Dominaattori 06.08.2006 03:41:47 | |
---|
Yleensä kun kysytään uutta nuppia/vahvistinta neuvotaan heti ostamaan putkivahvistinta. Mikä putkivahvistimista tekee lähes poikkeuksetta automaattisesti paremman kun trankkupelin? Itse en ole putkivahvistimia vastaan enkä ole aiheeseen kovinkaan pakjoa perehtynyt mutta haluaisin kuulla mielipiteitä asiasta koska olen saanut tällaisen käsityksen että putkipelit olisivat lähes aina parempia. täyttä perseilyä |
Pnctocn 06.08.2006 06:02:24 | |
---|
Mikä putkivahvistimista tekee lähes poikkeuksetta automaattisesti paremman kun trankkupelin? kuulostaa, lähes poikkeuksetta, paremmalta. "kun on isot pussit, on kiva pussailla" |
"Solid-state - a component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad..." - Randall Aiken |
Tubeman 06.08.2006 10:43:11 | |
---|
http://www.project.llaky.fi/audiocrew/vintage/transu.htm 60-luvun ja tämänpäivän transistorikoneita ei pitäis verrata keskenään,ne poikkeaa toisistaan jo piirisuunnittelun ja komponenttien osalta sen verran että sama kun puhuttaisiin bensa ja dieselmoottorista. ,60-luvulla oli myös A-luokassa toimiva trankkupääteaste,siinä oli päätemuuntajakin,eli aivan suoraan putkisuunnittelun jälkeläinen,soundi oli suht hyvä,tehoa jotain 0,5W. 60-luvun trankkupäätteissä oli myös vaiheenkääntömuuntajat ohjaintrankkujen ja päätekivienvälissä,jopa silloisissa taskuradioissa,jaappanin pojat olivat kovia käämimään niitä. Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa.. |
penatuna 06.08.2006 10:49:40 | |
---|
Parempi dynamiikka, elävämpi soundi. Putkihan ei automaattisesti tosiaankaan tee vahvistimesta hyvää; päin v***** tehty putkipeli on yksinkertaisesti huono. Kaikkiin musiikkityyleihin ei putki edes välttämättä ole paremoi, mutta suurempaa "tatsia"(esim . blues) haettaessa suositttelen kyllä laadukasta putkipeliä. Itsellä ollut muuten aikoinaan sekä trakku, että mallintava. Tällä hetkellä bändikäytössä Koch twintone ja kotona Truetone Champ. Hyviä pelejä molemmat. |
PekkaM 06.08.2006 10:51:06 | |
---|
Meikäläisen maallikkoselitys: Trankkuvahvistimessa on äänivaihtoehtoina särö tai puhdas. Jos puhdasta kanavaa huudattaa liikaa, alkaa ääni särkymään ja trankkusäröä ei kuuntele hullukaan. Putkivahvarissa ääni säröytyy tavallaan "portaattomasti". Soittotyylillä, kitaran volumenupilla, mikkivalinnalla ja muuten voit vaikuttaa särön asteeseen ja periaatteessa soittaa niin puhdasta kuin rosoa ilman eri säätöä. Voit myös käyttää overdriveä lisäämään säröä. Myyn: Sekalaisia efektipedaaleita, Laney LC 15R, Yamaha APX6A. Ilmoitukset jäsenkuvauksessa. |
Jani The Rock 06.08.2006 11:29:27 (muokattu 06.08.2006 11:35:58) | |
---|
Ei se putki oo mikään oikotie onneen. Itte käytän nykysellään vaan trankkupelejä, vaikka oon omistanu julmetun läjän putkivehkeitäkin (Ampeg, Vox, Mesa, Marshall etc.) On täysin liioiteltua sanoa, että putkivahvistin kuulostaa aina paremmalta. Kaikki riippuu kuitenkin vain ja ainoastaan siitä millasta soundia haetaan. Mun soundi-ihanne on sellanen, että transistorikoneet sopii siihen justiin eikä melkeen. Täysin puhdasta soundia en käytä oikeastaan koskaan. Voi tietenkin olla, että putkilaitteesta voisi saada vielä paremman soundin. Mutta mä en jaksa alkaa säätämään niiden kanssa enää, koska likimain joka putkilaitteessa mitä mulla on ollut oli myös jotain vikaa. Transistorivahvistin on ihan asiallinen kompromissi soundin ja luotettavuuden suhteen. Oon tehnyt aika tukun äänityshommia ja keikkoja transistorilaitteiden kanssa. Kukaan ei oo tullut ikinä haukkumaan