Aihe: Runollista rap musiikkia
1
Effekt
31.10.2003 15:33:23
Mur mur recordingsien lisäksi sitä ei liene Suomessa mielestäni muut tee, valitettavasti täällä itseuho meininki kukoistaa. En nyt millään jaksaisi kirjoittaa tänne kokobiisin sanoja, joten olisiko liikaa pyydetty kuuntelemaan tuolta Demostudion puolelta kappaleesta Cause & Effekt - Kuihtunut Ruusu ? Ottaisin mielelläni arvostelua vastaan, niin musiikista, kun sanoistanikin. "Meillä olisi ruusu joka kauniina kukoisti, miksi jätimme sen hoitamatta tarkasti, annoimme terälehtien hiljaa vaipua ja katsoimme vierestä kun varsi alkoi taipua.."
noir
31.10.2003 15:55:30
Mielellään lukisin tekstin ensin ilman käsitystä valmiista tuotoksesta. Saa ensin itse luoda rauhassa päässään kuvan siitä, miltä teksti voisi kuulostaa.

Eikä ole muuten rap-musiikki aivan minun osa-aluettani, mutta ei taida kuulua tähän.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Effekt
31.10.2003 16:15:40
No kaivoin sen nyt tuolta jostain koneen syövereistä...

Kuihtunut Ruusu
2003

Säk 1
Sade laskeutuu jo näihin hiuksiin märkiin
Vesi ulottuu jo painaviin olkapäihin
Silti kahlaan vaivalloisesti vain eteenpäin
Mutta itselleni en pysty sanomaan "Olkoon näin"

Sillä tavallani jota kukaan ei muu ei pysty ymmärtämään
Tiedän etten voi olla ihan yksinkään
Täytyy olla joku joka näkee tämän kaiken
Paheksuen tai rakastaen, mut tiedostaen sen
On pakko nostaa katse ylös tähtiin tummiin
Joihin haudattuina toverit on viimeinkin
Pienen hymyn pystyn ehkä nostamaan
Katse alas ja nousee kyynel silmäkulmaan
Onko kaikki jo myöhäistä?
Miksi ajattelu on näin myöhäistä?
Hiljaa nousen kalliolle katsomaan tätä unelmaa
Josta on tullut vain unta kauheaa
Meillä oli ruusu joka kauniina kukoisti
Miksi jätimme sen hoitamatta tarkasti?
Annoimme terälehtien hiljaa kuivua
Ja katsoimme vierestä kun varsi alkoi taipua

Chorus
Ahneutta, ahdinkoa ja ilmaisia lahjoja
Asioista joita emme tarvitse saamme vielä katua
Päästimme irti, annoimme otteen lipsua
Mut tehtyä ei saa tekemättömäksi ikinä
Siristän silmiä, mut painajainen häikäisee
Ovet lukitsee ja tunteet tuomitsee
Viel on jäljellä toivoa asioihin jotka ratkaisee
Nostan vasemman nyrkin ylös, se kahleet katkaisee

Säk 2
Kun astun askeleeni allapäin kadulla
Joudun harppomaan yli, ja tunnen kipua
Missä on apu? Miten sitä saa?
Miten voisi tuskassa kierivää auttaa?
Jokaisel meil on omallatunnolla taakka
Olo rankka, ihan päivien loppuun saakka
Mut täytyy luoda toivoa ja jaksaa eteenpäin
Ja poistun vasta sitten kun tiedän et kaiken tein
Nousukauden tavoittaminen on vaikeaa
Muttei mitään saa jos ei jaksa koittaa
Petoeläin on ihmisen taattu lajityyppi
Onko kauniit tunteet enään vain muistoissa joku myytti?
Missa rakkaus kukoistaa, siellä tahdon asua
Mut onnellisuus on hajonnut maailmalle palasina
Silti luotan siihen et ihmisten sydämis asuu kauneus
Se vaan täytyy kaivaa esiin ja tavoittaa vapaus

Chorus

Nostan vasemman nyrkin ylös se kahleet katkaisee!
noir
31.10.2003 16:28:02
Kiitos.

No joo, teksti ei sinänsä puhuttanut juurikaan, ei ollut elämää suurempaa oivallusta tms. Tosin, suurimmassa osassa teksteistä se puuttuu myös. Ei pahalla, sillä oma tyylini on varsin erilainen, mutta itse en pystyisi tällaista kirjoittamaan.

Kappale oli mielestäni parempaa keskitasoa, introsta tuli mieleen Sepultura. Sepultura on hyvä ;)

Pahoittelen, etten pysty paremmin kommentoimaan. Mielenkiintoinen ja opettava yritys kuitenkin täällä päässä.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
NickBitch
01.11.2003 21:40:28
RAP=Rhytm assisted poetry...tai jotain sinnepäin. eli eikö rapin kuuluis olla aina runollista? Tuli siis vaan mieleen, niinku silleen ju nou?
elämä on täynnä valintoja, toiset ovat huonoja toiset vähemmän huonoja.
lxi
01.11.2003 23:30:24
RAP=Rhytm assisted poetry

Rhytmically accented poetry, rytmisesti painotettua runoutta. Ja siitähän se lähti.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Effekt
03.11.2003 10:55:16
Mutta kuitenkin hip hopin ensimmäiset lyriikat koskivat aika pitkälti bilettämistä ja toisten MC:den halventamista. Esimerkiksi ensimmäinen nauhoitettu hip hop biisi Rappers Delight, alku sanat "hip hop hip a-hippi to the hip hip hop you can't stop the rockin'" eivät ole mitään runollisuuden kukkia... Ja olihan MC:den alkuperäinen tehtävä vaan ylistää heidän DJ:tä ja kilpailla Bronxin parhaimmuudesta. Mutta minun pointtini oli vain se että kuinka moni tekee runollista rap lyriikkaa SUOMESSA, koska kyllähän se ulkomailla taidetaan.
NickBitch
03.11.2003 15:06:36
tietty voi kysyä mikä on runollista, siis nykypäivänä? eiän nuo rapit aina runomittaan mene...vaan ei mee nykyrunouskaan. ja pitääkö kirjoittaa Kukista ja Kevääntulosta et se on runollista?

mulla ei oo mitään vastaan minkäänlaista lyriikkaa...mietin vaan mikä tekee toisista tekeleistä runon?

asiasta appelsiiniin...eikö räpin juuret muodossa tai toisessa mee very long way before fucking dj's?
elämä on täynnä valintoja, toiset ovat huonoja toiset vähemmän huonoja.
Effekt
03.11.2003 19:03:12
Minulla henk koht (joka tarkoittaa siis etten ole historian maisteri) on sellainen kuva että kun 70-luvun puolella Bronxilaiset DJ:t esim Kool Herc, Grandmaster Flash ja African Baambata alkoivat kaivaa vinyyleiltään hyviä pätkiä bileissä kerta toisensa jälkeen syntyi jonkin näköinen looppaaminen ja samplaaminen (esim James Brownia ja muuta funkkia loopattiin mieluusti, tai siis hyviä juttuja niissä biiseissä). DJ:t tietysti koittivat höpöttää mikkiin jotain yleisöä viehättävää, että saisi ylöisen liikkeelle ja tanssimaan. Loppujen lopuksi Dj:t kyllästyivät ainaiseen höpöttämiseen, koska halusivat mielummin soittaa levyjä ja palkkasivat muita kavereitaan höpöttämään yleisölle. Nämä muut kaverit saivat siis nimen MC (master of ceremony) ja heidän roolinsa kasvoi ajan myötä. Tästä siis rap käsittääkseni alkoi. Ensimmäinen rap levytys siis oli muistaakseni vuonna -79 ilmestynyt Sugar Hill levy-yhtiön Sugarhill Gang - Rappers Delight... Tämä on siis minun käsitystä, ei vankkaa historiaa.
Niin ja kyllä tällä keskustelulla hain juuri sitä että eikös suomalaisten rappareiden kannattaisi hyödyntää suomalaisia runoperinteitä, ei ehkä juuri Kalevala mitoissa ym,vaan lähinnä vertauskuvissa ym. Esimerkiksi Ezkimon riimi "Ezkimo, hip hop Geronimo, taikuri niin kuin Timo, rapin Quentin Tarantino..." ei mielestäni ole kovin toimivaa, eikä juurikaan runollista. Mutta mielestäni Mur Murit, ja ehkä parhaiten Ceebrolistics onnistuu joissain kappaleissa tässä hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)