HulluSimo 03.11.2003 18:16:30 (muokattu 03.11.2003 18:18:39) | |
---|
Itsekkin git/bas/dr/voc -yhtyeistä pidän. Jo Janin mainitsemien lisäksi pari mainitakseni: Danko Jones, Tehis yms. yms. Triot kuullostaa yleensä helvetin tiukoilta. Täytyy nyt vähän pilkkua viilata ja sanoa, että tehiksessä nykyään on myös virallisesti kosketinsoittaja ja hyvin toimii. Ja noihin muihin vielä vois lisätä vaikka Sweatmasterin. Edit: No eipä tässäkään kirjoituksessa mitään järkeä ollut. ...or still alive! Katsokaa wanted! |
Karlsson 03.11.2003 18:18:33 | |
---|
Entäs, jos kitarasta ei olisikaan tullut niin suosittua soitinta, kuin se nyt on ? Varmasti joku muu soitin saisi saman aseman. Esim. Suomessa sähköistetyllä balalaikalla vedetty rautalanka olisi pelittänyt 60-luvulla oikein hyvin. "Zpiu..Zwängngng.. viuiuiungng..Sprääängngn!" -Sam soittaa sitariaan |
Bonham 03.11.2003 18:19:34 | |
---|
Eihän sitä oo ikinä välttämättä tarvittukaan, vaikka nyt vissiin puhutaan taas kerran pelkästään rockista musiikkina, niinkuin näissä keskusteluissa yleensä tapana on. Rockin kuuntelijat vaan taitaa olla niin tottuneita siihen 2 x gtr, bass & drms kokoonpanoon, että se tekee musasta "rokkia" ja sitä kautta "hyvää".
Ainakin mä kuulisin rokissa mielelläni vaikka puhaltimia ja muitakin kielisoittimia kuin kitaraa ja bassoa. Tai ihan mitä vaan sen peruskokoonpanon lisukkeena tai korvikkeena, vaikken usko ne mitään "uutta tyyliä" loisi sen enempää kuin rock on aiemminkaan luonut. Mutta tää, niinkuin muutkin täällä vastikään käsitellyt "ongelmat" (vaikka kirjoittamasi "missä vaiheessa mentiin metsään" - aihe) on pääasiassa rockin ongelmia. Maailma on täynnä muutakin musiikkia kuin rockia, eikä ainakaan mulla oo ollut vaikeuksia löytää uutta, mielenkiintoista ja soitinvalikoimaltaakin monipuolista kuunneltavaa, jossa en oo lainkaan tiedostanut tässä ketjussa mainitun kaltaisia "ongelmia". No, jokainen kirjoittaa subjektiivisistä lähtökohdista (ainakin pitäisi mun mielestä), elikkä asioista, joista jotain tietää tai luulee tietävänsä... vähentääkö se jonkin kirjoituksen arvoa, ettei se ole täysin universaali? Ja kyllä maailma on täynnä muutakin musiikkia, ehkäpä siellä ei mielestäni sitten ole niitä "ongelmia"... Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Blue Moon 03.11.2003 18:33:44 (muokattu 03.11.2003 18:35:44) | |
---|
No, jokainen kirjoittaa subjektiivisistä lähtökohdista (ainakin pitäisi mun mielestä), elikkä asioista, joista jotain tietää tai luulee tietävänsä... vähentääkö se jonkin kirjoituksen arvoa, ettei se ole täysin universaali? Ei suinkaan. Kirjoituksesi oli hyvin mielenkiintoinen ja asiallinen, kuten yleensäkin. Mä vaan kärjistin sitä ja pyydän anteeksi. Eikä ollut tarkoitus sitä negatiivisesti suhun kohdistaa, vaikka sun tekstiä lainasinkin. Mun moka. No hard feelings? Mua vaan ihmetyttää, kun aina pohditaan asioita rockin kautta. Totta kai se on luonnollista, jos kuuntelee rockia, ei siinä mitään. Mutta te/me rockin kuuntelijathan tehdään valinnat, mitä me kuunnellaan. Ehkä kandeis kattella jonnekin muuhunkin suuntaan, jos haluaa kuulla sitä steel pedalia, kazoopilliä tai bongorumpuja. Pakkoko sen aina on olla sitä "rokkia"? - It's been a long time coming - |
Karlsson 03.11.2003 18:36:37 | |
---|
Mua vaan ihmetyttää, kun aina pohditaan asioita rockin kautta. Totta kai se on luonnollista, jos kuuntelee rockia, ei siinä mitään. Mutta te/me rockin kuuntelijathan tehdään valinnat, mitä me kuunnellaan. Ehkä kandeis kattella jonnekin muuhunkin suuntaan, jos haluaa kuulla sitä steel pedalia, kazoopilliä tai bongorumpuja. Pakkoko sen aina on olla sitä "rokkia"? Ni. "Zpiu..Zwängngng.. viuiuiungng..Sprääängngn!" -Sam soittaa sitariaan |
