Aihe: Audiophile 2496 /E-Mu 0404 - Millaisia piuhoja tarvitaan?
1
Tuskis
09.08.2006 23:12:07
Olen ostamassa jompaa kumpaa noista äänikorteista, mutta en oikein ymmärrä googlettamisesta huolimatta mitä kaikkia adaptereita ja johtoja tarvitsisin vokaalien ja instrumenttien nauhoitteluun.

Mikrofoni tulee olemaan Studio Projectsin B1 ja esivahvistin todennäköisesti Behringer MIC100. Nykyisessä vahvistimessa on RCA-liittimet.

Audiophileä varten tarvitsisin siis jonkun johdon, jonka toisessa päässä on 1/4" kitaraplugi ja toisessa päässä XLR-liitin? Vahvistimen taas voisi ilmeisesti kytkeä tavallisilla RCA-johdoilla.

E-Mua varten kitaralle riittäisi kai normaali kitarapiuha, mutta entäs vahvistimen kytkeminen?

Tarvitsenko mikrofonin, esivahvistimen ja äänikortin välille vielä jotain erikoisempia johtoja?

Ja vielä, kärsiikö äänenlaatu pahasti noiden konversioiden vuoksi?
Carpathia
09.08.2006 23:34:49
Olen ostamassa jompaa kumpaa noista äänikorteista, mutta en oikein ymmärrä googlettamisesta huolimatta mitä kaikkia adaptereita ja johtoja tarvitsisin vokaalien ja instrumenttien nauhoitteluun.

Mikrofoni tulee olemaan Studio Projectsin B1 ja esivahvistin todennäköisesti Behringer MIC100. Nykyisessä vahvistimessa on RCA-liittimet.

Audiophileä varten tarvitsisin siis jonkun johdon, jonka toisessa päässä on 1/4" kitaraplugi ja toisessa päässä XLR-liitin? Vahvistimen taas voisi ilmeisesti kytkeä tavallisilla RCA-johdoilla.

E-Mua varten kitaralle riittäisi kai normaali kitarapiuha, mutta entäs vahvistimen kytkeminen?

Tarvitsenko mikrofonin, esivahvistimen ja äänikortin välille vielä jotain erikoisempia johtoja?

Ja vielä, kärsiikö äänenlaatu pahasti noiden konversioiden vuoksi?

Ei äänenlaadun ainakaan pitäisi huonontua, jos piuhat ovat suht laadukkaat, eikä välissä ole mitään monen adapterin peräkkäin muodostamia säätöjä.

Periaatteessa olet jo osittain vastannut omiin kysymyksiisi noista piuhoista. Itse melkein laittaisin silti vielä kitaran menemään äänikorttiin tuon mikkietusen kautta. Signaali on näin paljon vahvempi, kuin mitä se olisi suoraan kytkettäessä.

Piuhoja kuitenkin löytyy suht laidasta laitaan. Eikä tuo piuhan tekeminen haluamakseen ole niin hankalaa jos pysyy kolvi kädessä. =)
...and the bastards you know is the hero you hate..
Tuskis
10.08.2006 15:47:19
Entäs onko noilla balansoiduilla ja balansoimattomilla liittimillä tässä jotain käytännön eroa? Audiophilen ja ART Tube MP:n (johon taidan sittenkin päätyä Behringerin sijaan) väliin saisi XLR->XLR -piuhan, mutta E-Mussa ei moista ole.

Onko silloin mitään eroa laittaa Art Tuben XLR:stä E-Mun 1/4" plugiin sopivalla piuhalla verrattuna siihen, että käyttää Art Tuben 1/4" ulostuloa?
Tuskis
10.08.2006 16:10:59
Mutta E-Mu 0404:n sisääntulot on balansoimattomia - eikö?
Carpathia
10.08.2006 16:22:36
Mutta E-Mu 0404:n sisääntulot on balansoimattomia - eikö?

Voipi kyllä olla.. ei lukenut ainakaan E-MUn sivuilla, että olisivat balansoidut. Ei niistä piuhoista kannata nyt tuossa vaiheessa vielä ehkä kovin isoja pultteja ottaa.. =)
Tuskis
10.08.2006 16:26:05
Niin no, ajattelin että voisi olla kätevää tilailla Thomannilta saman tien tarvittavat johdotkin. Mutta kun en ymmärrä edes mitä tarvitsen.
Carpathia
10.08.2006 16:28:03
Päätä ensin lopullisesti mitä meinaat ostaa =)
axelsson
10.08.2006 18:13:46
Päätä ensin lopullisesti mitä meinaat ostaa =)

Jos haluat päästä heti äänittelemään ilman 1kk ihmettelyä kortin kontrollipaneelin kanssa niin osta Audiophile, jos tarvitset kortin DSP -efektejä, harkitse E-mua. Molemmat kortit ovat äänenlaadullisesti ns. riittävän hyviä ja RCA/plugisisään- ja ulosmenot toimivat yhtälailla kunhan piuhat on hankittu.
Tuskis
14.08.2006 18:50:26
Ostoslistalla nämä kolme:

Audiophile 2496
Studio Projects B-1
ART Tube MP

Eli nyt saa mielellään suositella sopivia johtoja näiden välille. Mahdollisimman edullisesti tietysti.

Näyttääkö nämä oikeilta:

- Kitaran ja Art Tuben välille 1/4" -> XLR -johto?
- Studio Projectsin ja Art Tuben välille XLR -> XLR -johto?
- Art Tuben ja Audiophilen välille XLR -> RCA -johto?
axelsson
14.08.2006 20:05:53 (muokattu 14.08.2006 20:08:30)
Ostoslistalla nämä kolme:

Audiophile 2496
Studio Projects B-1
ART Tube MP

Eli nyt saa mielellään suositella sopivia johtoja näiden välille. Mahdollisimman edullisesti tietysti.

Näyttääkö nämä oikeilta:

En tunne Artia, mutta oletettavasti siinä on myös plugeilla tulo ja lähtö, jolloin:

Ei vaan 6,3mm plugi -> 6,3mm plugi

Kyllä

Tähän 6,3mm plugi x 2 -> RCA x 2
Tuskis
14.08.2006 20:18:11 (muokattu 14.08.2006 20:19:22)
Tähän 6,3mm plugi x 2 -> RCA x 2

Eikö XLR x 2 -> RCA x 2 olisi parempi laadultaan, kun ART Tube kerran tarjoaa molemmat?

EDIT: Siis liittyen näihin balansoitu/balansoimaton-juttuihin.
axelsson
14.08.2006 20:28:03 (muokattu 14.08.2006 20:28:16)
Eikö XLR x 2 -> RCA x 2 olisi parempi laadultaan, kun ART Tube kerran tarjoaa molemmat?

Ei ole parempi laadultaan, koska vastapäässä (äänikortissa) ei ole balansoituja tuloja.
Tuskis
15.08.2006 11:56:34 (muokattu 15.08.2006 11:57:31)
ART Tubessa näyttää olevan vain yksi XLR ja yksi 6,3mm lähtö. Eli kahta johtoa sen ja äänikortin välille tuskin laitetaan sittenkään? Vai tarkoittiko tuo "x2" stereota tms?
Tuskis
16.08.2006 11:38:00 (muokattu 16.08.2006 11:44:50)
Minkälainen teline (mallia pöytäjalusta) tuolle mikrofonille sopisi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)