Aihe: Putkivahvistimet tanssikeikoilla nykyään
1 2 3 4
jeppeq
11.08.2006 00:35:46
Jep. On se kyllä hassua, että satsaamme vähiä rahoja kunnon PA:han, jotta olisi mahdollisimman hyvä saundi, mutta ite kuuntelemme kaikenlaisia monitorikyhäelmiä. Eikös käännetä seuraavalla keikalla toistepäin nuo pöntöt?

Mää aikani kokeilin kaikenlaisia viritelmiä monitoroinnissa ja sittemmin päädyin korvamonitoreihin. Shuren vyölaatikko, jossa limitteri ja EQ. Konfiguraatio on siten, että toinen piuha tuo masteri mixin ja toinen oman auxin. Nämä voin sitten sekoittaa haluamassani suhteessa,tai kuunnella kumpaa tahansa. Nappeina Shuren E2c -napit, joita käytän jo ko toista, tai molempia, riippuen lavan kolinoista tai rumpalin innokkuudesta. Jos se hakkaa kuin halkoja, lyön molemmat napit korvaanja ylimääräinen mkkala jää pois. Nyt on vaan se ongelma, että tarvis uusia noi napit, kun toinen kavana on pimeenä ( jäi kiinni johonkin, ja.. )

Hyvä soundi tuo fiiliksen lavan sisäreunaan päin, jos se on pielessä, ei taho oikein saada hyvää fiilinkiä aikaiseksi. Tarvittava kommunikointi vuotaa mikkien kautta helposti.
Valehtelisin jos väittäisin
Lennu
11.08.2006 08:25:40

Mä hankin pitkällisen pohdinnan päätteeksi tommosen Fenderin Blues Deluxen, 40W. Siinä on sopivan transparentti pölinä humusetteihin, mutta toisaalta sitten hanikkaa avatessa löytyy jytää ja purkkaakin. Ja kun se on 1X10", niin roudattavuuskin on kohdillaan.

Ennen oli kymmenisen vuotta Fenderin Pro 185 trankkucombo, 165W! Painoi ihan saatanasti ja soundi oli semmosta kolinaa. Viimeset vuodet mulla oli sen edessä putkietuaste, jolla vetelin suoraan pääteasteeseen, joten turhaksi jäi se förstyrkkari.

En mä mitenkään vannoutunut fendermies ole, oon vaan sattunu tykkäämään niistä yleensä. Kaivolla oli viimevuoden puolella backlineen hommattu Fenderin Twin, ja kyllähän se ihan maineensa veroinen on. Siitä joutuu vaan meitin hommassa kuristaa bassopuolelta aikalailla. Tai siis perushommaa... ei teitä kiinnosta X)
ariari
11.08.2006 15:55:53

Mulla on ollut 10 vuotta Peavey classic 30 täysputkikone. Hyvin on toiminut ja jaksaa kantaa paremmin kuin aiemman väkisin raahattavan Fenderin Twin 100 wattisen. Tanssikeikoilla ei pääse ruuvaamaan Peaveytäkään tarpeeksi auki, jotta soisi kunnolla. Käytänkin aika paljon kopressoria ja soolot pöristellään vähän tuhnuilla mikkihiirisoundeilla. Rokkikeikoilla on sitten eri asia... jos ois rokkikeikkoja joista maksettais ihan oikea keikkapalkkio. Pitsaa ja kaljaa saa kotonakin.
jeppeq
11.08.2006 20:31:58 (muokattu 11.08.2006 20:32:44)
Paljon asiakommentteja on tullut, ja tuon kitaraosastoan jo tiedänkin kokemuksen kautta, eli "noin 30w" ja hanat kaakkoon, niin sen kanssa voi vielä olla, kunhan se styrkkari on käännetty "vaakasuoraan" eli ei yleisöön päin.., mutta tuo bassopuoli enemmänkin kiinnostaa. Osa moitti Ampegia ja kehui tätä uutta MarkbBass -laitetta, onkohan oikeasti putken väärti ? Aloitetaan hanat suorassa, kerrankin ..
omarklah
11.08.2006 20:47:23 (muokattu 11.08.2006 20:47:56)

70-luvulla mulla oli bassossa 50W Selmer putkipeli + Carlsbron 4x12 kaappi. Soundi oli hyvä ja äänenpaine kovempi, kuin siinä 100W trankkupelissä, johon sen nuoren miehen hölmöyksissäni vaihdoin...
Työmaan musakerhon käytössä on Hartken 3500 nuppi (+ Ampeg 4x10 boksi), jossa on sekä putki- että trankkuetunen. Sillä saa kyllä aika monipuoliset soundit. On vaan muutaman kuukauden välein korjattavana. Ei tahdo nuo kiinanpelit kestää...
Itellä on tällä hetkellä Yorkvillen XM200 combo(trankku) + 15" lisäkaappi. Hyvin potkii :o)
Soittelit siekii JeppeQ silllä pikkuesoissa...
Tää sit sanois tälleen...
jon lord
11.08.2006 20:58:18
70-luvulla mulla oli bassossa 50W Selmer putkipeli + Carlsbron 4x12 kaappi. Soundi oli hyvä ja äänenpaine kovempi, kuin siinä 100W trankkupelissä, johon sen nuoren miehen hölmöyksissäni vaihdoin...
Soittelit siekii JeppeQ silllä pikkuesoissa...

Mullakin oli 70 luvun alussa silloin kun alittelin basson varressa uraani samanlainen kaappi. Nuppia en muista mikä se oli mutta soundi oli hyvä. Kerran se kaappi putosi Commerin katolta keikkareissulla mutta pienillä juotoksilla ja liimalla homma hoitui. Sitten eräs Tamperelainen basisti " lainasi " sitä kaappia ja sen jälkeen en sitä enää nähnytkään..sekä basistia että kaappia.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
jeppeq
11.08.2006 21:09:31
Mullakin oli 70 luvun alussa silloin kun alittelin basson varressa uraani samanlainen kaappi. Nuppia en muista mikä se oli mutta soundi oli hyvä. Kerran se kaappi putosi Commerin katolta keikkareissulla mutta pienillä juotoksilla ja liimalla homma hoitui. Sitten eräs Tamperelainen basisti " lainasi " sitä kaappia ja sen jälkeen en sitä enää nähnytkään..sekä basistia että kaappia.

Olko se se vaalea commeri? ( barbun)
omarklah
11.08.2006 21:15:25

Meinasin jo pikaesalla..

joo saundin muistan, mutta ( näähän on makujuttuja pitkälti ) haen sellaista "alapää paksumpi" bassosaundia, muitikotelo kertoi, että treen soundi oli tietyllä tavalla erotteleva, mutta botne buuttui. Vahvistimen nuppeihin en koskenut, koka oma nuppi oli jo..

Mullon 1x15" elementillä varustettu elliotin 200W combo, joos 9-al EQ, mutta erottelu ei musta toimi siihen metrin päähän, vaan pari pienempää elementtiä oli sapree. ja jos putkilämmin, uskoisin vielä paree.. Vola ei ole itsetarkoitus, mutta jos sattus hairahdus musa-saralla, varaa saisi olla, riittävästi ( putki 300 tai 500w- trankuissa )

PS. Mullakin oli TOP100, mutta 1x15 kaapilla - olis voinu olla hyvä, vaan jotain hämyä oli sävynsäädöissä..

Tällaisesta olen haaveillut:
http://www.basscentre.com/product_i … mp;cPath=35_139&products_id=438
Vaan kun ei riitä pätäkkää perstaskussa...
jon lord
11.08.2006 21:16:43
Olko se se vaalea commeri? ( barbun)

Ei kun tää oli 70-luvun alussa kun soiteltiin Kisällit nimisessä bändissä. Paice60 soitti siinä rumpuja ja Heikkilän Seppo haitaria. Sitten lähdin maailmalle ja soitin vaihtui kiippareihin. Se Barbun auto tais olla Leyland Sherpa. Kaamea peli , ei kulkenut 70 km/h kovempaa vaikka olis lentokoneesta pudottanut. Sitten se levisi lopullisesti siihen isoon mäkeen joka oli Jämsästä Lahteen noin 5 km. Nythän se mäki on "höylätty" pois. Tulin omalla autolla perässä ja kaukaa jo näin kun Laamanen naama punaisena seisoi keskellä tietä.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
half
11.08.2006 21:21:36
50W on hyvä luku.
jeppeq
11.08.2006 21:21:45 (muokattu 11.08.2006 21:24:44)
Tällaisesta olen haaveillut:
http://www.basscentre.com/product_i … mp;cPath=35_139&products_id=438
Vaan kun ei riitä pätäkkää perstaskussa...

Merkki oikea, tuon valmistajan kitaracombo eteisessä, EV ja 5-al EQ, ei kaikua. Vaan ei taitu kun barre-soinnut.. Bassovanvistimeksi ihan turha.

