Aihe: kukahan vastuussa??
1 2 3
JoeBroStout
12.08.2006 21:19:39
Eli viime syksynä ostin nimeltä mainitsemattomasta paikasta turbosound txd218 subbarin hintaan 1490 jolloin myös kysyin myyjältä että voiko huoletta tätä subbaria ajaa alto macro 2400 vahvistimella täysillä sillastettuna,jolloin myyjä vastasi:voi
Itse tietämättömänä sitten kytkin sen noin ja nyt sitten molemmat elementit paloivat..
no vein subbarin huoltoon(takuuta 2kk jäljellä) huollosta soitettiin että takuu ei korvaa koska hajoaminen aiheutunut subbarin ulkopuolisesta laitteesta(ihan ymmärrettävää) ja hintaa korjaukselle 580e
mutta kuitenkin aion viedä jotenkin asiaa eteenpäin,koska eihän ammattilainen myyjä voi suositella laitteita jotka eivät sovi yhteen,jolloin vehkeet paukkuvat ja takuu ei korvaa.

jos jollain on käyny samanlaisia juttuja pistäkää neuvoja..
Karlsson
12.08.2006 21:31:33
Mitä speksejä katsoin niin Altosta lähtee sillattuna 4 ohmiin (mitä toi subbari valmistajan mukaan on) 2400W. Subbarin jatkuva tehonkesto on siinä 600W. Oot tainnu huudattaa?
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
oiva tumpeloinen
12.08.2006 21:32:21
mutta kuitenkin aion viedä jotenkin asiaa eteenpäin,koska eihän ammattilainen myyjä voi suositella laitteita jotka eivät sovi yhteen,jolloin vehkeet paukkuvat ja takuu ei korvaa.

Mihinköhän meinasit viedä asiaa eteenpäin? Myyjälle voit kyllä asiasta mainita ja yrittää päästä johonkin sopuun, mutta muuten sun mahdollisuudet saada jotain korvausta asiasta on just tasan 0.

Jos sä mietit sitä asiaa, niin siinä on sun sana vastaan myyjän sana. Ja jos se ei sovi sun kanssa asiaa muuten, niin eipä se varmaankaan myöhemmässä vaiheessa sitä tee.

Toinen juttu tuossa hommassa on sun oma vastuusi laitteista. Jos tuo kaappi kestää RMS tehoa 600 wattia @ 4ohmia ja sä tuuttaat sitä 2500 watin (@ 4ohmia) päätteellä täysiä, niin eiköhän lopputulos ole jo etukäteen aika selvä. Molemmissa tuli varmaankin manuaali mukaan, joista olisi asian voinut lukea.

Ikävä juttu kaiken kaikkiaan, mutta enpä usko sulla olevan mitään saumaa missään, jos ei myyjä suostu vapaaehtoisesti jotain korvaamaan.
MadMatt
12.08.2006 21:37:28 (muokattu 12.08.2006 21:43:42)

Kyllähän se on myyjä vastuussa. Näitä suullisia juttuja on vaan niin vaikea toteen näyttää. Ammattiylpeytensä säilyttävä firma kyllä korvaa. jos ongelmia tulee on Parasta ottaa aluksi yhteyttä vaikka suoraan firman toimitusjohtajaan. jos se kanava ei toimi niin sitten puhukoon muut.

Edit: Tuli kerran ongelma myyjän kanssa eräästä asiasta. soitin kaverin pomolle ja kerroin mikä on asian nimi. Asiaa tutkittiin ja kaikki korvattiin vaikka myyjä änkytti:mä en oo tehnyt mitään väärin.....
oiva tumpeloinen
12.08.2006 21:52:48 (muokattu 12.08.2006 21:54:01)
Kyllähän se on myyjä vastuussa. Näitä suullisia juttuja on vaan niin vaikea toteen näyttää. Ammattiylpeytensä säilyttävä firma kyllä korvaa. jos ongelmia tulee on Parasta ottaa aluksi yhteyttä vaikka suoraan firman toimitusjohtajaan. jos se kanava ei toimi niin sitten puhukoon muut.

Edit: Tuli kerran ongelma myyjän kanssa eräästä asiasta. soitin kaverin pomolle ja kerroin mikä on asian nimi. Asiaa tutkittiin ja kaikki korvattiin vaikka myyjä änkytti:mä en oo tehnyt mitään väärin.....

Kävi tuossa tapauksessa hyvin, että suostuivat korvaamaan. Korvasivat sen varmaankin enemmänkin imagon takia, kuin pakollisen korvausvelvollisuuden.

Tässä ongelmassa on kuitenkin kolme mutkaa:

Kuten sanoit, on vaikeaa näyttää toteen suullinen keskustelu. Toiseksi, myyjän velvollisuus korvauksesta pienenee aika olennaisesti, jos/kun romuja ei ole ostettu paketissa samasta paikasta. Eihän myyjä voi tietää niiden käyttötarkoituksesta.

Lisäksi nuo kamat on sen verran järeitä, että niitä voidaan todennäköisesti olettaa ammattitason vermeiksi. Varsinkin sellaisia ostettaessa oletetaan ostajankin tietävän vähän käyttötarkoituksesta ja -tavoista.
MadMatt
12.08.2006 22:12:12

Kävi tuossa tapauksessa hyvin, että suostuivat korvaamaan. Korvasivat sen varmaankin enemmänkin imagon takia, kuin pakollisen korvausvelvollisuuden.

Tässä ongelmassa on kuitenkin kolme mutkaa:

Kuten sanoit, on vaikeaa näyttää toteen suullinen keskustelu. Toiseksi, myyjän velvollisuus korvauksesta pienenee aika olennaisesti, jos/kun romuja ei ole ostettu paketissa samasta paikasta. Eihän myyjä voi tietää niiden käyttötarkoituksesta.

Lisäksi nuo kamat on sen verran järeitä, että niitä voidaan todennäköisesti olettaa ammattitason vermeiksi. Varsinkin sellaisia ostettaessa oletetaan ostajankin tietävän vähän käyttötarkoituksesta ja -tavoista.

Ok. En itseasiassa edes tiedä mistä vermeistä tässä on kysymys ja vielä eri paikoista ostettuna. Ja myyjän pelkkä "joo" kuulostaa kyllä aika köykäiseltä kun syyllistä haetaan.
Rallattelija
13.08.2006 05:01:28
Myyjällä ei ole mitään velvollisuutta korvata mitään sinun tapauksessasi. Itse tarkistan aina speksit ja teen hommat sen mukaan. Ihan uteliaisuudesta pakko kysyä miksi edes ylimitoitat vahvistimen noin radikaalisti? 600W vs. 2400W. Ajaisin ehkä 1000W elementtiä jollain 1500W vahvarilla. Ylimitoittaminen on hyvä asia kun sen pitää järkevissä lukemissa. enemmän elementtejä kärähtää alimitoitetulla vahvistimella.

ota se siltaus pois ja aja vain yhdellä kanavalla. sulle jää silti vielä tuplateho!
toisen kanavan voi sitten käyttää vaikka ylimääräiselle monitorille =)
Tympee Huttunen
13.08.2006 10:13:02 (muokattu 13.08.2006 10:31:34)
Mitä te nyt specseistä puhutte? Myyjän tehtävä on neuvoa asiakasta hankkimaan oikea tuote. Jos myyjä sanoo, että kyseinen subbari toimii hyvin vahvarin kanssa, myyjä on vastuussa.

Jos lääkäri määräisi potilaalle väärää lääkettä, niin olisiko se potilaan syy, koska hän ei tarkastunut lääkkeen tuoteselostetta?

Ei asiakkaan tarvitse olla perillä ohmeistä ja wateista. Jos myyjä sanoo, että tuote on sopiva, sen pitää silloin olla sopiva. Jos myyjä selkeästi sanoi, että laitteet ovat yhteensopivat, vika on myyjän.

e: mutuilen
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
Karlsson
13.08.2006 10:32:23
Mitä te nyt specseistä puhutte?

Yleensä tälläisten kamojen yhteydessä puhutaan, vältetään tälläiset onnettomuudet kun tiedetään minkä kanssa ollaan tekemisissä.

Myyjän tehtävä on neuvoa asiakasta hankkimaan oikea tuote. Jos myyjä sanoo, että kyseinen subbari toimii hyvin vahvarin kanssa, myyjä on vastuussa.

Myyjän tehtävä on myydä niitä roinia musakaupasta. Myyjä ei edes välttämättä tiedä mikä kyseinen pääte on ollut (olettaen, että sitä ei ostettu samasta kaupasta samalla kertaa). Ja jos tämä laitteiden yhteensopivuuden toteaminen on ollut "joo" tasoa, niin voi miettiä kuinka suuren painoarvon sille voi antaa.

Jos lääkäri määräisi potilaalle väärää lääkettä, niin olisiko se potilaan syy, koska hän ei tarkastunut lääkkeen tuoteselostetta?

Lääkärin ammattiin kuuluu vastuu lainkin mukaan tälläisessä tilanteessa, hänet voidaan mahdollisesti vetää vastuuseen hotovirheestä. Hän on kuitenkin opiskellut vuosi tolkulla ammattiaan, erikoistunut, vannonut valan ja hakenut virallisen luvan harjoittaa ammattiaan, joten homman pitäisi olla hanskassa. Ja musakaupan myyjä, parhaassa tapauksessa kesäharjoittelija, on tehnyt näistä mitä?

Ei asiakkaan tarvitse olla perillä ohmeistä ja wateista. Jos myyjä sanoo, että tuote on sopiva, sen pitää silloin olla sopiva.

Luotatko itse kauppiaan sanaan noin paljon? Kyllä se on käyttäjä joka on loppupeleissä pistämässä kamoihin piuhoja kiinni ja aivan varmasti käyttäjä on se, joka huudattaa laitteita liian lujaa. Pelkästä yhteen kytkemisestähän tuo subbari ei vielä kosahda.
"Mie kun teen jotain niin oon se ehdoton keskipiste jota pitää kattella. Sinä meet lavalle metästelemään narttuja taidoillas. Mikäs siinä, eri lähtökohta." -Ngli
Royal Banzai
13.08.2006 10:46:56
Pelkästä yhteen kytkemisestähän tuo subbari ei vielä kosahda.

Jep.

Kaikkien pitäisi kokeilla asiakaspalvelu- tai vähittäismyyntityötä, ja miettiä sitten uudestaan näitä "myyjän vastuu, ei mun tarvii ajatella"-juttuja.
musamies
13.08.2006 11:05:06 (muokattu 13.08.2006 11:12:33)
voiko huoletta tätä subbaria ajaa alto macro 2400 vahvistimella täysillä sillastettuna,jolloin myyjä vastasi:voi

Mitä tarkoitat täysiä ajamisella?

Ajatus tuntuu kummalliselta kun itse olen ymmärtänyt, että signaali säröytyy jos ajetaan täysiä ja on paskan kuuloinenkin. Säröytyminen alkaa jo siitä liitännästä mihin liittää mikserissä härveleitä ellei aiemminkin jos näin menetellään.

Tuolla lailla laitteita käyttäen vaarantuu paitsi laitteet, myös ihmisten kuulo.

Harva meistä autollokaan ajelee niin kovaa kuin sillä pääsee. Paskaksihan sekin menee jos jousituksen liikeerata ylitetään ajamalla tarpeeksi kovaa vaikka hidastimiin vähän samoin kuin kaiutinelementtien liikerata.
aimotuska
13.08.2006 11:28:53
Voi pyhä yksinkertaisuus. Myyjä on ihan takuuvarmasti ymmärtänyt kysymyksen "voiko txd218-kaappia ajaa macro 2400:lla sillattuna" tälleen: "riittääkö vahvistimessa tehoja ja eihän impedanssi mene liian alhaiseksi". Mistä helevatasta se myyjä voi tietää, että kyseessä on urpo, joka tarkoittaa kysymyksellään "voinko mä ajaa näitä vittu täysillä?".

Jos et tajua pitää volaa laitteiden kestokyvyn rajoissa, niin ehkä sun ei pitäis omistaa PA-vehkeitä ollenkaan. Oot kuule ihan täysin omillasi. On tainnu tulla katottua liikaa jenkkisarjoja? Siellähän saa miljoonakorvaukset jos tukehtuu kahvilassa pullanmuruseen.

Sama kun olisit jahtaamassa kärpäsiä haulikolla. "Voinko mä täräyttää tän haulikon molemmilla piipuilla kaikkea lentävää" johon myyjä: "varsin hyvin". Sitten itketään kun seinään tuli reikä, eikä myyjä kertonu, ettei haulikkoa saa laukaista sisätiloissa.

*huoh*
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
isojussi
13.08.2006 11:29:25 (muokattu 13.08.2006 11:30:39)
Mitä speksejä katsoin niin Altosta lähtee sillattuna 4 ohmiin (mitä toi subbari valmistajan mukaan on) 2400W. Subbarin jatkuva tehonkesto on siinä 600W. Oot tainnu huudattaa?

HOHOHOHOHOHO!!!!!!!!!!!

Anteeksi - tää pelasti päivän. Ei sitten millään tullut threadin aloittajalle mieleen...

