![]() 12.07.2006 10:31:22 | |
---|---|
Okei, tästä saatta olla jo juttua täällä, mutta rohkaisen itseni kuitenkin kysymään mielipiteitänne. http://www.propellihattu.fi/epilepa.jpg Mulla on Epiphone Les Paul Standard made in China, vuosimalli 2004. Laitoin siihen 90-luvun alun Gibsonin PAF-reissuen tallamikiksi. Vein skitan treenikämpälle ja sehän saundasi aivan hemmetin nastalta! Siinä on helpposoittoinen paksu ja leveä kaula, hyvä sustaini ja aito Les Paulin äänimaailma. Ainoa joka laitteessa tökkii on tuo "meidintsaina" ja Epiphonen logo lavassa. Olen nimittäin sen verran vanhan liiton kitaristi, että kyllä sähkökitaran pitää olla Jenkkilästä. Tuli siis fiilis, että nyt pitää saada aito Ameriikan Gibson Les Paul. Onko Gibsonin vähintään nelinkertaisessa hinnassa verrattuna Epiin katetta paremmalle soundille ja soitettavuudelle? Tiedän, että viimeistely, puumatsku ja rauta ovat laadukkaampia Gibsoneissa. Mutta onko Epiphone toellakin niin paljon huonompi, että erot kuulee ja tuntee jos sokkona soittaa? Gibson kyllä GASittaa melkoisesti, mutta jotenkin tuntuu, että tällä Epillä kuittaan kyllä satunnaiset Les Paul-fiilikseni hienosti (Fendermiehiä ollaan). Mulla on Gibson Firebird V vuosimallia -90 ja se on kyllä laadukas ja rouhea keppi. Epiphonen Firebirdit tuntuvat aika leluilta siihen verrattuna. Les Pauleista ei ole paljoa kokemusta. Kommentteja Gibsonin ostamisen puolesta / vastaan, tänx! Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. | |
![]() 12.07.2006 10:35:41 (muokattu 12.07.2006 10:37:16) | |
Onko Gibsonin vähintään nelinkertaisessa hinnassa verrattuna Epiin katetta paremmalle soundille ja soitettavuudelle? Ei ole. Kitaroiden hinnoittelupolitiikka ei kulje käsikädessä noiden funktioiden osalta. Eli et saa 4xparempaa kitaraa noilla mittareilla verrattuna ostitpa sitten ihan minkä kitaran tahansa. Tiedän, että viimeistely, puumatsku ja rauta ovat laadukkaampia Gibsoneissa. Mutta onko Epiphone toellakin niin paljon huonompi, että erot kuulee ja tuntee jos sokkona soittaa? Jos tunnet kitarat entuudestaa hyvin, niin erotat ne sokkona. Jos otat käteesi entuudestaan tuntemattomat kitarat sokkona, testin tulos voi olla mitä vaan. E: Eli juttu on niin, että jos haluat Gibsonin, niin siinä ei auta muu kuin hankkia sellainen. Ei sitä GASia muilla verukkeilla voi paikata. Näin on käynyt ainakin omalla kohdalla. Merkistä riippumatta. | |
![]() 12.07.2006 11:04:15 | |
Ennustettavissa iso taistelu, plussat, lukot ja bännit. Vein skitan treenikämpälle ja sehän saundasi aivan hemmetin nastalta! Siinä on helpposoittoinen paksu ja leveä kaula, hyvä sustaini ja aito Les Paulin äänimaailma. Sehän on sitten huippukitara, vedä sillä vaan kun kerran meininki maittaa. Ainoa joka laitteessa tökkii on tuo "meidintsaina" ja Epiphonen logo lavassa. Mitä väliä? Soittaessa et kumpaakaan noista näe, eikä yleisöä vois vähempää kiinnostaa. Ja se Gibsonin Kiinan-tehdas on ihan state-of-the-art pulju, niillä on modernit koneet ja kamppeet vimpan päälle, jotkut laserohjatut jyrsintäkoneet otelautamerkkikolojen tekemiseen jne. Sieltä tulee monien mielestä parempaa