Aihe: Kokemuksia nuorisotalo-keikoista?
1 2 3
Juntunen
11.10.2003 10:27:50

Onko muuten niin että viinaklubeille ei pääse soittaa jos bändissä on alaikäisiä?

Näinhän se yleensä on, mutta kuulemma jotkut on päässeet alaikäisinäkin. :)
Reddie
11.10.2003 14:58:24

No toi on vähän pissi juttu.. Nimittäin itse olen kyllä 21 mutta bändin nuorin jäsen pääsee ripille parin viikon päästä. =)
Tilanne on traagisuudessaan koominen
Formed - Nu-metallia suomesta
Emplate
12.10.2003 17:47:12

Yhden kaverini bändissä on kolme 16-vuotiasta, (tämä kaverini on 19) mutta kyllä he silti saivat Tavastialla soitella.
I would like to complain about people who complain that people are complaining.
Mc Ban
12.10.2003 20:00:05

Esim. Albert Järvinen.
juici
14.10.2003 00:01:58

- Ehdottomasti ottakaa langatonsysteemi jollekkin soittajalle mukaan, jotta voitte kuunnella kadun toisella puolella olevan populus -karaoke baarin laulusuorituksia tietyllä taajuudella :D Sieltä tuli mm. rentun ruusu helvetin epävireisenä kun me kuunneltiin.

Populus on nostaliginen paikka. Kun olin toissa kesänä läheisellä rakennustyömaalla töissä äijät meni ruokiksella aina jonossa oluelle. Ja toisinaan kun jouduin olemaan kadun varressa päivystämässä veden pumppausta vesiverkosta pohjaveteen, äijät tuli ja meni. Ei ollut itellä vielä ikää mennä nappaamaan tuoppia.
"Ei se ole mikään limainen mato, se on vain kuppanen sammakko..." | Bändin kotisivut
Sebastian
15.10.2003 22:05:25
Jonkun verran noita on tullu itse vedettyä ja muutamaa bändi-iltaa oon ollu miksaamassa. Kaikkein hauskin tais olla kun olin miksaamassa jonkun näköistä bläckmetal iltaa. Bändit oli oikein kouvolasta asti (Nuorisotalo siis helsingissä) ja saapuivat tietysti monta tuntia myöhässä. Siinä sitten kiirellä jonkun näköinen soundchecki (bändien ainut toive: "kuhan basarit jytisee").

Sitten odoteltiin jonkun aikaa että josko yleisöä alkais saapumaan. Lavan eteen tuli pälyilemään 5-6 ekaluokkalaista ja päätettiin sitten ettei tänne varmaan enempää tuukkaan. eka bändi aloitti soittamaan ja samantien koko yleisö pisti kädet korville alko nauramaan ja juoksi suoraan ulos. Sen enempää yleisöä ei sitten illan aikana näkynytkään. Bändit veti keikkansa ja kirosivat että pitikö nyt tänne asti tulla tulla treenit vetämään. Itse olin ihan tyytyväinen. 150 euroa muutaman tunnin nuppien kääntelystä kelpaa koska vaan :)
Reddie
16.10.2003 10:13:51
Eilen sitten vedettiin tuolla Dicossa Tapiolassa. Mun mielestä hyvä keikka, ainakin itse tykkäsin. ;) Eihän siellä monitorointia ollu ja bassotoistossa oli jotain ongelmia mutta muuten ihan siistiä. Mainostusta ei tosin paljon ollut tapahtunut joten kuulijakunta oli aika pitkälle tuttuja.
Uforomeo
16.10.2003 10:47:12
Eilen sitten vedettiin tuolla Dicossa Tapiolassa. Mun mielestä hyvä keikka, ainakin itse tykkäsin. ;) Eihän siellä monitorointia ollu ja bassotoistossa oli jotain ongelmia mutta muuten ihan siistiä. Mainostusta ei tosin paljon ollut tapahtunut joten kuulijakunta oli aika pitkälle tuttuja.

Noni hyvä homma. Oliko enää savukonetta? :D
Candyass hairboy out to get me it’s the year of payin’ back
Antti1
16.10.2003 12:20:17
Mullakin oli eilen taas nuokkarikeikka. Jouduin miksaamaan itse kaikki esitykset. Pelotti vähän kun käytössä oli vaan JBL:n EONeja, Behringerin 16-kanavainen mikseri ja 5kpl viiskaseja. Laulut ja kiipparit vedettiin mikserin kautta saliin, muut soittimet omista vahvareistaan vaan riittävän lujalle. Ja tietty räppijätkien beatit ja scratchit tuli "PA:sta". Mulla oli muuten ekan kerran elämässäni käytössä kolme kitaravahvaria yhtäaikaa. Aika massiivisen kitaravallin sai aikaan kun kolme Marsua pauhasi lavalla yhtäaikaa. Tehoakin taisi lähteä yhteensä 260W RMS. :) Lavamonitorointina oli kosketinsoittajan Kustom-kosketincombo ja ihan hyvin pelitti. Itseasiassa porukka sanoi, että tällä kertaa ei tarvinnut keskittyä muiden kuuntelemiseen, kun kaikki kuului. Kummaa kun isolla PA:lla ja kolmella monitorilla ei ammattimiehet pysty samassa paikassa samaan.

Ihan hupaisaa menoa oli. Mun ilta meni pitkälti miksauspöydän takana poislukien tietty oma keikka. Porukka nyt tietenkin istui tavalliseen tapaan tuoleilla, mutta kyllä ne vähän kättäkin yhteen löi, kun laulaja yllytti. Kaikenkaikkiaan ihan onnistunut meno ja kaikki kuului saliin sekä lavalle.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Reddie
16.10.2003 12:55:31 (muokattu 16.10.2003 12:56:00)
Noni hyvä homma. Oliko enää savukonetta? :D

Joo se oli. Se todellakin oli. Meinasin revetä kesken keikkaa kun katoin taakseni enkä nähny rumpalia. Sitten sieltä jostain savun seasta nousi Manowar-käsi nyrkki tiukasti kapulan ympäri puristuneena ja painui takasin savuun.
pikkupeikko
21.10.2003 19:18:04 (muokattu 21.10.2003 19:18:38)

juu..yksi keikka käytiin eräällä nuorisotalolla heittämässä. äänentoisto ihan vituillaan. koskettimet ei kuulunut ollenkaan (piuha ilmeisesti oli irti), laulu kuului huonosti, basso välillä ihan liian kovalla, kitara suht sopivasti, vaikkakin peitti laulun alleen. rumpali ei kuullut muuta kuin omaa soittoaan, koska kitaraa ei uskaltanut laittaa kovemmalle ja laulu ei kuulunut, joten rumpali soitti ihan omiaan.

yleisöä oli ihan kiitettävästi, mutta ei ne juntit varmaan tajunneet mitään meidän soitosta. odottelivat varmaan milloin niiden disko alkais.
Koskaan ei voi mennä niin paskasti, ettei siitä positiivisesti ajattelemalla voisi tehdä paskempaa.
Ta Wicked G
22.10.2003 08:14:19
"Joo kyllä meillä pa:t on" -lausahdus sisältää aika usein kaksi laulukaappia ja 8 kanavaa mikserivahvistinta jos ei älyä kysyä niistä. Soita siinä heviä sitten :)

No entäpä jos pitäis soittaa punk/grungea? Kuunteliskohan kukaan meitä jos mentäis mekii nuokkarikeikka heittämään? PA-homma on kyllä tärkee varmistaa etukäteen.
Fuck the reality! I'm going home!
Reddie
31.10.2003 15:10:22
No nyt tuli tämmöinen kokemus Harjun nuorisotalosta. Sieltä soitettiin meille että paikka menee remonttiin pariksi viikoksi. Juuri silloin meillä olis pitänyt olla keikka siellä. Ei siinä mitään, jos remppaan menee niin menee. Ajankohta vaan vähän. Soitto tuli tänään ja keikka olis pitänyt olla viikon päästä. Pistää kyllä vähän miettimään että tuliko niille remontti näin lyhyellä varoitusajalla?
PuNkKi
01.11.2003 01:06:02
Mulla on takana 3 nuokkari keikkaa..
yks jämsän bunkkerissa.. toinen heinolan pleissilla
ja kolmas helsingin oranssilla..
mistään ei kyllä pahaa sanottavaa ollut.. ainakaan pahemmin
tosin oranssin äänentoisto oli mitä oli.. kamat kiersi ainakin
niin perkeleesti.. olis tehny mieli ulkona soittaa :)
mutta varsinkin bunkkeri + pleissi .. äänentoisto ollut
ihan kiitettävää, ja muutenkin se "palvelu" mitä niissä oli
niin ihan ok..
Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti.
Meisseli
01.11.2003 14:04:33

Eilen käyttiin eräällä nimeltämainitsemattomalla NS-llä. muuten hyvä mut ei ketään paikala..
can't help 'bout the shape I'm in. I can't sing I ain't pretty and my legs are thin
Marzi
03.11.2003 10:01:43

Mun vanhalle bändille kävi joskus aikoina ammoisina silleen, että basisti joutui ulos ravintolasta, eikä meinannut päästä sisään takaisin ennenkuin isäukko tuli mukaan sanomaan, että pitää pojan nyt kyllä keikalle päästä... :) Oltiin siis alaikäisiä vielä silloin kaikki.
Pidän ääntä, olen.
Roadari
06.11.2003 11:24:13
Yleensä ainoa mikä kusee on lavamonitorit: joko ne eivät toimi, tai sitten joku säätää niitä niin päin helvettiä, ettei mistään kuulu mitään. Ehkä miksaajaa ei vaan jaksa kiinnostaa peräkylien nimettömät bändit niin paljoa, että jaksais tosissaan yrittää?!

