Aihe: Elektroniikan & soitinrakennuksen opastajaa Jyväskylästä. 1 | |
---|---|
![]() 08.08.2006 18:01:48 | |
Moro. Laitoin aiheesta jo tuolle wanted-palstalle kirjoituksen mutta mene, tiedä lukeeko niitä sieltä kukaan. Lisäksi en oikein löytänyt sopivaa otsikkoa jonne oikeat ihmiset löytäisivät. Tässä siis vielä asiani: Olen kiinnostunut vahvistimien ja kitaroiden rakennuksesta ja haluaisin jonkun ko. asiassa kokeneen opastamaan. Olen nuori ja minulla ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta joten erittäin perusasioista täytyy siis lähteä liikkeelle. Jos löytyy henkilö joka itse mielellään rakentelee vahvistimia ja/tai kitaroita niin voisin vaikka vain tulla seuraamaan miten se tapahtuu ja muuten vain "kisälliksi". Elektroniikasta, kuten sanottua, en tiedä hölkäsen pöläystä joten Sinun täytyy olla valmis pitkiin perusasioiden selittämiseen ainakin aluksi :D. Ajatus on lähtöisin ihan mielenkiinnosta, ja ajattelin että ehtiihän sitä asioita opetella. Olen itse kitaristi ja mielelläni kokeilen kaikenlaisia härveleitä, tiedän minkälaisesta soundista pidän mutta en tiedä miten mikäkin pääteasteen putki vaikuttaa mihinkin. Vahvistimen ja kitaran perustermistö on (jotakuinkin) hallussa, mutta en ole eläissäni avannut kitaraa tai vahvistinta siinä pelossa että ko. vempele saattaa mystisesti syttyä tuleen tai räjähtää jos sen sisuskaluihin koskee. Haaveena on jonain päivänä vuosien kuluttua rakentaa oma kitaravahvistin ja kitara. Laita vaikka tänne keskusteluun viestiä että voisit mahdollisesti auttaa ja katsotaan sitten niitä yhteystietoja tarkemmin. Toki voitte myös lähettää pikaviestiä, joita luen aina kun ehdin. Aleksi | |
![]() 08.08.2006 18:47:28 (muokattu 08.08.2006 19:06:21) | |
Ei nyt millään pahalla, mutta intenetistä löytyy näistä aiheista myös ihan paljon tavaraa. Helpoiten opit, kun tilaat jostain (esim. Uraltone) vahvistinrakennussarjan ja kokoat itse sen, samalla opetellen että mitä sinne sisuksiin laitetaan ja miksi. Jos taas odotat, että koko homma ei maksaisi sinulle mitään, ja että joku toinen käyttäisi paljonkin aikaansa sinun opastamisessa ilmaiseksi, voisit itse kysyä peilin edessä ensin että miksi ihmeessä. EDIT: Tai vaikka hommaa alan kirjallisuutta: http://www.amazon.com/gp/product/08 … 7492363-8596865?ie=UTF8&s=books | |
![]() 08.08.2006 19:10:45 | |
En ajatellut noita rahallisen korvauksen hommia niinkään mutta jos minusta vaivaa koituu liiaksi niin olisihan siitä mahdollista antaa jonkinlaista korvausta ihan rahanakin. Opetustunneistahan siinä on kyse. Mietin tuota osien tilaamista ja itse kokoamistakin mutta kun en ole sellaista koskaan tehnyt niin pelkään että ryssin hyvät osat pahemman kerran ja ne ovat kuitenkin rahanarvoista tavaraa. Lisäksi se ei myöskään vie minua yhtään lähemmäksi alan syvempää tietämystä jos olen yhden vahvistimen koonnut nenä kytkentäkaavioissa. En edelleenkään tiedä sen paremmin mitä varten mikäkin osa oikestaan on, olen vain todistanut lukutaitoisuuteni. Tämä siis tapauksessa jossa vahvistimesta tulisi kuin tulisikin kunnollinen, puhumattakaan mahdollisuudesta että en osaa tulkita kaavioita. nyt on hiukkasen kiire joten en tämän enempää ehdi avautua, mutta perusajatuksenani on että asiat on helppo oppia tekemällä ja opastuksen alaisena. | |
![]() 08.08.2006 19:38:00 (muokattu 08.08.2006 19:41:35) | |
Kyllä tuo vahvistimen rakentaminen opettaa tosi paljon, varsinkin se vaihe kun se ei toimikaan. Siinä vianetsimisessä oppii varmaan enemmän kun minkään kirjojen lukemisella. Ja muutenkin. Kannattaa lukea etukäteen netistä ihan perusjuttuja noista komponenteista, niitten piirrosmerkeistä ja sähköturvallisuudesta. Ja kannattaa ensin rakentaa jotain efektejä ennen kuin lähtee noitten vahvistinten kanssa säätämään, putkivahvistimissa on sisälllä hengenvaarallinen jännite, ei kannata mennä rakentamaan/sörkkimään jos ei ole minkäänlaista kokemusta elektroniikasta. Mutta jos rakentaa onnistuneesti pari efektilaatikkoa ja lukee noita turvallisuusseikkoja. Maadoitus varsinkin kannattaa opetella hyvin, ja pitää myös ymmärtää, miksi joku juttu tehdään. Mutta ei se rakentaminen niin vaarallista ole, jos vähänkään on järkeä päässä, tarkistaa vaan kaikki kytkennät uudestaan ja sitä rataa. | |
![]() 08.08.2006 19:38:57 | |
nyt on hiukkasen kiire joten en tämän enempää ehdi avautua, mutta perusajatuksenani on että asiat on helppo oppia tekemällä ja opastuksen alaisena. Teeppä vaikka semmoinen diili jonkun kanssa, että ostat esim. uraltone jr. rakennussarjan, ja sovitte ikäänkuin "käsityötunnit" jonkun osaavan ihmisen kanssa. Ja toki rahallista korvausta vastaan. Pitäähän soittotunneistakin maksaa. Muuten olen sitämieltä, että itse tekemällä (ja m.netissä kyselemällä) oppii parhaiten. Ei etenkään kitaravahvistimet ole mitään avaruustekniikkaa. | |
![]() 08.08.2006 19:39:24 | |
Kitaranrakennukseen olisi varmaan yksi vaihtoehto Kansalaisopiston kurssi. Vihkonen Jkl-seudun opistoilta tullee tällä viikolla. Elektroniikkapuolesta en osaa sanoa. Em mie tiijä, mie oon maalta.
