Aihe: Tune o matic tallan reijät?
1
darkus
01.08.2006 18:43:40
Eli noista kiinnytysruuveista kysyisin kun niissä on se palikka mikä menee puun sissä niin kuinka syvät reijät teen eli jätänkö sen lipan siitä palikasta puun yläpuolelle vai laitanko sen reilusti koko palikan puun sisään kuten tässä kuvassa?

http://img34.imageshack.us/img34/6040/puuvalmis40mn.jpg

Ja kun kitara mihin näitä reikiä porailen on sama kun kuvassa eli sg niin kuinka monta senttiä pitäs jättää kaula ja talla mikin väliin? Ja kuinka kauas toisistaan noi tallapalat pitäs laittaa? Ja miksi noi kaikki tallojen etupalat on aina vähän vinossa?

huh. tulipas romaani. :)
ruma-tero
01.08.2006 19:15:03
Eli noista kiinnytysruuveista kysyisin kun niissä on se palikka mikä menee puun sissä niin kuinka syvät reijät teen eli jätänkö sen lipan siitä palikasta puun yläpuolelle vai laitanko sen reilusti koko palikan puun sisään kuten tässä kuvassa
pinnassa
No kun tuo minun poraama runko on niin sen verran sanon että tallan "palikan" lippa eli kaulus ei ole reilusti puun sisässä vaan ihan just tasossa kun se oli minusta siistimpi niin, ja kielenpitimen ne upotettavat holkit on sitten sen verran puun sisällä että se ruuvattavan osan kaulus painuu puun sisään sen verran että kielenpitimen saa ihan kannen pintaan jos on tarvis.
Tallan holkin kaulukset voi kyllä ihan hyvin jättää pintaankin jos siitä tykkää, siinä on kyllä tilaa kun tallaa joutuu joka tapauksessa nostamaan rungon pinnasta.
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
darkus
01.08.2006 20:35:54
Niin kuin tuo kitara tuossa kuvassa on vielä sinun niin mittaisitko siitä paljonko sulla on senttejä mikkien välissä ja kuinka kaukana toisistaan noi tallapalat on. Ja jos vielä tallamikin ja ensimmäisen tallapalan välin mittaisit niin olisi kiitollinen. :)
Juzzu
01.08.2006 21:02:26
Eli noista kiinnytysruuveista kysyisin kun niissä on se palikka mikä menee puun sissä niin kuinka syvät reijät teen eli jätänkö sen lipan siitä palikasta puun yläpuolelle vai laitanko sen reilusti koko palikan puun sisään kuten tässä kuvassa?

Helpompi kun ei upota, tulee sopiva reikä yhdellä porauksella (+ ehkä hiomapapruilla sopivaa fiksausta)

Ja kuinka kauas toisistaan noi tallapalat pitäs laittaa?

Tallapalat? Nehän on kiinteästi siinä tallassa. Vai tarkoitatko tallan kiinnitystappeja? Se riippuu toki tallasta, mittaa omasi tai ota selville vaikka netistä.

Ja miksi noi kaikki tallojen etupalat on aina vähän vinossa?

Ei ne palat ole vinossa, vaan koko talla on vinossa. Ja syy on se, että myös paksuille kielillä riittäisi taatusti varaa tallansäädön saamiseksi kohdalleen.

huh. tulipas romaani. :)

Alussahan tässä vasta ollaan.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
Hiku
02.08.2006 00:24:46
Tallapalat? Nehän on kiinteästi siinä tallassa. Vai tarkoitatko tallan kiinnitystappeja? Se riippuu toki tallasta, mittaa omasi tai ota selville vaikka netistä.

Veikkaan, että tässä tarkoitettiin tuota tallaa ja stop-tailpiecea.
Jos se ei sovi, niin se laitetaan sopimaan!
Juzzu
02.08.2006 07:50:35
Veikkaan, että tässä tarkoitettiin tuota tallaa ja stop-tailpiecea.

niijjust. 40mm on mun mielestä aika passeli, 45mm näyttää jo vähän liian etäältä peruslespaan fiksautuneen silmään. Periaatteessahan tuolla ei niin ole väliä, kunhan ei ihan liian lähelle toisiaan niitä laita.

Stop-bar sitten toki suoraan vaikka talla onkin vinossa.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
ruma-tero
02.08.2006 20:48:17 (muokattu 02.08.2006 20:56:00)
Niin kuin tuo kitara tuossa kuvassa on vielä sinun niin mittaisitko siitä paljonko sulla on senttejä mikkien välissä ja kuinka kaukana toisistaan noi tallapalat on. Ja jos vielä tallamikin ja ensimmäisen tallapalan välin mittaisit niin olisi kiitollinen. :)

No kaulamikki on 13 mm 24. nauhasta, ja mikkien väli on n. 55mm.
Niinku edelliset jo kertoi, niin se talla asettuu sitten siihen mihin skaala sen määrää.

