Eli mistä tuota koivuviilua saisi Helsingistä päin? Levyn pitäisi tietenkin olla tarpeeksi leveää (syyt pystysuuntaan), ettei tulisi kahtasataa saumakohtaa. Turun viilukeskuksesta kyselin, mutta siellä myydään vain 50cm leveää ja 2,5m korkeaa viilua ja rahtikustannuksetkin ovat kuulemma suuret. Got my mojo workin' |
Minä olen ostanut paikallisesta Puukeskuksesta hyllystä viilua. Toisena vaihtoehtona sitten olen käyttänyt paikallista vaneritehdasta. Sieltä saa koivuviilua ilmaiseksikin, kun tuntee jonkun tehtaalta. Nämä tehtaan viilut ovat 1,5 mm paksuisia, joten jos pinta on ollut aiemmin muovia, pitää muovi ottaa pois. Jos taas se on puuta, niin saattaa ahdistaa kalvoa, mikäli ulointa viilua ei poisteta (työläs homma). Kaikkein hienoin ja silein pinta tulee, kun laitat 1,5 mm koivuisen "lentokonevanerin" viilun sijaan. Pintaa ei saa kovasti hioa, koska kuluu pintakerros puhki. Tosin ei sitä tarvitsekaan, kuin kevyesti pyykäistä. Edit: Puukeskuksessa sahaavat tämän vanerin haluamiisi mittoihin, mikäli itselläsi ei ole mahdollisuutta sahaukseen. http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm |