Aihe: Mikä ensimmäiseksi haitariksi?
1
petank
04.08.2006 16:06:47
Haluaisin edullisen haitarin mökkisoittimeksi, jolla joutessani opettelen soittamaan. Soitin saisi olla 5-rivinen, suomalaisella järjestelmällä. Laatua tarvitsisi ainoastaan siinä mielessä, että soi vireessä. Peli tulisi siis tosiaan vaan hupikäyttöön eli taloudellinen satsaus siihen suhtessa.

Olisiko jotain merkkejä joita kannattaisi katsella ja paljonko tuollaisesta joutuu pulittamaan?
hiltsi
04.08.2006 16:39:45
Haluaisin edullisen haitarin mökkisoittimeksi, jolla joutessani opettelen soittamaan. Soitin saisi olla 5-rivinen, suomalaisella järjestelmällä. Laatua tarvitsisi ainoastaan siinä mielessä, että soi vireessä. Peli tulisi siis tosiaan vaan hupikäyttöön eli taloudellinen satsaus siihen suhtessa.

Olisiko jotain merkkejä joita kannattaisi katsella ja paljonko tuollaisesta joutuu pulittamaan?

Ite olen kans miettinyt "nuotiohaitarin" ostamista. Tältä kesältä taasen jäi, mutta katselee sitten tulevaisuudessa.. En lopunperin hirveästi noista mökkihaitareiden hinnoista tiedä. Voisin kuvitella, että voisi saada noin 500 eurolla jonkinmoisen treenipelin mökille. Tosin laatu ei varmasti voi kovinkaan loistavaa olla. Tuon hintaluokan peleistä kannattaa tarkistaa, että järjestelmä on varmasti suomalainen ja että palje ei fuskaa ihan älyttömästi (luultavasti ei ihan tiivistä peliä edes saa tuolla hintaa). Näppäimistön ja äänien soivuus kannattaa testata. Jos muutama nappi on vähän vinossa niin saa yleensä itsekin korjailtua.

Kannattaa seurata kirpputoreja, huutokauppoja ja huuto.net on myös hyvä paikka. Yksi peli sieltä löytyikin malliksi: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=35786112
klobasa
07.08.2006 14:44:23
Jatketaanpa tähän samaan ketjuun...

Mulla on tuollainen 4-äänikertainen täysikokoinen melodiabassohaitari ja olen viritellyt ajatusta, että vaihtaisin sen standardibassoiseen 2 tai 3-äänikertaiseen malliin. Eipä noita melodiabassojuttuja saakaan sopimaan biiseihin kun mukaan tuleekin paljon muita soittimia (siis äänityksissä, treenausvaiheessa on ollut vain piano ja haitari).

Kertokaa viisaammat miten pärjää pelkällä standardibassolla? Jos nyt pitää valita jotain "oikeaa" haitarimusiikkia niin Piazzollan matsku on sellaista josta yritän varastaa jotain omaan soittooni (muu perinteinen haitarimusiikki on sellaista jota kartan kuin ruttoa)...soitetaanko Piazzollaa melodiabassolla vai standardilla noin yleensä? Missä jutuissa melodiabasson puuttuminen on iso miinus?
humppahanuristi
07.08.2006 14:54:20

Missä jutuissa melodiabasson puuttuminen on iso miinus?
Klassisessa musiikissa?

En ole koskaan omistanut melodiabassollista haitaria, kerran olen soittanut. 20 vuotta on kevyessä tanssimusiikissa tavallisella pärjätty.
Mualiman paras...
acc
07.08.2006 20:55:47
Kertokaa viisaammat miten pärjää pelkällä standardibassolla? Jos nyt pitää valita jotain "oikeaa" haitarimusiikkia niin Piazzollan matsku on sellaista josta yritän varastaa jotain omaan soittooni (muu perinteinen haitarimusiikki on sellaista jota kartan kuin ruttoa)...soitetaanko Piazzollaa melodiabassolla vai standardilla noin yleensä? Missä jutuissa melodiabasson puuttuminen on iso miinus?

Samoin itsellä oli konservatorioaikoina melodiabasso, jolla soitin siis klassista pääasiassa, toki myös Piazzollaa ja kaikkea muutakin. Mutta klassisessa melodiabasson puuttuminen on mielestäni iso miinus.

Sanoisin, että melodiabassohaitarista on helpompi "tehdä"(vaihtonappia painamalla) standardibassohaitari, kuin päinvastoin(ostamalla) :) Eli jos mieli on epäröivä niin jättäisin tuon melodiabasson vaihtamatta.
Itse soittaisin melodibassolla Piazzollaa, vaikkei se ole ongelma standardibassollakaan. Melodiabasso antaa option vaihtaa melodia-/standardibasson välillä myös kesken biisin.

Taisi olla melkein samat tarinat kuin "paljeveljillä" yllä... no, kertaus on opintojen äippä.
Haita risoi, kun haitari soi...
klobasa
07.08.2006 21:25:06
Eli jos mieli on epäröivä niin jättäisin tuon melodiabasson vaihtamatta.
Itse soittaisin melodibassolla Piazzollaa, vaikkei se ole ongelma standardibassollakaan.

