Aihe: Yksikelaisia metsästämässä, mitat ongelmana
1
Swan
04.08.2006 13:37:35
Niin, elikkä arvoisa Charvel 650XL:ni palailee kohta mikkienvaihdosta, joskin hieman torsona. Hommasin tuossa taannoin siihen kokonaan uuden setin, DiMarzio EVO 2:n tallaan sekä Kinmanin Woodstockit yksikelaisiksi. Ongelmaksi on muodostunut se, että siinä missä EVO 2 menee paikalleen niin kuin pitääkin, Kinmaneiden mitat eivät vastaa Sarvukan kolojen mittoja. Pohja niissä on nimittäin keskikohdasta leveämpi, mutta kitaran kolot tasaisen kapeat:

http://koti.phnet.fi/swan/sarvukka.JPG

Joudun siis jättämään alkuperäiset Jacksonin mikit kitaraan siihen asti, kunnes löydän mittoihin sopivat yksikelaiset. Jyrsintähommiin en ryhdy. Alan siis etsimään mielellään hurinattomia mikkejä, jotka istuvat nätisti kitaran koloihin. Mutta mitä niitä sitten on? Äkilliseltään löysin ainoastaan DiMarzio YJM:n ja SD Classic Stackin. Saako esim. Fenderin Noiselesseja kapealla pohjalla?

Kinmaneja en myy, vaan säästän ne pahan päivän varalle.
Once lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
Tori:
MXR Phase 100
S.M.A.K.
JuSu
04.08.2006 13:45:59
Hmmm...

Vaikka sanoitkin, että

Jyrsintähommiin en ryhdy

niin kerronpa silti, kuinka itse samaisen ongelman väistin...

Varovasti Dremelillä koversin mikin aukkoon levennystä ikäänkuin kannen alle sen verran, että mikin sai muljautettua koloonsa. Kansi jäi siis ehjäksi, eikä se koverrus sieltä juuri näkynyt mikin ollessa paikoillaan.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
oiva tumpeloinen
04.08.2006 13:47:27
Jep, osassa yksikelaisia on siinä kyljessä pohjalevyssä se "levennys" missä käämilangan päät ovat juotettuina. Vie Charvel jonnekin pajalle ja pyydä siellä soitinrakentajaa tekemään siistit jyrsinnät. Ei tarvitse hyvistä Kinmaneista luopua ja tuskin on kovasti yli 50e homma.

Jyrsinnät mihin?

Siitä mikistä voisi kyllä palan veivata pois, mutta en mä esim. kyseisestä kepukasta antaisi runkoa jyrsiä yhden mikin takia. Tämä siis minun mielipide....
McNulty
04.08.2006 13:50:50 (muokattu 04.08.2006 13:53:15)
Jyrsintähommiin en ryhdy.

Ahh, voisi lukea tarkemmin.

Alan siis etsimään mielellään hurinattomia mikkejä, jotka istuvat nätisti kitaran koloihin. Mutta mitä niitä sitten on? Äkilliseltään löysin ainoastaan DiMarzio YJM:n ja SD Classic Stackin. Saako esim. Fenderin Noiselesseja kapealla pohjalla?

Lace Music valmistaa Lace Sensor hurinattomia. Sitten on toki EMG:t tarjolla myöskin.

Kinmaneja en myy, vaan säästän ne pahan päivän varalle.

Jos Kinmanien soundista diggailee, itse en kyllä kaihtaisi jyrsimistä. Soittimet ovat minulle ensisijaisesti "työkaluja" joilla toteuttaa itseään, se että jostain kitarasta lähtee palanen puuta pois ei ole minkään valtakunnan este. Haluttu soundi ulkoasun kustannuksella... näin olen mieltä minä.

Jyrsinnät mihin?

Runkoon tietysti, jotta haluttu mikki mahtuu siihen. Kyseessä ei kuitenkaan ole maailman suurin routing-homma.

