Aihe: Musabisnes pistää vihaksi!
1 2 3 4 5 6 7
Fuzzy Boner
09.08.2006 13:39:43
Mä ajattelin kato joskus vaikka gramexin tuloon ajoittaa tän :-)

Asiaa! tänä vuonna tulee kovat
MÖLLISTY
McNulty
09.08.2006 13:40:41
Ei kenelläkään ole mitään luvallista lataamista vastaan, joten kun puhutaan lataamisen paheksumisesta, puhutaan aina _luvattoman_ lataamisen paheksumisesta, siis sellaisesta toiminnasta jota tehdään vastoin itse musantekijän tahtoa.

Aivan, mutta eikö tuohon asiaan voida puuttua nyky-yhteiskunnassa enää mitenkään muuten kuin pelottelemalla oikeusjupakoilla ja sillä että laki sorvataan kuluttajia vastaan? Vieläpä sotketaan asioita entisestään sekavilla säädöksillä ja asetuksilla. Minä olen rohkeasti sitä mieltä että EI NÄIN.

Nimittäin, kun joku tekee sen uhrauksen, että jakaa duuniaan ilmaiseksi vaikkapa Creative Commons -lisenssin alla, hän yleensä tahtoo että se toisi uutta yleisöä myös perinteisillä tavoilla jaetulle tuotannolleen.

Kenties... hän/he/ne/se on kuitenkin jo lähtökuopissa tinkinyt omastaan ja tehnyt töitä yhteisen hyvän eteen, mikä on kunnioitettava. Samalla tavalla tuntemattomampi bändi/levy-yhtiö voisi toimia. Eikös Apulannan Levy Yhtiö nimenomaan toiminut siten, että tekivät talkoohengessä lättyjä ja myivät niitä huomattavasti edullisempaan hintaan mitä muut lafkat. Saivat huomiota ja tukea taakseen ja homma taisi paisua kovinkin isoksi lopulta. Mutta ei kai tuollaista enää tarvita, pitää vain odotella että joku tulee ja lyö sen kultalusikan suuhun.

Kas, siitä on jatkuvuus kiinni, kun oikein silmiin katsotaan. Loputtomasti ei voi vain satsata tulevaisuuteen, joskus sen tulevaisuuden on tultava kohdalle.

Monesti tuo homma on vain liian lyhytkatseista ja lopulta se tulevaisuus onkin nykyisyyttä ja ajatellaan vain tätä hetkeä. Sitten tipahdetaan jossain vaiheessa kehityksen maailmanpyörästä ja mukaan ei enää pääse. Tässä vaiheessa painetaan kaikkia punaisia nappuloita ja väännetään avaimesta, vaan mitään ei tapahdukaan. Tuo että ennalta reagoidaan tulevaan on riskialtista, mutta täysin välttämätöntä... valitettavasti. Se pätee myös musiikkiin. Tänään Hector on kova sana, huomenna XF"¤5 joka soittaa astro-rock-punk-hype-reggae-soulia.
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Osta kitara
McNulty
09.08.2006 13:41:20 (muokattu 09.08.2006 13:43:04)
Sikäli...Missä asut? Voimme tulla myös sinne!

Asun HML:ssa. Tervetuloa vaan.
Ja jos niitä turpakäräjiä meinasit niin sen takia pelkästään ei kannata vaivautua. Et voita sillä/siinä yhtään mitään.
Osta kitara
Feggy
09.08.2006 13:41:42

Pitäiskö meidän joskus ottaa pääkaupunkiseudulla jonkun sortin "miitti" aiheesta? Tätä on vähän vaikea kommentoida täällä kun tunteet eivät välity. Mulle tää on ainakin tunnepohjaista.Onko sulle BC?
Olis nimittäin kiva käydä näitä asioita läpi keskustellen reaaliajassa.samalla sais ehkä BC:llekin selvennettyä näitä kulurakenteita yms. kun ei tänne kukaan mitää oikeita esimerkkejä viitsi/saa laittaa.

Tästä tulee vahvasti mieleen Monty Pythonin sketsi, jossa on naisyhdistyksen sovitus Pear Harbourin taistelusta...
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
McNulty
09.08.2006 13:58:25
Tuskinpa siinä turpakäräjiä tarjottiin.