Epiä kuin vanhalta Korean-tehtaalta. Tiedän, että viimeistely, puumatsku ja rauta ovat laadukkaampia Gibsoneissa. Gibsonin nauhaviimeistely ei ole kaksista, olen nähnyt siinä suhteessa paremmin laitettuja Epipuhelimia. Parempaa rautaa Gibsonissa kyllä keskimäärin on, mutta Epinkin rauta ajaa asiansa (kun kyseessä ei ole floikat jne.). Epissäkin voi olla hyvät puut, sen kyllä huomaa siitä miten kitara akustisesti soi ja resonoi. Mutta onko Epiphone toellakin niin paljon huonompi, että erot kuulee ja tuntee jos sokkona soittaa? Kyllä se niin on, että tämän asian voit todeta vain itse testaamalla. Jokaisella molempia merkkejä testanneella on oma mielipiteensä, riippuen siitä minkälaiset yksilöt on osunu kohdalle. Hyvä Epi on parempi kuin huono Gibson ja toisinpäin. Gibson kyllä GASittaa melkoisesti, mutta jotenkin tuntuu, että tällä Epillä kuittaan kyllä satunnaiset Les Paul-fiilikseni hienosti (Fendermiehiä ollaan). Hyvä syy jättää hötkyily väliin ja soitella nykyisellä. | |
![]() 12.07.2006 11:06:05 | |
Eli juttu on niin, että jos haluat Gibsonin, niin siinä ei auta muu kuin hankkia sellainen. Ei sitä GASia muilla verukkeilla voi paikata. Näin on käynyt ainakin omalla kohdalla. Merkistä riippumatta. Näinhän se on. | |
![]() 12.07.2006 11:24:23 (muokattu 12.07.2006 11:31:06) | |
Olen nimittäin sen verran vanhan liiton kitaristi, että kyllä sähkökitaran pitää olla Jenkkilästä. Taitaa äijä olla rahoissaan. :D Mä muistan nähneeni että sulla on japseja ja meksikon vempuloitakin, jopa ihan suomalaisiakin kitaroita. No oli kenenkä mielipide mikä vaan, niin mielestäni Epiphonet on jotenkin pääsääntöisin olleet mulle pettymyksiä kauppakierroksillani. Monesti kaula on jotenkin tönkkömallia (kapea mutta syvä tms), mikit tuhnuiset tai sitten muuten vaan ei sytytä (ei se logo mutta se lapa...murmurmur...). Mutta kun Linjoilla tossa taannoin aitoja vehkeitä kokeilin, niin... no ehkä joku Tokai tai sun muu välimallin kitara olisi mun tilipussilla ja saituudellani sopivampi. Siis olihan ne siis hyviä, mutta... Oikea vastaushan tietysti on; Mulla on Gibson osta säkin, se on ihan tykki... eiku... Käy Kitarapaja/soundstore.fi/musamaailma/DLX sun muut läpi ja testaa niitä vehkeitä! Ei me internet-toverit niin pitkälle osata auttaa. Jos mää ite tahtoo kepin, mää ite myös testaa. Sano, ugh. Mutta eiku osta vaan aito vehje (lue: vehkeen jatke ;) ) ja myy toi halpa ritsa mulle hernesoppa-hintaan. :D Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. | |
![]() 12.07.2006 11:42:11 | |
Epiltä löytyy varmasti hyviä yksilöitä, ihan laadukas merkki muutenkin! Mul oli epin custom LP takavuosina ja se oli ihan laadukas/hyvä yksilö (madeinkorea). Välissä mulla oli Gibson standard LP ja nykyään omistan taas yhden epin LP:n (madeinjapan) ja se on ihan helev*tin hyvä... | |
![]() 12.07.2006 11:51:07 | |
