Aihe: Fuzz-ongelma
1 2 3
wilo
11.08.2006 20:46:40
Fuzzien erityinen hienous on siinä, että kitaran volyymipotikalla säätämällä niistä saa valtavan soundikirjon puhtaasta puuroon, soundin kärsimättä ja pedaaliin koskematta. Tämän seurauksena ne eivät sitten toimikaan muiden polkimien jälkeen, kun eivät halua syödä bufferoitua signaalia.

No mutta tämähän tarkoittaa sitä, että fuzzit eivät pelaa kunnolla aktiivimikkien kanssa - niissähän on bufferi sisäänrakennettu.
Onko kellään omakohtaista kokemusta?

Laita sovinnolla se fuzz ensimmäiseksi, ja kaikki aikaviiveet sitten, ja muut säröt loppuun. Koska vaikka impedanssia voi muuttaa sopivaksi ja jännitteet poistaa laittamalla eristysmuuntajan väliin, se ei sitten kuitenkaan kuulosta hyvältä.

Oon ruvennu miettimään tuotakin. Harkitaan, jos ei muuten löydy oikeata aparaattia.

Muiden väpättimien perässä ei fuzz-soundi muutenkaan kuulosta hyvältä - pelkkä kanttiaalto- tai harja-aaltoklippaus kun on liian karua modulaatiota päästääkseen muiden efektien soundia läpi.

No ainaskin mallintavissa vehkeissä ensin moduloitu ja sen jälkeen fuzzattu kuulostaa hyvältä - niissä vaan ei toimi samalla tavalla toi fuzz-saundin säätö volapotikalla.

Digitechin mallistossa on montakin, ja Line6 distortion modeller on aina varma valinta.

Noita en ole kokeillut, reagoiko niiden fuzz-mallinnokset aidosti volasäätöön?

Big Muffini

No mutta toihan vois olla hyvää cappuccinon kanssa. Iso muffini, kiitos...
Dr. Muff
11.08.2006 21:09:21
No mutta tämähän tarkoittaa sitä, että fuzzit eivät pelaa kunnolla aktiivimikkien kanssa - niissähän on bufferi sisäänrakennettu.
Onko kellään omakohtaista kokemusta?

On joo. Ei toimi kunnolla, kuin ei toimi myöskään monen muun säröpedaalin kanssa, liekkönä sitten syynä matalaimpendanssinen signaali.

Mullakin ollut muutama ns kunnollinen (=putiikki :)) fuzz, mutta hermo niiden kanssa menee huonoon kuntoon. Fuzzin korvikkeena käytän BJF:n Baby Blue ODta. Se on äärimmillään hienosti fuzzahtava, muttei olosuhteille (vahvari, kitara, mikit, muut purkit, vessan peili..) herkkä ja erittäin miellyttävä soundiltaan. Yksi parhaista säröpedaaleista straton kanssa.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
Kiinankeisari
11.08.2006 21:53:52
Minkälainen on tweak fuzz reagoimaan kitaran volapotikkaan? Muuttuuko rupisesta puhtaaksi? Muuttuuko interaktiivisuus kitaran volumesäädön kanssa, kun vaihtaa paikkaa signaaliketjussa?

en kauheasti ole näitä putiikkipelejä kokeillu niin en voi verrata, mutta kyllä se varsin oivasti tottelee kitaran ja soittotatsin muutoksia. saundi pysyy myös kirkkaana volapotikkaa alaspäin ruuvattaessa, mikä ei ole ihan tavallista. yleensähän se volapotikka leikkaa diskanttia. sanotaan nyt vaikka näin, että suurin piirtein yhtä hyvin puhdistuu kuin putkivahvistimen särö. on se kuitenkin dynaamisempi kuin big muff :)
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
wilo
12.08.2006 00:04:54
On joo. Ei toimi kunnolla, kuin ei toimi myöskään monen muun säröpedaalin kanssa, liekkönä sitten syynä matalaimpendanssinen signaali.

Mullakin ollut muutama ns kunnollinen (=putiikki :)) fuzz, mutta hermo niiden kanssa menee huonoon kuntoon. Fuzzin korvikkeena käytän BJF:n Baby Blue ODta. Se on äärimmillään hienosti fuzzahtava, muttei olosuhteille (vahvari, kitara, mikit, muut purkit, vessan peili..) herkkä ja erittäin miellyttävä soundiltaan. Yksi parhaista säröpedaaleista straton kanssa.

Mitenköhän tuon gilmourin jaloissa kuulostaa säröpurnukatkin hyvältä? Sehän käyttelee emg:n aktiivimikkejä aika paljon.
Tosin mun mielestä herra vaihtaa johonkin muuhun kitaraan, kun soittelee esmes timeä tai muita vanhoja biisejä - niissä voipi ollakin fuzzia. Ja onhan sillä guru ja teknikko säätelemässä niitä polkusimia.
Kiinankeisari
12.08.2006 00:48:52
Ahaa, no mulla on semmosia kokemuksia, että hyvä fuzzi puhdistuu kitaran säätimillä kertaluokkaa siistimmin ja paremmin kuin putkivahvarin särö.
Mut toi diskantin säilyminen on hyvä homma, se on mun mielestä hyvän fuzzin ominaisuus.

No mulla on jo pohjalla jonkun verran säröä vahvistimesta ja siihen päälle käyttelen tuota pedaalia niin tilanne on vähän erilainen. mutta suosittelen testireissua, itsehän tömmäiset asiat on helpointa selvittää.
Dr. Muff
12.08.2006 10:08:24 (muokattu 12.08.2006 10:12:09)
Mitenköhän tuon gilmourin jaloissa kuulostaa säröpurnukatkin hyvältä? Sehän käyttelee emg:n aktiivimikkejä aika paljon.
Tosin mun mielestä herra vaihtaa johonkin muuhun kitaraan, kun soittelee esmes timeä tai muita vanhoja biisejä - niissä voipi ollakin fuzzia. Ja onhan sillä guru ja teknikko säätelemässä niitä polkusimia.

EMG kaudellaan (lienee päättynyt Live8 oli taas passiivit, kuten myös uudella levyllä) ei Gilmour kuitenkaan enää käyttänyt fuzz faceja tai sitä EMS Synthi Hi-Fli:tä mitä alunperin livenä. Tilalla Big Muffia, Cornishin säröjä, Chandlerin Tube Drivereitä ja Boss HM-2sta. Esim timen soolo Delicate/Pulse taitaa olla muff.

Muffin kanssa EMG:n Gilmour-setti sopii loistavasti, se middleboosti räjäyttää muffin laulamaan. Vaikkaa taitaa se Muffikin joidenkin mukaan olla fuzz, joten sinällään aiemmin olis kai pitäny olla täsmällisempi. Mulle muff on muff. Skeddypedalsin Mayo on muuten loistokorvike jos ryssä RI:n tumppuun soundiin kyllästyy. Vois taas ottaa lauantai aamun kunniaksi pikku testit :)
kivi
12.08.2006 13:00:15 (muokattu 12.08.2006 13:03:40)
Muffin kanssa EMG:n Gilmour-setti sopii loistavasti, se middleboosti räjäyttää muffin laulamaan. Vaikkaa taitaa se Muffikin joidenkin mukaan olla fuzz, joten sinällään aiemmin olis kai pitäny olla täsmällisempi.

En oo kokeillut noita Gilmour-mikkejä, mutta aktiivimikkien kanssa se mikä pedaali toimii ja mikä ei, on aika sattumanvaraista ja pitää kokeilla erikseen. Säröpuolella sanoisin, että aktiivien kanssa jää kutakuinkin aina sellainen mun kaipaamani karkearakeisuus puuttumaan, ja soundeihin tulee sellaista 80-luvun "American metal" -soundia (kuten DODin samannimisessä särössä, joka on ehkä mua vähiten koskaan kiinnostanut särö, ja mulla on ollut niitä kaksi).

Mun järkeeni kyllä uppoaisi, että kun Gilmour kerran on efektipainotteinen soittaja, hänen nimikkomikkiensä impedanssi olisi myös viilattu paremmin pedaaleille sopivaksi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Dr. Muff
12.08.2006 13:18:42 (muokattu 12.08.2006 13:50:21)
En oo kokeillut noita Gilmour-mikkejä, mutta aktiivimikkien kanssa se mikä pedaali toimii ja mikä ei, on aika sattumanvaraista ja pitää kokeilla erikseen. Säröpuolella sanoisin, että aktiivien kanssa jää kutakuinkin aina sellainen mun kaipaamani karkearakeisuus puuttumaan, ja soundeihin tulee sellaista 80-luvun "American metal" -soundia (kuten DODin samannimisessä särössä, joka on ehkä mua vähiten koskaan kiinnostanut särö, ja mulla on ollut niitä kaksi).

Mun järkeeni kyllä uppoaisi, että kun Gilmour kerran on efektipainotteinen soittaja, hänen nimikkomikkiensä impedanssi olisi myös viilattu paremmin pedaaleille sopivaksi.

Luulen että noi asiat on hyvinkin tarkkaan punnittu niissä Cornishin pedaalilaudoissa ja niissä myöhemmissä setupeissa. Niissähän on jokainen efektipiiri eristetty omaksi yksikökseen buffereineen päivineen. Kukin efekti saa varmaan sopivimman signaalin. Se DG20 settihän on ihan perus SA-mikkisetti höystettynä aktiivisilla säädöillä. Ne pedaalit jotka on tarkkoja paikastaan, eivät myöskään toimineet gilmour-setin kanssa.
Rämppy
12.08.2006 15:10:10

No Gilmourillahan on miljoonan euron soittokamat ja tusina teknikkoa räätälöimässä sitä soundia 24/7. Kyllähän tuollaisella satsauksella täytyykin jo soundata hyvältä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
juici
12.08.2006 17:42:57 (muokattu 12.08.2006 17:52:01)

Fuzzeista puheenollen, onkohan The Venturesin "The 2000 Bound Bee (Part 1 & 2)" eka koskaan nauhoitettu biisi jossa on käytetty fuzzia?

EDIT: Ja fuzzihan on tässä tapauksessa ollut Mosrite Fuzzrite.

EDIT 2: Taitaapa olla. "The Ventures had the first chart single to utilize the fuzzbox on guitar, "2000 Pound Bee" (December 29, 1962); this track utilized the Mosrite FuzzRITE."
Hemmo: "Gallien Krueger, kun siinä on tämä särö."
wilo
13.08.2006 13:49:38
Otinpa sitten fuzzin ja laitoin sen ihan ekaksi. Perään tuore hankinta ehx q-tron ja siitä boss gt-6:n kautta vahvariin.
Tossa on ihan metka saundi, kun filtteröi q-tronilla fuzzia. Mutta pääasiassa voipi käytellä joko fuzzia + chorusta ja delaytä tai muita säröjä ja kaikkia efektejä.

Mun korvaan ei kuulosta hyvältä wah, univibe ja kompura fuzzin jälkeen. Niitä ei siis fuzzin kanssa käytellä, koska tulevat gt-6:sta.
Jungleman
13.08.2006 21:17:26
tuota, voisit tässä välissä valaista tyhmälle että minkätakia noita muita mollukoita on noin paljon ennen sitä fuzzia, esim. tuo chorus? pienet aivoni tulivat siihen tulokseen että käytät niitä sekaisisin, miten ja millaisia saundeja haet? kiitos jo etukäteen, yritän oppia (varastaa) kokeneemmilta...

Kaikin mokomin. *käärii hihat*

Ketju alkaa mausteosastolta:

Effector 13 NoFi (rujo fuzz) -> - tätä käytän tuottamaan "mikä v*ttu siellä hajos" -tyyppisiä efektejä sekä simuloitua feedbackia, 1-2 biisissä / setti. On aika lailla sama, mitä tämän jälkeen efektiketjuun iskee, koska soundi on täysin riekaleina NoFin päällä ollessa. Edellä oleviin efekteihin se reagoi sattumanvaraisesti - kun tämä on ketjun ensimmäinen, tiedän melko tarkasti, mitä tulee ulos kun jysäytän sen päälle. Suhteellisen hallittu kaaos, meinaan nääs.

Barber Tone Press (kompressori) -> - käytännössä ketjun ensimmäinen vehje. Käytän puhtaan soundin tukevoittamiseen, joskus overdriven (Banzai) lievään boostaamiseen.

Danelectro FAB Chorus (true bypass -loopissa) -> - tätä käytän pelkästään nopeaan, väpättävään Leslie-/Univibe-tyyppiseen soundiin. FABin erityispiirteenä on mahdollisuus voimakkaaseen volumeboostiin (Mix-säädin toimii oikeastaan volume-säätönä) joka puolestaan tekee hilpeitä asioita myöhempänä ketjussa tuleville fuzzeille. Kompressorilla tuupattuna FABin hupikerroin vain kasvaa. TBP-loopilla FABin saa kokonaan pois ketjusta tuottamasta vaivaa bufferiallergisille säristimille.

Sitten mennään kaurapuuroon:

Banzai Fireball II (overdrive) -> - 2-kanavainen overdrive. Perussärö #1. Ykköskanava on käytännössä koko ajan päällä, säädettynä kirkkaaksi mutta tukevaksi, särö kello kahdeksassa (kitaran volume täysillä, kovaa lyödessä korahtaa kivasti, kevyemmällä tatsilla twängää ja helmeilee). Kakkoskanavan gain isommalla = kovempi ärjyntä. Banzai on dynaamisempi kuin vaikkapa Fulldrive 2, se ei kompressoi yhtä ankarasti vaan pitää soundin erottelevana ja selkeänä rankemmillakin asetuksilla.

Fulltone '69 (fuzz) -> - Perussärö #2. Vuorottelen tätä ja Banzain ykköskanavaa fiiliksen mukaan, molemmat toimivat erittäin dynaamisesti reagoiden soittotatsiin ja kitaran volumepotikkaan. Turskimpaa tuuttausta varten '69 boostattuna Banzailla on aivan ihana. Lisäksi, '69 boostattuna FAB Choruksella antaa rupsuttavan mulputuksen vertaansa vailla.

Ja tästä eteenpäin taas mausteosastolle:

Roger Mayer Octavia -> kirskuntaa ja ulvontaa. Yksinään erittäin tylppä, nariseva sustain. Boostattuna Banzailla, '69:llä tai kompressorilla tuuttaa ulos migreenin laukaisevaa meteliä. Sitten tulee (tbp-loopeissa) toinen chorus, pedaaliviritin, phaser, moduloiva delay ja toinen delay. Ketjun viimeisenä laudassa tremolo ja vahvarin päällä laatikkomallinen slapback-delay/esivahvistin.

Näillä soitellaan garagerokkia, shoegazea, alt.countrya ja postpunkkia.

Kysymyksiä? Antaa tulla...
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Jungleman
13.08.2006 21:40:34
Onkos fulltone tämmönen orgaaninen ja dynaaminen fuzzi? Mitäs se sanoo, kun kytket jonkun ketjussa olevan efektin päälle ennen sitä? Vieläkö reagoi yhtä nätisti volapotikkaan?

Jep, '69 on semmoinen. Mutta, sen dynamiikka riippuu paljonkin siitä, ovatko edellä olevat pedaalit bufferoituja, true bypasseja vai jotain muuta. Bufferoidut pedaalit (olen lähinnä käyttänyt eri-ikäisiä Bosseja ja Ibanezeja) vaikuttavat '69:n dynamiikkaan riippumatta siitä ovatko päällä vai pois päältä. TBP-pedaalit eivät vaikuta pois päältä ollessaan (tai siis voivat ehkä vaikuttaa, jos lasketaan signaalin mahdollinen heikentyminen sen kulkiessa ylimääräisten kytkimien, piuhanpätkien ja kolvauksien kautta), päällä ollessaan taas... riippuu monesta asiasta.

Esimerkiksi Banzai Fireball II ja Fulltone Full-Drive II - joita molempia olen vuosikaudet käyttänyt - ovat dynamiikaltaan nöyriä ja tottelevaisia eivätkä päällä ollessaankaan hirveästi sotke '69:n sielunelämää.

Näistä voisi lätistä loputtomiin. Kiitti kärsivällisyydestä...
Romantikkoitkijät #1
Barska
14.08.2006 00:47:20 (muokattu 14.08.2006 00:49:15)

Offaria. Musta näistä on kiva lukea loputtomiin, miten kukakin särönsä ja mihin tekee. Kivaa sekin, että kun kauniisti kysytään, nii jaksetaan paneutua vastaamaan. Ota plussa!
"Hai sie rumpali, siun rummuis o jotain vikaa, ku ei kuulu ku pient suhinaa..."
masterhat
14.08.2006 04:41:51 (muokattu 14.08.2006 04:42:04)
Hei mitä mieltä te ootte Customshopista saataviin effector13-fuzzeihin? ja mitä mieltä Zvexin Fuzz Factorystä. Itse haluaisin molemmat, tosin Effector 13-purkkeihin olen päässyt tutustumaan vain samplenjen perusteella, mutta ainakin mä diggasin kovasti. Zvexin fuzz factory oli ihan boxi, valitettavasti ei vain mun oma.. siis kunnon kaaosta haettaessa. mielipiteitä
Tehotyttö95
Kiinankeisari
14.08.2006 10:40:16
Kaikin mokomin. *käärii hihat*

herrankiesus, sieltähän tuli oikein mittatilausvastaus, kertakaikkiaan. tuota choruksen paikkaa ennen fuzzia lähinnä mietin, oon ilmeisesti hommaamassa jonkunnäköistä chorusta omaankin lautaan ja olisin varmaan lyöny sen suoraan looppiin sen kummempia miettimättä, osaapahan nyt tuotakin kokeilla.

vieläkö sulla on se small clone? luin jostain vanhasta jutusta siitä kommentteja, mimmostas saundia siitä? entä mikä phaser/mimmoinen saundi/minkälaisia yhdistelmiä?

Offaria. Musta näistä on kiva lukea loputtomiin, miten kukakin särönsä ja mihin tekee. Kivaa sekin, että kun kauniisti kysytään, nii jaksetaan paneutua vastaamaan. Ota plussa!

nimenomaan, näistä on aivan mahottoman hauska lätistä vaikka kuinka, ja toisten selostuksista saa aina jotain ideoita joita voi soveltaa omaan käyttöön vaikka musatyyli on aivan eri. saat plussan multakin.
Jungleman
14.08.2006 13:13:24
Hei mitä mieltä te ootte Customshopista saataviin effector13-fuzzeihin? ja mitä mieltä Zvexin Fuzz Factorystä. Itse haluaisin molemmat, tosin Effector 13-purkkeihin olen päässyt tutustumaan vain samplenjen perusteella, mutta ainakin mä diggasin kovasti. Zvexin fuzz factory oli ihan boxi, valitettavasti ei vain mun oma.. siis kunnon kaaosta haettaessa. mielipiteitä

Omistan kaksi E13 -pedaalia - NoFi ja VFM. Truly Beautiful Disaster, Disaster Fuzz, Never Drive, Torn's Peaker ja pari muuta on testattu myös. Fuzz Factorya en ole kokeillut.

NoFi kuulostaa aika lailla samantyyppiseltä kuin jenkkisähköillä varustetun japanilaisen 60-luvun putkikombon hidas kärventyminen kytkettäessä kotimaiseen pistorasiaan... kokemusta on. Varsin pelottavalta siis. Erona aitoon asiaan nähden NoFi on jossain määrin kontrolloitavissa, eli sen möykkää pystyy säätämään soittotatsilla, kitaran volume- ja tone-säädöillä - ja vähäisessä määrin myös omalla soitolla.

VFM on E13-mittarilla varsin normaalin kuuloinen laite. Ympäröivistä olosuhteista riippuen siitä voi saada geitattua rutinaa, tylppää runttausta tai Big Muff -tyyppistä törinää.

Truly Beautiful Disaster vaatii perehtymistä, jopa manuaalin lukemista. Testailuihin kului taannoin n. 45 minuuttia, enkä saanut siitä omin päin irti mitään tolkullista. Ostoslistalla, ehdottomasti!