Eikä näköjään myyjällekään....HOHO!

kyseessä on urpo, joka tarkoittaa kysymyksellään "voinko mä ajaa näitä vittu täysillä?".

HAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAA! Eissssssss........HOHOHO!
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Roberto
13.08.2006 11:35:58

HOHOHOHOHOHO!!!!!!!!!!!

Anteeksi - tää pelasti päivän. Ei sitten millään tullut threadin aloittajalle mieleen...

Eikä näköjään myyjällekään....HOHO!

HAHAHAHAHAHAAAAAAAAAAAAA! Eissssssss........HOHOHO!

Plussaa!!!
isojussi
13.08.2006 11:37:30
Mnet on iloinen asia!
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Karlsson
13.08.2006 11:38:23
Mnet on iloinen asia!

Täällä naurattaa aina. Tai itkettää ja naurattaa, mutta kuitenni.
Tympee Huttunen
13.08.2006 11:43:30 (muokattu 13.08.2006 11:45:28)
Myyjän tehtävä on myydä niitä roinia musakaupasta. Myyjä ei edes välttämättä tiedä mikä kyseinen pääte on ollut (olettaen, että sitä ei ostettu samasta kaupasta samalla kertaa). Ja jos tämä laitteiden yhteensopivuuden toteaminen on ollut "joo" tasoa, niin voi miettiä kuinka suuren painoarvon sille voi antaa.

Tekstistä käy ilmi, että yhteensopivuus oli "voi"-tasoa. Teksti ei kyllä kerro, miten tarkasti asiakas on tuonut ilmi, mitä kalustoa häneltä itseltään löytyy. Myyjän tehtävä on tosiaan myydä roinia kaupasta, mutta on asiakkaan harhaanjohtamista myydä vääriä kamoja väärille laitteille.

Lääkärin ammattiin kuuluu vastuu lainkin mukaan tälläisessä tilanteessa, hänet voidaan mahdollisesti vetää vastuuseen hotovirheestä. Hän on kuitenkin opiskellut vuosi tolkulla ammattiaan, erikoistunut, vannonut valan ja hakenut virallisen luvan harjoittaa ammattiaan, joten homman pitäisi olla hanskassa. Ja musakaupan myyjä, parhaassa tapauksessa kesäharjoittelija, on tehnyt näistä mitä?

Se on täysin liikkeen moka, jos kesäharjoittelija myy yhteensopimattomia laitteita. Kyllä jonkun hi-fi mestan myyjän pitää olla ammattitaitoinen. Ei liike voi vedota siihen, että myyjä on ammattitaidoton. Liike hänet on palkannut!

Luotatko itse kauppiaan sanaan noin paljon? Kyllä se on käyttäjä joka on loppupeleissä pistämässä kamoihin piuhoja kiinni ja aivan varmasti käyttäjä on se, joka huudattaa laitteita liian lujaa. Pelkästä yhteen kytkemisestähän tuo subbari ei vielä kosahda.

Itse en tietenkään luota kauppiaan sanaan. Silti asiakkaalla on täysi oikeus luottaa, ettei häntä huijata tai johdeta harhaan alan liikkeessä. Kyllä täällä palstallakin on itketty, miten musiikkiliikkeiden toiminta ottaa päähän, kun jampoille myydään huonoja soittimia ja heitä "huijataan". Tässä on kuitenkin kyse vielä suuremmasta harhaanjohtamisesta.

Miettikää nyt, jos joku poika menee musaliikkeeseen joku Bossin pedaali kädessä ja haluaisi ostaa sille virtalähteen. Myyjä katsoo laitetta ja antaa hänelle 120V muuntajan. Pedaali kärähtää. Onko se pojan vika? Sitten täällä naurettaisiin pojalle, kun ei hän ole tajunnut, että muuntaja on ihan sopimaton laitteelle. Poika ihmettelisi kovin, kun ei tajua volteista yhtään mitään.

On ihan typerä odottaa, että valtaosa elektroniikkalaitteiden ostajista tietäisi yhtään mitään ohmeista tai wateista. Jos jollekin mammalle myydään dvd-soitin vhs-nauhojen katseluun, on myyjä tietenkin tehnyt väärin. Tässä on myyty vääränlainen subbari asiakkaan kuvailemalle päätteelle.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
musamies
13.08.2006 11:45:34 (muokattu 13.08.2006 11:57:11)
Jos et tajua pitää volaa laitteiden kestokyvyn rajoissa, niin ehkä sun ei pitäis omistaa PA-vehkeitä ollenkaan.