HEP!

Itsekin tässä taannoin "jouduin" lähtemään nuokkarikeikalle. Oli kyllä ihan hauskaa vaihteeks olla siellä missä yleisö ei örvellä ja viimeistään klo 24 pääsi purkamaan. Kummallista palata kotiin noinkin aikaisessa. Bändejä oli neljä kappaletta. Toiset parempia toiset ei. Kyllä vähän sai käydä neuvomassa lapsia kun ekaa kertaa keikalla varmaan olivat. Kaikillahan on joskus se eka kerta. Yksi porukka jäi huvittavana mieleen. Ei mitään vastaan ottokykyä vaikka kuinka koitti asiallisesti neuvoa. Enpä jaksanut siinä sitten enempää kinata vaan tein mitä tehtävissä oli.
Yhden toisen bändin kanssa kun väännettiin siinä soundchekkiä sattui seuraavaa. Kaikki oli ainakin mulle salipuolelle ihan jees. Sanoin että mun puolesta tästä voidaan lähteä. Jätkät alko purkaa romppeita sen vertaa että seuraavat saatiin lavalle. Kaikki tsekit tehtyämme mentiin kaffelle. Siellä istu soittajiakin. Monitorimiksaajamme kysyi siinä sitte tältä laulajalta ihan jutustellakseen että "miltäs tuntu?"
- "En kuullu kiipparia (tai-jotai-mitä-nyt-olikaan) ollenkaan."
- " No oisit vittu sanonu jotain."

Ei miksaajat ole ajatusten lukijoita. Työ on sellaista että harvemmin kukaan tulee kehumaan. Tässä moni tottuu siihen että jos ei tule moitteita, niin hyvin on menny. Tietty monitorointi asioissa tarttis itekkin aina muistaa kysellä. Opetelkaa alusta asti sanomaan miksaajille että mitä haluatte. SELKEÄSTI! Mitään iloa ei ole siitä kun sanotaan että "paa mulle vähä kaikkea". Ei paljoa kerro ei. Jos bassopino huutaa vieressä, niin ei sitä paljoa tartte monitoriin. (tätä voi käyttää hyväksikin. Bassokamat/basisti rumpalin viereen niin kuulevat toisiaan hyvin ilman infernaalista monitorien luukuttamista.) Kaikella on rajansa, kannattaa funtsia että pitääkö monitorista tulla kaikkea. Jos laulua ei kuule, niin vaihtoehtoja on kaksi: Nostaa laulua tai laskea muuta. Välillä tulee kilpajuoksuja että Laulua lisää -> bassaria -> kiipparia -> kitaraa-> ja taas laulua. Oravanpyörä on valmis.

Parhaiten mieleenjääneitä keskusteluita soundchekissä:
- Hei miksaaja, mun monitorista ei tuu mitään!
- Mitäs haluaisit että sieltä tulee?
- Mut kun ei siält tuu MITÄÄN!

Tässä vähän osviittaa eteen päin, keskustellaan niin opitaan uutta!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Antti1
06.11.2003 11:45:05 (muokattu 06.11.2003 11:47:58)
Ei miksaajat ole ajatusten lukijoita.

Eipä ole ei, harmi sinänsä. Onneksi mun ajatuksia ei tarvitse yleensä keikoilla lukea.

Opetelkaa alusta asti sanomaan miksaajille että mitä haluatte. SELKEÄSTI! Mitään iloa ei ole siitä kun sanotaan että "paa mulle vähä kaikkea". Ei paljoa kerro ei.

Oon huomannu, että bändin muutamalla ekalla keikalla tuo on lähes kaikilla ongelma. Toisaalta jos bändi ei tiedä livetilanteesta vielä mitään, niin voiko niiltä odottaa, että ne tietää mitä haluaa? Tässä vaiheessa miksaajan pitäisi tulla vastaan ja avustaa bändiä. Miksaajan pitäisi kertoa vähän monitoroinnin tarkoituksesta ja rajoituksista. Muutenkin bändien ja miksaajan välillä pitäisi olla enemmän jutustelua. Harvoin bändi ja miksaaja jutustelee, millaista soundia mistäkin halutaan. Bändi vaan menee lavalle, vetää jonkun biisin pari kertaa ja siinä koko sound checki. Tämä käytös taitaa kyllä johtua enemmän bändistä ja kiireestä. Mutta jos melkein aina on kiire, niin miksei ihmiset voi hoitaa asioita ajallaan?! No, jo riittää vuodatus tästä asiasta.

Jos bassopino huutaa vieressä, niin ei sitä paljoa tartte monitoriin.

Basso on muutenkin sellanen laite, että mä mieluummin soitan keikan niin, ettei sitä tule monitoreihin sotkemaan soundia yhtään. Yleensä ne monitorit on olleet niin huono laatuisia, että bassoa sinne laitettaessa koko homma menee poskelleen. Jos kitarakamat saa vaan jotenkin laitettua niin, ettei niitäkään tarvitse kauheasti monitoroida, niin yhä paranee. Viime keikalla meillä olikin mun mielestä ideaalitilanne, kun monitoreista tuli vain kiipparit ja laulu. Kaikesta saatiin harvinaisen hyvin selvää ja kaikki olivat tyytyväisiä, rumpalikin.

Hyviä pointteja kaikenkaikkeaan. Keskustelua, keskustelua.

EDIT: Ja tosta monitoroinnin tarpeesta sen verran, että kun lavat kasvaa, monitoroinnin tarvekin muuttuu. Tämä teksti oli lähinnä tuollaisista nuokkarikeikoista. Oikeasti isoista lavoista mulla ei ole mitään kokemusta, joten niitä en kommentoi.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Marzi
06.11.2003 11:47:00 (muokattu 06.11.2003 11:55:41)

Ei miksaajat ole ajatusten lukijoita.

Mun on jo kauan pitänyt teettää itselleni työpaita, jossa lukee "en omaa telepaattisia kykyjä". Pitäs teettää.

Kaikista ihaninta on just tuo:
-"Onko kaikki hyvin?"
-"No on."
-"Mennään sitten kahville."
(kahvilla...)
-"Joo mutta kun mä en kuullut sitä lauluani ollenkaan tsekissä..."

Tai keikan jälkeen sanotaan noita "en kuullut mitään soundchekissäkään" -juttuja.

Pitää tehdä itselleen hyvin selkeäksi ajatus siitä mitä monitoriin tarvitsee ja millä tavalla, että saa sen homman nopeasti läjään ilman sitä "nosta sitä, eiku tota, eiku nosta taas..." -juttua. Mieluummin opettelee pärjäämään vähällä kuin yrittää saada kaikkea. Kaikki lähtee backlinen sijoittelusta, siitä ihmeellisestä salatieteestä, josta on täällä sivuillakin jauhettu ainakin 100000 ja 1 sivua. Se nyt vaan sattuu olla kaiken a ja o. Bändin pitäs kuulostaa backlinestä jo hyvältä ja balanssissa olevalta. Kuinka monta kertaa soundi on jotain ihan muuta kun laittaa pa:sta masterin kiinni.

Bändi soundaa siltä mitä se on. Jos se soundaa kakalta lavalla, se soundaa siltä helposti pa:stakin. Siitä kun ei saa konvehtia tekemälläkään. Hyvä bändi taas on helppo miksata.

Ehkä kantsis aina miettiä se asia silleen kuin sitä pa:ta ei olisi olemassakaan, että bändi kuulostais lavalta hyvälle ja sille miltä pitääkin. Sitten pa:lla tuetaan tätä juttua, eli backlinella EI tarvi soittaa niin lujaa, että takarivi kuulee.
Tota vois pitää tietynlaisena lähtökohtana.

EDIT:
Ja niin joo, aina ne monitorit ei oo mitään huonolaatuisia, vaan ihan sitä monitoriukosta johtuen soundi voi vaihdella. Etupään miksaajan tarvii tehdä vain yks soundi, pa:n soundi. Tai siis miksaus.

Monitoriukon taas pitää vääntää pahimmassa tapauksessa kymmeniä erillisiä miksauksia sekä kulmiin, että nappeihin ja joka kulmaan soundi,joka on sekä miellyttävä, rokkaava, mahdollisimman kovaa soiva ja kiertämätön. Ja sitten vielä sanotaan, että kaikkea sopivasti tänne kiitos.

Tästä syystä mä en ymmärrä näitä "bussikuski tekee monitorit" -bändejä. Eikö sitä tajuta kuinka tärkeetä hyvä monitorointi oikeasti on.

Popparin fiilis on kumminkin aina(reunaehdoin) kiinni siitä, että onko lavalla kaikki kunnossa. Tämä taas heijastuu suoraan esitykseen ja yleisöön. Kun popparin monitorointi pelaa, nousee fiilis ja show kulkee kuin härkä. Näitä on nähty. Poppari voi sitten hyvillä mielin juoda tekniikan kanssa kaljaa keikan päälle kun on tehty hommat hyvin ja poppari nauttii hyvän ja hyvinsoitetun keikan jälkeistä kansansuosiota.
Pidän ääntä, olen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)