Antti1 05.08.2006 13:17:35 | |
---|
Tuohan on tyypillinen ongelma eli yritetään räveltää kaikin keinoin soittoa johonkin tiettyyn nopeuteen. Tuohon ongelmaan auttaa kovin paljon myös metronomin kanssa treenaaminen, jonka kanssa pääsee 100% varmuudella parempiin lopputuloksiin, kuin ilman. Jos ei hermot kestä pitkäjänteistä harjoittelua armottoman taimin kanssa, niin ehkei pitäisi yrittää koko hommaa alunperinkään. Mitä taas tulee tuosta tietystä nopeudesta, niin ootko ajatellut sitä juttua biisin toimivuuden kannalta? Tietty biisi vaatii tietyn tempon toimiakseen parhaiten. Kitaristin rooli ei ole todellakaan sitä hidastaa soolon kanssa taistelemisen takia, vaan mukautua siihen harjoittelemalla. Jos ei vaan lähde, niin sitten keksitään jotain muuta siihen, hitaampaa tai jätetään soolo pois. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
Jake.e 05.08.2006 13:55:09 | |
---|
Liike lähtee ranteesta, ei kyynerpäästä. Jerk. |
saamaton123 05.08.2006 14:15:03 | |
---|
Kunhan soolon ensimmäinen ja viimeinen nuotti osuu kohdalleen, niin voila siinä se on! Saddamize! |
msormune 06.08.2006 14:37:57 | |
---|
Metronomi on minusta tylsä kapistus. En ole ikinä soittanut metronomin kanssa, vaikka joskus yritinkin. Harjoittelun kannalta tietysti soveltuu varmaan useimmille... Olen tässä kyllä samaa mieltä Kricen kanssa. Minulla on vamaan jotenkin päähän sisään rakennettu metronomi kun osaan harjoitella hitaasti ja samalla nopeudella ilman että jokin laite sanoo vieressä että tik tik. Lisäksi yöllä ja illalla kuulee oman soiton paremmin kun ei ole sitä tikitystä ärsyttämässä. Mutta kukin tyylillään... |
Apricot 06.08.2006 14:43:29 | |
---|
Minulla on vamaan jotenkin päähän sisään rakennettu metronomi kun osaan harjoitella hitaasti ja samalla nopeudella ilman että jokin laite sanoo vieressä että tik tik. Monillakin tyypeillä voi olla hyvä sisäinen rytmitaju (time), mutta ei sitä muuten voi opetella kuin metronomin kanssa. Se on ainoa luotettava vertailukohta. Jos metronomi ärsyttää, niin se on merkki siitä ettei pysty soittamaan kimpassa sen kanssa => treenausta. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
apenaattori 06.08.2006 14:45:56 (muokattu 06.08.2006 14:46:05) | |
---|
Monillakin tyypeillä voi olla hyvä sisäinen rytmitaju (time), mutta ei sitä muuten voi opetella kuin metronomin kanssa. Se on ainoa luotettava vertailukohta. Jos metronomi ärsyttää, niin se on merkki siitä ettei pysty soittamaan kimpassa sen kanssa => treenausta. Näinhän se taitaa olla. Vaikka olisi kuinka hyvä rytmitaju niin kyllä sitä silti on hyvä hioa metronomin kanssa. Voi myrkky. |
Antti1 06.08.2006 14:49:38 | |
---|
Jos jollain on todella hyvä rytmitaju mielestään, niin pistäkääpä pieni ääninäyte tasaisesti soitetusta pilittelystä vaikka 65bpm vauhdilla (varmaan tarvii ottaa se lähtönopeus jostain softan precountista, tai painaa varpaalla metronomi pois päältä, vai onnistuuko ilman metronomia tempon määritteleminenkin?). Mä voin lykätä siihen koneella varmasti timessa menevän metronomin taustalle, niin kuullaan kuinka tasaisesti se sitten oikeasti menikään. Hymiö. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
Starlia 06.08.2006 22:44:25 (muokattu 06.08.2006 22:44:56) | |
---|
