lxi 26.07.2006 15:00:09 | |
---|
Tuossa kirjassa lukee että "Ylennysmerkkisten sävel-lajien etumerkinnöissä Fis on aina ensimmäisenä, sitten Cis jne.."... Mikähän "jne.."? En huomaa tuossa logiikkaa. en vieläkään tiiä missä järjestyksessä ne etumerkinnät pitäisi kirjottaa F#:n jälkeen tulee C#, eli seuraava ylennys on aina edellistä kvintin ylempänä (tai kvartin alempana). The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
baron 26.07.2006 15:35:19 (muokattu 26.07.2006 15:36:16) | |
---|
F#:n jälkeen tulee C#, eli seuraava ylennys on aina edellistä kvintin ylempänä (tai kvartin alempana). Siis lista on F#, C#, G#, D#, A#, E#, H# ja sitten aletaankin mennä jo tuplaylennyksiin. Joko keksit logiikan? There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
zorro 26.07.2006 15:44:04 | |
---|
Siis lista on F#, C#, G#, D#, A#, E#, H# ja sitten aletaankin mennä jo tuplaylennyksiin. Joko keksit logiikan? joo taisin tajuta |
R.Syke 30.07.2006 10:00:42 (muokattu 30.07.2006 10:02:05) | |
---|
Nyt mä oon päässyt niin pitkälle, että tehtävinä on kuunnella kokonaisia piisejä. Nehän on ihan kivoja ja innostaa mukana soittelemaan. Baron: Ihan mielenkiinnosta kysymys; Millainen teoriapohja sulla omasta mielestäsi on? Tällä tarkoitan yleistä musiikin teoriaa ja vaikkapa jazz-musiikin improvisointiin liittyviä juttuja. |
baron 30.07.2006 10:21:59 | |
---|
Baron: Ihan mielenkiinnosta kysymys; Millainen teoriapohja sulla omasta mielestäsi on? Tällä tarkoitan yleistä musiikin teoriaa ja vaikkapa jazz-musiikin improvisointiin liittyviä juttuja. Ei mitään muodollista koulutusta. Lukenut erilaisia teoriakirjoja, Backlund, Levine, Tabell, Salmenhaara. En välttämättä ymmärtänyt lukemaani. Mun piano-ope yrittänyt saada aikaiseksi käytännön sovellutuksia. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
R.Syke 30.07.2006 10:31:54 | |
---|
Ei mitään muodollista koulutusta. Lukenut erilaisia teoriakirjoja, Backlund, Levine, Tabell, Salmenhaara. En välttämättä ymmärtänyt lukemaani. Mun piano-ope yrittänyt saada aikaiseksi käytännön sovellutuksia. Joo. Mulla on tommonen 'muodollinen' koulutus, johon yhtenä osana kuului Salmenhaaran 'Sointuanalyysi' + kaikenlaista muuta. Kosketinsoitinope on kanssa yrittänyt vierottaa mut noista teorioista. Pahinta on, että se sanoo: 'Soita korvakuulolta' Suzuki-metodi :D |
R.Syke 30.07.2006 11:21:54 (muokattu 30.07.2006 11:24:09) | |
---|
Ei mitään muodollista koulutusta. Lukenut erilaisia teoriakirjoja, Backlund, Levine, Tabell, Salmenhaara. En välttämättä ymmärtänyt lukemaani. Mun piano-ope yrittänyt saada aikaiseksi käytännön sovellutuksia. Pitää tolle Baronille laittaa yks kymysys vielä. Sanoit harjoittelevasti Hanon-juttuja kipuihin asti. Tää palautumishomma kannattaa ottaa vakavasti. Nimittäin, mitä hyötyä on kosketinsoittajasta, jonka oik. käsi on lepositeessä? Ja vasen käsi munissa. No jaa, liidaa tietysti ja vie sinisilmät tanssimaan...:D |
baron 09.08.2006 08:55:59 | |
---|
Tällä hetkellä pähkäilen Toonikan harmonian kanssa. Kait sen vielä tulen läpi selviämään, mutta jo yhdessä kohtaa on silmäni auenneet: Soinnuissa ja sointukierroissa on jotain logiikkaa: Niitä ei ookaan sattumanvaraisesti haulikolla metsään ampumalla piisiin laitettu vaan ihan loogisesti. (OK useimmiten, jätetään Monk koulutuksen tässä vaiheessa vielä ulkopuolelle) "Speaking about music is like dancing about architecture" |
baron 10.08.2006 05:52:38 | |
---|
Nyt kun molliharmoniat on selvitetty(?) niin yksi asia on jäänyt vaivaamaan: Mikä on melodisen mollin toisen asteen nelisointu? Jos siinä olisi mun ymmärrettävää logiikkaa niin esim C-mollissa se olisi Dm7 kun taas luonnollisessa ja harmonisessa Dm7b5. Sitä ei kuitenkaan missään sanota vaikka kuinka oon yrittänyt etsiä. Entäs seitsemäs aste: Loogisesti sen pitäisi olla Hm7b5, vai? Kuudennen asteen sointuakaan ei varsinaisesti kerrota, mutta epäsuorasti olisi pääteltävissä että se olisi Am7b5. Ainoastaan neljännen asteen sointu (F7) yksiselitteisesti kerrotaan. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Antero-- 10.08.2006 06:09:10 (muokattu 10.08.2006 06:13:33) | |
---|
On muutes nuo tehtävät perskeleen vaikeita tämmöiselle räkäselle teinille, mutta jotenkin niitä oon nyt suovinu läpi. Mistä voisi tarkastaa nämä tehtävät, kun ei kirjasta näytä löytyvän? EDIT: vastaus löytyi tietenkin selailemalla ketjua minuutin. Jerh! Eikun tilailemaan! Mielestäni varmin merkki älyllisen elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, ettei kukaan ole ottanut meihin yhteyttä. |
Mites muuten, kun lueskelin tosta välidominantista (oli muuten hyötyä), niin mikä se mahtaa olla kun mennään 6 -7? Eli Am:stä Hm7b5? Kun kirjassa kehuttiin et otettais kohde soinnun kvintistä duuriseiskan pohja sävel....Mutku tossa on alenettu kvintti, onko se silti F7? Ei ainakaan kuulosta hyvältä. |
baron 10.08.2006 07:18:47 (muokattu 10.08.2006 07:19:05) | |
---|
Mites muuten, kun lueskelin tosta välidominantista (oli muuten hyötyä), niin mikä se mahtaa olla kun mennään 6 -7? Eli Am:stä Hm7b5? Kun kirjassa kehuttiin et otettais kohde soinnun kvintistä duuriseiskan pohja sävel....Mutku tossa on alenettu kvintti, onko se silti F7? Ei ainakaan kuulosta hyvältä. Onhan siellä tehtävä että C-mollissa piti löytää välidominantti kohdesoinnulle Dm7b5 ja ainakin mun ratkaisu oli Ab7. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
baron 10.08.2006 07:25:42 | |
---|
On muutes nuo tehtävät perskeleen vaikeita tämmöiselle räkäselle teinille, mutta jotenkin niitä oon nyt suovinu läpi. Mistä voisi tarkastaa nämä tehtävät, kun ei kirjasta näytä löytyvän? Kiitos samoin vaikka en itseäni ihan teininä pidäkään. Kyllä niitä on saanut pähkäillä, mutta toisaalta onnistumisen riemua kun lopulta saanut mielestään oikean ratkaisun. Kai se open kirja on tilattava ja käytävä kirja uudelleen läpi ja ihmetellä sitten mahdollisia vääriä ratkaisujaan. "Speaking about music is like dancing about architecture" |