Taitaa äijä olla rahoissaan. :D Mä muistan nähneeni että sulla on japseja ja meksikon vempuloitakin, jopa ihan suomalaisiakin kitaroita. Moi Ville! Onhan mulla yksi helvetin hyvä Meksikon 50's Classic Tele (mutta sehän vain kasataan ja viimeistellään Mehikossa, puuosat kaikkiin Classic-sarjalaisiin tehdään USAssa), muttei tällä hetkellä yhtään Japsia. Yksi made in Finland/Germany ja yksi made in Finland/Jaappani, Korean/Brittien Burns Brian May ja Korean Epi SG400. Ja Britti Rossi-Tele kopio. Loput Fenkut ja Firebird ovat Jenkkejä. Ei se velasta ole kiinni mitä kitaroita osteleee :-) Itse asiassa olen sitä mieltä, että nykyiset "Pirkka-Gibsonit" ovat parempia kopioita alkuperäisistä kuin ne 70-luvun Cimarit ja Univoxit yms. Aika vähällä rahalla saa kitaravalikoimaansa erityyppisiä klassikkomalleja nykyään! Ja jos sitten joku halpis kolahtaa voi ostaa sen aitona Gibsonina tai Fenderinä. Jos varaa on eikä joudu uuden skitan takia perhettään puurolla hengissä pitämään. Kato Ville Huutonetti, siellä on jatkuvasti näitä Epi Pauleja, sieltä omanikin löysin, halvalla. Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. | |
![]() 12.07.2006 13:08:36 | |
Itse asiassa olen sitä mieltä, että nykyiset "Pirkka-Gibsonit" ovat parempia kopioita alkuperäisistä kuin ne 70-luvun Cimarit ja Univoxit yms. Aika vähällä rahalla saa kitaravalikoimaansa erityyppisiä klassikkomalleja nykyään! Niinpä! Mun mielestäni Made in China ei ole mitenkään häpeä. Mulle se, että stratoni on tehty Meksikossa on mielestäni oikeastaan vaan plussaa. Marachi soi vaikka sombrero puuttuisikin. ;) Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. | |
![]() 12.07.2006 13:15:48 | |
(ei se logo mutta se lapa...murmurmur...) Mun mielestä se lapa Epiphones on paljo nätimpi kun Gibsonis. | |
![]() 12.07.2006 13:16:12 | |
Niinpä! Mun mielestäni Made in China ei ole mitenkään häpeä. Mulle se, että stratoni on tehty Meksikossa on mielestäni oikeastaan vaan plussaa. Marachi soi vaikka sombrero puuttuisikin. ;) Jepujee. Mutta en tunne yhtään kiinalaista tai korealaista musiikkia ;-) En mä myöskään jiihaata huuda tai burgeria mässää kun jenkeillä soittelen :-) Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. | |
![]() 12.07.2006 13:21:01 | |
Jos suinkin mahdollista, niin oma kitara mukaan ja kauppaan vertailemaan Gibsonien kanssa. Tosin ainakin minä olen pahasti pettynyt niihin Gibsoneihin, joita pääkaupunkiseudun kaupoissa olen käpistellyt. Oikeastaan ainoa josta olen oikeasti tykännyt helvetisti oli Levytukussa ollut viininpunainen LP Custom. Siinäkin tosin oli joka ikisen nauhan kohdalta reunalista haljennut, mutta muuten ei valittamista, hyvä oli soittaa ja soundi mainio. Hinta hirvittävä. :D Käytettynä noita Gibsoneita kannattaa pääasiassa katsella. Uuden LP Standardin hinnalla voi saada jo selvästi laadukkaamman Gibsonin Custom Shopissa tehdyn kitaran käytettynä. | |
![]() 12.07.2006 13:30:46 | |
Mulla on Gibson Firebird V vuosimallia -90 ja se on kyllä laadukas ja rouhea keppi. Epiphonen Firebirdit tuntuvat aika leluilta siihen verrattuna. Les Pauleista ei ole paljoa kokemusta. Mulla oli Gibsonin LP:n rinnalla Epin hyvä stankku, mut kyllä se tunne oli tuollainen myös. Itse hommasin tuon Epin siksi että saan niitä pidemmän aikaa verttailla, ei tuollainen pikainen musakaupassa vertailu välttämättä kovinkaan hyvää kuvaa eroista vielä anna. Tämän päivän halppikset on kyllä kieltämättä hyviä, hinta/laatu suhde on kohillaan. Jukin kanssa olen samaa mieltä, jos Gibsonin tms. haluaa, niin kyllä sen on sitten se oltava. Suomesta en kyllä uutena ostaisi, hinta on tolkuton. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 12.07.2006 14:07:40 | |