Minulla on vamaan jotenkin päähän sisään rakennettu metronomi Tästä syystä naiset eivät jostain syystä ole kovin kummoisia muusikoita. Koita nyt pysyä tahdissa tempoon 145bpm kun biologinen kello tikittää päässä (..Mutta kummassa?) tuhatta ja sataa. Edit: Hymiö. |
RekoS 06.08.2006 23:26:32 | |
---|
mulla on tilutukset kaatuneet joskus siihen, että oon harjoitellu niitä varmaan temmolla 50, kunnes on tullut sellainen kohta johon en tiedä mikä sormijärjestys on oikea, ja oon jättäny asian sikseen, sillä "eihän väärin kannata opetella". Sittemmin oon vaan ruvennu vetämään tyyliin "mikä sormi siihen sattuu osumaan", koska tuntuupa sekin toimivan. |
Tolkki sanoi tossa videolla että haluaisi soittaa hitaasti. En aivan tuota uskonut kuulevani hänen suustaan. Huh!. Oon aivan shokissa. |
Krice 07.08.2006 00:16:21 | |
---|
Jos jollain on todella hyvä rytmitaju mielestään, niin pistäkääpä pieni ääninäyte tasaisesti soitetusta pilittelystä vaikka 65bpm vauhdilla Miksi ei voisi olla hyvää rytmitajua. Käsittääkseni rumpaleilla on hyvä rytmitaju ja rumpalin tehtävänä yhtyeessä onkin käsitykseni mukaan olla analoginen metronomi. |
BigPapa 07.08.2006 00:17:50 (muokattu 07.08.2006 00:19:15) | |
---|
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Antti1 07.08.2006 00:40:08 | |
---|
Miksi ei voisi olla hyvää rytmitajua. Niinpä, ei sille mitään estettä olekaan. En kai ole muuta väittänytkään, kun kerran tuollaisen vastaväittämän mulle heitit? Hyvän rytmitajun harjoittamisen apuvälineistä metronomi on kuitenkin nro. 1 ja siitä ei päästä mihinkään. Korvakuulo ja perstuntuma on paskanväärtejä loppupeleissä ilman absoluuttista vertailukohtaa. Käsittääkseni rumpaleilla on hyvä rytmitaju ja rumpalin tehtävänä yhtyeessä onkin käsitykseni mukaan olla analoginen metronomi. Wrong. Jos rumpali olisi analoginen metronomi, niin nehän voisi samantien myydä kannut ja nakuttaa rytmikapuloilla. Tai sitten rumpalin voisi korvata kivalla heilurilla, joka pitää tasaista naksutusta. Varmasti tasaisempaa, kuin yksikään rumpali tästä universumista. Kyllä niillä rumpaleilla on todella paljon kaikkea muuta tekemistä, kuin leikkiä metronomia. Siitähän ei taaskaan ole kyse, etteikö rumpalin tehtäviin usein kuuluisi koko ryhmän tahdissa piteleminen. Ei kovinkaan monella rumpalilla ole loppupeleissä kovinkaan kummoinen rytmitaju verrattuna muihin muusikoihin. Mä puhun nyt siis harrastelijoista, en viimeisen päälle treenanneista ammattilaisista. Monet harrastelijat ovat metronomin kanssa hätää kärsimässä, elleivät ole sen kanssa harjoitelleet soittoaan runsaasti. Syynä on se, että metronomin time pitää, rumpalin ei. Vaikka olisivatkin treenanneet, ei heidänkään timensa pidä mitenkään absoluuttisesti ilman sitä klikkiä. Ehkä vähän turhaa vääntöä joo... The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
J.Ahonen 07.08.2006 00:44:46 | |
---|
Öööö onko hyvä rytmitaju = kone? Ei näin. Mielestäni matematiikka ja musiikki on eri asia. Ehkä mä en vaan tajua. |
Antti1 07.08.2006 00:47:06 | |
---|