Disaster Fuzz on isosiskoaan yksinkertaisempi, oskilloiva fuzz. Sama meininki kuin vaikkapa Zoom Ultra Fuzzissa, mutta rujompi soundi.

Never Drivesta en oikein saanut oktaavifuzzia irti, pelin toiminta jäi vähän hämäräksi. Olin etsimässä pienempikokoista vaihtoehtoa Roger Mayer Octavialle, mutta tämä ei siihen hommaan oikein käynyt. Pitänee testailla joskus uudestaan ja kokeilla, mitä tästä irtoaa ilman tiukkoja ennakko-odotuksia..

Torn's Peaker on seuraava hankintani näistä. En varsinaisesti muista miltä se kuulosti, muistan vain hymyilleeni koko ajan soittaessani sillä. Hyvä saavutus pedaalilta...

E13-pedaaleissa on myös mainio lisäbonusominaisuus: ne toimivat erinomaisen hyvin toisiinsa yhdistettyinä. Toisin sanoen, niiden "Mitä v*ttua" -potentiaali nousee toisiin potensseihin.

Fuzz Factory on testaamatta, ei kommentoitavaa siis.
Romantikkoitkijät #1
wilo
14.08.2006 14:30:06
Jep, '69 on semmoinen. Mutta, sen dynamiikka riippuu paljonkin siitä, ovatko edellä olevat pedaalit bufferoituja, true bypasseja vai jotain muuta. Bufferoidut pedaalit (olen lähinnä käyttänyt eri-ikäisiä Bosseja ja Ibanezeja) vaikuttavat '69:n dynamiikkaan riippumatta siitä ovatko päällä vai pois päältä. TBP-pedaalit eivät vaikuta pois päältä ollessaan (tai siis voivat ehkä vaikuttaa, jos lasketaan signaalin mahdollinen heikentyminen sen kulkiessa ylimääräisten kytkimien, piuhanpätkien ja kolvauksien kautta), päällä ollessaan taas... riippuu monesta asiasta.

Esimerkiksi Banzai Fireball II ja Fulltone Full-Drive II - joita molempia olen vuosikaudet käyttänyt - ovat dynamiikaltaan nöyriä ja tottelevaisia eivätkä päällä ollessaankaan hirveästi sotke '69:n sielunelämää.

Jungleman, sullahan tuntuu olevan pikkusta vaille helev*tisti kokemusta speduista!

Tsekkailin Fulltonen pedaaleja ja muitakin kiinnostavia löytyi, mm. '70 Fuzz. Onko kellään siitä kokemuksia?
Entä missähän Fulltoneja pääsisi kokeilemaan?
McNulty
14.08.2006 15:08:56 (muokattu 14.08.2006 15:11:45)
Itseäni on kiehtonut kanssa tuo Fulltonen '69. Eipä näy juuri missään testattavana, kun maahantuojana toimii iki-ihana Intro-Mothman.

Kaipailen kovasti sellaista Hendrix-fuzzia, joka rankimmilleen ajettuna aiheuttaisi jonkinlaista kaaosta ja rätinää, miedoimmillaan sitten taas jotain kevyttä Led Zeppelin rosoa. Tuntuu olevan vaikea löytää sellaista Fuzzia joka toimisi noissa menoissa (vieläpä hyvin). Omia DIY-spedujakaan kun ei viitsisi kolmea pitää ketjussa... tosin eipä niitä ole kuin kaksi ja niistäkin toinen särki.

Tässä lista vempaimista joita olisi hauska päästä tuon '69:n lisäksi testailemaan:
Euthymia Crucible Fuzz Ge
Fender Blender
Subdecay Flying Tomato
MG Fuzzyland
Pro Tone Mechafuzz GE
Durham Crazy Horse
Pedalworx McFuzz Hot
Frantone Peachfuzz
Prescription The Experience (etenkin tämä kuulosti samplessa kivalta, vielä jos/kun oktaavin saa tiputettua pois)

http://www.pedalgeek.com/
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)