Aihe: Sähkökitara kysymys??
1
applause
11.08.2006 19:22:00 (muokattu 11.08.2006 19:34:30)
Tämä kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta kai mä sitte oon niin tyhmä. Eli sähkökitaraahan voi soittaa eri äänillä. Nii onko se nappi tai vipu siinä kitarassa, vahvistimessa vai onko siinä joku pedaali erikseen mistä sitä ääntä voi vaihtaa??
hullu_ukko
11.08.2006 20:07:32
Puhdas ääni ja säröääni vai?

Ääntä voi muuttaa esim. Vahvistimen kautta tietyistä napeista vääntelemällä, mistä napista pitää vääntää riippuu taas täysin vahvistimesta.
Olemassa on myös lukuisia erilaisia pedaaleita joilla kitaran ääntä voi särkeä lisää tai vaikka lisäillä erilaisia kaikuja, wahia tai vastaavaa. Joissain kitaroissa on sisäänrakennettuja efektejä.
M.A.C.H.O. # 5 ''You are a funny guy Sully.. That's why I'm going to kill you last'' | ''Mulla on työ/palkka -suhde aika hyvä, kun vehkeet pysyy kunnossa :P '' -Noir
Novac
11.08.2006 23:01:17

Sähkökitaran ääntä voi muokata monella eri tavalla. Suosittu vaihtoehto on erilaiset pedaalit, tuolla enemmän niistä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=21846

Myös useimmissa vahvistimissa on erilaisia efektejä, enemmän tai vähemmän. Itse kitarassa on usein vain äänenvoimakkuus -ja värin säätönupikoita ja mikkivalitsin.
mikä on olutta on nyt mennyttä...
applause
12.08.2006 00:24:24 (muokattu 12.08.2006 00:44:43)
No sattuuko sen nimi olemaan efektilauta eli pedaalilauta?
LarryHat
12.08.2006 00:44:50
No onkos sillä pedaalilla nimikin?

No jos nyt tarkoitat sitä pedaalia millä voi särkeä ääntä, niin sitä kutsutaan Distortioniksi. Ja niitähän löytyy monenlaista ja merkkistä. Eri särkijöissä on erilaisia ominaisuuksia. Jos olet sellaista hommaamassa niin kannattaa kysyä apua joltain hankintaa, minä en nyt tässä osaa alkaa hirveästi neuvomaan.
Lennu
12.08.2006 07:29:17

No sattuuko sen nimi olemaan efektilauta eli pedaalilauta?

No kyllä, mutta sitä pitää sitä kitaraakin sitten soittaa. Laitteet ja säätimet on laitteita ja säätimiä, niihin ehtii kyllä perehtymään pikkuhiljaa siinä soittamisen ohessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)