Janus 10.08.2006 08:07:08 | |
---|
Mites muuten, kun lueskelin tosta välidominantista (oli muuten hyötyä), niin mikä se mahtaa olla kun mennään 6 -7? Eli Am:stä Hm7b5? Kun kirjassa kehuttiin et otettais kohde soinnun kvintistä duuriseiskan pohja sävel....Mutku tossa on alenettu kvintti, onko se silti F7? Ei ainakaan kuulosta hyvältä. Välidominanttisointu on aina "dominanttisuhteessa" kohdesointuun, siis _puhtaan_ kvintin päässä perusäänestä, vaikka kohdesoinnussa olisi muunnettuja säveliä (5,9,11,13, sus4 jne). siis F#7 - Hm7b5 (osana laajempaa ketjua: C#m7b5 - F#7 - Hm7b5 - E7 - Am) ja A7 - Dm7b5. |
baron 10.08.2006 08:29:56 | |
---|
Välidominanttisointu on aina "dominanttisuhteessa" kohdesointuun, siis _puhtaan_ kvintin päässä perusäänestä, vaikka kohdesoinnussa olisi muunnettuja säveliä (5,9,11,13, sus4 jne). siis F#7 - Hm7b5 (osana laajempaa ketjua: C#m7b5 - F#7 - Hm7b5 - E7 - Am) ja A7 - Dm7b5. On se open kirja ostettava! "Speaking about music is like dancing about architecture" |
philias23 10.08.2006 13:07:36 (muokattu 10.08.2006 13:21:21) | |
---|
Nyt kun molliharmoniat on selvitetty(?) niin yksi asia on jäänyt vaivaamaan: Mikä on melodisen mollin toisen asteen nelisointu? Jos siinä olisi mun ymmärrettävää logiikkaa niin esim C-mollissa se olisi Dm7 kun taas luonnollisessa ja harmonisessa Dm7b5. Sitä ei kuitenkaan missään sanota vaikka kuinka oon yrittänyt etsiä. Entäs seitsemäs aste: Loogisesti sen pitäisi olla Hm7b5, vai? Kuudennen asteen sointuakaan ei varsinaisesti kerrota, mutta epäsuorasti olisi pääteltävissä että se olisi Am7b5. Ainoastaan neljännen asteen sointu (F7) yksiselitteisesti kerrotaan. Jazz molli asteikosta yleisimmin käytössä olevat asteet ovat 1,4,6,7 eli jazz.mel.molli, lydian dominant (mix#4), loc#2, ja alt asteikkonimillään. Näitä muita käytetään harvemmin, ja tästä syystä niille ei myös ole niin vakiintuneita nimiä. II = 7sus4b9 III = maj9#11#5 V = 9b13 (Tuo dominantti (9b13) on tuossa sakissa siksi että usein ysi muunnetaan ensin, ei 13, -> käytännössä harvemmin käytetty sointu.) |
Janus 10.08.2006 13:19:29 | |
---|
II = maj9#11#5 Ehkä kuitenkin RMM III? |
philias23 10.08.2006 13:21:39 | |
---|
Ehkä kuitenkin RMM III? Korjattu, tänks. |
baron 10.08.2006 14:29:09 | |
---|
II = 7sus4b9 Eiks toi oo se hevijätkien sointu, Sabatellan mukaan phrygian chord? "Speaking about music is like dancing about architecture" |
baron 12.08.2006 10:26:27 | |
---|
Jess!!! Nyt kesän kestänyt projekti päättynyt eli Tohtori Toonika käyty läpi. Mistä niitä papukaijamerkkejä saa tilata? Sekä hyvä että kiva kirja, monet asiat joita oon ihmetellyt, tulivat päivänselviksi. Tehtävät vaikka osittain vaikeita, kuitenkin kivoja ja musanäytteet kivan monipuolisia. Odotan jännityksellä seuraavaa osaa, että alkeitten jälkeen päästäisiin itse asiaan, milloin mahtaa olla tulossa? "Speaking about music is like dancing about architecture" |