Siis mulla on Mesan III -kitaracombo, 12" EV

Kaitsulla ( pulliainen ) oli tuon mesan 2x12x2 ( tai 10" ) kaapit ja Ampegin nuppi tms., ne toimi ainaten mainiosti. Samoiten taannoin porissa tesmasin Ampegin 15" "jotain sataa" trankkucombon, mutta ei se tarpeeks... Soundi oli kyllä miellyttävä, mutta ei silti !!
jeppeq
11.08.2006 21:23:18
Ei kun tää oli 70-luvun alussa kun soiteltiin Kisällit nimisessä bändissä. Paice60 soitti siinä rumpuja ja Heikkilän Seppo haitaria. Sitten lähdin maailmalle ja soitin vaihtui kiippareihin. Se Barbun auto tais olla Leyland Sherpa. Kaamea peli , ei kulkenut 70 km/h kovempaa vaikka olis lentokoneesta pudottanut. Sitten se levisi lopullisesti siihen isoon mäkeen joka oli Jämsästä Lahteen noin 5 km. Nythän se mäki on "höylätty" pois. Tulin omalla autolla perässä ja kaukaa jo näin kun Laamanen naama punaisena seisoi keskellä tietä.

Anteeks vaan, mutta nauroin, että iso mahani rötkyi :)
Anna lussia !!
omarklah
11.08.2006 21:30:03

Samoiten taannoin porissa tesmasin Ampegin 15" "jotain sataa" trankkucombon, mutta ei se tarpeeks... Soundi oli kyllä miellyttävä, mutta ei silti !!

Tollasen Ampegin testasin myös - soundi kohtuullinen, vaan ei mökää riittävästi. Ostin sitten tuo Yorkin. Pikkuesoissa mulla ei ollut sitä lisäkaappia mukana ja bassokin oli eri kuin nyt. Jazz-basson kanssa tuosta yhdistelmästä irtoaa hyvät soundit kyllä. Se Tribute siellä esoissa oli jo itsessään aika erotteleva...
jeppeq
11.08.2006 21:33:32
Tollasen Ampegin testasin myös - soundi kohtuullinen, vaan ei mökää riittävästi. Ostin sitten tuo Yorkin. Pikkuesoissa mulla ei ollut sitä lisäkaappia mukana ja bassokin oli eri kuin nyt. Jazz-basson kanssa tuosta yhdistelmästä irtoaa hyvät soundit kyllä. Se Tribute siellä esoissa oli jo itsessään aika erotteleva...

Osaltani, sillä ei ollut soittamisen kanssa mitään tekemistä, niinkuin jo monta kertaa olen yrittänyt mainitakin...
Ens kerralla korjataan, mitä korjattavissa on..

Minä tuon.. !
Ukko
11.08.2006 22:36:29

Olen ottanut uraasi kovastikin osaa. Etenkin tuon Sepon kohdalta.
paice60
11.08.2006 23:31:25
Olen ottanut uraasi kovastikin osaa. Etenkin tuon Sepon kohdalta.

Joo, minäkin otan edelleen, siis myös osaa.
Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen.
BigPapa
12.08.2006 12:15:49 (muokattu 12.08.2006 12:16:29)

Mulla oli aikoinaan hieno Echoletten 4 x 10" kaiuttimilla Bassmannin kopio.Combo, sellainen harmaa, onkos kukaan nähnyt liikenteessä sellaista?
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Ukko
12.08.2006 12:18:24

Mulla oli aikoinaan hieno Echoletten 4 x 10" kaiuttimilla Bassmannin kopio.Combo, sellainen harmaa, onkos kukaan nähnyt liikenteessä sellaista?

Pistäppäs sen rekisterikilven numero esille niin silmä tarkkana tuolla liikenteessä kuljen 8p
Rämppy
12.08.2006 13:41:21
Mulla on Ampegin B3-158 -transistoricombo riittänyt sellaisenaan missä vaan. Tarvittaessahan sen saa kytekettyä vaikka peeaahan, mutta yleensä soitan pelkällä backlinella. Paperilla tuo vaikuttaa pienitehoiselta (150W), mutta käytännössä ääntä ja potkua lähtee enemmän kuin monesta paperilla useampiwattisesta. Pömpelissä on 15' ja 8' kaiuttimet, ja niiden suhdetta voi säätää. Soundia ovat ainakin bändikaverit kehuneet. Komboksihan tuo on hieman kookas, mutta pohjassa on kunnon pyörät, ja kahvatkin ovat kunnolliset.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)