Aihe: Kitara surisee.
1
KNud
29.06.2006 22:05:54 (muokattu 29.06.2006 22:07:56)
Mikä on vikana, kun kitaran tuottamassa äänessä on nykyään kova sivuääni (surina)? Jos piuhan metallista tyveä koskettaa kädellä, surina lakkaa. Pienikin kosketus riittää. Ongelma on ilmennyt parin viime päivän sisällä. Eri piuhoja ja vahvistimia on kokeiltu.
Kosketushäiriö? Missä? Miten korjataan?

Ääninäyte: http://koti.mbnet.fi/bandi/mp3/hairio.mp3 (310 kt)

Ääninäytteessä kuuluu kova surina, kun päästän otteen irti piuhasta. Surina loppuu kun otan siitä taas kiinni.
Mun pointti on se että mulla ei ole ideologiaa.
oiva tumpeloinen
29.06.2006 22:08:56
Veikkauksia....

Maadoitus tai sitten jakki on löystynyt. Avaa kitara ja kurkkaa sisään, josko joku piuha on irti tai piuha ei saa kunnolla kosketusta jakkiin.
Miikka X
30.06.2006 02:31:45 (muokattu 30.06.2006 02:36:15)
Veikkauksia....

Maadoitus tai sitten jakki on löystynyt. Avaa kitara ja kurkkaa sisään, josko joku piuha on irti tai piuha ei saa kunnolla kosketusta jakkiin.

Eikös se olisi niin, että mikäli tästä kosketusjutusta olisi kyse niin sieltä kuuluisi ryminää silloin kuin piuhasta ottaisi kiinni? Ellei siitä sitten ota todella hitaasti ja rauhallisesti kiinni. Toisaalta tekstissä ei mainittu että oliko tuossa kitarassa ryminää sitä vaiko ei.
Murgo
30.06.2006 14:45:52

Maavika vaikuttaa todennäköiseltä. Olisiko jakki päässyt löystymään jolloin piuha katkeaa herkästi kun jakki pyörii? Voi olla maa poikki muualtakin tai huono piuha.
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
LaXu
30.06.2006 15:45:35 (muokattu 30.06.2006 15:46:05)
Maadotusvialta vaikuttaa, avaa kitara ja tsekkaa onko joku maapiuha irronnut. Kokeile vaikuttaako plugin heiluttaminen jakissa (pidä vaikka piuhasta kiinni ettet koske plugiin) mitenkään.

Toinen vaihtoehto on huono maadoitus siellä missä soitat. Allekirjoittaneen kotona ei ole maadoitettuja pistorasioita kuin kylpyhuoneessa. Kitaroista lähti surinat nätisti kun veti jatkojohdon sinne ja pisti vahvarin kiinni. Ei tietty ole mikään maailman kätevin viritys joten maadottamattomissa rasioissa saa pysyä vahvari kiinni, surisee sitten jonkin verran, tosin ei ainakaan minua häiritse - ei sitä soiton alta kuule. Sinun tapauksessasi näin ei kuitenkaan liene, koska vika on tullut parin päivän sisällä.
KNud
06.08.2006 23:04:31
Avasin kitaran mutta mikään piuha ei näyttänyt olevan irrallinen. Tosin volyymipotikasta lähtee yksi piuha, joka oli vedetty piiloon tallan takana olevan metallisen suojalevyn (tailpiece?) alle. Kitara on siis V-mallinen.
Onko tämä juuri se maadoituspiuha?
Kiljupunkkari
06.08.2006 23:09:56
Mullaki oli samanlaine vika, mutta ei surise enään ku vaihoin piuha.
Kun mies puhuu naiselle hävyttömyyksiä, se on seksuaalista häirintää, kun nainen puhuu miehelle hävyttömyyksiä, se on 9,95/min+ppm.
Jaba
06.08.2006 23:16:11
Onko sulla samassa pistorasiassa loisteputkilamppu? Mulla on, ja sillon ku se on päällä niin surisee just kun en pidä metalliosista kiinni. Kait... Kokeiles ottaa pois jos on.
Aki
06.08.2006 23:30:14

Tää on hassu aihe kun ihan samaa kysytään viikottain, ja ihan samoja vääriä vastauksia tulee aina.