Ei sitä koskaan tiedä kuinka vihaksi tuo musabisnes pistää :)

Totuushan on vain se että asioista kasvotusten keskusteleminen on antoisampaa kun ei voi tulkita toista niin helposti väärin kuin kirjoitetussa mediassa.

No se on kyllä täysin totta.

Samoin taloudellisten lukujen pyörittely täällä foorumilla olisi hieman arveluttavaa.

En usko että näissä keskusteluissa tarvitsee koskaan mennä tuohon asti. Ne kun ovat aina yksittäistapauksia eikä sinällään todista yhtään mitään + eikä kuulu muille kuin sopimuksen osapuolille.
Osta kitara
kivi
09.08.2006 15:04:57 (muokattu 09.08.2006 15:11:39)
Aivan, mutta eikö tuohon asiaan voida puuttua nyky-yhteiskunnassa enää mitenkään muuten kuin pelottelemalla oikeusjupakoilla ja sillä että laki sorvataan kuluttajia vastaan? Vieläpä sotketaan asioita entisestään sekavilla säädöksillä ja asetuksilla. Minä olen rohkeasti sitä mieltä että EI NÄIN.

Rohkeasti?

Kenties, mutta sikäli tuo sun siviilirohkeutesi on hassua, että sä nimenomaan oot yleisen mielipiteen puolella, juuri sillä puolella jolla isot mediatalot ja muut musasta hyötyjät sun tahtovatkin olevan. Sä olet rohkeasti mukana jengissä vetämässä heikkoja yksinäisiä musantekijöitä turpaan, samalla kun isot pojat nauraa katketakseen taustalla.

Kenties... hän/he/ne/se on kuitenkin jo lähtökuopissa tinkinyt omastaan ja tehnyt töitä yhteisen hyvän eteen, mikä on kunnioitettava. Samalla tavalla tuntemattomampi bändi/levy-yhtiö voisi toimia. Eikös Apulannan Levy Yhtiö nimenomaan toiminut siten, että tekivät talkoohengessä lättyjä ja myivät niitä huomattavasti edullisempaan hintaan mitä muut lafkat. Saivat huomiota ja tukea taakseen ja homma taisi paisua kovinkin isoksi lopulta. Mutta ei kai tuollaista enää tarvita, pitää vain odotella että joku tulee ja lyö sen kultalusikan suuhun.

No nyt sä et ole seurannut kehitystä ollenkaan.

Levy-Yhtiö ja primusmoottorinsa Arska onnistuivat kampanjoimaan omakustannehintaisten levyjen puolesta, ja uutisoimaan sen hyvin. Mitään robinhood-toimintaa se ei ollut eikä ole, olipahan vain aika näppärästi keksitty temppu valita ne kuukaudet jolloin listamyynnin kappalemäärät ovat pohjassa, ja juuri niiden ajaksi pudottaa hintoja sekä lanseerata nollabudjetti-singlekampanjat suosituimmista bändeistä. Lopputuloksena saatiin halvalla listasijat jaettua uusiksi. Mutta ei se mitenkään eronnut vaikkapa Beatlesin Brian Epsteinistä tilaamassa omia levyjään, tai Hanna Pakarisesta jakamassa sinkkujaan Hesburgerien kyytipoikina.

(EDIT: Arskan nerokkain lanseeraus mun mielestä oli musan maksaminen kännykällä, Levy-yhtiöhän sen keksi ensin. Kellä skidillä on nettipankki? Ja kaupassa joutuu ymmärtämään, että nyt tehdään ostos. Kaikilla skideillä sen sijaan on kännykät, ja kännykällä maksaessa saa koko hitin kerralla koneelle, ja lasku tulee parhaassa tapauksessa vanhempien maksettavaksi.)

(EDIT2: Levy-Yhtiö ei ole taloudellisesti niin sidoksissa Apulantaan, kuin esimerkiksi Klamydia omaan Kråklundiinsa, vaan kyllä "Levy-Yhtiö" ja "Ohjelmatoimisto" ovat bändeistä erillisiä yksiköitä - toki sen saman Lahti-Heinola -skenen leimaamia.)

