Aihe: Musabisnes pistää vihaksi!
1 2 3 4 5 6 7
Ukko
10.08.2006 19:16:39

Vastaus otsikkoon; toisinaan pistää vihaksi... mutta sitten taas: ajatelkaas kuinka paljon vähemmän musaa olisi meidän kaikkien kuultavilla, jos musabisnestä ei olisi???

Jeps. Tässä se on. Ilman musabisnestä ei pahemmin levyjä tuotettaisi.
Neljä Ruuvia
10.08.2006 19:54:30
Ei tässä mitään turpakärijiä ollut tarjolla vaan niinkuin Madu tiesi kertoa,helppoudesta keskustella.Mut ei se nyt ollut varmaan koskaan toteumassakaan.Kunhan ideoin.vois kyllä joku miitti olla missä olis jotain tahoja kertomassa näkemyksiään.Effin tyypit vois olla mielenkiintoisia luennoijia. Gramexin puolen tunnenkin ihan hyvin.
Hämeenlinnan reissun vois toteutta sillä Pussy Bonerin Ferrarilla.Ihan huvikseen :-)
Feggy
11.08.2006 18:03:11 (muokattu 11.08.2006 22:13:34)

Ja takaisin aiheen tienoille:

Edit. tässä täydellisempi netti-Hesarin uutinen:

Lahden käräjäoikeus jätti nuoret nettikäyttäjät vaille rangaistusta

Julkaistu: 17:15

Päivitetty: 18:14

Lahti. Suomen suurimmassa nettipiratismivyyhdessä saatiin perjantaina ensimmäinen ratkaisu. Lahden käräjäoikeus katsoi toissijaisen syytteen mukaisesti, että Finreactor-vertaisverkon aktiivikäyttäjät syyllistyivät tekijänoikeusrikkomukseen. Vuonna 1988 ja 1989 syntyneet nuorukaiset välttyivät nuoruuttaan rangaistukselta.

Oikeus sovitteli hyvitykset kymmeneen prosenttiin vähittäismyyntihinnasta. Tuomari Jari Karppinen kertoo oikeuden ottaneen huomioon muun muassa sen, että latausten kokonaismäärä oli ensijakelijasta riippumaton.

Asikkalalainen nuorukainen joutuu maksamaan laittomasti levittämästään tietokoneohjelmistosta runsaat 2 300 euroa.

Lahtelaisnuori määrättiin hyvittämään elokuvayhtiöille ja muille sisällöntuottajille yhteensä 1 150 euroa. Oikeus katsoi todistajanlausunnon perusteella, että hänen jakelemaansa aineistoa oli ladattu 5 500 kerran sijaan alle tuhat kertaa.

Asianomistajat olivat vaatineet Lahdessa 60 000:ta euroa. Kaikkiaan ohjelmisto- ja sisältöyhtiöt vaativat 3,5 miljoonan euron hyvityksiä, kun vertaisverkon toimintaa puidaan syksyn mittaan parissakymmenessä käräjäoikeudessa.

Kaikkien vertaisverkkoon rekisteröityneiden 10 000 suomalaisen tutkiminen olisi ollut mahdotonta, joten käräjät odottavat vain ylläpitäjiä ja suurimpia levittäjiä, 60:tä miestä.

Lopullinen tuomio- ja korvauslinja haettaneen vähintään hovioikeustasolta.

Syytetyt eivät nähneet toiminnassaan mitään rikollista. Puolustusasianajaja Ilkka Kopra vetosi siihen, että samaa materiaalia on ollut ladattavissa muualtakin, joskin hitaammin kuin vertaisverkosta.

Lahden käräjäoikeus näki tekijänoikeuksia rikotun, mutta ei ansion takia.

Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen asiamies Jussi Mäkinen kuvasi oikeudessa Finreactoria vaihdantatalouden huipuksi. Tiedostoja koottiin omalle koneella osina, millä vältettiin yhdestä paikasta lataamisen pullonkaula. Ylläpitäjä seurasi tiiviisti, että kukin käyttäjä jakeli vähintään yhtä paljon kuin latasi itselleen.

Keskusrikospoliisin tietotekniikkaryhmä pystyi selvittämään eri henkilöiden osuuden takavarikoituaan Finreactorin vuokrapalvelimen Hollannista. Käyttäjätasoja löydettiin seitsemän; Lahden-tapaus edustaa niistä toiseksi alinta.

Jussi Mäkisen mukaan Finreactor-juttu on maailmanlaajuisestikin merkittävä. Esimerkiksi Norjassa ja Tanskassa on syytteitä nostettu vain yksittäisiä käyttäjiä vastaan. Ruotsissa on parhaillaan tutkinnassa vertaisverkko nimeltä Pirate Bay.

STT
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
jäykkis
11.08.2006 21:36:28
Mutta palatakseni itse aiheeseen... meikäläistä sapettaa kyllä musabisneksessä nuo kopiointisuojaukset sekä radion soittolistat.

Niin ketjun aiheesta.

Tuli just uutisissa jotta Sanomawsoy osti Metrolehden, ilmaisjakelulehden. Samassa uutisessa kävi esille semmonen "uutinen", että erityisesti sinkut ja nuoret perheet eivät enää tilaa / osta päivälehtiä, vaan hakevat uutisensa netistä, telkkarista ja ilmaisjakelulehdistä.

Todettiin, että jälkimmäisten menekinkasvu on valtavaa ja että päivälehtien puolella vastaava kasvu ei ole "niin suurta"...

Aiheeseen liittyen mua korpee se, että lehdistö ei nyt ymmärrä käydä käräjille ja vaatia korvausta siitä, koska maailma on - heiltä lupaa kysymättä - muuttunut.

Näin se mänöö.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Mikael
12.08.2006 00:56:24 (muokattu 12.08.2006 00:57:15)

Aiheeseen liittyen mua korpee se, että lehdistö ei nyt ymmärrä käydä käräjille ja vaatia korvausta siitä, koska maailma on - heiltä lupaa kysymättä - muuttunut.

Mä vähän veikkaan että jos laittaisit sivuston pystyyn missä olis joka aamu tuore hesari kätevästi luettavissa, niin joku varmaan puuttuis siihen aika äkkiä.

Mutta soittolistat ne vituttaa muakin.
Siitä mistä aita on matalin...
kuriken
12.08.2006 11:19:03 (muokattu 12.08.2006 11:19:46)
Mun mielestä uuden teknologian yleistymisen (eli levyt ostettaisiin vain netistä) ongelmana on se että niin kauan kuin tuotetta on helposti saatavilla ilmaiseksi (vaikkakin "laittomasti" koska lainsäädäntö ei ole vielä ihan mukana tässä) ei ole kovin motivoivaa peruskuluttajalle ostaa musiikkia netistä koska tuotteilla ei ole samanlaista selkeää eroa kuten esim. poltetulla ja alkuperäisellä levyllä. Ladattu digitaalinen tiedosto ei ole konkreettinen tuote jolloin sen ostaminen koetaan järjettömäksi koska sen saa helposti ilmaiseksi netistä.

Näiden seikkojen lisäksi, netistä ostamisessa on monia muitakin seikkoja, jotka tekevät laillisesta vaihtoehdosta HUONOMMAN kuin laiton lataus netistä.
-DRM-suojaus
-kallis hinta

Eihän kukaan halua ostaa huonoa drm-suojauksella varustettua mp3:a, joka ei toimi kaikilla käyttöjärjestelmillä, ja rajoittaa kappaleen siirtämistä mp3-soittimelle useampaan kertaan.

Hinta pitäisi olla alhaisempi kun mitään konkreettista materiaalia ei välity kuluttajalle, jonka vuoksi tuotteen valmistuskulut laskevat. Silti levyt hinnoitellaan mp3:na usein samanhintaisiksi kuin konkreettiset cd-levyt.

Netistä lataus on selkeästi parempi vaihtoehto kuin ostaa netistä laillisella tavalla mp3. Laillisen tavan ainoa hyöty on että artistille menee pieni osa rahoista, joilla tuotteen ostaa. Internetpiratismia ei pystytä kitkemään pois ellei tule korvaavia laillisia palveluita ilman drm-suojauksia ja kohtuullisella hinnalla.
Haiseminen on muotia!
trih
12.08.2006 12:53:13
Laillinen nettilevy on halvempi kuin kaupasta ostettu. Esim. tämä Slayerin levy maksaa 12,90. Kaupassa se on noin kympin kalliimpi. Sulle sen pitäisi epäilemättä maksaa kaksi euroa, eikö vain?

http://musiikkilataamo.hs.fi/Magell … ollectionDisplay&viewId=1251695

Nyt lähestytään jo "totuutta". Mielestäni. Eli uutuudet olisivat netistä ladattuna max. 10e/levy ja alelaarista voisi ladata vaikkapa alk. 0,1e hintaisia levytyksiä.
She is benediction.
Janus
12.08.2006 13:11:04
Nyt lähestytään jo "totuutta". Mielestäni. Eli uutuudet olisivat netistä ladattuna max. 10e/levy ja alelaarista voisi ladata vaikkapa alk. 0,1e hintaisia levytyksiä.

Mun mielestä leipä vois maksaa kaupassa 5 centtiä ja 250 GB:n ulkoinen kovalevy Verkkokaupassa vaikka 25 euroa. Entä sun mielestä?
Lennu
12.08.2006 14:29:47

Mun mielestä leipä vois maksaa kaupassa 5 centtiä ja 250 GB:n ulkoinen kovalevy Verkkokaupassa vaikka 25 euroa. Entä sun mielestä?

Mun mielestä ainakin. Ei oo multa pois.
Roberto
12.08.2006 16:03:49

Mun mielestä ainakin. Ei oo multa pois.

Joo, käy mulleki, ei oo penniikää kiinni.
trih
12.08.2006 17:25:35

Sitten kun leipää ja kovalevyjä saa piraattilahdelta ladattua koneelle ja leivänkin vielä tuoreena tulostettua niin tuolla ulkoisella kovalevyllä olisi silti liikaa hintaa. Leivän hinta mielestäni ihan ok.
She is benediction.
Ukko
12.08.2006 19:34:24

Ja sullahan onkin kaupallinen tieto/taito kyetä määrittelemään ostetun musiikin hinta, olettaakseni ?
doktorkoo
12.08.2006 19:47:44
Levyvirasto.netissä laitoimme pienen kyselyn pystyyn, mikä musabisneksessä eniten tällä hetkellä suututtaa. Piiskaa saa niin kopiosuojaukset, teostomaksut, radioiden soittolistat kuin ahneet levy-yhtiötkin.

mutta kommentoi vain noista annetuista aiheista! Itse äänestin, mutta laitoin kommentin että eniten potuttaa myöhäiset aloitusajat baareissa. Pian sen jälkeen tekstini häipyi ja tuli jonkin sortin moderaattorin kommentti kuinka asiattomat tekstit on siivottu... eli musiikkibisnekseen kuuluu vain levyviraston tai minkälie määrittelemät asiat. Hyvä sensuuri!

-jamo
Minä en bussilla aja. Minä olen minä! -Frank
trih
12.08.2006 20:28:46
Ja sullahan onkin kaupallinen tieto/taito kyetä määrittelemään ostetun musiikin hinta, olettaakseni ?

Mun summat ja suuret pohdinnat perustuivat käynteihin Anttilan tavaratalojen Top Ten osastoilla.
She is benediction.
apeisa
14.08.2006 13:10:52 (muokattu 14.08.2006 14:40:54)

mutta kommentoi vain noista annetuista aiheista! Itse äänestin, mutta laitoin kommentin että eniten potuttaa myöhäiset aloitusajat baareissa. Pian sen jälkeen tekstini häipyi ja tuli jonkin sortin moderaattorin kommentti kuinka asiattomat tekstit on siivottu... eli musiikkibisnekseen kuuluu vain levyviraston tai minkälie määrittelemät asiat. Hyvä sensuuri!

-jamo

Heh, pahoittelut tästä. Se skripti joka tuota kommentointipalstaa pyörittää on hieman kömpelö. Tässä kävi nyt niin, että otin tiedoston editointiin ennen kuin olit ehtinyt kommentoida. Sen jälkeen kävit nakkaamassa kommenttisi ja minä taasen päivitin sen siivotun tiedoston takaisin serverille. Eli koskaan en kommenttiasi nähnyt. Jos viitsit, niin käy ihmeessä kommentoimassa uudestaan, sillä nyt et valitettavasti päässyt itse arvontaan.

Pointtisi on erittäin hyvä, ja sitä ajattelimme myös yhdeksi kohdaksi gallupiin.

Mitä tulee itse aiheeseen, niin eniten minua itseäni pistää vihaksi levy-yhtiöiden julkaisupolitiikka. Mutta siitä en suinkaan syytä lafkoja, jotka ovat taloudellista tulosta tekeviä yrityksiä. Kansa äänestää lompakollaan.

Musiikkibisnes elää murroskautta, niin kuin moni muukin ala. Tämä galluppi nyt todisti vain sen tosiseikan, että musiikki merkitsee ihmisille todella paljon. Sitten suututaan ja näkö sumenee ja raivotaan ihan tosissaan. Musiikin kuuntelu on kansalaisoikeus, mutta ei musiikin missään nimessä pidä olla ilmaista. Sen pitää olla ilmaista vain jos tekijät itse näin haluavat. Nyt tosin on valloillaan todella eriskummallinen tilanne kuluttajalle. Kaupasta haettu levy saattaa olla toimimaton ja kopiosuojattu levy. Ei hyvä. Digikaupasta ostettu musa vaatii tietyn käyttöjärjestelmän, tietyn soittimen ja on vielä käyttöoikeuksiltaan rajoitettu. Ei hyvä. Parhaan tuotteen saa siis joko warettamalla tai purkamalla kopiosuojatun materiaalin koneelleen. Molemmissa tapauksissa syyllistyy rikokseen. Kaupalliset ja lailliset vaihtoehdot pitäisi olla ehdottomasti parempia, kuin hikiset pepsimax-kaupat tai toimimattomat kopiosuojautut levyt.

Jos vain olisi enemmän resursseja, niin levyvirastosta saisi jokaisen levyn myös suojaamattomana ja häviöttömänä flac-formaatissa. Ja miksei myös hyvälaatuisena oggina. Näin pitäisi olla myös isommissa lafkoissa. Nythän meillä on virastossa ainoastaan 256 kb/s vbr MP3, suojaamattomana tietenkin. Eikä yksikään kauttamme musiikkia myyvä artisti/levy-yhtiö ole tahtonut mitään suojauksia musiikkiinsa.

Ei tiedostavaa kuluttajaa saada ostamaan musiikkia epäonnistuneilla estoilla ja rajoituiksilla, vaan tarjoamalla aidosti toimivat ja paremmat lailliset palvelut. Rahalle pitää saada vastinetta.

Ja mitä levyjen hintaan tulee, niin mielestäni sopiva hinta uudelle cd:lle on 15 euroa, vanhemmat sitten 10 ja 5 euroa. Digipuolella uutukainen pitäisi irrota noin 10 eurolla, vanhempia sitten siitä alaspäin.
Feggy
14.08.2006 13:27:22

Ja mitä levyjen hintaan tulee, niin mielestäni sopiva hinta uudelle cd:lle on 15 euroa, vanhemmat sitten 10 ja 5 euroa. Digipuolella uutukainen pitäisi irrota noin 10 eurolla, vanhempia sitten siitä alaspäin.

Samoilla linjoilla olen minäkin.
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
McNulty
14.08.2006 14:04:33
15e/kpl ja 3 uutukaista 30e hintaan. Osta 3, maksa 2... CD-levyjen Dressman.
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
mrk
14.08.2006 15:44:13
Laillinen nettilevy on halvempi kuin kaupasta ostettu. Esim. tämä Slayerin levy maksaa 12,90. Kaupassa se on noin kympin kalliimpi.

Esim tuolta tilaamalla 13 euroa postikuluineen : www.play.com
Tämän takia en enää kanna rahojani suomalaisiin levykauppoihin tai edes viitsi harkita nettilevyjen hankintaa. Siinähän sitten vinkuu suomalainen tekijänoikeusaktiivi kuinka täkäläinen levymyynti on laskussa.
"Short On Long Term Goals"
Torniojaws
14.08.2006 17:23:32

Tällä hetkellä kun minä seurasin päivän kaaviota, oli liikenteen keskiarvio noin 6,5Gb/s (siis 6,5 gigaa sekunnissa, oujea). Maksimi huiteli 9Gb/s kohdalla... eikä tänään taida olla ruuhkaisin päivä verkossa saatika se ruuhkaisin kellonaika.

Itse asiassa 6,5 gigabittiä = 812,5 megatavua sekunnissa. 1 tavu on 8 bittiä.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)