Aihe: monitori vs. korvamonitori
1 2
Zonebs
02.11.2003 11:47:34
mielipiteitä kumpaa käytät mieluummin
humppaa tai kuole!
isojussi
02.11.2003 12:50:56 (muokattu 02.11.2003 12:51:13)
En oo koskaan korvamonitoreja kunnolla kokeillut, mutta jotenkin ahdistaa ajatus korvaantungetuista napeista.

Tosin mä teen 90% keikoista niin pienissä mestoissa, että mä monitoroin PA:sta.

Eilen olin äänentoiston tehot mahtavat 2 x 10W :-)
Osta mut - ma olen kaupan!
Timi
02.11.2003 15:44:44
Meille tuli vähän aikaa sitten korvamonitori vermeet,ei vois enää ajatella muita hässäköitä.Tosin mellä on langalliset mutta ei se haittaa ainakaan vielä.
Mynthor
02.11.2003 17:04:19 (muokattu 02.11.2003 17:05:20)
Mun mielestä korvamonitorit on kyllä aivan mahtavat. Tietysti alussa vaatii totuttelua, varsinkin jos on tottunut isoon ja botnekkaaseen kulmamonitoriin.

Korvamonitorien hyviä puolia on esim. keikkapaikoista riippumaton kuuntelun tasalaatuisuus, eli akustisesti hankalat paikat ei vaikuta omaan vetelyyn niin dramaattisesti, soundi on aina selkeä ja erotteleva.

Tietynlaisissa tilanteissa, esim. tanssikeikoilla ja " mitä vedetään,mikä sävellaji"-tyyppisessä skenaariossa noi luurit voi vähän hidastaa kommunikointia.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
Neljä Ruuvia
02.11.2003 18:04:33
Mun mielestä korvamonitorit on kyllä aivan mahtavat. Tietysti alussa vaatii totuttelua, varsinkin jos on tottunut isoon ja botnekkaaseen kulmamonitoriin.

Korvamonitorien hyviä puolia on esim. keikkapaikoista riippumaton kuuntelun tasalaatuisuus, eli akustisesti hankalat paikat ei vaikuta omaan vetelyyn niin dramaattisesti, soundi on aina selkeä ja erotteleva.

Tietynlaisissa tilanteissa, esim. tanssikeikoilla ja " mitä vedetään,mikä sävellaji"-tyyppisessä skenaariossa noi luurit voi vähän hidastaa kommunikointia.

Sillon meil onki käynnis niin sanottu kauhuskenaario. Siin on sit joku patu miettimässä ett mist mä saan tähän luurivahvistimeen signaalia. Ja muille otollinen tilaisuus pohtia että: Mistäs sävelajista me ollaan yleensä "Signaalia" soitettu?
WanhaWetäjä
02.11.2003 21:14:59

Tässäkin asiassa on ne kuuluisat ainakin "kaksi leiriä",itse olen usein haikaillut korvamonitorien perään kun on ollut oikeen veemäinen mesta vetää ja onhan siinä just se etu että akustiikka ei juurikaan vaikuta sinne luureihin...
Toinen tapa monitoroida vois olla tälläset massiiviset lavamonitorit joka ukolla/akalla...karsea lavameteli jossain mestoissa,toisissa paikoissa taas on ihan jees...toisaalta vetihän ränttätänttäryhmä Status Quokin kerran tv:ssä luurit päässä joten jos se toimii sellasessakin osastossa,niin miksei myös tanssimusassa?

Luurien vastustajilta olen kuullut mm. että ne eivät anna oikeaa kuvaa ulosmenevän musan balanssista,mikä voikin osin olla totta jos ei ole miksaajaa bändissä...

Sitten on niitä "jääriä" jotka vetää jollain hot spot-osastolla ja kauhee kierto lähes joka keikalla...ei sekään ole kivaa ;-)
baron
02.11.2003 21:29:35

Luurien vastustajilta olen kuullut mm. että ne eivät anna oikeaa kuvaa ulosmenevän musan balanssista,mikä voikin osin olla totta jos ei ole miksaajaa bändissä...