Syynä mahdolliseen vaihtoon on se, että ärsyttää soittimen iso koko / paino ja se, että soundi ei ole oikea...noissa melodiabassoissa kun ei käsittääkseni ole mitään musette yms. virityksiä vaan se pukkaa joka asetuksilla sitä tasaista "siniaaltoa"... ainakin tuo mun soitin...

Itsehän en Piazzollaa osaa soittaa pätkääkään, mutta minulle taitaa riittää tieto, että sitä voi soittaa myös standardibassolla ;)
rintapek
07.08.2006 23:54:06 (muokattu 08.08.2006 15:03:24)

Haluaisin edullisen haitarin mökkisoittimeksi, jolla joutessani opettelen soittamaan. .... Laatua tarvitsisi ainoastaan siinä mielessä, että soi vireessä. ..

Katsele käytettyjä. Merkillä ei väliä. Kaikki kun ovat yksilöitä.
Yleisimmät ovat Italialaisia. Ramses, Guerrini, Giulietti... mallista riippuen kutakuinkin samoja, kuin Pihlajamaan siellä teettämät. Merkeistä löytyy varmasti kommentteja, mutta hyvän, toimivan käytetyn jos löydät, niin unohda se merkki.

Osta pieni, säästät rahaa. 3- äänikertainen, ns. vajaabassoinen.
Pieni, kevyt, näppärä.. Liian "iso, hyvä, ja painava" tukahduttaa soittoharrastuksen alkuunsa.

Vire on käytännössä kiinteä, ja se on mikä on. Haitarin ääni perustuu äänikertojen väliseen "epävireyteen". Kielet joko soivat , tai eivät. Testaa. Joka näppäin sisään- ja ulosvedettäessä, kaikilla äänikerroilla. Pitkään soittamatta olleet "pelit" ovat "tukkoisia". t.s. näppäimet jäykkiä, tämä korjaantuu soittamalla. Soimattomat kielet korjaantuvat vain vaihtamalla. Ei ole ensikertalaisen hommaa. Vuotavan palkeen voi paikata tai vaihtaa, onnistuu jopa ensikertalaiselta, kun vain saa osat, eivät kuitenkaan maksa maltaita.

Melodiabassovehkeet voit unohtaa. Sellainen Ei ole "ensimmäinen" haitari.

Itse aloitin pienellä pianohaitarilla. Se vaihtui 4-äk Ramsekseen. Joka vaihtui melodiabassoBugariin. Johon soitto meinasi loppua kokonaan. Kunnes se vaihtui taas "tavalliseen" 4 äk- Orpheukseen. Nyt lisäksi harkinnassa pienen keikkahaitarin hankinta. Niinkuin yllä jo sanottiin, keikalla bassot on turhia, bändiin ei mahdu kahta bassoa.

En tiedä mistäpäin Suomea kyselet, Pohjanmaalla myyntipaikkoja on useitakin, pääkaupunkiseudulla ensimmäisenä mieleeni juolahti "televisioapu", Helsinginkadulla.

Edit; Torilla näyttää olevan myynnissä 3-äk Ramses hintaan 300,-
Ostaisin itse, mutta ei nyt(kään) satu olemaan ylimääräistä.
One kind of music only - the good kind
vapaalehdykkä
13.08.2006 09:48:34 (muokattu 13.08.2006 09:52:14)

Kuten sanottua, merkki sopii unohtaa tällaisissa tilanteissa, mutta sanottakoon, että tarpeeksi laadukas soitin (esim. pysyy tarpeeksi hyvin vireessä) on parempi vaihtoehto kuin sellainen, jossa on koko ajan jotain harmillista pientä vääntöä. Hyvässä kunnossa oleva soitin kannustaa enemmän jatkamaan harrastuksen parissa kuin huonossa kunnossa oleva.

Käytönnössä Suomessa olevat soittimet ovat lähes poikkeuksetta suomalaista järjestelmää, joskin muitakin löytyy (tosin murto-osa). Elä osta venäläistä turistiharmonikkaa. Kokonsa puolesta itse ottaisin nuorisomallin, jossa olisi 2-3 äänikertaa enkä ihan lapsille tehtyä mallia. Standardibassot riittää vallan mainiosti. Itsekin ryhdyin 12 vuoden jälkeen hankkimaan melodiabassoa huomattuani, että standardibassot eivät riitä minulle työssäni. Pitäisi siis itsekin haalia jostain rahaa ja löytää uusi soitin... kunhan nyt vaan ensin pääsisi reserviin...

Vertailun vuoksi karkeita hinta-arvioita: 500 eurolla saa leikkipelin, 1000 eurolla saa kunnollisen leikkipelin. 1000 eurosta ylöspäin puhutaan jo suht ok soittimista. 2000-3000 euroa saa kunnollisen käytetyn tai uuden. 3000 eurosta ylöspäin voidaan puhua kunnon uusista soittimista. Mahdollisia suhteita kannattaa käyttää, saa paljon halvemmalla... Merkkituotteilla merkkituotteiden hinnat, sopii muistaa myös se.. Lasten harmonikat aikuisten malleja halvempia.

Soitin kannattaa virityttää ammattikäytössä 1-2 vuoden välein, aktiivisessa harrastustoiminnassa 2-4 vuoden välein ja "normaalissa" harrastetoiminnassa 3-6 vuoden välein.
Mantu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)