Jos surina katoaa kun metalliosiin koskee, maadoitus toimii loistavasti. Kieliin kuuluu koskea niitä soittaessa.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
KNud
06.08.2006 23:35:10 (muokattu 06.08.2006 23:36:12)
Jakkipiuhoja on kokeiltu erilaisia, vahvistimia on kokeiltu erilaisia, soittopaikkoja on kokeiltu erilaisia. Aina sama tulos. Joskus surina saattaa olla poissa muutaman minuutin ja ilmestyä taas yhtäkkiä jossain vaiheessa kiusaamaan. Loisteputkilamppuja ei ole.)

Jos surina katoaa kun metalliosiin koskee, maadoitus toimii loistavasti. Kieliin kuuluu koskea niitä soittaessa.

Joo mutta nyt ei ollu kyse kielistä, vaan muista metallisista osista, esim. jakkiplugista. Huomasin että surina lakkaa myös jos koskee kitaramikkien magneetteihin. Kysyin musiikkiliikkeestä mikä mahtaa olla vikana ja vastaus oli sama kuin täällä: maadoitusongelma. En vaan ymmärrä missä se vika sijaitsee kun kaikki johdot näyttävät olevan hyvin kiinni.
SURf
07.08.2006 10:04:46
Jakkipiuhoja on kokeiltu erilaisia, vahvistimia on kokeiltu erilaisia, soittopaikkoja on kokeiltu erilaisia. Aina sama tulos. Joskus surina saattaa olla poissa muutaman minuutin ja ilmestyä taas yhtäkkiä jossain vaiheessa kiusaamaan. Loisteputkilamppuja ei ole.)

Oletko siis kokeillut vetää verkkopiuhaa jostakin varmasti maadoitetusta pistorasiasta, pesuhuoneesta esimerkiksi?
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
pes
07.08.2006 14:20:04 (muokattu 07.08.2006 14:29:54)
wahilla kun leikkii alkaa joskus kuulumaan vahvistimesta radio kanava silleen heikosti. kitara toimii jotenkin antennina, miksei ilman wahiakin jostain tule häröääniä yms hurinaa. 1 kelasilla hurina pahempi kuin 2 kelasilla mikeillä.

kandeis kokeilla soittaa vaik eri paikassa, ettei oo telkkua tai tietokonetta lähistöllä. tai sit on vaan jossain kosketus häikkää...

edit: luin avauksen uusiks, kitarassa vikaa. Eiks talla ja jakin maa pitäis olla samaa maata, siis suoraan yhteydessä toisiinsa, auttaako jos vetää ulkoisen piuhan tallasta jakin maa osaan jos surinat vaimenee ni sit voi olla kitarassa joku piuha löysällä...passiivimikeillä ainakin toimii, aktiiveista en tiedä uskaltaako niissä sörkkiä oikosulkuja, kun ei oo noista kokemusta.
KNud
09.08.2006 00:56:07 (muokattu 09.08.2006 01:15:03)
Asensin uudet mikit ja siinä samassa vähän liikuttelin niitä kaikkia piuhoja siellä kitaran sisällä. Vaikka mitään näkyvää vikaa ei ollu, niin nyt näyttäis ongelma olevan poissa... omituista.

*EDIT*
Loppu poistettu, huomasin sekoilleeni.
Confidentum
10.08.2006 11:30:13
Mullakin on single-coil-surinaattori (niinkuin ilmeisesti sinullakin) elikkäs tämä tyypillinen yksikelaisten ominaisuus. Kaksi minusta huomionarvoista asiaa tuli vastaani, kun asiaa lähdin korjaamaan. Ground loop ja Shielding elikkäs tarkistin ensin, ettei jokin osa maadoitu kahteen eri paikkaan. Näin oli käynyt, kun tone-potikan kiristysmutteri oli löysällä ja potikka pyörinyt konehuoneessa väärään asentoon. Tämän korjaaminen auttoi jo paljon. Loput hurinat lähti askartelemalla se kuuluisa Faradayn häkki eli "koteloimalla" konehuone. ks. tästä hyvät mallit http://myfolder.se/noiseless/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)