Tartteeko joka jätkällä olla oikea kuva balanssista?
Mä haluan kuulla ne asiat, jotka mulle on oleellisia eli itseni (kiipparit), basson ja kitaran.
Mun mielestä joku muu voi hoitaa (ja hoitaakin) että salihommat on balanssissa.

Ei ole minkäänlaista omaa kokemusta luureista, mutta kiinnostusta asiaan on.
Fuzzy Boner
02.11.2003 21:35:39

Ei ole minkäänlaista omaa kokemusta luureista, mutta kiinnostusta asiaan on.

Itse kyllä suosittelen! On studiomainen olo kun vetelee komojen kanssa.

Tosin jotkut esim kitaristit tykkää vedellä tavallisen kulman kanssa..Haluaa kuulla ja tuntea menon jotenkin akustisemmin. Riippuu mistä roikkuu.
Mitä pidempi varsi, sitä himmeempi lamppu
Eddy
03.11.2003 01:37:16
Napeilla,joissa on vaimennus saa kyllä itselleen lähes studio-olosuhteet,mutta jonkun pitää "uhrautua" seuraamaan balanssia,mikä menee kentälle.Itse olen käyttänyt pidemmän aikaa systeemiä,jossa kulmamonitorista tulee sama paska,joka menee ulos, ja nappeihin (ei vaimentavat) vain omat kiipparit.Näin ollen kuulen itseni pinnassa,mutta voin myös seurata balanssia vetämällä napit pois päästä.
Jos on miksaaja messissä niin,silloin ilman muuta napit jotka vaimentaa pois kaiken ei-toivotun:Raskaskätisen rumpalin,akustiikkaongelmat,fanien kirkumisen ;-)...
Raha ei tee onnelliseksi,ellei sitä ole tarpeeksi.
pikkumikko
03.11.2003 08:59:18
mielipiteitä kumpaa käytät mieluummin

Vuoden päivät on ollu nyt napit käytössä, enkä pois vaihtaisi. Langalliset tosin, mutta eipä tuo piuha pahemmin häiritse. Lavamelu putosi murto-osaan, ja sopivasti demppaava nappi tekee rumpalin peltien lähistöllä oleskelun huomattavasti mukavammaksi. Ja ennen kaikkea, meitin kitaristi huudattaa aina sitä Fenderiänsä niin helvetin kovaa ja nuotin vierestä että korvatulpat pitäis joka tapauksessa olla (tällä provosoivalla lauseella vain testaan onko mies hereillä ja selvinnyt viikonlopusta...).
Käytän nappia vain toisessa korvassa, molempiin jos tunkee niin sitten tulee jotenkin irrallinen ja muusta maailmasta ja yleisöstä eristäytynyt olotila. Sitä paitsi, pitää pystyä biisien aikana keskustelemaan toivomuksia esittävien turakaisten kanssa.
baron
03.11.2003 09:05:42

. Sitä paitsi, pitää pystyä biisien aikana keskustelemaan toivomuksia esittävien turakaisten kanssa.

Yleisönpalvelua parhaimmillaan:-)
R.W. Piuha
03.11.2003 22:22:51 (muokattu 03.11.2003 22:25:04)

Sitten on niitä "jääriä" jotka vetää jollain hot spot-osastolla ja kauhee kierto lähes joka keikalla...ei sekään ole kivaa ;-)

Saman huomasin ollessani tuuraamassa,kosketinesalla oli napit,muilla ei,balanssit oli ihan pielessä,kiipparit ja k-esan laulu jäivät pirusti muiden alle...ite kuulin hyvin oman ja muiden(paitsi k-esan) soiton ja laulun kulmamonitorista,mutta koska pielessä oleva balanssi ei muita häirinnyt en tuuraajana viitsinyt/tohtinut asiasta mainita, vaikka mieli teki sanoa että nosta nyt PRKL sitä lauluas ja kiippareita !!

Just toi hotspotti-osasto on saanut mutkin melkein hermostumaan joskus..."kamat on luotu kiertämään"piti ainakin meillä joskus paikkansa kun oli 3 hotspottia lavalla VÄÄRIN sijotettuna,mikkien sivuun,ja vaikka sitä kuinka nätisti yritti sanoa että laittakaa ne spotit tuleen edestäpäin niin ei...jos se huutanut 25 vuotta siinä vasemman korvan vieressä niin eihän sitä siitä voi pois ottaa vaikka kuinka kiertäis;-)

Itelläni oli semmonen pieni aktiivimonitori,siitä sai sentäs auxista vetäen säädettyä itelle miellyttävän balanssin,mm. taiteilijan humalatilasta riippuen vaikka kokonaan hänen kanavansa kiinni,hotspoteissahan tää ei toimi, jos/kun ne vetää suoraan kaapeista :-)

Noi napit varmaan toimii varsinkin jos on paljon äänilaulubiisejä ja tarvii tarkkaan kuulla mitä laulaa,jossain melupesälavalla on veemäistä laulaa stemmoja kun/jos on vaikkapa erittäin raskaskätinen rumpali bändissä joka ei ITSE joudu laulaan..
klunssila
04.11.2003 13:43:40
Ja ennen kaikkea, meitin kitaristi huudattaa aina sitä Fenderiänsä niin helvetin kovaa ja nuotin vierestä että korvatulpat pitäis joka tapauksessa olla (tällä provosoivalla lauseella vain testaan onko mies hereillä ja selvinnyt viikonlopusta...)

Hengissä ollaan.. Itse olen käyttänyt nappeja joko toisessa tai molemmissa korvissa, riippuen soittimesta. Kitaran kanssa käytän vain yhtä nappia, jolloin voin varata toisen korvan ainoastaan vahvistimen sulosoinnuille ja toisen muun pumpun soittoon. Rumpujen kanssa käytän molempia nappeja eikä siitä mitään yhdellä napilla tulisikaan. Sopivasti ulkoapäin vaimentavat napit, esim. shure tai akg suojaavat myös kuuloa.

Korvamonitorointi säästää myös lavatilaa yllättävän paljon tavallisessa humppakuppilassa, jossa ollaan lavalla kuin nippu kyr**ä. Ja langalliset versiot tulevat halvemmaksi kuin tavallisten kulmamonitorien hankinta!!!

Ainoana pienenä ongelma pidän soittajakohtaisen kuuntelun balanssin säätämisen puuttumista, koska esim. meillä mikseristä saadaan ulos kaksi erillistä kuuntelua. Tosin jokaisen henkilökohtaiseen kuuntelukanavaan saa lisäksi yhden auxin. Yleistavaraa (joka tulee suoraan mikseristä) ja auxia (esim. oma kitara) sopivasti sekoittamalla saa tehtyä enemmän "soittajakohtaisen" kuuntelun.

Korvamonitoroinnissa kuulee pienimmätkin virheet, jotka tavallisessa monitoroinnissa saattaa peittyä lavameluun. Korvamonitorointi "pakottaa" soittamaan tarkemmin ja puhtaammin, sillä se ei anna mitään anteeksi!!! Voin suositella korvamonitoreja, enkä niitä enää pois vaihtais!!!
Usein tyhmästä päästä kärsii joku muu.
R.W. Piuha
04.11.2003 14:42:09

Korvamonitoroinnissa kuulee pienimmätkin virheet, jotka tavallisessa monitoroinnissa saattaa peittyä lavameluun. Korvamonitorointi "pakottaa" soittamaan tarkemmin ja puhtaammin, sillä se ei anna mitään anteeksi!!! Voin suositella korvamonitoreja, enkä niitä enää pois vaihtais!!!

Niin ja ennenkaikkee ei oo sitä stanan hermojarepivää kiertoo ...mites se nappien toistopuoli,toistaako kuinka hyvin alapäitä,ja onko se saundi tosiaan niin "studio"kuin kehutaan...ite oon kokeilut vaan keskihintasia kotist.nappeja suoraan kuulokeliitännästä,kauhia saundi oli,sellanen middlehässäkkä, notta;-)
klunssila
04.11.2003 15:01:23 (muokattu 04.11.2003 15:04:01)
...mites se nappien toistopuoli,toistaako kuinka hyvin alapäitä,ja onko se saundi tosiaan niin "studio"kuin kehutaan...ite oon kokeilut vaan keskihintasia kotist.nappeja suoraan kuulokeliitännästä,kauhia saundi oli,sellanen middlehässäkkä, notta;-)

Itse oon käyttänyt kolmea eri nappimallia:
- AKG IP1, perusnappi, hinta n. 90 EUR, toistaa 20Hz-20 KHz ja minusta esim. bassot tulevat tanakasti. Muusikoiden peruskamaa.
-Sennheiser IE3 , vaimentaa hyvin ulkoapäin tulevaa melua, toistossa ei valittamista. Sopii hyvin rumpalille. Muusikoiden peruskamaa.
-Sony MDR-EX71SLB tarkoitettu kannettaviin cd/md-soittimiin. Tätä käytän itse aktiivisesti, koska napit ovat mukavat(!) korvassa, ne on helppo laittaa ja toisto on aivan samaa luokkaa kuin kalliimmissa napeissa. Näitä nappeja ei tosin saa suomesta, mutta esim. T-kaupasta hintaan 52 EUR!!!

Tavallisia stereonappikuulokkeita ei kannata edes koittaa soittopuuhissa, ei ne siihen sovellu. AKG/Senkku/Shure tekevät napit juuri soittokäyttöön ja ne toimivat siinä parhaiten. Katsokaapa hyvät ystävät vaikka telkkua tai live-keikkoja. Kyllä nykyään melkein kaikki ammattilaiset käyttävät nappeja! Langallisilla pärjää hyvin normaaleilla keikoilla, vasta stadionilla tarvitsee langattomat. Eikä hommassa tarvitse kuin joka äijälle omat napit + kuulokevahvistin + piuhat. Ei kovin kallista...

EDIT:typo
Usein tyhmästä päästä kärsii joku muu.
R.W. Piuha
04.11.2003 17:46:00
Eikä hommassa tarvitse kuin joka äijälle omat napit + kuulokevahvistin + piuhat. Ei kovin kallista...

No ei oo paha...mutta eikös se ole sitten niin että kuulokevahvistinta käyttäessä ei voi säätää joka heebolle oman maun mukaista balanssia luureihin,mikserissä pitäs olla hitosti(minimi 4) auxeja ulostuloineen,vai olenko ihan metässä??
Hannu Y.T
04.11.2003 18:31:55

No ei oo paha...mutta eikös se ole sitten niin että kuulokevahvistinta käyttäessä ei voi säätää joka heebolle oman maun mukaista balanssia luureihin,mikserissä pitäs olla hitosti(minimi 4) auxeja ulostuloineen,vai olenko ihan metässä??

Kyllähän nykyään kaikissa vähänkin kunnollisissa keikkamiksereissä rupeaa se 6 auxia olemaan(?!) joten 2 kun jättää efekteille niin vielä 4 heeboa saa oman miksauksensa. Jos kuitenkin auxit on kortilla niin voihan niitä monitorointeja ryhmitellä(helpottaa jos kaikilla samanlaiset napit.) esim. basisti&rumpali samaan ja kitara&kiippari samaan tms...
Miksaaja kun on bändissä niin mielestäni napit on tosi hyvät. Itse käytin shuren nappeja jotka demppaa tosi paljon ulkoa tulevaa meteliä ja mielestäni hyvä soundiset. Aika pian rupesi kuitenkin liiallinen "kliinisyys" haittaamaan live-fiilistä joten sitten pistettiin vielä yksi tilamikki josta sai ajettua vähän yleisömeteliä sekaan niin sai taas fiilistä takaisin.
baron
20.11.2003 23:50:35

Eka kokemus korvamonitorista:

Ihan kiva, ei tarvinnut kuunnella muita äijiä, sai kuunnella vaan itteään!
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
Fuzzy Boner
20.11.2003 23:51:15
Eka kokemus korvamonitorista:

Ihan kiva, ei tarvinnut kuunnella muita äijiä, sai kuunnella vaan itteään!

Kommunikointia parhaimmillaan
Hitsari on rakojen herra
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)