Aihe: Harvinaisen putkivahvistimen vianetsintä ja korjaus
1 2 3
Vasu
17.07.2006 21:04:58
Punaisten välinen vastus on 0 ohmia, eli ne ovat yhdessä.
Ei ne varmaankaan ole yhdessä koska niihin jännittettäkin tulee, paksua lankaa ja kierroksia vähän niin resistanssi on jotain luokkaa 0,1 tai 0,2 ohmia joten mittarilla näyttää kuin olisi yhdessä. Näyttäis siis olevan muuntaja kunnossa. Pitäis alkaa selvittämään miksei se 6.3V tule putkille (eikö tosiaan putket lämpiä).
Tympee Huttunen
17.07.2006 21:19:41
Ei ne varmaankaan ole yhdessä koska niihin jännittettäkin tulee, paksua lankaa ja kierroksia vähän niin resistanssi on jotain luokkaa 0,1 tai 0,2 ohmia joten mittarilla näyttää kuin olisi yhdessä. Näyttäis siis olevan muuntaja kunnossa. Pitäis alkaa selvittämään miksei se 6.3V tule putkille (eikö tosiaan putket lämpiä).

Putket eivät tosiaan lämpene. Tältä illalta täytyy lopettaa testailu. Tuli pikku tälli sormeen, vaikka virta oli kytketty pois ja töpseli seinässä. Nappasin piirilevystä kiinni poistaakseni putken ja naps. Konkka päästi sitten sormeeni hieman:)
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
Vasu
17.07.2006 21:35:12
Varovasti, sieltä saattaa tulla vaarallisen kovia tällejä vaikka olis töpselikin pois seinästä (konkkiin jää jännitettä).
Vasu
18.07.2006 17:56:16
Ei sieltä mitään vaarallisia tällejä voi saada kun töpseli on pois seinästä. Ei se jännite tapa vaan virta! Konkissa voi olla satoja voltteja mutta ei ampereja. Amperit siis tappaa, ei voltit.

Älä kokeile! Kyllä sieltä konkasta lähtee ampeerejakin tarpeeksi.
Aki
19.07.2006 01:27:01

Ei sieltä mitään vaarallisia tällejä voi saada kun töpseli on pois seinästä.
Sulta on ennenkin tullut harhaanjohtavia kommentteja, mutta tää on todella sellanen asia että olis parempi että ensin tietäisit mistä puhut.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
PL
19.07.2006 08:51:25
Ei sieltä mitään vaarallisia tällejä voi saada kun töpseli on pois seinästä. Ei se jännite tapa vaan virta! Konkissa voi olla satoja voltteja mutta ei ampereja. Amperit siis tappaa, ei voltit.

Nyt meni metsään. Kyllä noistakin konkista se tappava 30mA irtoaa jos olosuhteet ovat otolliset.

Älkää leikkikö hengellänne.
pjl
19.07.2006 08:55:02

Niin siis kyllä sitä virtaa kulkee periaatteessa äärettömästi kun konkan oikosulkee... Ja jos on vielä riittävän korkea jännite ja suhteellisen suuri konkka niin siinä on enemmän kuin tarpeeksi energiaa aiheuttamaan runsaasti vahinkoa varsinkin sydämelle. En suosittele.
herra47
19.07.2006 09:30:56 (muokattu 19.07.2006 09:32:09)
Mitäs jos mittaisit sieltä putken kannoilta että tuleeko hehkua edes millekkään putkelle. Jos siellä on 6L6:set ni mittari AC alueelle ja 2 ja 7 nastoista pitäis löytyä 6.3V.

Edit. Kuvia olis kiva saada tuolta koneen sisältä.
Tubeman
19.07.2006 10:03:38
Mitäs jos mittaisit sieltä putken kannoilta että tuleeko hehkua edes millekkään putkelle. Jos siellä on 6L6:set ni mittari AC alueelle ja 2 ja 7 nastoista pitäis löytyä 6.3V.

Ja jos ei tule,seuraava vaihe on irroittaa putket ja katsoa hehkukäämin anti ilman kuormaa,jos säähköä löytyy ilman kuormaa,alkaa oikosessa olevan hehkun etsintä.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Tympee Huttunen
19.07.2006 10:39:12 (muokattu 19.07.2006 10:40:08)

Kiitoksia neuvoista. Kuvia tulee viikonloppuna (digicamin saan silloin). En valitettavasti työpäivinä pääse paljoa laitetta korjaamaan. Kun tekee 8h päivässä melkein samoja hommia elääkseen, ei jaksa montaa tuntia vahvistimen kanssa tapella:)

Laitan perjantaina päivitystä asiaan, ellen tänään illalla laitetta tutki.
herra47
19.07.2006 11:13:48 (muokattu 19.07.2006 12:58:56)
Myös voit pillittää putken hehkun.... eli putki irti, mittari 2 ja 7 jalkaan ja jos EI piippaa ni hehkulanka on poikki eli putki joutaa roskiin.

Edit. Näyttäis olevan etuasteessa 12AX7 putket joten niistä löytyy hehkut 4, 5 ja 9 pinneistä. Eli 4 ja 9, ja 5 ja 9 välistä pitäis löytyä 6.3v. Kannattaa nämäkin pillittää jotta saat varmuuden hehkujen olemassaolosta.
HanskiS
19.07.2006 20:06:46
Kummalista jos kaikkien -oliko niitä nyt kolmen- putken hehkut olisi poikki ?

Se tässä on kuitenkin hyvä merkki, kun kerroit saaneesi sähköiskun lyyteiltä.
Verkko muuntaja ja tasuri saattaa olla kunnossa ja olet vielä elossakin :)

Jos meinaat mittailla vahvistinta jännitteet päälle kytkettynä, etkä ole aivan varma
mitä olet tekemässä niin kannattaa varmuuden vuoksi hyvästellä omaiset ennen
miitausta !
Tympee Huttunen
19.07.2006 21:47:42
Kummalista jos kaikkien -oliko niitä nyt kolmen- putken hehkut olisi poikki ?

Eihän niistä tarvitse kuin yhden olla oikkarissa maan kanssa?
Vasu
20.07.2006 11:28:26 (muokattu 20.07.2006 11:29:27)
Eihän niistä tarvitse kuin yhden olla oikkarissa maan kanssa?
En mä oikein usko että mitään oikkariakaan olisi, kyllä sieltä jostain savua nousis tai ainakin sulake palais jos oikosulussa hehku olis. Kannattais mitata sieltä sulakkeesta josta mittasit sen 3,jotain volttia ja sitten putkenkannasta (isommat eli octalkanta) navat 2 ja 7, niin vastus mittauksella pitäis olla jompaan kumpaan napaan lähellä 0 ohmia. Luulisin että, katkos olis ennen pääteputkia. Hehkuthan on tossakin tapauksessa (vahvistimessa) varmaankin siten että, muuntajassa on 6.3voltin käämi jossa on keskiulosotto joka on vedetty maihin.
Tubeman
20.07.2006 13:15:11
En mä oikein usko että mitään oikkariakaan olisi, kyllä sieltä jostain savua nousis tai ainakin sulake palais jos oikosulussa hehku olis. Kannattais mitata sieltä sulakkeesta josta mittasit sen 3,jotain volttia ja sitten putkenkannasta (isommat eli octalkanta) navat 2 ja 7, niin vastus mittauksella pitäis olla jompaan kumpaan napaan lähellä 0 ohmia. Luulisin että, katkos olis ennen pääteputkia. Hehkuthan on tossakin tapauksessa (vahvistimessa) varmaankin siten että, muuntajassa on 6.3voltin käämi jossa on keskiulosotto joka on vedetty maihin.

Katselin satunnaisotannalla skemakokoelmani putkivahvareiden hehkupiirin toteutuksia,näkyy olevan niin monta tapaa kuin on suunnittelijoita ,jos tuohon ei skemaa ole,niin piirtää paperille itse vaikka virtalähteen aluksi,ja alkaa pähkäämään mitä kaikkea siihen liitetty,siellä voi olla jokunen konkkakin,tai hehkukäämin väliulosotto on maihin ja käämin päistä otettu hehkuille sähköt.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Tympee Huttunen
09.08.2006 09:06:08 (muokattu 09.08.2006 09:53:34)
Jau! Pahoittelut kaikille, etten ole tätä ehtinyt päivittämään. Kiireiden vuoksi en ole ehtinyt vahvistinta tutkimaan.

Nyt kuitenkin ehdin ja vika taisi löytyä: kondensaattorin jalka oli varmaan irti. ( Tosin töihin vahvaria rahdatessa se saattoi myös irrota.) Kolvasin samalla uusiksi melkein kaikki pohjan juotokset.

Sulakkeet paikkaan ja hehku löytyi. Kohinakin kajarista kuului.

En kuitenkaan sen enempää testaillut, koska en varmasti tiedä, onko kaikissa oikea sulake.

Sulakkeet tällä hetkellä:

Punaiselle: 5A 250V

Harmaa: 250mA 250V

Violetti: 2A 250V

Tasavirralla (DC) tuli harmaiden jännitteeksi se 230V

Vaihtovirralla (AC) taas punaisten jännitteeksi 3.1V ja 3.7V

Vaihtovirralla taas violettinen jännitteeksi noin 43V.

Voivatko olla oikein?

Kuvia vahvistimesta on otettu. Jos jotakin kiinnostaa, voin mailata tms. Suuri kiitos kaikille avusta!

E: Ei kyllä pelaa vahvistin vieläkään. Putkien hehku kasvaa todella suureksi ja virta pitää katkaista nopeasti, etteivät ne hajoa. Väärät sulakkeet paikalla?
Tympee Huttunen
09.08.2006 10:03:47 (muokattu 09.08.2006 16:55:35)
Stand-By:n ollessa päällä ei tätä hullua hehkua tule, vaan putket hehkuvat normaalisti. Heti, kun ottaa Stand-By:n pois alkaa todella voimakas hehku ja muuntajan tms. kohina.

edit: Ihmetyttää hieman, koska mielestäni vahvistin jo toimi ja kajarikin kohisi, piirilevyn ollessa irti. En ole aivan 100% varma tästä. Nyt kuitenkin putket ovat aivan sinisinä, kun kytken stand by:n pois.

Piirilevyssä oli muoviset "nupit" ruuvin reikien kohdalla, joten tästä voisi luulla ettei levyn kuulu olla yhtään kiinni rungossa. Tämän varmistin vielä paksummalla muovieristeellä. Tuli kuitenkin mieleen, että kenties muoviholkin sisältä se voisi yhdistää. Voisiko seuraukset olla kuvatun kaltaiset?
Vasu
09.08.2006 19:54:10 (muokattu 09.08.2006 19:56:41)
Ei kyllä pelaa vahvistin vieläkään. Putkien hehku kasvaa todella suureksi ja virta pitää katkaista nopeasti, etteivät ne hajoa. Väärät sulakkeet paikalla?
Minkälainen toi hehku on? Hehkuuko putken isot metalliosatkin? Etuasteputkissa hehku on kaksi metallilankaa metallikoteloiden sisällä ja pääteputkessa on yksi hehku "tanko" keskellä putkea hehkujen väri on pääteputkessa punakeltainen ja etuasteputkissa enempi punainen. Sinertävä loimu pääteputkessa varsinkin standby (valmius) päällä on ihan normaalia. Kyllä ne sulakkeet vaikuttaa mun mielestä aika oikeilta paitsi että se 2A vois kai olla pienempi jos se nyt tosiaan on pelkkä bias virroille. Mittaa vielä punaisista mikä on jännite standbyn ei asennoissa.
Tympee Huttunen
10.08.2006 10:40:30
Minkälainen toi hehku on? Hehkuuko putken isot metalliosatkin? Etuasteputkissa hehku on kaksi metallilankaa metallikoteloiden sisällä ja pääteputkessa on yksi hehku "tanko" keskellä putkea hehkujen väri on pääteputkessa punakeltainen ja etuasteputkissa enempi punainen. Sinertävä loimu pääteputkessa varsinkin standby (valmius) päällä on ihan normaalia. Kyllä ne sulakkeet vaikuttaa mun mielestä aika oikeilta paitsi että se 2A vois kai olla pienempi jos se nyt tosiaan on pelkkä bias virroille. Mittaa vielä punaisista mikä on jännite standbyn ei asennoissa.

Tarkastin lisää ja Stand By:n ollessa pois_päältä alkaa putket hehkumaan sinisenä (paneelin merkinnät ovat kuluneet paljon). Kuulin äsken ammattilaiselta, että putket saa luultavasti vaihtovirtaa ja siitä hehku ja humina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)