Aihe: Ear training
1 2 3 4
baron
22.12.2005 13:50:43 (muokattu 22.12.2005 13:52:18)

Tästä tulikin mieleeni, että ei kaikkea pysty järkevästi ilmaisemaan laulamalla. Esimerkiksi sointukulkuja.

Eiks tuvalainen kurkkulaulu oo moniäänistä?
Siitä vaan treenaamaan.

http://www2.siba.fi/epelit/koulutus/tuva.html
My name is Baron, Sir Baron.
theox
22.12.2005 23:25:17
Tästä tulikin mieleeni, että ei kaikkea pysty järkevästi ilmaisemaan laulamalla. Esimerkiksi sointukulkuja.

Arpeggioden laulaminen on loistavaa harjoitusta! Käännöksineen!
MrShaft
24.12.2005 12:40:47
En vielä ihan täysin tajunnut, mihin sitä laulamista siis tarvitaan. Jos haluan tietää, mikä intervalli jossain biisissä on, niin pitää kuvitella mielessään pianon koskettimet ja katsoa, miten ääni sijoittuu siihen. Jos pelkästään laulan ilman kuvitteellisen pianon katselemista, intervalli voi jäädä epäselväksi. No, kukin taaplaa tyylillään.

Jossain tästä jo mainitsinkin, siis:

Nuorena pianonsoitolla musiikin aloittaneiden tavallinen ongelma on etta he eivat ole erityisen etevia laulamaan Ear training melodioita. syy on pianonsoiton moniaanisyyden ts. on loydettava jokin muu tapa hahmottaa musiikkia.
Itse olen hyva esimerkki edella mainitusta tapauksesta.
Olen aika hyva prima vistaaja pianolla, ja kuulonvaraisesti soittaessa jotenkin vain tiedan oikean koskettimen vaistomaisesti. Silti prima vista laulu tuottaa suuria vaikeuksia. Erityisesti suurien intervallien laulaminen puhtaasti, koska kosketinsoittaja ei joudu hirveasti intervallien puhtautta kuuntelemaan...

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Sharkman
24.12.2005 13:07:58 (muokattu 24.12.2005 13:18:05)
Mulla on kans vähä sama ongelma. Piano ei kehitä korvaa automaattisesti niinkuin esim viulu tai vastaavat soittimet jossa sitä äänen puhtautta joutuu joka hetki väijymään.

Mitä paremmassa kunnossa korvat niin sitä antoisampaa musiikin kuuntelukin on. Ennen olin aikamoinen puukorva ja klassista ja jatsia kuunnellessa jäi paljon musiikillista dataa ymmärrykseni ulkopuolelle pelkästään sen takia etten kyennyt hahmottamaan esim sointujen väliääniä yms tarpeeksi selkeästi. Vähän sama kuin olisi yrittänyt lukea kirjaa josta puuttuu sanoja sieltä täältä.
Alexi_69
24.12.2005 17:56:57
En nyt kuollaksenikaan muista korvakuulon kehittämiseen olevan ohjelman nimeä. Siitä on joku Demo. Vaikutti oikein pätevältä. Helposta vaikeaan menee. Intervallejen tunnistamista sointu tyypin vaikka mitä....

Olisiko ollut joku ear master pro tai jotain.

Se on loistava ohjelma! Harjoittelen sillä joskus vieläkin! :)
Epiphone: Les Paul, Yamaha: ERG - 121
wrshredder
25.12.2005 21:31:15
voisko joku kertoa lisää tollasia teoria.comin tapaisia sivustoja jossa voi harjoitella noita ear-training jutskia. kiitos.
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
Haipuma
27.12.2005 09:30:53
The truth lies within Kesälintu.
wrshredder
27.12.2005 15:00:16
Tuolta FAQ:eista löytyy joitain:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=17819

Kiitos! i laav yoo maan! +
Romantikkoitkijät#23
Soundi lähtee käsistä
M.i.k.key
27.12.2005 15:34:21
Tuolla on kanssa jotain treenejä
http://www.good-ear.com/servlet/EarTrainer
Mä lopetan nää hommat!
ankkiz
09.08.2006 14:48:29 (muokattu 10.08.2006 13:24:31)

Anteeksi näin vanhan topicin nostattamisesta, mutta onkohan kellään hallussaan: Ear Training Companion - ohjelmaa, ei nimittäin toimi enää tuosta linkistä ladattuna, lähettäkää pikaviestiä jos teillä on :)
Tietämätön aloittelija
Tommi S.
09.08.2006 20:17:05
Anteeksi näin vanhan topicin nostattamisesta, mutta onkohan kellään hallussaan: Ear Training Companion - ohjelmaa, ei nimittäin toimi enää tuosta linkistä ladattuna, lähettäkää pikaviestiä jos teille on :)

Jos tarkoitat tuossa minun viestissäni mainittua Chris Aruffon ohjelmaa niin se löytyy kun selailee osoitetta www.aruffo.com . Tuossa edellisessä viestissäni oli pieni kirjoitusvirhe ja nettiosoitteeseen oli tullut ylimääräinen pilkku perään, mutta oikea ja toimiva osoite on www.aruffo.com .
Suora osoite mistä tuon voi ladata on http://www.wehearandplay.com/files/ETC4demo.zip .
philias23
09.08.2006 22:06:01 (muokattu 09.08.2006 23:17:25)

No esim. perus bebop-jazz 8-osalinjat ovat yleensä täysin sointukulkujen ulos-laulamista. Esim C-duurissa:

|f-a-g-f-ab-f-g-f | e-g-h-bb-a-c#-d-e | f-g-a-c-h-ab-g-f | e...

Kirjoittakaa soinnut tuohon niin nähdään tuleeko yksi vai useampi sointukulku, eli kuinka hyvin melodialinjalla voi sointukulkuja ilmaista!:)
Fuzzy Boner
09.08.2006 22:34:20 (muokattu 09.08.2006 22:38:17)
No esim. perus bebop-jazz 8-osalinjat ovat yleensä täysin sointukulkujen ulos-laulamista. Esim C-duurissa:

|f-a-g-f-ab-f-g-f | e-g-h-bb-a-c#-d-e-f | g-a-c-h-ab-g-f | e...

F ---- Bb7 ---- - - Em7 ---- - A7 --- - - Dm7 --- G7(b9) --Cmaj

Kirjoittakaa soinnut tuohon niin nähdään tuleeko yksi vai useampi sointukulku, eli kuinka hyvin melodialinjalla voi sointukulkuja ilmaista!:)

Ton tokan soinnu eli Fmollin tilalle henki puhutteli Bbdominanttityyppistä heittämään. hoho
MÖLLISTY
philias23
09.08.2006 23:17:08 (muokattu 09.08.2006 23:20:15)
F ---- Bb7 ---- - - Em7 ---- - A7 --- - - Dm7 --- G7(b9) --Cmaj

Ton tokan soinnu eli Fmollin tilalle henki puhutteli Bbdominanttityyppistä heittämään. hoho

"Akateemisen oikein" vaikka mulla olikin jäänyt typo tohon..nimittäin tahtiviiva väärässä kohtaa.. korjattu.

Jos tämä jää ainoaksi niin voidaan todeta yhteenääneen että "laulamalla voi ilmaista sointukulkuja!"
ankkiz
10.08.2006 10:25:08

Jos tarkoitat tuossa minun viestissäni mainittua Chris Aruffon ohjelmaa niin se löytyy kun selailee osoitetta www.aruffo.com . Tuossa edellisessä viestissäni oli pieni kirjoitusvirhe ja nettiosoitteeseen oli tullut ylimääräinen pilkku perään, mutta oikea ja toimiva osoite on www.aruffo.com .
Suora osoite mistä tuon voi ladata on http://www.wehearandplay.com/files/ETC4demo.zip .

Joo tiedetään tiedetään, se ohjelma vaan ei toimi siitä linkistä ladattuna.
Tietämätön aloittelija
komero
10.08.2006 12:08:16
Joo tiedetään tiedetään, se ohjelma vaan ei toimi siitä linkistä ladattuna.

Mulla ainakin toimi. En kyllä koittanut muuten kuin että lähti päälle ja jotain sieltä kuuluikin.
- Klaus Komero -
ankkiz
10.08.2006 13:25:41

"An exception of class NilObjectException was not handled. The application must shut down."
Tietämätön aloittelija
Tommi S.
10.08.2006 16:49:17
"An exception of class NilObjectException was not handled. The application must shut down."

Tuolla Aruffon keskustelusivuilla oli mainittu tämä sama virheilmoitus. Ilmaantuu ilmeisesti Windows 2000:lla ja saattaa jotenkin liittyä käyttöoikeuksiin, koska ohjelma kirjoittaa asetustietoja WINDOWS/Application Data- hakemistoon tai vastaavaan. Ratkaisu voisi olla käyttöoikeuksien säätäminen, tai jos siellä Application Data- hakemistossa on vanhoja Ear Training Companion- tiedostoja niin niiden poistaminenkin voi auttaa.
Guitarhell
01.09.2006 23:26:39

Mä opin aina tunnistaan soinnut just niitten kappaleiden kautta mitä on opetellu. Pystyn myös tunnistaan tarkan nuotin tällä samalla "tekniikalla"
...mutta hei, nou kään duu!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)