Huonompi juttu jota Arskan kampanjoinnilla edistettiin oli se, että nyt odotetaan kaikkien jakavan aina vain enemmän ja enemmän ilmaiseksi, aiemmin riitti promosinkku - nyt MySpace on täynnä jengiä joka antaa ladata koko ekan albuminsa toivossa että tulisivat uusiksi Arctic Monkeyseiksi.

Monesti tuo homma on vain liian lyhytkatseista ja lopulta se tulevaisuus onkin nykyisyyttä ja ajatellaan vain tätä hetkeä. Sitten tipahdetaan jossain vaiheessa kehityksen maailmanpyörästä ja mukaan ei enää pääse. Tässä vaiheessa painetaan kaikkia punaisia nappuloita ja väännetään avaimesta, vaan mitään ei tapahdukaan.

Aivan samat sanat, mutta sun kehitysmallillesi, ei mun. :-D

Juuri tuo on se tilanne mihin ilmaiseksi jakaminen johtaa - sitoutuminen jää puuttumaan kokonaan, kun ei ole edes kukkaroa tarvinnut avata. Ja tarjonta on niin laajaa, ettei kukaan nouse erikseen esille, kun toiminnan luonnollinen rajoitin - kilpailu - puuttuu.

PS. Mä voin kyllä tulla Hämeenlinnaan oluelle, jos 4R ja Pussy lähtee. Mulla on kyllä maailman surkeimmat gramexit, etten ainakaan tarjoa kenellekään - mutta enpä myöskään laita steelcap-kenkiä jalkaan
:-P
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
McNulty
09.08.2006 15:16:52
Kenties, mutta sikäli tuo sun siviilirohkeutesi on hassua, että sä nimenomaan oot yleisen mielipiteen puolella, juuri sillä puolella jolla isot mediatalot ja muut musasta hyötyjät sun tahtovatkin olevan.

Ai, kyllä minä tietääkseni olen artistin/tekijän puolella kovasti. Heitä haluaisin tukea enkä jotain välistävetäjää. Kenelle maksan ja kenen musiikista?

Mitään robinhood-toimintaa se ei ollut eikä ole

No, eihän se täydellisesti tarvitsekaan olla pro bono, mutta mielestäni kehityssuunta on väärä tässä asiassa. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, kun nimenomaan pitäisi tukea enempi niitä pienempiä ja antaa isojen selvitä omillaan (niillä on siihen varaa) :)

Aivan samat sanat, mutta sun kehitysmallillesi, ei mun. :-D

Juuri tuo on se tilanne mihin ilmaiseksi jakaminen johtaa - sitoutuminen jää puuttumaan kokonaan, kun ei ole edes kukkaroa tarvinnut avata. Ja tarjonta on niin laajaa, ettei kukaan nouse erikseen esille, kun toiminnan luonnollinen rajoitin - kilpailu - puuttuu.

Ei kyse ole ilmaisjakelusta, ei välttämättä mistään suoraan konkreettisesta vaan lähinnä asennoitumisesta. Jos kuluttajilla on kierot asenteet musabisnestä ajatellen, niin kyllä musabisneksessäkin osataan.

PS. Mä voin kyllä tulla Hämeenlinnaan oluelle, jos 4R ja Pussy lähtee.

Saanko minäkin pyytää kavereita?

mutta enpä myöskään laita steelcap-kenkiä jalkaan

Pitäisikö tämä nyt ottaa jonkinlaisena pelotteena, että jollain muullakin on teräskärkiset mäiskärit? En ymmärrä =)
Osta kitara
Fuzzy Boner
09.08.2006 15:25:36
PS. Mä voin kyllä tulla Hämeenlinnaan oluelle, jos 4R ja Pussy lähtee. Mulla on kyllä maailman surkeimmat gramexit, etten ainakaan tarjoa kenellekään - mutta enpä myöskään laita steelcap-kenkiä jalkaan
:-P

Mä olisin aika hiljaa jos musabisneksestä puhuttais. Kertoisin vaan uusimmat vitsit ja dokailisin ja kattelisin ympärilleni. Sit soittasin H-linnafrendeille ja lähettäis sirkukseen kaataa
MÖLLISTY
McNulty
09.08.2006 15:28:41
Mä olisin aika hiljaa jos musabisneksestä puhuttais. Kertoisin vaan uusimmat vitsit ja dokailisin ja kattelisin ympärilleni. Sit soittasin H-linnafrendeille ja lähettäis sirkukseen kaataa

Sopii, vaikka Sirkuksen mielelläni vaihtaisin RockTauniin :)
Totuuden nimissä myönnän että en kauheasti välitä rafloista. Mielummin menen kaverille istuun iltaa ja saunomaan kuin että änkeän johonkin koppiin kuuntelemaan musaa niin lujalla ettei kuule muiden puhetta. Savuisaakin, yäk... kun en polta.
Osta kitara
Fuzzy Boner
09.08.2006 15:31:42
Sopii, vaikka Sirkuksen mielelläni vaihtaisin RockTauniin :)
Totuuden nimissä myönnän että en kauheasti välitä rafloista. Mielummin menen kaverille istuun iltaa ja saunomaan kuin että änkeän johonkin koppiin kuuntelemaan musaa niin lujalla ettei kuule muiden puhetta. Savuisaakin, yäk... kun en polta.

Tunneksä M. aaltosta? Yleensä kaikki tuntee Aaltosen siellä.
MÖLLISTY
McNulty
09.08.2006 15:33:00
Tunneksä M. aaltosta? Yleensä kaikki tuntee Aaltosen siellä.

En tunne, mutta muutamia Aaltosia kyllä tiedän. Voi olla että kasvoilta tunnistaisinkin, minulla on niin kovin huono... korjaan... valikoiva nimimuisti.
Osta kitara
Feggy
09.08.2006 15:36:02

No, eihän se täydellisesti tarvitsekaan olla pro bono, mutta mielestäni kehityssuunta on väärä tässä asiassa. Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy, kun nimenomaan pitäisi tukea enempi niitä pienempiä ja antaa isojen selvitä omillaan (niillä on siihen varaa) :)

Isot ei tipahda puusta. Ne on aina ensin pieniä. Ja kun levyfirma on pulassa, niistä pienistä otetaan kaikkein varmimmat Los Ketchupit sun muut, joista saa rahansa takaisin. Pienten levy-yhtiön kohdalla waretus iskee vielä suoremmin, siinä vaan volyymit on pienempiä.

Uusien bändien levyjen tuotanto nimittäin on melkein aina tappiollista puuhaa ja ne rahoitetaan niiden isojen artistien tuomilla tuotoilla. Ihan samalla tavalla kuin kirjakustannustoiminnassa, jossa runot julkaistaan Tervojen ja Hietämiesten tuotoilla.
McNulty
09.08.2006 15:43:43 (muokattu 09.08.2006 15:44:50)
Isot ei tipahda puusta. Ne on aina ensin pieniä. Ja kun levyfirma on pulassa, niistä pienistä otetaan kaikkein varmimmat Los Ketchupit sun muut, joista saa rahansa takaisin.

Jep, mutta juuri tuohon haluaisinkin muutosta ja erilaisia ajatuksia. Sen ei tarvitsisi olla näin jollei raha näyttelisi musiikissa nykyään niin suurta roolia.

Pienten levy-yhtiön kohdalla waretus iskee vielä suoremmin, siinä vaan volyymit on pienempiä.

Kaksipiippuinne juttu. Toisaalta hyvä että pienen lafkan pienet artistit saavat huomiota ja julkisuutta (vaikkakin se on aluksi persnettoa kun waretetaan), mutta voisiko olla niin että myöhemmin myyntiin tulisi kasvua esim. 300% sen takia että useampi sai ekat matskut käsiinsä netistä? Tästä ei varmastikaan ole mitään tutkimusta ja siksi se on mielenkiintoista.

Uusien bändien levyjen tuotanto nimittäin on melkein aina tappiollista puuhaa ja ne rahoitetaan niiden isojen artistien tuomilla tuotoilla.