Mitäs omistamisesta, mutta toivottavasti tämänlaisella laitteidenkäyttötottumuksella ja tietotaidolla ei lähdetä järjestämään mitään yleisötilaisuuksien äänentoistoa.

Jos ei ole mahdollista opiskella asiaa itse vähitellen, niin kannattaa mennä vaikka johonkin kurssille opiskelemaan kiinnostavaa asiaa sensijaan, että pilaa laitteet ja mahdollisesti myös kuulon.

Se on täysin liikkeen moka, jos kesäharjoittelija myy yhteensopimattomia laitteita. Kyllä jonkun hi-fi mestan myyjän pitää olla ammattitaitoinen. Ei liike voi vedota siihen, että myyjä on ammattitaidoton. Liike hänet on palkannut!

Ei tämänlaisissa asioissa voi kovin kirjaimellisesti luottaa mihinkään myyjiin vaan pitää olla itsellä järki mukana tekemisissä ja järkeä on myös se, että jos tajuaa ettei oma osaaminen ole paras mahdollinen. Silloin hommaa apua ja kysyy neuvoa vaikka täällä netissä.

On ihan typerä odottaa, että valtaosa elektroniikkalaitteiden ostajista tietäisi yhtään mitään ohmeista tai wateista. Jos jollekin mammalle myydään dvd-soitin vhs-nauhojen katseluun, on myyjä tietenkin tehnyt väärin. Tässä on myyty vääränlainen subbari asiakkaan kuvailemalle päätteelle.

Laitteita on käytetty typerästi. Itse pidin vuosia sitten tietotekniikkaliikettä, jonka oli tarkoitus olla fiksu asiantunteva liike, joka ei huijaa ketään, vaan rakentaa + suunnittelee laadukkaita räätälöityjä kokonaisratkaisuja kulloiseenkin tarpeeseen ja neuvoa mitä kannattaa tehdä. Homma oli masentavaa kun liian usein tietämättömät asiakkaat halusivat laadun sijaan ostaa jotain halpaa paskaa.

Teknologia-asiantuntija asenteella ei välttämättä pärjää myyntimiehenä. Ehkä tämän vuoksi läheskään kaikki myyjät eivät ole mitään teknisiä asiantuntijoita.
Karlsson
13.08.2006 11:58:10
Tekstistä käy ilmi, että yhteensopivuus oli "voi"-tasoa. Teksti ei kyllä kerro, miten tarkasti asiakas on tuonut ilmi, mitä kalustoa häneltä itseltään löytyy. Myyjän tehtävä on tosiaan myydä roinia kaupasta, mutta on asiakkaan harhaanjohtamista myydä vääriä kamoja väärille laitteille.

Juu, olis ihan kiva kyllä tietää kuinka tarkasti tuossa on ollut tietoa siitä, mitä yhdistetään ja mihin. Ennen kuin lisää hutkitaan, suuntaan tai toiseen.

En usko että liike siihen vetoaakaan, tuskin heitä edes kiinnostaa lähteä keskustelemaan minkäänlaisesta korvauspuolesta tässä tilanteessa.

Mutta hieman ihmetyttää, että pitääkö myyjän mahdollisesti tietää laitteista (tarkoitan siis päätettä), joita hänen liikkensä ei edusta? Onko asiakas antanut tarpeelliset tiedot tästä laitteesta, jotta yhteensopivuus voidaan ihan oikeasti määritellä?

Itse en tietenkään luota kauppiaan sanaan. Silti asiakkaalla on täysi oikeus luottaa, ettei häntä huijata tai johdeta harhaan alan liikkeessä. Kyllä täällä palstallakin on itketty, miten musiikkiliikkeiden toiminta ottaa päähän, kun jampoille myydään huonoja soittimia ja heitä "huijataan". Tässä on kuitenkin kyse vielä suuremmasta harhaanjohtamisesta.

"Harhaanjohtaminen" kuulostaa siltä että myyjä olisi tahallaan myynyt huonosti yhteensopivan subbarin. Onkohan näin?

Miettikää nyt, jos joku poika menee musaliikkeeseen joku Bossin pedaali kädessä ja haluaisi ostaa sille virtalähteen. Myyjä katsoo laitetta ja antaa hänelle 120V muuntajan. Pedaali kärähtää. Onko se pojan vika?

No, oliko tällä kertaa se päättäri mukana, että tohon tarttis subbarin?

On tyhmä tietää mitään ilmeisesti, mutta sillä voi estää kummasti omalta osaltaan korvausvelvollisuudeltaan epäselviä tilanteita.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)