Hyvän Gibson Les Paulin kun otat hyppysiisi niin tunnet, että nyt on laatupeli kyseessä. "...can't be king of the world if you're slave to the grind..." | |
![]() 12.07.2006 14:58:36 | |
Hyvän kitaran kun otat hyppysiisi niin tunnet, että nyt on laatupeli kyseessä. Pätee meinaan monille merkeille ja malleille toi steitmentti. | |
![]() 12.07.2006 18:54:09 | |
Oikeastaan ainoa josta olen oikeasti tykännyt helvetisti oli Levytukussa ollut viininpunainen LP Custom. Siinäkin tosin oli joka ikisen nauhan kohdalta reunalista haljennut, mutta muuten ei valittamista, hyvä oli soittaa ja soundi mainio. Hinta hirvittävä. :D Tais olla hintaa se 2700e? Itsekin siellä tollasta joskus kokeilin Laneyn läpi. Oma mielipide tosin oli jotain aivan toista :D Huonoin koskaan kokeilemani Gibson, mutta tässä oikeastaan huomaa sen, että toiselle toinen on hyvä ja toiselle ei. Eli pakko niitä on itse kokeilla, jotta huomaa sopiiko käteen vai ei! ROK ROK! | |
![]() 12.07.2006 21:09:09 | |
Niinpä! Mun mielestäni Made in China ei ole mitenkään häpeä. Mulle se, että stratoni on tehty Meksikossa on mielestäni oikeastaan vaan plussaa. Marachi soi vaikka sombrero puuttuisikin. ;) Testasin tuossa pari viikkoa sitten Shanghain visiitilläni muutamaakin Kiinan Gibsonia, eikä tatsi ollut missään yksilössä omasta mielestäni edes "low-mid-range"-tasolla. Ensimmäisen nähdessäni seinällä yhdessä putiikissa katsoin Supremen olevan myynnissä noin 600 EUR hinnalla. Nätti kansi, Grover-kopiot, Made in USA headstockissa, oikean näköinen sarjanumero. Inlaysit miten sattuu, nauhoitus samoin, kaula propellilla. Jossain liikkeessä törmäsin jollain tavalla hyväksyttävästi viimeisteltyyn stanukopioon, ja testasin jollain pikku-Laneylla. Sustainia ei nimeksikään, elektroniikassa maadoitus tehty väärin, ei soundia. Tässä vaiheessa liikkeen kaveri tuli sanomaan, että tämä ei sitten ole aito Gibson. Parin metrin päästä todella hyvän näköisiä, mutta ... Toki kaupungista löytyy muutamasta liikkeestä kunnon tavaraakin, mutta hinnat ovat lähes jopa Suomen tasoa. Yhdessä paikassa oli vitriinissä George Lynchin huhtikuun kitaraklinikalla käyttämä Skulls & Snakes. Josko tuon saisi vielä pyydystettyä standiin ... Kaikki Suomessakin myynnissä oleva Korean kalusto on kyllä edustettuna, muttei mitenkään halvalla. Shanghaihin matkaajille löytyy täältä tarvittaessa koordinaatit missä kannattaa käydä. Ellei tänään niin sitten huomenna | |
![]() 19.07.2006 11:21:42 | |
Okei, tuntuu siltä, että pysyn toistaiseksi tässä Epin Les Paulissa. Minkälaatuisia ovat Epiphonen mikit? Musta ne kuulostavat yllättävänkin hyviltä. Varsinkin etumikki on yhtaikaa kirkas ja murea. Mikit ovat mallia HOTCH(G). Itseasiassa tallamikiksi vaihtamani Gibson PAF-reissue kuulostaa vähän turhankin nenäkkäältä verrattuna alkuperäiseen Epimikkiin. Mikä on arvon Les Paul -käyttäjien tuomio Epin mikeistä? Itselläni ei ole kokemusta humbuckereista ja niiden eri versioista. Mitä nyt 70-luvun lopulla Ibanezin SG-kopiosta, johon laitoin DiMarzio DualSoundin tallapuolelle. Aika paska soundi. Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. | |