soundia. Päinvastoin sitä on kehuttu. Esim. Laney TF 320 oli luotettava kumppani parillakin kiertueella, yhden pitkäsoiton teossa käytin yksinomaan parjattua Marshall Lead 100 Mosfet -nuppia ja nyt soittelen viidettä vuotta Fender Stage 160:lla. Enkä mä olis käyttänyt noita vehkeitä, jos ne olisivat kuulostaneet huonoilta. Toisaalta mä tykkään ottaa säröt suoraan vahvistimesta enkä käytä oikeestaan muita efektejä kuin wahia. Putkilaitteet tykkää särö- ja muista pedaaleista enemmän kuin trankkulaitteet. Mutta ei sekään aina päde. Jonkun pienen EL84:sia käyttävän koneen saa niillä ihan yhtä tukkoon kuin trankkulaitteenkin. Edit: On aika jännä homma, että ensimmäistä (tai toista) vahvistintaan ostavalle suositellaan automaattisesti putkikonetta. Pitäis pikemminkin kannustaa kokeilemaan ja vertailemaan mahdollisimman paljon eri vahvistimia. Jos putkikone kuulostaa parhaalta, niin sitten kannattaa ostaa sellanen. Mutta tajuta samalla, mitä sen käytössä tulee ottaa huomioon - väistämättä seuraavat putkenvaihdot ja biasoinnit, noin esimerkiksi. Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista! |
Artist 06.08.2006 12:14:46 (muokattu 06.08.2006 12:16:02) | |
---|
Mikä putkivahvistimista tekee lähes poikkeuksetta automaattisesti paremman kun trankkupelin? Ei mikään automaattisesti. Eroja on, ja parempia ja huonompia löytyy molemmista. Komppaan aika pitkälti Janin kirjoitusta, vaikka itse olenkin taannoin siirtynyt vannoutuneesta transistorivahvistimen käyttäjästä putkivahvistimen käyttäjäksi. "You can take away my temple, but you can't take away my hill, you can pass those pearls before me, I've got an iron steel will." |
Mixeri75 06.08.2006 13:19:16 | |
---|
Komppaan ylempää, itsellä oli ennen nykyista "ylisuurta egon jatkeeksi" ostettua fenderin dual showmania marsun mosfed lead 100, ja ajoi asiansa vähintään hyvin, kun kaikki efektit tulee purkeista. Oman tarpeen mukaanhan noi vahvistimet pitää ostaa, ei kaikki ajele ladoilla, vaikka silläkin pääsee hyvin paikasta toiseen, eikä kaikki tarvi siirtymisiin mersua... Luulin ettei Fenderiä ikinä... |
Rabb-it 06.08.2006 13:21:54 (muokattu 06.08.2006 13:22:25) | |
---|
Tuli tuossa vuosi sitten ostettua Marshall Silver Jubileen(50w) ja kyllä nyt on pakko myöntää, että tunnen itseni paremmaksi ihmiseksi, kuin nämä trankkupellet. Minulle putkivahvistimet ovat etenkin peniksenjatke. |
Heikki 06.08.2006 14:18:22 | |
---|
Toisaalta mä tykkään ottaa säröt suoraan vahvistimesta enkä käytä oikeestaan muita efektejä kuin wahia. Putkilaitteet tykkää särö- ja muista pedaaleista enemmän kuin trankkulaitteet. Aika hurjaa juttua, mä en kyllä ymmärrä miksi putkilaitteet tykkäis enemmän säröpedaaleista ja muista vitkuttimista, kuin transistori leitteet. Putkivahvistimista kumminkin saa ne parhaat säröt ilman pedaaleja, kääntämällä sitä volumuea kovemmalle. Ellei sitten tietysti soiteta sitä, norjan musiikkia. |
Jani The Rock 06.08.2006 14:33:32 | |
---|
Aika hurjaa juttua, mä en kyllä ymmärrä miksi putkilaitteet tykkäis enemmän säröpedaaleista ja muista vitkuttimista, kuin transistori leitteet. Putkivahvistimista kumminkin saa ne parhaat säröt ilman pedaaleja, kääntämällä sitä volumuea kovemmalle. Ellei sitten tietysti soiteta sitä, norjan musiikkia. Juu ei soiteta Norjan musiikkia tässä huushollissa. Toi pedaalihomma perustuu ihan omaan kokemukseen. Jos nyt ottaa esimerkiksi vaikka Marshall Bluesbreakerin, niin kyllä sen kanssa säröpurkit kuulosti paremmalta kuin vaikka Laney TF:n tai ton Stagen. En mä sille mitään tieteellis-fysiologisia perusteluja osaa esittää, kun mä luotan vaan omiin korviini. Tietysti tossa Marshallissa on putkisuuntaaja, ja eiköhän kaiuttimillakin oo merkitystä. Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista! |
Artist 06.08.2006 14:39:11 (muokattu 06.08.2006 14:39:20) | |
---|
Putkivahvistimista kumminkin saa ne parhaat säröt ilman pedaaleja, kääntämällä sitä volumuea kovemmalle. Tää nyt riippuu hyvin paljon tilanteesta, esim. siitä kuinka paljon gainia halutaan ja millä pääteputkella sattuu putkivahvistin toimimaan. Yksikanavaisilla tulee myös eteen se, että jos halutaan nopea vaihto puhtaalta särölle, on melkein pakko turvautua jonkinlaiseen säröpedaaliin. Siis jos haluaan vaihdon niin nopeasti, ettei ehdi volumepotikkaa rullata isommalle. :) "You can take away my temple, but you can't take away my hill, you can pass those pearls before me, I've got an iron steel will." |
Lauri 06.08.2006 15:16:02 (muokattu 06.08.2006 15:26:27) | |
---|
|
Da Make 06.08.2006 15:27:56 | |
---|
|
LaXu 06.08.2006 15:49:38 | |
---|
Tai sitten rakentaa tälläsen. http://www.kolumbus.fi/johtaja.vuoj … ahti/musiikki/kuvia/volume2-640.jpg Pedaalista kun painaa nappia, niin volume kääntyy isommalle, ja uudestaan painamalla takas pienemmälle. Hoho! Mieletöntä "hullu tiedemies" meininkiä. Mitä tulee putkivahvistimiin, niin minun mielestäni niillä on vain kivempi soittaa. Pidän soundista enemmän ja tuntuma on transistorimyllyjä parempi, tosin tämäkin on tietysti vahvistinkohtaista. Hassusti tosin minulla on nimenomaan (mallintava) transistorivahvistin ollut omistuksessa pisimpään. Se on tosin toiminut kaappina putkimyllyille jokusen vuoden, mutta itsessäänkin kuulostaa hyvältä. Putkivahvistimissa on kyllä se ikävä puoli, että aika pitkälti saa sitä mitä maksaa. En ole ollut hirveän ihastunut edullisempiin putkivahvareihin. Usein niissä (ja joskus vähän kalliimmissakin) ei ole mitään "kestää isältä pojalle" luokan sisälmyksiä ja kaiuttimetkin on halpiskamaa. On tullut testattua joitakin kalliimpiakin putkivahvareita, joiden soundi on mielestäni niin kamala, että otan mieluummin hyvän transistorimyllyn. |
BigPapa 06.08.2006 15:59:35 (muokattu 06.08.2006 16:04:26) | |
---|
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
McNulty 06.08.2006 16:22:49 | |
---|
Itse kokeilin noin 10 putkivermestä ennenkö löysin niiden joukosta itselleni sopivan. Eivät tosiaan ole oikotie minnekään. Myös käyttötarkoituksia on niin erilaisia, ettei se putkikoje välttämättä ole aina paras vaihtoehto. Joku 20-50W putkivermes kun ei kuitenkaan soundaa vielä kotivolumeilla siltä miltä pitäisi. Monelle myös se Hi-Gain soundi on tärkeä ja sen saa trankuista ulos kohtalaisen vaivattomasti. Itse pidän putkistyrkkarin dynamiikasta, eli siitä kuinka paljon soittotavalla ja tyylillä voi vaikuttaa soundiin. Samoin myös kitaran muilla ominaisuuksilla (mikeillä, puumateriaaleilla jne.) Transistoripelit ja niiden tuottamat soundit ovat selkeästi "kliinisempiä" ja niissä on vähemmän luonnetta. Itselläni ei ole kotosalla lainkaan vahvistinta, soittelen PODxt:n ja tietokoneen 2.1 kaiuttimien kautta. Varsin mainiot soundit kotisoitteluun ja riffien äänittelyyn, eikä ole putken putkea. Ei kaikkia kaikille vaan tätä tänne ja tota sinne. El zorrero más grande en el mundo Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head. |
svilo 06.08.2006 16:50:36 | |
---|
- tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say?
A: Yes
(R.Aiken) |
Pnctocn 06.08.2006 16:52:51 (muokattu 06.08.2006 16:54:48) | |
---|
"kun on isot pussit, on kiva pussailla" |