Siitä mikistä voisi kyllä palan veivata pois, mutta en mä esim. kyseisestä kepukasta antaisi runkoa jyrsiä yhden mikin takia. Tämä siis minun mielipide....

Onko jokin erityinen syy, miksei tuosta voisi siististi jyrsimellä ottaa pieniä palasia pois kaulamikin ja keskimikin kolosten toisesta laidasta? Onhan se tietysti muokkaava kitaran ulkoasua, mutta eipä kovin radikaalisti. Tietysti jyrsintä pitää osata tehdä tarkasti ja huolellisesti, eikä röytäen. Rölölölöö, hyvää velviä!
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
oiva tumpeloinen
04.08.2006 14:00:30
Onko jokin erityinen syy, miksei tuosta voisi siististi jyrsimellä ottaa pieniä palasia pois kaulamikin ja keskimikin kolosten toisesta laidasta? Onhan se tietysti muokkaava kitaran ulkoasua, mutta eipä kovin radikaalisti. Tietysti jyrsintä pitää osata tehdä tarkasti ja huolellisesti, eikä röytäen. Rölölölöö, hyvää velviä!

Taitaa ihan rehdisti olla mun ahdasmielisyyttä. =(

Mua vaan jotenkin kaivertaa aina tuo "siististi" tekeminen. Yksiväriseen kitaraan tekeminen voisi vielä onnsitua, mutta noiden "säröjen" vetäminen kohdilleen ei ainakan multa onnistuisi. Se siit viimeistelystä..... Jos taas kyseessä olisi pleksillinen kitara, ei mulla olisi mitään ongelmia tuon tekemisessä.

Teetettynä homma voisi tietenkin toimia, mutta harva varmaan kovin halvalla tekee jyrsinnän, meikkauksen ja kytkyn kovin halvalla. Ainakaan siten, että lopputulos miellyttäisi.

Eikä sen puoleen, että mä haluaisin tehdä kompromisseja haluamastani soundista omissa romuissa, mutta mulle ulkonäön ilmentämä mojo-welho tekee myös pienen ripauksen soittoon. Pinnallinen kun olen.....

Mutta sen takia mä sanoinkin tuossa aiemmassa, että omasta mielipiteestä oli kysymys......
P2
04.08.2006 15:10:41
Yhdestä hs-3sesta, dimarziosta siis, oli kohtuusiististi veistelty se paksunnos keskikohdasta pois. Täytyy vaan olla varovainen, ettei katko mitään tärkeää. Itsellänikin tuollainen on edessä, kun Charvel Spectrumiin pitäis uusi tallamikki hommata (saa yrittää myydä 1-kelaisen kokoista humpuukkeria).
kimurantti1
04.08.2006 18:18:22
Tulenpa tähän samaan ketjuun avautumaan. Vaihdoin toissapäivänä kaverin 7-kieliseen LTD:hen DiMarzion Evolution 7:n tallamikiksi. LTD:n mikinkolo oli pituussuunnassa liian lyhyt (Duncan Designeille jyrsitty). Päädyin sitten viilaamaan Evon pohjasta niitä kielekkeitä, ja sain kuin sainkin mikin ahdettua koloon. Hioa ei tarvinut kuin molemmilta puolilta n. milli, joten ei ole pelkoa että ruuvien reiät lohkeisivat, mutta ihmetyttää silti.

Eikö näissä mitoissa ole minkäänlaisia standardeja? Jos on, niin kummallakohan mentiin metsään DiMarziolla vai LTD:llä (veikkaan jälkimmäistä)?
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Swan
04.08.2006 23:16:55
Lace Music valmistaa Lace Sensor hurinattomia. Sitten on toki EMG:t tarjolla myöskin.

Saakohan noita Lace Sensoreita mustilla kuorilla? Entä kuinka paljon saundieroa Goldeista löytyy verrattuna esim. Noiselesseihin tai Classic Stackiin? EMG:tä mietin koko setiksi yhteen vaiheeseen, mutta kokeiltuani tulin siihen tulokseen, että niiden dynamiikka ei ole mun juttu. Hankalahkoa se olisi muutenkin pitää aktiiveja ja passiivia samassa.