![]() 09.08.2006 14:03:54 (muokattu 09.08.2006 14:05:24) | |
mul on itelläni epin lp custom ja iha loistavan tuntune kitara ja sounditki on kohillaan. en kyllä osaa paljoa noista mikeistä kertoa että mitkä on hyvät ja mitkä ei, ehkä ne mitkä kuulostaa hyviltä:D pari päivää sitte kyl testasin musaliikkees gibson lp standardia ja iha fantastisen tuntune soitin oli:P ei sitä tässä osaa kertoa mikä siinä on niin hyvää mutta kun otat sen kitaran käteen ja soittelet vähän ni kyllä sen huomaa ja myös ehkä tajuaa sen miks ne maksaa nii julmetusti.:D | |
![]() 09.08.2006 14:43:06 | |
Ei ole. Kitaroiden hinnoittelupolitiikka ei kulje käsikädessä noiden funktioiden osalta. Eli et saa 4xparempaa kitaraa noilla mittareilla verrattuna ostitpa sitten ihan minkä kitaran tahansa. Näinpä... Voit saada 0% parannusta, voi mennä huonommaksi... tai voi tulla roimasti parannusta. Kokeilemallahan se selvinnee, mutta hintalappu ei ole suoraan verrannollinen paremmuuteen. Itselläni oli jokunen aika sitten myös Epiphone LP Standard+ jonka kuitenkin myin sen tunnuttua kohtalaisen "lelulta" parin G-pajan tuotteen rinnalla. En tiedä oliko se sormissa vai pääkopan sisällä se "vika" mutta GLP tuntui enempi soittimelta ja siinä Epissä oli sellainen halpisfiilis alusta loppuun. Ei huono lain, oli vallan mainio peli hintaisekseen, mutta ei myöskään niin hyvä että olisin sen pitänyt kolmantena Lesterinä tuossa setissä. Itselleni tuo firecrackle Charvel Model 4 on sellainen pyhä Graalin malja :) Eli olen kokeillut kolmea USA Dinkyä, olen omistanut pari Charvel Model 6 sekä ystäväni USA Soloistia soittanut monesti... ja edelleen tuo 300-400e Charvel on niistä selviytynyt itselleni voittajana. Jacksonit olivat kaikki hyviä, mutta ne eivät olleet Model Nelosia, tuolla miun lapaseen sopivalla kaulaprofiililla ja soundipaletilla. Charvel Mod.4 on ja pysyy... onneksi niitä on nyt kaksin kappalein :) El zorrero más grande en el mundo Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head. Osta kitara | |
![]() 09.08.2006 15:00:20 | |
Ite oon käyny just ton "siirtymisprosessin" -> Epiluuri -> siihen Gibsonin mikit -> Kokonaan uus Gibson Eli mulla oli eka just Epin LP Stantard mihin vaihoin gibsonin mikit (tosin keraamiset). Mutta ei se kyllä pääse lähellekkään kunnon lespaulia, soundi ei täsmää ja epissä alka a ketuttamaa just se esteettisyys, esim lapa. Tänä kesänä ostin sit iha kunnon les paulin ku vaan sain tarpeeks rahaa säästettyä ja kyllä mun mielestä oli joka pennin arvonen osotos... Hyvä ku ton Epiphonen les pauliks just just tunnistaa enään.. Paljon rouheempi ja jotenki tummempi, paksumpi ja täyteläisempi se aidon gibsonin soundi.. ja se fiilis soittaa kunnon kitaralla ylipäätänsä.. "Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding." | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)