Tuossa mun kitarassa tallan kiinnitysholkkien reikien ero on 5mm; siis että bassopuolella reikä on sen verta taaempana.
Tallan asentelin sillä lailla että ylä-een tallapala on melkein (=1mm vajaa) säätönsä etummaisessa päässä ja siihen se 629mm satulasta.

Edit. Ei ne nköjään kertonukkaan, luin väärin ensin, mutta kyllä ne sen kummiski tiesivät...;)
Antakaa anteeksi. En mää pahalla, mutta kun mää oon niin kauhean vahva. Jos mää saan työtä, niin kyllä mää sitten maksan kaikki.
simop
08.08.2006 17:51:26
No mites sitten skaalan avulla saan tallan paikan selville?

Skaalahan tarkoittaa kielen soivan osan pituutta ts. etäisyyttä tallasta satulaan. 12. nauhan tulisi olla skaalan puolivälissä eli etäisyys tallasta 12. nauhalle on sama kuin satulasta 12. nauhalle.
Auttoiko yhtään?
ruma-tero
08.08.2006 18:09:38 (muokattu 08.08.2006 18:11:07)
No mites sitten skaalan avulla saan tallan paikan selville?
No, lainaan itseäni:

Talla asettuu sitten siihen mihin skaala sen määrää.

Tuossa mun kitarassa tallan kiinnitysholkkien reikien ero on 5mm; siis että bassopuolella reikä on sen verta taaempana.
Tallan asentelin sillä lailla että ylä-een tallapala on melkein (=1mm vajaa) säätönsä etummaisessa päässä ja siihen se 629mm satulasta.

Jos sulla on siis skaala 24 3/4 tuumaa.
jyrki_i
08.08.2006 21:16:02
Ja kun kitara mihin näitä reikiä porailen on sama kun kuvassa eli sg niin kuinka monta senttiä pitäs jättää kaula ja talla mikin väliin? Ja kuinka kauas toisistaan noi tallapalat pitäs laittaa?

Suosittelen tätä:
http://www.stewmac.com/FretCalculator/
darkus
09.08.2006 09:40:56
Okei eli siis mun kitaran skaala on 600mm. Ja 600mm kohalle tulee se kieliä nostava tallapala, jonka yläreuna laitetaan 5mm taaksepäin?
Juzzu
09.08.2006 09:55:00
Okei eli siis mun kitaran skaala on 600mm.

23.622...."
???

Ootko nyt ihan varma. Äärettömän lyhyt skaala kyllä.. Et ole mitään perinteistä käyttänyt?
La crevette d'amour
Juniper
09.08.2006 10:05:09
Varmin tapa saada talla kohilleen, on laittaa kielet kitaraan ja tallan alle jokin korotuspala. Sitten haetaan tallan oikea paikka liikuttamalla tallaa, kunnes paras paikka löytyy. Tällä tavalla saa myös tallan kohdistettua sivusuunnassa erittäin hyvin.
darkus
09.08.2006 10:22:45
23.622...."
???

Ootko nyt ihan varma. Äärettömän lyhyt skaala kyllä.. Et ole mitään perinteistä käyttänyt?

No nyt mittasin uudestaan satulan toiselta puolelta ja sain eri tuloksen. Eli satulasta 12 nauhalle on 302mm eli koko skaala on siis 604mm. Kaula on 22 nauhanen.
Juzzu
09.08.2006 10:29:35
No nyt mittasin uudestaan satulan toiselta puolelta ja sain eri tuloksen. Eli satulasta 12 nauhalle on 302mm eli koko skaala on siis 604mm. Kaula on 22 nauhanen.

Tää ei nyt kaiketi mene oikein edelleenkään.
Oletko sahannut otelaudan urat itse vai ostanut valmiin otelaudan? Ja jos olet sahannut itse, niin mistä olet hommannut mitoittuksen kaulalle.

Yleensä lyhimmät skaalat joita pääasiassa tehdään ovat 24.75" eli 628.65mm.

Tietty, jos tarkoituksella olet noin lyhyen halunnut tehdä niin eihän siinä.
La crevette d'amour
darkus
10.08.2006 14:30:46
Heh. Nyt tää menee jo ihan sekoiluksi menee sekasin millit ja sentit.

Eli skaalani on siis 640mm. :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)