Jos Kinmanien soundista diggailee, itse en kyllä kaihtaisi jyrsimistä. Soittimet ovat minulle ensisijaisesti "työkaluja" joilla toteuttaa itseään, se että jostain kitarasta lähtee palanen puuta pois ei ole minkään valtakunnan este. Haluttu soundi ulkoasun kustannuksella... näin olen mieltä minä.

Ensisijaisesti etsin hurinattomia mikkejä, jotka mahtuvat kapeisiin koloihin ja kuulostavat niin yksikelaisilta kuin mahdollista. Myös hyvä balanssi EVO 2:n kanssa on suotavaa, sillä aiempi mikki Invader jyräsi nuo Jacksonit niin pahasti alleen. Jyrsintää en halua edes harkita, ennen kuin kaikki vaihtoehdot on käyty.

Olen tumpeloisen kanssa samoilla linjoilla, että ennen kaikkea tuon viimeistelyn takia jättäisin homman sikseen. Noiden säröviivojen paikkaus kun vaatii vähän ekstraponnisteluja, mikä nostaa toimenpiteen hintaa tarpeettomasti. Lisäksi jyrsintä on kuitenkin sikäli lopullinen toimenpide, että ne kolot ovat ja pysyvät, eikä keppiä enää saa orkkiskuntoon millään. Tottahan työkaluksi tuo minullekin tulee, mutta mitään peruuttamattomia modauksia en tahdo teettää senkin takia, että tuo alkaa kymmenen vuoden päästä olemaan jo vintagea.

Uskoisin silti, että jälki olisi erinomaista, sillä keppiä remontoi Pasi Luoto. Kuitenkin jopa hän oli sitä mieltä, että jyrsinnät olisivat vihoviimeinen juttu.

Ei tarvitse hyvistä Kinmaneista luopua ja tuskin on kovasti yli 50e homma.

En olekaan luopumassa niistä, vaan säästän ne erästä projektia varten. Olen harkinnut tällaisen tällaisen teettämistä jossain vaiheessa:

http://koti.phnet.fi/swan/tosi_kova_fenkku.JPG
>-)))> #26
Tori:
MXR Phase 100
S.M.A.K.
klobasa
04.08.2006 23:27:36
Olen harkinnut tällaisen tällaisen teettämistä jossain vaiheessa:

http://koti.phnet.fi/swan/tosi_kova_fenkku.JPG

Katos perkele, just eilen illalla sovittelin palasia kasaan ja visioin juuri tuota ratkaisua; telen talla (vasuri talla kylläkin) stratorunkoon kiinni... Mutta nyt kun näin kuvan siitä, niin eipä se nyt niin hieno oliskaan, hehe.
Swan
04.08.2006 23:33:43
Katos perkele, just eilen illalla sovittelin palasia kasaan ja visioin juuri tuota ratkaisua; telen talla (vasuri talla kylläkin) stratorunkoon kiinni... Mutta nyt kun näin kuvan siitä, niin eipä se nyt niin hieno oliskaan, hehe.

Älä ny rupee, toi on just hieno. Strelecaster on päivän sana. :)
>-)))> #26
Tori:
MXR Phase 100
S.M.A.K.
Aki
05.08.2006 00:49:54

kuinka paljon saundieroa Goldeista löytyy verrattuna esim. Noiselesseihin tai Classic Stackiin?
Hyvin paljon. Fenderin Noiseless ja Duncanin Classic Stack kuulostavat lähes tavanomaisilta stratonmikeiltä, Lace Sensor Goldit ei lähimainkaan. Lace Sensorin Holy Grailin olen kuullut olevan oikeinkin hyvä mikki. Mutta niistä umpinaisista ei ole muuta kuin tukkoisia kokemuksia.

DiMarzion uusin, Area-sarja on saanut puristeiltakin positiivisia nyökkäyksiä. Kinmanit (joita mulla on 5kpl) on mun makuun aivan liian steriilejä, puuttuu kovasti sitä runtua ja munaa.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Swan
05.08.2006 01:11:45
Hyvin paljon. Fenderin Noiseless ja Duncanin Classic Stack kuulostavat lähes tavanomaisilta stratonmikeiltä, Lace Sensor Goldit ei lähimainkaan. Lace Sensorin Holy Grailin olen kuullut olevan oikeinkin hyvä mikki. Mutta niistä umpinaisista ei ole muuta kuin tukkoisia kokemuksia.

Okei, elikkä unohdan ne sitten. Tuon Charvelin runko on käsittääkseni poppelia, joka vaatii vähän heleämmät mikit.

DiMarzion uusin, Area-sarja on saanut puristeiltakin positiivisia nyökkäyksiä. Kinmanit (joita mulla on 5kpl) on mun makuun aivan liian steriilejä, puuttuu kovasti sitä runtua ja munaa.

Ai samperi, kun jäikin DiMarzion omat sivut kiireessä tutkimatta. Noissa Areoissa on näköjään sama ongelma, eli pohja on keskeltä leveä. Virtual Vintageista löytyykin noita kapeita mikkejä. 2.1 ja Blues näyttävät paperilla hyviltä, vaan mikä onkaan totuus?
>-)))> #26
Tori:
MXR Phase 100
S.M.A.K.
kimurantti1
05.08.2006 01:15:33
Veikkaisin, että aika kuuma Evo tarvitsee kavereiksi aika kuumat yksikelaiset, ettei käy niinkuin Invaderin ja orkkismikkien kanssa.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Swan
05.08.2006 01:32:19 (muokattu 05.08.2006 01:36:28)
Veikkaisin, että aika kuuma Evo tarvitsee kavereiksi aika kuumat yksikelaiset, ettei käy niinkuin Invaderin ja orkkismikkien kanssa.

Aattelin ihan samaa. Tuo Evo 2 on kyllä pikkuisen tavan Evoa pienitehoisempi, mikä auttaa ehkä hivenen. Invaderiin verrattuna se on joka tapauksessa pörröinen nallekarhu. Luulisi kyllä, että keskitehoinenkin saattaisi riittää, kun vertailee mikkien lukemia. Invaderin kaulaversion resistanssi on 7,2, kun taas Virtual Vintage Bluesin on 8,28.

Oho, en huomannutkaan tuota "alternate images" -kohtaa. Tämähän meinaa, että Areoita ja muitakin malleja saa myös kapeana versiona!

EDIT: Ei kun hetkinen, Areoita ei vissiinkään saa, kuten ei myöskään HS:iä. Virtualeja kyllä saa näköjään kaikkia.
>-)))> #26
Tori:
MXR Phase 100
S.M.A.K.
p130
05.08.2006 10:36:04

soitinrakentajaa tekemään siistit jyrsinnät. Ei tarvitse hyvistä Kinmaneista luopua ja tuskin on kovasti yli 50e homma.

Näppärä kaverihan poistaa mikistä ylimääräisen. Ja jos epäilyttää tehdä itse niin soitinkorjaaja tekee. Ei tarvitse "rikkoa" kitaraa.

Itse olen joskus pienentänyt jotain Duncanin Railsia (ei jaksa muistaa oliko hot vai cool...) ja ihan helppo homma se oli kun vain etukäteen suunnitteli jutun kunnolla. Siis huomattavasti helpompaa kuin tehdä kitaraan siistit jyrsinnät. Kinmaniin pitäisi ihan samalla tavalla onnistua. Ovat kyllä sen verran arvokkaita että jos vähänkään epäilyttää niin kannattaa tosiaankin teettää jollakin muulla.

http://www.kinman.com/images/inside/ourProducts/back%20of%2056.jpg
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)