-
13.08.2006 19:02:54
Minusta tuntuu, että tämä koko topic oli läppä...
LamaAjanElvis
13.08.2006 19:55:28
Minusta tuntuu, että tämä koko topic oli läppä...

Ihan asiallinen kysymys.

--------

Kaulamikki ja vähemmän säröä. Isommalla säröllä voi vaikka puolittaa kaulahumpparin jos löytyy puolitus kitarasta.
Kolme allekirjoitusta. 1.Kesä on läskien pahinta aikaa. 2.Sormet lähtee soundista. 3.Would you know my name, If I saw you with hard-on?
THE RIPPER
13.08.2006 20:04:29
kyllä mun mielestä ainakin helpommin kaikki virheet erottuu paremmin cleanillä kuin säröllä, mutta kaipa tääkin on taas niitä mielipide asioita joista ei ehkä kannata kiistellä

jep. mun tossa aikaisemmissa ohjeissa. saa kunnon puuro saundin josta ei tuu läpi mikään virhe. tai sit vaan osaan sweepata =D
ei kannata darrassa ottaa lasia vettä. jos suussa ei oikein mitää makua ole. sillä se vesi toi ainakin minulla bissen maun suuhun, ja koko päivän kestävä ketjureaktio alkoi
Apricot
13.08.2006 20:22:20
Kyse oli _selkeästä_, erottelevasta säröstä. Tässä tapauksessa sillä kyllä kuulee virheet paremmin, kuin puhtaalla saundilla. Ei voi mitään.

Voihan puhdaskin olla selkeä ja erotteleva. Yksi ongelma on se, että nää heviteinit ei koskaan perehdy puhtaaseen soundiin. Ja usein tuntuu, ettei siihen säröönkään.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
juuso a
13.08.2006 20:31:50

Yksi ongelma on se, että nää heviteinit ei koskaan perehdy puhtaaseen soundiin. Ja usein tuntuu, ettei siihen säröönkään.

Näin on asia nähtävä. Olihan tuo sillon aikoinaan sormi perseessä kun piti puhtaalla alkaa jotain soittaa ja oli tottunut vetää säröt täpöllä. Suosittelen treenaamaan sen vuoksi molemmilla kanavilla. Sen kyllä toden totta huomaa sitten keikoilla kuka "kova heavyäijä" on asiaan perehtynyt ja kuka ei.
"The only thing Columbus discovered was that he was lost! " -Windom Earle
Socialite
13.08.2006 21:16:17
kyllä se reenaus on kaiken aajaoo..

Erittäin hyvin sanottu... me lahjattomat joudumme vaan treenaamaan.
Vain rock huuhtoo pois hölynpölyn.
Humu
14.08.2006 09:26:04
Niin mitä täällä sitt tarkoitetaan puhtaalla soundilla? Voihan soundi olla särötön eli puhas, mutta silti dynamiikan aiheuttamat "epäpuhtaudet" saa karsittua/vähennettyä esim. rajusti kompressoimalla? Eli en mä tiedä, onko ainakaan tällasella "puhtaalla" yhtään sen helpompi/vaikeempi soitella, kun hi-gain säröllä?!
JS
14.08.2006 09:35:40
Huoh... Kyllä se vaan on niin, että pienellä säröllä kuuluu paljon ilkeämmin, jos kaksi nuottia jostain syystä jää soimaan samaan aikaan...
Do you the Devil's work >-)))> #20
juuso a
14.08.2006 11:04:21

Huoh... Kyllä se vaan on niin, että pienellä säröllä kuuluu paljon ilkeämmin, jos kaksi nuottia jostain syystä jää soimaan samaan aikaan...

Sitä nyt tuskin kukaan kyseenalaistaa etteikö niitä vuotoja huomaa säröllä helpommin.
"The only thing Columbus discovered was that he was lost! " -Windom Earle
Harvestman
14.08.2006 11:09:12
Mutta tosimies ei sweeppaa. Tosimies pikkaa. Älkää suuttuko. Anteeksi vain, kaikki lakaisijat! :)

Pikkaamista se on sweeppaminenkin.
Dave Mustaine ei tykkää pissiksistä.
Apricot
14.08.2006 15:13:49
Tosimies soittaa korvilla. Siis korvalehdillä. Tunteellakin on hyvä sviippailla, se toimii joskus paremmin kuin pleku.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
jooki1
14.08.2006 16:27:15
Joo palatakseni ihan alkuun, kun ei päässy kirjottelee vähään aikaan niin kyse oli nimenomaan siitä että miten sen saa kuullostamaan mahdollisimman makealta. Tekniikka mulla on kutakuinkin hyvin hallussa ihan ilman säröäkin, mutta just sen särön peliin laittaminen pistää kuullostamaan ihan urpolta. Sitä just mietiskelin että mitä noi isot pojat käyttää soundeina että kuullostaa heviltä. Lähinnä just itekseni pohdiskelin, että mitähän helkuttia siinä line6:n vahvistimessa oli ku kuullosti niin sairaan hyvälle. Pitää varmaan sellanen jostain bongata ja pistää palasiks. Tota kompura hommaa pitää kyllä kokeilla ihan mielenkiinnosta että miten vaikuttaa..
oiva tumpeloinen
14.08.2006 17:50:52
Joo palatakseni ihan alkuun, kun ei päässy kirjottelee vähään aikaan niin kyse oli nimenomaan siitä että miten sen saa kuullostamaan mahdollisimman makealta. Tekniikka mulla on kutakuinkin hyvin hallussa ihan ilman säröäkin, mutta just sen särön peliin laittaminen pistää kuullostamaan ihan urpolta. Sitä just mietiskelin että mitä noi isot pojat käyttää soundeina että kuullostaa heviltä. Lähinnä just itekseni pohdiskelin, että mitähän helkuttia siinä line6:n vahvistimessa oli ku kuullosti niin sairaan hyvälle. Pitää varmaan sellanen jostain bongata ja pistää palasiks. Tota kompura hommaa pitää kyllä kokeilla ihan mielenkiinnosta että miten vaikuttaa..

Kompressoimattoman särön kanssa sun virheet kuuluukin kaikista helpoiten. Sinänsä se on juurikin tekniikkaongelma. Parhaiten sen huomaa jonkun tekniikan oikeasti osaavan vieressä. Sille on oikeastaan ihan sama millaisen soundin sieltä vahvarista ruuvaa pihalle.
Stratocaster_90
14.08.2006 17:59:25 (muokattu 14.08.2006 18:01:52)

Toi sweeppauksen opettelu sitten vaati mielettömän määrän harjoittelua... Itse aloitin opettellun kun oli sähkistä noin 3 kuukautta takana. Ja hyvä niin, kun olen nyt soitanut rapian vuoden, niin se sweeppaus onnistuu jo ihan mukavasti. Siis verrattuna soitto aikaan. Ja siis viiden kielen, kolmen kielen takkuilee vielä pahasti...

Niin ja tohon soundiin, ehkä sellanen "pikkusärö" tai "blues-särö" on se millä kuulostaa parhaimmalta. Eli tosi vähän säröä...
Kirk_Hammett
14.08.2006 18:41:46
Joo palatakseni ihan alkuun, kun ei päässy kirjottelee vähään aikaan niin kyse oli nimenomaan siitä että miten sen saa kuullostamaan mahdollisimman makealta. Tekniikka mulla on kutakuinkin hyvin hallussa ihan ilman säröäkin, mutta just sen särön peliin laittaminen pistää kuullostamaan ihan urpolta.
jääkö sualla kenties sitten ne muut kielet sitten soimaan ja sen takia kuulosta aivan paskalta?
You know it's sad but true...
masterhat
15.08.2006 03:32:50
No miten se auttaa. Ainakin näissä halvemmissa vehkeissä kompressori on sellainen efekti, joka ei auta mitään, mutta lisää kohinaa ihan helkkaristi.

sä taidat tietää melko paljon kitaroinnista ja siihen liittyvistä teknisistä laitteista. olisi mukava lukea lisää tämänlaista tiedon hekumaa. jumalallista tietämystä.
Tehotyttö95
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)