Tiluttaisin jos osaisin, nyt mie teen polttopuita. | |
![]() 08.08.2006 22:03:34 | |
Teeppä vaikka semmoinen diili jonkun kanssa, että ostat esim. uraltone jr. rakennussarjan, ja sovitte ikäänkuin "käsityötunnit" jonkun osaavan ihmisen kanssa. Tuollainen diili voisi olla hyvä. Pitää vain löytää se osaava ihminen :D | |
![]() 09.08.2006 15:13:18 (muokattu 09.08.2006 15:13:38) | |
Jos kerran elektroniikka noin kiinnostaa ja nuorikin olet, niin suosittelen hakeutumista alan koulutukseen, se on ehkä kuitenkin se varmin tapa oppia... "Tietyntyyppisissä lauluissa aina purjehditaan pois. Kuulostaako se vakuuttavalta, jos ei muuta voi kun matkustaa?" | |
![]() 09.08.2006 17:18:53 | |
Jos kerran elektroniikka noin kiinnostaa ja nuorikin olet, niin suosittelen hakeutumista alan koulutukseen, se on ehkä kuitenkin se varmin tapa oppia... Taidan olla liian lusmu alan koulutukseen :D Varmin tapa se varmasti on. Haen silti enemmän sellaista harrastusrakentelua tästä. Muttä täytynee kokeilla sitä Uraltone jr. tilaamista ja sen kokoamista, lisäksi jotain kirjojen lueskelua tässä. Onhan tämä pyyntöni vähän omalaatuinen, yleensä haetaan kitaraopettajaa eikä kitaravahvistinopettajaa :D Täytynee vain ensin kunnolla tutustua kirjallisuuteen ettei tappavat jännitteet minua kärvennä tosin. :o Onneksi on tämä forum täältähän voi aina kysellä kaikenlaista. | |
![]() 09.08.2006 17:31:11 (muokattu 09.08.2006 17:32:34) | |
Sivusto, johon kannattaa tutustua: www.koti.mbnet.fi/huhtama/ele/ Tuolla kaikkea tietoa elektroniikasta, katso miljoonalaatikko ja sieltä tuo rautalangasta väännettyä-kohta... | |
![]() 09.08.2006 22:42:20 | |
No niin. Tilasin tässä nyt itselleni luettavaa aiheesta. Harkitsen myös vakavasti vahvistinrakennussarjan ostamista. Täytynee alkaa lukemaan ja opettelemaan merkintöjä yms. Nuo PUIMURI-yhtälöt on varsin yksinkertaisia (ja itseasiassa tuttujakin, taidan olla samaa sukupolvea tuon sivun kirjoittajan kanssa). Katsotaan kuinka äijän käy. Vähän hirvittää nuo tarinat ihmisistä jotka vahingossa sorkkasivat väärää piuhaa ja kupskuolivat mutta koitan olla varovainen :D | |
![]() 09.08.2006 23:14:52 | |
Ei siinä rakennussarjan kokoamisessa mitään vaaraa ole, jos onnistut lukemaan ohjeita oikein, eikä jää huonoja liitoksia. Kokosin vuosi sitten Jr:n ja toimi heittämällä, joten ei tarvinnut mennä virrat päällä sorkkimaan ollenkaan. Ostat kohtuu hyvän multimittarin, niin vaikka niitä jännitteitä sieltä virrat päällä mittaa, niin ei tarvi pelätä iskuja, sen verran hyvin eristetty ne puikot. Ja jos sulla on toisessa johtimessa hauenleuka, ja voit toinen käsi taskussa mittailla, niin vaikka tulis sähköisku, niin se ei kierrä kädestä toiseen sydämen kautta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)