Aki 06.08.2006 17:30:30 | |
---|
Lauri, kunnioitan sua ihan kympillä! Tollasen aikaansaaminen on niin siistiä ettei mitään rajaa! Aijjä on kunkku! Jos nyt ottaa esimerkiksi vaikka Marshall Bluesbreakerin, niin kyllä sen kanssa säröpurkit kuulosti paremmalta kuin vaikka Laney TF:n tai ton Stagen. Öh. Tuo nyt ei ehkä johdu toteutustavasta, vaan siitä että tuo Marsu on legendaarinen ja arvostettu laatuvahvistin, ja nuo muut ovat halpoja, ja epäsuosittuja hyvän soundin hakemisessa. Mainitsemasi vertailussa ei ole oikein järkeä. Transistoripelit ja niiden tuottamat soundit ovat selkeästi "kliinisempiä" ja niissä on vähemmän luonnetta. Tämä on hyvin helppo allekirjoittaa. Tosin, 70-luvulla tehdyissä trankkuvahvistimissa on enemmän luonnetta. Mutta kyllä se tavallisin ero on juuri siinä, että putkivahvistimien soundia pystyy muokkaamaan pelkällä tatsilla paljon enemmän. Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
Jani The Rock 06.08.2006 17:43:16 | |
---|
Öh. Tuo nyt ei ehkä johdu toteutustavasta, vaan siitä että tuo Marsu on legendaarinen ja arvostettu laatuvahvistin, ja nuo muut ovat halpoja, ja epäsuosittuja hyvän soundin hakemisessa. Mainitsemasi vertailussa ei ole oikein järkeä. No jos pitää verrata putkivahvistinten ja transistorivahvistinten toimivuutta säröpurkkien kanssa, niin sillon pitää verrata putkivahvistinten ja transistorivahvistinten toimivuutta säröpurkkien kanssa. Siinä ei oikein oo oikotietä sillon. Vai olisko pitäny verrata uutta Peavey Classicia tai jotain muuta halpisputkikonetta 60-lukuseen trankku-Voxiin tai Kustomiin? Kaikki nää on kuitenkin sähkökitaran äänen vahvistamiseen tarkotettuja laitteita, että sikäli niitä voi mun mielestä verrata keskenään ihan miten päin vaan. Mutta niin se legendaarinen ja arvostettu Bluesbreaker häipyi mun arsenaalistani jo puolen vuoden jälkeen, kun trankku-Fenderi vaan on ja pysyy. Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista! |
McNulty 06.08.2006 17:54:26 | |
---|
Tuntuu että nykyään tuijotetaan ihan liikaa laitteiden "toteutustapaa" kuin sitä miltä se oikeasti soundaa. Eihän toki kaikki voi trankuista pitää, eikä myöskään putkista... siksi ilmeisesti kumpaakin edelleen valmistetaan. Samaten tuo mallinnustekniikka on tullut monelle avuksi. Meikäläinenkin innostui luritteleen muutamia country-lickejä nyt kun sain podista ulos mukavan "texas gentleman"-soundin :) El zorrero más grande en el mundo Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head. |
Jani The Rock 06.08.2006 18:01:13 | |
---|
Tuntuu että nykyään tuijotetaan ihan liikaa laitteiden "toteutustapaa" kuin sitä miltä se oikeasti soundaa. Eihän toki kaikki voi trankuista pitää, eikä myöskään putkista... siksi ilmeisesti kumpaakin edelleen valmistetaan. Tää on ihan totta. Kyllä mulle putkilaitteetkin kelpais edelleen. Olishan se komea seistä leveet lahkeet lepattaen parin Hiwatt-stäkin edessä. Mutta kun ei mulla oo ketään joka ekana maksaisi ne ja sitten vielä roudaiskin ne, niin pitää olla tyytyväinen trankkusoundiin. 8) Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista! |
Lennu 06.08.2006 18:02:48 | |
---|
Mulla oli noin kymmenen vuotta Fenderin "lippulaivatrankku" pro185. Tutut hissukseen ihmetteli, että eikö mun soittotatsiin sopisi paremmin putkikone. Minä vaan aattelin, että toimiihan tuo rankkuvenkkukin, kunnes sitten aattelin kokeilla erinäkösiä putkareita. No ei sentään tullut semmonen olo, että tässä olis kymmenen vuotta mennyt hukkaan, mutta ei se kaukana ollut ;) Putkimasiina on mun valinta. Fender tosin siinäkin. |
niskel 06.08.2006 18:18:22 (muokattu 06.08.2006 18:19:08) | |
---|
Itse olen putkipeleillä leikkinyt vasta alle vuoden. Ennen sitä oli 10 vuotta sama helkkarin Aria transistori kombo, joka ei ollut mistään kotoisin. Ennen kuin rakensin omat putkikoneeni, niin kokeilin muistaakseni 8-10 eri trankkukomboa ja 4 putkipeliä. Omiin soundimieltymyksiin parhaiten sopivat poikkeuksetta ne testatut putkikoneet, mutta ainuttakaan en niistä ostanut.:) edit: typo "Solid-state - a component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad..." - Randall Aiken |
Jani The Rock 06.08.2006 18:18:50 | |
---|
Mulla oli noin kymmenen vuotta Fenderin "lippulaivatrankku" pro185. Hiton hyvä vahvistin. Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista! |
