Aihe: Mitkä ovat hyvän tanssibändin tunnusmerkit?
1 2 3 4 5
kiikku
07.08.2006 13:12:34
Kun täällä kehutaan ja arvostellaan mm. televisioon asti päässeitä tanssibändejä, niin olis hauska tietää, millä perusteella bändi on "loistava" tai "persiistä". Siispä heittäkää kehiin omat arvosteluperusteeni. Tässä omani:

1) Soittotaito (riittävä)
2) Biisivalikoima (vaihtelevat rytmit, hyvät, tutut ja tuntemattomat biisit)
3) Asenne (een jaksa katella naama norsunv..lla huttua vääntäviä soittajia)
4) Särmikkyys (rohkeutta sovituksiin ja nyansseihin)
5) Oma tyyli (ei yritä olla minkään bändin kopio)

Ja omissa bändeissäni nämä asiat TIETENKIN ovat kunnossa.

Hyvän bändin 4 parasta argumenttia (yleisön eli maksajan mielestä)

1. Hyvä ohjelmisto
2. Hyvä laulaja
3. Hyvät volat
4. Muusta viis
Tankero
07.08.2006 14:01:40
Tollane paska. Mulla löytyy tollasia kymmenittäin modulista ja aivan aidoilla soundeilla. No kukin soittaa sillä mihin on varaa.

Komp. Mulla oli aikoinaan Rogersit ja se virveli ei ollut kyllä häävi.
Varmasti, vissiin.
mack the knife
07.08.2006 15:11:27
Viinan kanssa ei läträtä. Perseet voi sitten vetää kotona.

Ei kotona ole hauska vetää perseitä. Paljon mukavampi läträtä siellä missä on enemmän ihmisiä.
Hän vain juo jaloviinaa, viileää viinaa kuin vettä vain juo...
sutikomppi
07.08.2006 17:31:37
Olen soitellut sellaisten tyyppien kanssa että tuota kohtaa et haluaisi edes ajatella heidän kohdallaan.

Totta on. Ajattelin, että usein voidaan olla liian laiskoja laulamaan ja asia kaatuu yhden harteille. Eikä tietenkään " huonoa" laulajaa voi laulattaa. Visiona, neljä kaveria soittaa ja vain yksi laulaa. Todennäköisesti joku muukin ryhmästä pystyy laulamaan. Ja laulaminen vie aina osan oman soittimen hallinnasta. Ainakin mulla käy niin. Miehenä on muutenkin vaikea keskittyä kahteen asiaan yhtäaikaa.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Timi
07.08.2006 19:14:32
Triggaa rummut

En kyllä ihan heti menis triggaamaan tanssibändissä..

Ennakkoluuloa.Tosin minun mielestäni.En voisi edes kuvitella lähteväni ilman Alesista enään millekkään keikalle.Eka verme oli ikivanha D-Drums jolla sai basarin jysähtämään niinsanotuista alakaapeista(verme edelleen tallissa varalta)Olin Mikan bändissä tuuraamassa ja Alesisksesta soundit Pa-systeemiin sielläkin.Tosin sitä jytinää jota omista kamoista tulee, ei keretty hakemaan,mutta kuitenkin.Mieti miltä tuntuu ko basso ja basari lävähtääEiks ruve keinumaan niinkuin ruotsinlaivoilla?Triolla on hemmetin tärkeää että soundi on kohdallaan ja täyttävä ja varsinkin meillä kun kosketinsoittaja näplää bassot vasurillaan(splitattuna)Eihän tätä pitänyt mennä paljastamaan mikä antaa meille etumatkaa!
Kylmän viileesti!
Timi
07.08.2006 19:19:00
Eikö vähänkää tekisi mieli soitta oikeilla? Meillä olisi m.m. tällainen...

http://www.linkclub.or.jp/~a2a/eds.shtml

Kyllähän mä soitan oikeilla Slingerlandeilla.Olen vain hiukan nykyaikaistanut niitä.
Kylmän viileesti!
Timi
07.08.2006 19:33:54
http://forksdrumcloset.com/zc/images/448680.jpg

Pearl Ian Paice Signature Model

Deep Purple's legendary drummer designed this snare drum to have classic looks, classic sound, but with modern specification. The 6.5" steel shell will give you a big rock sound, and the locking nuts will help your drum "stay tuned all night".

Features

14x6.5 Beaded Steel Shell, Chrome plated.
SuperHoop II on batter and snare side, 10 holes.
TB-65 one piece lugs, with 20 x SST-5042 stainless steel tension bolts.
SR-017 snare strainer, and S-022N snare wires.
Remo coated Ambassador on the batter head, with clear hazy Ambassador on the snare side.

Onhan siinä peltinen vai liekö terästäkin ympyrässä.Puutavara voisi olla lämpimämpi,luulen,Melko paljon ulkomaalaista tekstiä josta jota en sillee ymmärrä.Omassa snaressa on tuollainen kevlarkalvo lyöntipuolella(oisko yhyssana)ja alapuolella sellainen läpinäkyvä,jota vissiin kannattelee jännä,jousista rakennettu silta.Nuorempana sain kokeilla kaikkia erikoisia oljy,tupla, täplä,rengas,paksu,kestävä,kallis,suosittu,kaksikerros.aito nahka ja sen sellaisia kalvoja.Nyt ei oo tarvinne viiteentoista vuoteen vaihtaa.Löytyi jotai pysyvää.Tosin ei mitään herkkää jazzia kande herkistellä.
Kylmän viileesti!
jeppeq
07.08.2006 19:51:44
No tässä on tärkein keskustelunaihe. Siitä ensin kolme plussaa !

Mutta nyt itse asiaan.

1. Kappaleiden tanssittavuus. Rytmin selkeys ja tempon pitävyys. Esim. Polkassa ja jenkassa juuri oikea tempo. Musiikin tulee jokaisessa kappaleessa mennä jalan alle. Kappaleet valitaan ajatellen yleisöä, ei itseä.

2. Basistin ja rumpalin yhteistyö. Tanssibändissä rumpalin osuus korostuu. cha- chan ja samban kompit tulee hallita selkeästi ja puhtaasti, sekä oikein. Basistin tulee osata walkin bass.

3. Soittotaidon ei tarvitse olla huippuluokkaa mutta nuotinlukutaito on hyvä olla "toivelaulukirjatasoa". Perussointukierrot tulisi hallita ex tempore tasolla. Myös rumpalin tulee osata rumpunuotit ja osata seurata tarvittaessa vaikka basistin kanssa samaa viivastoa.

4. Mitä useampi laulaa sen parempi. Bändissä tulisikin "pakottaa" jokainen edes yrittämään laulua.

5. Kaiken kruunaa oikea asenne. Tanssibändi soittaa yleisölle, ei itselleen.

Orkesterin hyvä henki täytyy säilyä tauoilla ja keikkamatkoilla. Tämä hyvä henki välittyy yleisöllekin. Yhdenkään ei ole varaa olla naama norsunvitulla, ei hetkeäkään. Homma joko toimii tai sitten ei. Orkesterin tulee fanaattisesti rakastaa Marrti Innasen taidetta. Sellaisen soittajan kanssa tietää, missä veneessä ollaan. Kaikki soutavat eteenpäin, eikä kukaan huopaa.

Viinan kanssa ei läträtä. Perseet voi sitten vetää kotona.

Tässäpä tämä oli typistettynä. Henki on oltava hyvä ja soittajat soittotaitoisia. Jos menee strailuksi bändin sisällä, henki menee pois ja on vaikea palauttaa ennalleen.

Toinen juttu, mikä on tärkeä kanssa. Meininki ei parane kovempaa soittamalla ja tempoja nostamalla - päinvastoin. Pitkät kiinitykset olisivat hyvä apu tähän "yli-innostukseen", niitä vaan ei joko ole, tai ei pysty tekemään.

Groove pitää toimia hitaillakin tempoilla, ilman laahustamisefektiä. Kovaa lyövän rumpalin tulee osata samat jutut hiljaakin, lainaten PB:n kommenttia taannoin.

Pari kaljaa rentouttaa sopivasti, jos tahtoo, "yli äyräitten" vapauttaa työt seuraavalle soittajalle.

Bändiesittely kandee tehdä lähes heti alkumetreillä topin kasaannuttua, sisältäen sen tärkeän infon "mistä bändi on kotoisin", eipähän tarvi sitä sitten raportoida koko iltaa taukojen aikana..

toivottavasti "sutikomppi" ei ollut provo, minusta nuo oli kovin oikeita asioita.
Valehtelisin jos väittäisin
poppamies
08.08.2006 01:51:03

Komp. Mulla oli aikoinaan Rogersit ja se virveli ei ollut kyllä häävi.

Et ehkä vain osannut käyttää sitä...

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=102884&o=0&#p3413561

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 0&t=91350&o=0&#p2673671
G-strings are for strippers
piivei
09.08.2006 09:53:58
No joo, kyllähän siitä bassarista saa aika mellevän sillä triggauksella ja sekin on totta että trion kanssa kaikki soundit pitää olla mahdollisimman isot että tuntuu täyteläisemmältä.
Jotenkin vaan sellainen luonnollinen rumpusoundi etenkin vanhaan tanssimusiikkiin on ollut vaikea hakea modulista, toisaalta laitteet on kehittyny silläkin saralla melkoisesti..
jeppeq
09.08.2006 18:14:39
No joo, kyllähän siitä bassarista saa aika mellevän sillä triggauksella ja sekin on totta että trion kanssa kaikki soundit pitää olla mahdollisimman isot että tuntuu täyteläisemmältä.
Jotenkin vaan sellainen luonnollinen rumpusoundi etenkin vanhaan tanssimusiikkiin on ollut vaikea hakea modulista, toisaalta laitteet on kehittyny silläkin saralla melkoisesti..

Joo, teillähän saattaa joutua täyttämään vaikka yhden ukon poissaolon "ei niin kuivilla saunteilla"..

käännä, kännä vaan ruuvia, sieltä se tulee ;)
Valehtelisin jos väittäisin
Timi
09.08.2006 18:53:04
Joo, teillähän saattaa joutua täyttämään vaikka yhden ukon poissaolon "ei niin kuivilla saunteilla"..

käännä, kännä vaan ruuvia, sieltä se tulee ;)

Onhan se totta että kiipparistiparka joutuu täyttämään sen basistin jättämän aukon ja samalla kärsii siitä että ei voi käyttää koskettimia siten kuin olisi biisiin tarkoitettu.Meidän Antsu soittaa myös klassista musiikkia pianolla,mutta minkäs teet.Haluaisimme todella,siis me kaikki trion jäsenet soittaa isommassa bändissä missä ei tarvitsisi paikata olemattomia soittajia.Kuten aikaisemmin kerroin,sain olla tuuraamassa Mikan bändissä,voi helkutti ko oli kiva ja helppoa soittaa.Me poikien kanssa yritämme pärjätä tässä kovasti hinnoittelulla poljetulla musiikkisaralla eli tanssi-ja ravintolamusiikin parissa hyvillä soundeilla,luotettavuudella,antamalla komean ja siloitellun ulkokuvan tietty myös unohtamatta sitä että biisinkin voi tunnistaa soitettaessa.Mikä tärkeintä!Emme myy jotain mitä me ei olla!
Tuo yllä oleva teksti on sinänsä kohdallaan että olimme kerran Antsun kanssa kahdestaan pikkuisella hääkeikalla kun kitaristimme oli aivan estynyt.Koetimme neuvotella bändin vaihdosta mutta määräaika oli liian lähellä.Lopputulos(onks muuten tuo yhyssana)Hoidimme homman himaan mutta monia hyviä biisejä jäi esittämättä.
Kitaristimme loukkaantui viime vuonna ja hain tuuraajaa parille keikalle.Onneksi löytyi kliffa kundi joka hoiteli upeasti tuuraukset,tsekattiin kansiosta mitä heitetään,mikä menee ja eikun siitä.
Uhohtamatta sitä että lupauduin soittamaan kummityttöni häissä Keravalla ilmaiseksi niin meidän kitaristimme Tapani sanoi,hän tulee kanssa.Saimme sitten Baronin paikkaamaan kosketinsoittajaamme joka joka oli lomalla jossain keskisuomessa.Tosin hän ei ollut vielä silloin syventynyt sen bassopuolen hallintaan.Pääasia että musiikki soi!
Kylmän viileesti!
baron
09.08.2006 19:46:57 (muokattu 09.08.2006 22:57:07)

Saimme sitten Baronin paikkaamaan kosketinsoittajaamme joka joka oli lomalla jossain keskisuomessa.Tosin hän ei ollut vielä silloin syventynyt sen bassopuolen hallintaan.Pääasia että musiikki soi!

Vaikka mä oon joskus soittanut bassoa ja vaikka mä yhdellä sormella voisin soittaa basson niin kyllä se on ihan oma, erikseen treenattava laji että soittaa vasuribassoa ja oikealla kädellä jotain järkevää.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
paice60
09.08.2006 20:10:33
Ei kotona ole hauska vetää perseitä. Paljon mukavampi läträtä siellä missä on enemmän ihmisiä.

Tietysti toihan riippuu aika paljon perseestä.
Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen.
Ukko
09.08.2006 21:12:28

Tietysti toihan riippuu aika paljon perseestä.

Hyvin sanottu siellä takarivissä, kerrankin.
Ukko
09.08.2006 21:18:11

Lähipäivinä otan esimerkkiä kunnon tanssibändeistä dvd-videoilta jotka hankin lapista ( jyväskylästä ) kun sain kolme kolmellakympillä. Johnny Wintter Pieces and bit ( tämä oli syy hankkia ne kaksi muutakin ), Eric Clapton Sessions for Robert Jonhnson ja Thin Lizzyn Sydney keikka vm-78. Toivottavasti opin joitain uusia hunppakikkoja.
Pula-Aho
09.08.2006 21:41:23 (muokattu 09.08.2006 21:41:45)
antamalla komean ulkokuvan

Timi, et ole viimeaikoina tainnut vilaista peiliin (ainakaan selvinpäin). Hähä.

-G -
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
Liimataiskusettaja
09.08.2006 22:18:05
Lisäksi liimataisten,ravintolapäälliköiden perseennuoleminen, ja se "kyllä sir"asenne vievät pitkälle,soittotaidosta viis,NÖYRÄ pitää olla...

kOMp! Vaikka asiakas olisikin väärässä niin minä en ole.
Timi
10.08.2006 08:11:37
Timi, et ole viimeaikoina tainnut vilaista peiliin (ainakaan selvinpäin). Hähä.

-G -

Heh!Tässä iässä välttelee jo vaistomaisesti noita peilejä ja kiiltäviä pintoja.
Kylmän viileesti!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)