Jep, ei ne uudet yrityksetkään synny ihan ilmaisella rahalla. Kyllä sitä on otettava lainaa ja tehtävä monta vuotta töitä ennenkö hedelmiä rupeaa tulemaan. Mistä siis johtunee tuo sinun kuvaama ajatusmaailma musabisneksessä, kun sitä ei ole lainkaan muissa bisneksissä? Aloitteleva bändi = aloitteleva yritys. Tie menestymiseen ja leiväksi lyömiseen on pitkä ja kivinen (sori kivi)... oikotietä tuskin on ja riskejä on otettava.

Ihan samalla tavalla kuin kirjakustannustoiminnassa, jossa runot julkaistaan Tervojen ja Hietämiesten tuotoilla.

Saas nähdä julkaiseeko kukaan koskaan minun runoja joita kovasti teokseksi koitan saattaa. Vaikeaa vain kun ovat lontoon murteella taivuteltuja sanoja paperilla... ilmeisesti pitäisi ulkolainen kustantaja löytää.

Toisaalta tuo on ihan kuin pörssissä. Pörssimeklari neuvoo sijoittajaa sijoittamaan rahansa johonkin. Sijoittaja ottaa tietoisen riskin ja hän voi menettää siinä, breikata tasoihin tai voittaa. Levy-yhtiöt pelaavat artisteilla ja biisintekijöillä samaa peliä. Paitsi että sijoittaja saa ne rahat sijoittamansa yhtiön tuotoista, meklari ei niistä enää vedä välistä vaan hän saa korvauksen konsultaatiosta kertakorvauksena.
Osta kitara
Feggy
09.08.2006 17:30:09

Kaksipiippuinne juttu. Toisaalta hyvä että pienen lafkan pienet artistit saavat huomiota ja julkisuutta (vaikkakin se on aluksi persnettoa kun waretetaan), mutta voisiko olla niin että myöhemmin myyntiin tulisi kasvua esim. 300% sen takia että useampi sai ekat matskut käsiinsä netistä? Tästä ei varmastikaan ole mitään tutkimusta ja siksi se on mielenkiintoista.

Vaikea tuota on osoittaa, mutta eiköhän kuitenkin olisi parempi niin, että näytteet ja tutustumiset tapahtuisivat artistin ehdoilla (esim. Myspace, Mikseri, Download.com, Pandora, kotisivut jne.) kuin että ne waretetaan. Puhumattakaan siitä, että kaikenlaista bootleggia sun muuta kamaa, jota artisti ei tosiaan haluaisi kenenkään kuulevan liikkuu p2p-verkoissa vaikka kuinka paljon. Jos joku imee sieltä maailman kuppaisimman livebootlegin, niin ei varmaan innosta tutustumaan artistin tuotantoon. Mieluummin kantsii etsiä bändin sivu Myspacesta, jossa on neljä kokonaista ilmaista biisiä kuultavaksi.

Jep, ei ne uudet yrityksetkään synny ihan ilmaisella rahalla. Kyllä sitä on otettava lainaa ja tehtävä monta vuotta töitä ennenkö hedelmiä rupeaa tulemaan. Mistä siis johtunee tuo sinun kuvaama ajatusmaailma musabisneksessä, kun sitä ei ole lainkaan muissa bisneksissä? Aloitteleva bändi = aloitteleva yritys. Tie menestymiseen ja leiväksi lyömiseen on pitkä ja kivinen (sori kivi)... oikotietä tuskin on ja riskejä on otettava.

Totta kai pitää. Mutta pitää musiikin kuluttajillakin olla vähän kunnioitusta tekijää kohtaan. Jos artisti haluaa jakaa musiikkia ilmaiseksi, niin fine. Monet eivät halua. Siinä tapauksessa olisi musta kohtuullista kunnioittaa artistia ja ostaa tämän levy eikä warettaa sitä.

Saas nähdä julkaiseeko kukaan koskaan minun runoja joita kovasti teokseksi koitan saattaa. Vaikeaa vain kun ovat lontoon murteella taivuteltuja sanoja paperilla... ilmeisesti pitäisi ulkolainen kustantaja löytää.