Bonham 03.11.2003 18:38:12 | |
---|
Ei suinkaan. Kirjoituksesi oli hyvin mielenkiintoinen ja asiallinen, kuten yleensäkin. Mä vaan kärjistin sitä ja pyydän anteeksi. Eikä ollut tarkoitus sitä negatiivisesti suhun kohdistaa, vaikka sun tekstiä lainasinkin. Mun moka. No hard feelings? Mua vaan ihmetyttää, kun aina pohditaan asioita rockin kautta. Totta kai se on luonnollista, jos kuuntelee rockia, ei siinä mitään. Mutta te/me rockin kuuntelijathan tehdään valinnat, mitä me kuunnellaan. Ehkä kandeis kattella jonnekin muuhunkin suuntaan, jos haluaa kuulla sitä steel pedalia, kazoopilliä tai bongorumpuja. Pakkoko sen aina on olla sitä "rokkia"? Totta ja kyllä mä kuuntelenkin paljon muuta, mutta kuten todettua, rockissa on näitä mielenkiintoisia probleemeja:). Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Definhel 03.11.2003 18:46:04 (muokattu 03.11.2003 18:47:44) | |
---|
Eikös jotkut ihmiset kieltäydy ostamasta levyä jos siinä on käytetty syntikoita? Näin olen ainakin kuullut, mutta liekö kaupunkitarina? Toisaalta onhan se ihan totta, että ei ne synat soittimia ole, synteettistä ääntä vaan koko roska! * kele, ihan vihaksi pistää! * tana! :) 3 9:) - Näyttääkö Elvikseltä? Pessimisti on realisti.
Optimisti on kitaristi.
Basisti on rasisti. |
Blue Moon 03.11.2003 18:54:01 | |
---|
Totta ja kyllä mä kuuntelenkin paljon muuta, Jep, näin olen arvellutkin kirjoituksistasi päätellen. mutta kuten todettua, rockissa on näitä mielenkiintoisia probleemeja:). Juu. Johtuu pitkälle rockin luonteesta ja lähtökohdista. - It's been a long time coming - |
onkohan perinteinen "rock" kokoonpano häviämässä (no ei kai ikinä kokonaan)? Hmmm, tuntuu että pikemminkin päinvastoin. Vielä esim 70-luvulla saattoi bändissä tosiaan olla torvia, pianoa, hammondia, plus vaikka mitä, ihan noin perinteisestikin. 90-luvulla rock meni itseasiassa aika perinteiseksi("grunge"). Kitara/basso/rummut-kokoonpanoja tuntuu olevan suurin osa. Suurin kehitys näyttää olevan jossain ihan muualla kuin rockissa. DJBB ei mun mielestä ole "rock-bändi." |
KMT 03.11.2003 21:34:59 | |
---|
Kukaan ei ole tainnut vielä mainita viuluja, niitä minä ainakin kaipaisin keikoillekkin,nyt ne vain levyjen extra-kamaa, keikoilla ne voidaan soittaa prkl syntikoilla. No mutta itse tykkää kun pändissä olis 2-3 kitaraa, koskettimet, basso, rummut. Soittimia voitaisiin vaihtaa vähän biiseissä... Mutta minä vihaan puhaltimia, toki kestän kuunnella vähän mutta erityisesti saksofonin kuunteleminen tuo pirun mieleen... Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin |
hörhö 03.11.2003 21:38:03 | |
---|
Perinteet kunniaan. Empä muista herran vuosiin nähneeni yhtään viola de gampa, krumhorn tai nokkahuiluytyettä. Maailma muuttuu toverit hyvät. Koettakaa sopeutua. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara |
Teijo K. 03.11.2003 23:28:48 | |
---|
Kukaan ei ole tainnut vielä mainita viuluja, niitä minä ainakin kaipaisin keikoillekkin,nyt ne vain levyjen extra-kamaa, keikoilla ne voidaan soittaa prkl syntikoilla. No mutta itse tykkää kun pändissä olis 2-3 kitaraa, koskettimet, basso, rummut. Soittimia voitaisiin vaihtaa vähän biiseissä... Mutta minä vihaan puhaltimia, toki kestän kuunnella vähän mutta erityisesti saksofonin kuunteleminen tuo pirun mieleen... Meillä on alttoviulu ihan peruskokoonpanossa, mutta eipä tuo niin kauhean yleinen taida nykypäivänä olla. Gentle Giantilla Ray Shulmann soitti basson lisäksi myös viulua, nokkahulua ja ties mitä sekä levyille että keikoilla. Mutta se oli -70 lukua se. Niinkuin tuolla ekalla sivulla totesinkin jo rock musiikin "peruskokoonpano" on vaihdellut hyvinkin paljon aikojen saatossa. Mutta kitaroista, minulle se yksi on jo tarpeeksi. Jotain niitä muita soittimia sitten mieluummin. Okei korkeintaan toiseksi sitten akustinen joihinkin ralleihin. Kun kuudes eukko oli pudonnut ikkunasta, kyllästyin katselemaan heitä, ja lähdin Maltsevskin torille, missä sokea mies oli kuulemma saanut lahjaksi villasaalin. (Daniil Harms) |
Uforomeo 04.11.2003 08:48:21 | |
---|
Dii-i... Älkää nyt ottako tätä kauhian vakavasti, mutta mun mielestä kitaristit onnistuvat ... bla bla bla ...kitaransa lavan laulajan lärviin tai rojahtaa lavalta juhlakansan niskaan. No jatketaanpa vähän off-topickia. Joo, kyllä minä tämän tekstin ihan mielelläni alleviivaan. Nimittäin se esiintyminenkin on taito ja siihen ei tod. riitä se, että nostaa kättään ylös välillä, koska on telkkarissa nähnyt, että niin voi tehdä. Juuri näin keikalla pari tälläistä show-miestä, jotka eivät osanneet esiintyä hevon helvettiä mutta tekivät kyllä kaikkensa siellä... Ja minua ainaki hävetti heidän puolestaan. Kannattaa melkein joskus vilkaista videolta, että miltä sitä siellä lavalla näyttää. Candyass hairboy out to get me it’s the year of payin’ back |
Wk 04.11.2003 12:30:23 | |
---|
Omasta mielestä tämmönen on hyvä kokoonpano: Laulaja Kitaristi Basisti Rumpali Muuta ei tarvita, jos soittimia alkaa olla liikaa niin livenä ja varmasti muutenkin jotku ei oo balanssissa keskenään ja muutenkin homma kusee. Jokin aika sitten oltiin katsomassa 12 henkisen, semmosen nuorisomusiikkia vääntävän bändin keikkaa ja eihän se toiminu, suurin osa noista muusikoista vielä laulo samalla... Itse tosiaan uskon peruskokoonpanoon, välillä voi tuoda PIENTÄ maustetta vaikkapa koskettimilla, mutta ydin ois noi neljä. En nyt kuitenkaan vastusta esimerkiks DJBB:tä, mutta yleisesti olen tätä mieltä. Toivottavasti kaikki bändit ei tulevaisuudessa mee semmoseks soitinsirkukseks... Wk |
Jabbe 04.11.2003 20:53:02 | |
---|
Sillä kokoonpanolla ei niinkään ole väliä, enemmänkin sillä mitä ne soittajat tekee. Eli se, onko musa hyvää, ratkaisee, ei kokoonpano. |
Notefix 04.11.2003 22:25:58 | |
---|
se, onko musa hyvää, ratkaisee, ei kokoonpano. Tohon ei ole mitään lisättävää.... |
shcircus 05.11.2003 00:07:06 | |
---|
Ei suinkaan. Kirjoituksesi oli hyvin mielenkiintoinen ja asiallinen, kuten yleensäkin. Mä vaan kärjistin sitä ja pyydän anteeksi. Eikä ollut tarkoitus sitä negatiivisesti suhun kohdistaa, vaikka sun tekstiä lainasinkin. Mun moka. No hard feelings? Mua vaan ihmetyttää, kun aina pohditaan asioita rockin kautta. Totta kai se on luonnollista, jos kuuntelee rockia, ei siinä mitään. Mutta te/me rockin kuuntelijathan tehdään valinnat, mitä me kuunnellaan. Ehkä kandeis kattella jonnekin muuhunkin suuntaan, jos haluaa kuulla sitä steel pedalia, kazoopilliä tai bongorumpuja. Pakkoko sen aina on olla sitä "rokkia"? hyvä pointti. pitäisi ammentaa niitä juttuja muistakin musiikkityyleistä ja hieman eksoottisemmilta kuulostavilta bändeiltä joissa on ehkä hieman eri soittimiakin ja sitä kautta ehkä löytää se oma tyyli.. vierivä kives ei sammaloidu. |
Jormaz 05.11.2003 02:58:42 | |
---|
Kylhän se paras on laulava kitaristi, "soolokitaristi", rumpali ja ehkä myös basisti. Basisti voitaneen korvata mikittämällä luumuviinaa juoneen roudarin pylly. Back to the 80's |
Wk 05.11.2003 09:36:59 | |
---|
Sillä kokoonpanolla ei niinkään ole väliä, enemmänkin sillä mitä ne soittajat tekee. Eli se, onko musa hyvää, ratkaisee, ei kokoonpano. Kyllä. Omat kokemukset osottaa että tolla mainitsemallani kokoonpanolla tehdään parhaat biisit, omasta mielestäni. Wk |