Öööö onko hyvä rytmitaju = kone? No mulla meni ehkä vähän käsitteet sekasin tässä yömyöhällä. Mä oon kokoajan puhunut timen pitämisestä, tosin aivan väärillä sanoilla. Mielestäni matematiikka ja musiikki on eri asia. Jos rupeat miettimään musiikkia teorian kautta, nämä kaksi asiaa on kuitenkin hämmentävän lähellä toisiaan. Jotkut jopa tekevät matemaattisilla kaavoilla musiikkia. Teoriahan on aina musiikissa läsnä, käytti sitä hyödykseen tai ei. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
Apricot 07.08.2006 01:25:02 | |
---|
Näyttää olevan vaarana, että metronomiharjoittelu ymmärretään nyt väärin. Selvennetäänpä hieman. Tarkoitus ei ole, että soitto alkaisi kuulostaa metronomilta. Tarkoitus on, että time saataisiin haltuun. Soittaja voi sitten valita, miten ajoittaa soittonsa. Tosi pienet asiat vaikuttaa älyttömän paljon soiton rytmiseen fiilikseen. Metronomi on suorin tie siihen, että a) alkaa havaitsemaan niitä pieniä eroja b) saa lopulta rytmiikan haltuun Metronomi on kaikille yhteinen ja neutraali treenikaveri. Bändin on älyttömän paljon helpompi soittaa yhdessä, jos kaikki ovat edes vähän treenanneet itsekseen metronomin avulla. Bändin yhteissoinnistahan hyvin suuri osa tulee siitä, että soittajat oppivat reagoimaan toistensa timeen. Metronomi nopeuttaa sitä prosessia paljon. Ja kaikilla on kivaa, kun kaikilla on hyvä time. Sitä timea voi silti manipuloida, jos halutaan; erona on vain se, että nyt tiedostetaan se valinta. Ja mitä tulee yksin treenamiseen (esim. nopea soolo), niin toisaalta metronomi paljastaa armotta puutteet jonkin asian osaamisessa, mutta toisaalta tuo järjestelmällistä treenifiilistä ja mahdollisuuden seurata edistymistä. Lisäksi se pitää harjoittelussa edistymisen tasaisen maltillisena, ettei heti sännätä tuhatta ja sataa kun fraasi on pari kertaa soitettu kiltisti hitaammin. Siinä se tekniikka kehittyy, kun edetään pieni askelin ja hoksottimet seuraa koko ajan mukana. "I got the Pieksämäki railway station blues." |
Antti1 07.08.2006 01:28:50 | |
---|
Näyttää olevan vaarana, että metronomiharjoittelu ymmärretään nyt väärin. Selvennetäänpä hieman. Ja kiitokset tästä sulle, Apricot! Ilmaisit selkeästi tuon, mitä mä oon yrittänyt tuoda esille pikkuhiljaa. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
N.G. 07.08.2006 02:26:01 | |
---|
Mitäpä mieltä olette rumpukoneen kanssa reenamisesta? Ite olen soitellut erilaisten rumpuohjien päälle ja todennut sen mielekkäämmäksi kuin metronoimi. Koen helpommaksi pysyä tempossa rumpukoneen kanssa. |
Juniper 07.08.2006 08:53:02 | |
---|
Mitäpä mieltä olette rumpukoneen kanssa reenamisesta? Ite olen soitellut erilaisten rumpuohjien päälle ja todennut sen mielekkäämmäksi kuin metronoimi. Koen helpommaksi pysyä tempossa rumpukoneen kanssa. Metronomi ei ole yhtä mielekäs, mutta huomattavasti tehokkaampi, koska joudut itse laskemaan iskujen välillä olevan tavaran. |
Apricot 07.08.2006 11:28:54 (muokattu 07.08.2006 11:29:50) | |
---|
...koska joudut itse laskemaan iskujen välillä olevan tavaran. Tässä onkin asian ydin. Kyllähän rumpukompinkin kanssa kannattaa treenata, mutta se ei kehitä sisäistä tajua ajoituksesta. Metronomia kannattaa käyttää siis siten, että laittaa ne naksut aika harvaan, esim. puolinuoteiksi. Jos treenaa rock/pop/metal -juttua, niin naksu tulee siihen missä on virvelinisku. Astetta extremempi vaihtis on vain joka toinen snareisku. "I got the Pieksämäki railway station blues." |