No, sähän voit julkaista sen talkoohenkisesti omalla nettisivullasi. Leviää koko maailmaan.
kivi
09.08.2006 17:32:44
Ai, kyllä minä tietääkseni olen artistin/tekijän puolella kovasti. Heitä haluaisin tukea enkä jotain välistävetäjää. Kenelle maksan ja kenen musiikista?

Maksaessasi levy-yhtiölle teet mahdolliseksi että heillä on varaa ottaa riski ja julkaista jonkun muun kuin kaikkein takuuvarmimman menestyjän levy. Siitä on itse asiassa pitkässä juoksussa enemmänkin hyötyä kuin rahojen ohjeemisessa suoraan artistille.

Katsos, tää on keppi-ja-porkkana -bisnestä. Jonkun täytyy maksaa porkkanat, jos ei asiakkaan niin artistin.
:-D

Hm? Mutta kuitenkin köyhien pitäisi antaa omansa ilmaiseksi taiteen nimissä? Ja sillä tavalla varmistaa etteivät he edelleenkään tule saamaan rahaa työstä jota rakastavat, vaan joutuvat tienaamaan rahat taiteen harjoittamiseen jossain päivätöissä? Kun taas rikkaat voi tehdä vaikka mainos- ja sponsorisopimuksia kulujen kattamiseen.

Saanko minäkin pyytää kavereita?

Tietysti, ota vaikka toi toinen hämeenlinnalainen PeteH, pidetään minimitti:-D

Pitäisikö tämä nyt ottaa jonkinlaisena pelotteena, että jollain muullakin on teräskärkiset mäiskärit? En ymmärrä =)

Jep, lisäksi 4 Ruuvia on kalju. Meillä on siis väkivallan ainekset kasassa.

Mut eiköhän tyydytä vaan keskustelemaan mukavia?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Groovelover
09.08.2006 17:47:53 (muokattu 09.08.2006 17:48:15)
Aiheeseen liittyen tämän päivän HBL:ssä on artikkeli jossa jälleen yksi vaatii kumoamaan tekijänoikeuslain ja "vapauttamaan" musiikin. Hohhoijaa.. kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, näiden tyyppien mielestä rahan ansaitseminen musiikilla on ilmeisesti moraalitonta. Jos toisella kotimaisella lukeminen taittuu, niin tuosta se juttu löytyy: http://www.hbl.fi/pagespeed/url/News/story/3416343
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
tähtivaeltaja
09.08.2006 18:18:00 (muokattu 09.08.2006 18:19:23)
Imuroimisesta vielä. Että kaupasta ostettuna 10-20€ levystä ei ole paljon? Joo mutta jännimpiä levyjä ei kukaan tajua suomeen edes tuoda. Niitä pitää sitten kikkailla jostain ympäri maailma epävarmoista nettifirmoista ja 20€ postikuluilla. Hmm.. eli jotain syitä taas miksi pennut warettaa.
...
Helppohan se on ihmisten perusjenkkirokkia fanittaa ja kaupasta ostaa kun eivät muusta tiedä.
'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa
Lennu
09.08.2006 18:19:12

Imuroimisesta vielä. Että kaupasta ostettuna 10-20€ levystä ei ole paljon? Joo mutta jännimpiä levyjä ei kukaan tajua suomeen edes tuoda. Niitä pitää sitten kikkailla jostain ympäri maailma epävarmoista nettifirmoista ja 20€ postikuluilla. Hmm.. eli jotain syitä taas miksi pennut warettaa.

Sen takia kun ne on laiskoja ja ajattelemattomia.
Johnny Buzz
09.08.2006 18:22:44

...
Helppohan se on ihmisten perusjenkkirokkia fanittaa ja kaupasta ostaa kun eivät muusta tiedä.

Eipä tuota harvinaisempaa musaa warettamallakaan löydy kovin helposti. Nettikaupat toimii nykyään oikein hyvin ja monelta bändiltä pystyy tilata suoraan kotisivun kautta levyjä. Joten tuo on pelkkä veruke laiskuudelle/ haluttomuudelle maksaa levyistä.
www.soulstab.com
Soulstab live 26.8.2006 Club Hasselhoff @ Liberté, Helsinki w/ Slideshaker Liput 4 ¤.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)