No, itse olin yli kolme vuotta sitten etsimässä kohtuuhintaista putkicomboa, kaikki Piivit ynnä muut Cratet ja Leinit ja Fenderit testanneena ostin transistorivahvistimen. Tänä vuonna halusin sitten sen tilalle pientä putkipeliä ja taas oli ongelmia löytää tarkalleen sopiva, vaikka fydyä oli pistää enemmän ja kokoluokka pienempi. Kyllä sitä sitten tuli yksi tarpeeksi hyvä löydettyä, vaikutti vieläpä ominaisuuksiltaan kestävältä ja helppokäyttöiseltä. Jos soittaisin pelkästään kitaraa, ei putkari olisi niin ehdoton juttu, mutta urkujen kanssa tuo on vähän must, jos hyvää soundia halajaa. Mulla oli myös pitkään traumoja putkikoneiden suhteen, kun joskus "keikalla" vedin jonkun lainavehkeen läpi eikä oikein toiminut minun odottamallani tavalla. "You can take away my temple, but you can't take away my hill, you can pass those pearls before me, I've got an iron steel will." |
momo 06.08.2006 18:43:59 | |
---|
Kyllähän hyvällä vahvistimella on jo suuri vaikutus soiton mielekkyyteen ja sitä kautta ihan soittoinnostukseen. Soittelin pitkään Peavyn 15 wattisella Rage 158-trankulla, joka on kyllä hintalaatusuhteeltaan sellaista kamaa ettei mitään järkeä. Voin suositella kelle tahansa. Mutta... Teli kovasti mieli sellaista oikeasti dynaamista peliä, ja rupesinpa sitten vähän testailemaan putkivahvistimia. Suurin osa niistä kuulosti ainakin aluksi pettymyksiltä, mutta Mnetin torilta löytyi sitten Rikstone c15b. Ja ensimmäisen soinnun soitettuani olin jo täysin koukussa :) Ongelma taitaa olla nykyään se että välillä tuntuu ettei näillä amatööritoidoilla näin hyvää vahvistinta ansaitsikaan... Oliko tässä kirjoituksessa mitään järkeä? Ei ehkä, mutta halusinpa nyt vain sanoa että putkilla voi saada jotain taivaallista, mutta moni niistä kokeilemistani putkipeleistä ei pärjännyt Peavy Rage 158:lle :) "Ennemmin juon itseni hengiltä kuin raitistun." |
msormune 06.08.2006 19:03:27 | |
---|
Putket loistavat pimeässä. Transistorit eivät loista. Putkivahvistin siis on parempi. |
BigPapa 06.08.2006 19:05:45 (muokattu 06.08.2006 19:05:52) | |
---|
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
pekurides 06.08.2006 19:54:35 | |
---|
joku puhu ettei jaksa sählätä ja pelleillä putkien kanssa, minusta se on vain mukavaa kokeilla erilaisia putkia ja löytää uusia äänimaisemia ja halvempaa kun vaihdella uusia vahvistimia:) ai niin putki vs. transu 10-0 joka osa-alueella kyllä se vaan niin on että paska saundi on paska saundi. |
Jani The Rock 06.08.2006 20:00:55 | |
---|
ai niin putki vs. transu 10-0 joka osa-alueella kyllä se vaan niin on että paska saundi on paska saundi. "You flush it, I flaunt it". Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista! |
J.Hollström 06.08.2006 20:04:55 | |
---|
Frank Marinolla on mielenkiintoinen lähestymistapa aiheeseen, eli päätteeksi kelpaa mikä tahansa isotehoinen pääte. Vaikka trankku. I basically build pre-amps that are tube type, based on a cross between a Fender Twin and a Mesa Boogie, and with that I'll use any kind of high-powered amp like a Crown or something like that. The majority of sound is in the pre-amp though and it really doesn't matter what power amp you give me, it'll sound pretty much the same as any other". http://www.mahoganyrush.com/frankmarinointerview.htm |
BigPapa 06.08.2006 20:06:10 | |
---|
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
J.Hollström 06.08.2006 20:07:28 | |
---|
Notta etuset putkilla vai? Näin se Frank tossa taitaa kertoilla. |
BigPapa 06.08.2006 20:11:47 (muokattu 06.08.2006 20:14:25) | |
---|
Näin se Frank tossa taitaa kertoilla. Kai toi ihan toimiskin.Tossa mun Ampegissa on ihan kaikki putkella, notta tierä sitten.Ja soittaessa on tukkakin putkella.Ei vaan kun siinä on joku phasesplitterikin putkella.Ja volaa tulee ihan p..keleesti. Ampeg SJ-12T Super Jet Features: 50 Class AB watts Single 12" Ampeg Vintage speaker All-tube design: 2 - 6L6s and 2 - 12AX7s Reverb Tremolo Tone and tremolo controls (speed and intensity) Groovetuben 2 x 6L6 Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
Feggy 06.08.2006 20:13:38 | |
---|
joku puhu ettei jaksa sählätä ja pelleillä putkien kanssa, minusta se on vain mukavaa kokeilla erilaisia putkia ja löytää uusia äänimaisemia ja halvempaa kun vaihdella uusia vahvistimia:) Jos putkikone toimii, sitä ei tarvitse parannella. Ei putkia oikeasti tarvitse kauhean usein vaihtaa ja jos soundi on hyvä, ei erilaisia putkia tarvitse kokeilla. Peavey Classicissa on hyvä soundi trankkuvehkeeksi, siihen hyvät kokemukseni transistorivahvareista sitten jäävätkin. Fender-putkariin päädyin ja tulen pysymään. Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1 |
zuppermuhle 06.08.2006 20:15:06 | |
---|
Argh! Banaanilaivan kapteenilta puuttuvat spkydeeliset digitaalijalat! |
BigPapa 06.08.2006 20:17:10 | |
---|
Kummat on helpompi vaihtaa, putket vai transistorit? Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |