Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 524 25 26 27 28
Titares
02.08.2006 09:02:08 (muokattu 02.08.2006 09:04:57)
http://www.yamaha-europe.com/yamaha … eries/10_no_series/EZ_TP/index.html
Häh, täh, mitä? ... Onko kukaan kokeillut tätä lelua?
Klezberg
02.08.2006 09:39:14

http://www.yamaha-europe.com/yamaha … eries/10_no_series/EZ_TP/index.html
Häh, täh, mitä? ... Onko kukaan kokeillut tätä lelua?

Windocontroller-listalta kuultua: Värkissä on eri moodeja, yhdessä hyräillään ja ulos tulee trumpetin ääni samalla äänenkorkeudella. Mutta trumpetistille kiinnostavampi on moodi, jossa hyräillen valitaan oktaavi tai ylä-ääni (en ole varma kumpi). Yksi trumpetisti kommentoi että oli helppo oppia soittamaan tätä. Monet pitivät tätä leluna, jotkut sijoittivat sen lelun ja pro-midipuhaltimen välimaastoon.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Klezberg
03.08.2006 21:14:43

Minulle jäi myös epäselväksi onko siinä sisäsiä ääniä, vai tarviiko aina midin kautta soittamisen?

Spekseissä luki että 22 soundia, pakkohan niiden on sitten olla sisäisiä. Sitäpaitsi leluissa ja leluina pidetyissä on aina sisäiset äänet, koska vanhemmat eivät osta lapsilleen värkkejä jotka eivät toimi sellaisenaan.
Baryton-B
03.08.2006 23:04:48

Löytyypä Tampereelta ainakin yksi tuollainen, sanoi sen maksaneen 300 €.
Lupasi tulla näyttämään sitä, katsotaan sitten mikä se on..jos nyt tuleekaan.
Sanoi, että oikeastaan se on lelu, huono trumpetin ääni. Mutta en tiedä mikä se sitten olisi kun kytkee sen midikaapelilla koneeseen.
Baryton-B
04.08.2006 00:22:11

Olen yrittänyt soittaa EWI:llä tietokoneen kautta (cubase ja Bandstand). Ääni tulee viiveellä korvaani ja se pätkii. Onko sinulla samoja kokemuksia?
Olen kaikki puhaltimen midiasetukset kokeillut.
Klezberg
04.08.2006 08:29:10

Olen yrittänyt soittaa EWI:llä tietokoneen kautta (cubase ja Bandstand). Ääni tulee viiveellä korvaani ja se pätkii. Onko sinulla samoja kokemuksia?
Olen kaikki puhaltimen midiasetukset kokeillut.

Viiveet softasynien kanssa johtuvat yleensä äänikortista ja sen ajureista. Kohtalaisen uudella hyvälaatuisella äänikortilla ja sen omilla ASIO-ajureilla viiveestä ei pitäisi olla isompaa haittaa. Bandstand ei ole tuttu. Ongelma ei ole Cubasessa eikä EWI:ssä.
Baryton-B
04.08.2006 13:14:54

Ongelma ei ole Cubasessa eikä EWI:ssä.

No tuo oli kuitenkin lohdullista kuulla. Syy voi sittenkin olla EWI:n midiasetuksissa, vaikka nekin kaikki kokeilin läpi.

Äänikortti on tuo:
http://www.soundblaster.com/product … p;subcategory=208&product=14065
Ei siis ihan mopokortti.
Emolevyn ääniajurit on kytketty kokonaan pois.
Greativen ASIO:n viive on 4 ms.

Viivettä ei oikeastaan tule legatossa soitettaessa, mutta esim. soitettaessa 1/4 ja sitä nopeampia nuotteja vaikkapa aksentein. Siitä ei tule mitään. Jotenkin äänen syttymishetki viivästyy. Soittimen puhallusherkkyys on asetettu mahdollisiman herkäksi. Tuplakielellä soittaminen on täysin mahdotonta midin kautta.

Bandstant on vähän vastaava kuin Kontakt 2, molemmat kehittyneempiä kuin esim. Sound Canvas, sillä niiden kautta voi soittaa ilman Cubaseakin.
Klezberg
04.08.2006 13:28:44 (muokattu 04.08.2006 13:35:51)

Äänikortti on tuo:
http://www.soundblaster.com/product … p;subcategory=208&product=14065
Ei siis ihan mopokortti.
Emolevyn ääniajurit on kytketty kokonaan pois.
Greativen ASIO:n viive on 4 ms.

Ilmeisestikään latenssia ei sitten tule keyboardilta soittaessa.

Viivettä ei oikeastaan tule legatossa soitettaessa, mutta esim. soitettaessa 1/4 ja sitä nopeampia nuotteja vaikkapa aksentein. Siitä ei tule mitään. Jotenkin äänen syttymishetki viivästyy. Soittimen puhallusherkkyys on asetettu mahdollisiman herkäksi. Tuplakielellä soittaminen on täysin mahdotonta midin kautta.

Oliskohan tässä kyse nyt siitä että Bandstandin soundit eivät ole tehty puhallinohjaimelle vaan koskettimistolle. Siitä saattaa tulla samanlainen tunne kuin että ääni tulisi viiveellä. Puhallinohjaimelle sovitetussa patchissa on yleensä syntikan oma verhokäyrä kytketty kokonaan pois ja puhallusvoimakkuus ohjaa suoraan volyymia. Olisi hyvä kokeilla EWIä jonkun syntikan kanssa jossa on puhallusta tottelevia soundipatcheja.

EDIT: Pienen googlauksen perusteella tuntuu että bandstandissä itsessäänkin voi olla latenssia; voin olla väärässä mutta saan sen käsityksen että se ei olisi varsinaisesti reaaliaikaiseen soittamiseen tehty vaan midifailien ja sekvensseriraitojen joissa ei viive niin haittaa.
Klezberg
04.08.2006 14:00:43

Lopultakin löysin sen MilesTone -softatrumpetin. http://www.kvraudio.com/forum/printview.php?t=120062&page=1
Tämän pitäisi totella puhallusta, en pääse nyt kokeilemaan. Voi olla että CC pitää asettaa, ja EWI:n tapauksessa se lienee BC eli CC#2.
Baryton-B
04.08.2006 17:05:22

http://www.kvraudio.com/forum/printview.php?t=120062&page=1

Imaisin tuon .dll tiedoston ja siirsin sen Cubasen plug-hakemistoon, jolloin se tuli esiin Cubasessa käyttöä varten. Trumpetin äänen sain syntymään, mutta ei ratkaissut ongelmaa.

Minulla on puhallusherkkyys mahdollisimman kevyenä = vähäinen puhallus sytyttää äänen. Voisikohan se sekoittaa äänen syttymistapahtuman. No lisää vain kokeiluja, vaikka tarmo alkaa loppua ;-)
Klezberg
04.08.2006 17:31:03

Imaisin tuon .dll tiedoston ja siirsin sen Cubasen plug-hakemistoon, jolloin se tuli esiin Cubasessa käyttöä varten. Trumpetin äänen sain syntymään, mutta ei ratkaissut ongelmaa.

Minulla on puhallusherkkyys mahdollisimman kevyenä = vähäinen puhallus sytyttää äänen. Voisikohan se sekoittaa äänen syttymistapahtuman. No lisää vain kokeiluja, vaikka tarmo alkaa loppua ;-)

Kokeilin nyt itse tuota milestonea wx7-puhallinohjaimen kanssa ja kyllä se minusta tottelee kielitystä, ei siinä ainakaan täällä ole selvää viivettä. Cubase on käytössä ja m-audion delta1010lt-äänikortti.

Edelleenkin tuntuisi selitykseltä, että soundi ei tottele puhallusta vaan seuraa omaa verhokäyräänsä, silloinhan ääni syttyy omassa tahdissaan eikä puhalluksen seurauksena. Mutta tuon milestonesin pitäisi kyllä totella puhallusta.

Täältä käsin on vaikea keksiä enempää mistä olisi kyse. Joka tapauksessa jokainen puhallusta totteleva syna (oli laite tai softa, tai jossain määrin jopa jokainen erillinen synapatchi) on tavallaan oma soittimensa jota pitää lähestyä sen omilla ehdoilla.
Baryton-B
04.08.2006 19:36:11

Edelleenkin tuntuisi selitykseltä, että soundi ei tottele puhallusta vaan seuraa omaa verhokäyräänsä, silloinhan ääni syttyy omassa tahdissaan eikä puhalluksen seurauksena. Mutta tuon milestonesin pitäisi kyllä totella puhallusta.

Äänityksen tasoledipatsas nousee puoleenväliin vaikka vain koskettaa soitinta. Se äänittääkin kosketuksen, mutta se ei kuitenkaan ole kuultavissa. Onko tämä se verhokäyrä?

Mitä kireämmäksi puhallusvoimakkuuden säädän sitä tarkemmin ääni seuraa kielitystä, ei silloinkaan hyvin. Silloin ollaan jo niin voimakkaassa puhalluksessa, ettei siinä voi vika olla. Epäilin ASION osuuttakin, mutta eiköhän se eliminoidu kun painoin sen Mute napin alas.

Mini Tones käyttäytyy samoin kuin VSC (Sound Canvas) ja Bandstand.

Joka tapauksessa jokainen puhallusta totteleva syna (oli laite tai softa, tai jossain määrin jopa jokainen erillinen synapatchi) on tavallaan oma soittimensa jota pitää lähestyä sen omilla ehdoilla.

Tulee mieleen tuleeko sama ongelma vastaan esim. VL70:n kanssa. Tosin silloin ei ole Cubase välissä.

En taida osata tuota Cubaseakaan oikein käyttää. En ole sinne juurikaan nauhoittanut. Olen vain muokkaillut Finalella tekemiäni midi-tiedostoja .mp3 muotoon paremmilla soittimilla.
Klezberg
04.08.2006 19:52:34 (muokattu 04.08.2006 19:53:51)

Äänityksen tasoledipatsas nousee puoleenväliin vaikka vain koskettaa soitinta. Se äänittääkin kosketuksen, mutta se ei kuitenkaan ole kuultavissa. Onko tämä se verhokäyrä?

Siis tuo patsas ja äänitys, onko siinä kyse midistä vai äänestä. Jos midiä näyttävä patsas seuraa hyvin kielitystä, niin vika ei kyllä ole midissä (eikä EWIssä).

Verhokäyrällä tarkoitin tässä sitä, että synalla on omat säätönsä (ADSR) siitä miten äänen voimakkuus automaattisesti nousee ja laskee ajan myötä sen jälkeen kun kosketinta on painettu. Puhallinkäytössä siitä on vain haittaa ja puhallinkäyttöön tehdyissä synissa ja synan patcheissä tuo kytketään pois.

Mitä kireämmäksi puhallusvoimakkuuden säädän sitä tarkemmin ääni seuraa kielitystä, ei silloinkaan hyvin. Silloin ollaan jo niin voimakkaassa puhalluksessa, ettei siinä voi vika olla. Epäilin ASION osuuttakin, mutta eiköhän se eliminoidu kun painoin sen Mute napin alas.

Siis jos painat muten päälle niin sittenhän et kuule mitään? Softasynan kuuleminen on väkisinkin ASIOsta kiinni. Eri juttu olisi jos kokeilisi ulkoisella modulilla.

Tulee mieleen tuleeko sama ongelma vastaan esim. VL70:n kanssa. Tosin silloin ei ole Cubase välissä.

Vaikea sanoa kun ei tiedä mistä nyt on kysymys. Cubase ei kyllä viivästä mitään, mutta softasynat, äänikortit ja niiden ajurit kylläkin. Liikutko Helsingissä päin, voisi kokeilla muiden synien kanssa suoraan ja Cubasen kautta (minulla on puhallinohjausta tottelevia patcheja SY77:ssa ja Fantomissa).
Baryton-B
04.08.2006 21:27:44

Hitto kun tää kirjoitusikkuna on pieni, tule kirj. virheitä jatkuvasti.

Siis tuo patsas ja äänitys, onko siinä kyse midistä vai äänestä. Jos midiä näyttävä patsas seuraa hyvin kielitystä, niin vika ei kyllä ole midissä (eikä EWIssä).

Kyseessä on Midiraita ja sen ledipatsas. Se nousee puhallusvoimakkuuden tahdissa, mutta seuraako se sitä tarkkaan, niin sitä ei siitä ehdi lukemaan. Silmämääräisesti se seuraa. On vähän vaikea kuvata sitä vikaa. mutta viiveenä sitä pidän. Äänitys tulee sellaiseksi kun sormeni lipsuisi jatkuvasti väärille näppäimille ja en nyt ihan niin huonosti soita. Minusta jonkun tason viive sekoittaa mun soittamisen totaalisesti. Pitää kokeilla soittaa siten, etten kuule omaa soittoani lainkaan.

Siis jos painat muten päälle niin sittenhän et kuule mitään? Softasynan kuuleminen on väkisinkin ASIOsta kiinni. Eri juttu olisi jos kokeilisi ulkoisella modulilla.

Jos painan vain ASIOn muten päälle niin kuulen. Midi säätimen vierestä on painettuna se kovaäänisen kuvake.

Liikutko Helsingissä päin, voisi kokeilla muiden synien kanssa suoraan ja Cubasen kautta (minulla on puhallinohjausta tottelevia patcheja SY77:ssa ja Fantomissa).

Olen sen verran vammainen, etten enää pysty sellaisiin reissuihin, kiitos vaan tarjouksesta ja muutenkin näihin asioihin vastaamisesta.
Klezberg
04.08.2006 21:49:57

Jos painan vain ASIOn muten päälle niin kuulen. Midi säätimen vierestä on painettuna se kovaäänisen kuvake.

Tätä en kyllä tajua ollenkaan. En noita kuvaamiasi nappuloita enkä sitä mitä voit kuulla jos jotenkin mykistät ASIO:n (vai onko se EWI:n oma ääni joka silloin kuuluu?). Mikä Cubase?
Baryton-B
04.08.2006 23:02:48

Tätä en kyllä tajua ollenkaan. En noita kuvaamiasi nappuloita enkä sitä mitä voit kuulla jos jotenkin mykistät ASIO:n (vai onko se EWI:n oma ääni joka silloin kuuluu?). Mikä Cubase?

Cubase SX 3, vaikka Nuendo 3:a nyt käytin, mutta ne ovat ihan samanlaisia.
Kun ottaa mikserin esiin F3, niin siinä on ledipatsaat midille ja ASIO:lle. Siitä painoin ASIO:n Mute asentoon. Siinä on myös napit W (Write), R (Read) jne., vaikka onhan ne muuallakin.

Voiko EWI:n oma ääni kuulua kun midijohto on paikoillaan? Pitää painaa sitä pientä ruskeaa nappia (jossa on kovaäänisen kuva), että EWI:n ääni kuuluu. Kuuntelen hommaa äänikortin OUT liitännän kautta stereoilla tai sitten kuulokkeilla.

Kokeilin äsken soittaa siten, että en kuule itse lainkaan ääntä, ettei se sekoita minua. Mutta samaa sotkua sieltä silti tuli.

Ja jotain kummaa muutakin tapahtui. Viivaston G ääni jäi soimaan silmukkaan, eli se soi koko ajan vaikka soittelin muita ääniä. Katkaisin soittimesta virran ja takaisin, niin se soi edelleen. Nyt minulla oli kylläkin puhallusvolume herkällä.

EWI:n manuaali neuvoo viisi asetusta midiä varten, joista tärkeimmät on Velocity ja Volume. Molemmat minulla oli maksimissaan: Volyme 30 ja Velocity 127.

Taidan olla liian noviisi näihin homiin, uteliaisuus on vain suuri, taito puuttuu. Muuta Tampereelle, niin saadaan homma kuntoon ;-)
Klezberg
05.08.2006 10:45:59

Cubase SX 3, vaikka Nuendo 3:a nyt käytin, mutta ne ovat ihan samanlaisia.
Kun ottaa mikserin esiin F3, niin siinä on ledipatsaat midille ja ASIO:lle. Siitä painoin ASIO:n Mute asentoon. Siinä on myös napit W (Write), R (Read) jne., vaikka onhan ne muuallakin.

Vaikeaksi menee täältä käsin päätellä mitä ihan tarkkaan tapahtuu. Itselläni on SX2. Nyt en ole ihan varma siitä mitä tuo ASIO-kanava mikserissä tarkkaan ottaen tarkoittaa.

Voiko EWI:n oma ääni kuulua kun midijohto on paikoillaan? Pitää painaa sitä pientä ruskeaa nappia (jossa on kovaäänisen kuva), että EWI:n ääni kuuluu. Kuuntelen hommaa äänikortin OUT liitännän kautta stereoilla tai sitten kuulokkeilla.

Joo, se nappi käynnistää suoramonitoroinnin jolloin kuulet mitä äänikortti ottaa sisään.

Kokeilin äsken soittaa siten, että en kuule itse lainkaan ääntä, ettei se sekoita minua. Mutta samaa sotkua sieltä silti tuli.

Kyllä pidän todennäköisimpänä että kyse on kuitenkin äänikortin latenssista. Sain sen käsityksen että olet lähinnä soittanut Finalella tehtyjä midifaileja, silloin latenssia ei huomaa. Pitäisi kokeilla koskettimiston kanssa onko silloinkin viivettä.

EWI:n manuaali neuvoo viisi asetusta midiä varten, joista tärkeimmät on Velocity ja Volume. Molemmat minulla oli maksimissaan: Volyme 30 ja Velocity 127.

Tuon velocityn voisi kokeilla aluksi säätää hyvin pieneksi, jos se tarkoittaa sitä mitä luulen.
Baryton-B
05.08.2006 15:41:43

Kyllä pidän todennäköisimpänä että kyse on kuitenkin äänikortin latenssista. Sain sen käsityksen että olet lähinnä soittanut Finalella tehtyjä midifaileja, silloin latenssia ei huomaa. Pitäisi kokeilla koskettimiston kanssa onko silloinkin viivettä.

Tuosta latence ajasta kaverinikin puhui. Lueskelin hiukan äänikorttini manuaaleja ja se 4 ms. ei pitäisi haitata mitään varsinkin kun minulla on melkoisen tehokas tietokone.

Kun äänitän viheltelemällä audioraidalle, ei ole mitään ongelmia.
Minä epäilen eniten äänen syttymishetkeä. Puhaltamallahan ei saa niin täsmällistä aloketta kuin esim. pianolla.

Kuinka sinun soittimesi käyttäytyy. Jos aloitat hyvin hiljaa puhaltamisen, niin kasvaako äänen volyymi nollasta ylöspäin? Tarkoitan sitä, että onko Midijutkuissa joku kynnys ylitettävä, jotta ääni syttyy äänityskelpoiseksi. Minä pidän puhallusanturia niin herkällä, että ääni syttyy hyvin pienellä henkäyksellä. Olen kyllä kokeillut kireämmälläkin säädöllä huonolla menestyksellä.

Tuon velocityn voisi kokeilla aluksi säätää hyvin pieneksi, jos se tarkoittaa sitä mitä luulen.

Tuo minullakin tuli mieleen. Jospa pienempi arvo asettaa sen aloke kynnyksen hieman korkeammaksi tjms. En minäkään tiedä mitä se tarkkaan ottaen tarkoittaa. Suomennettna se on "Vauhti", mutta manuaali kuitenkin puhuu samalla "hengähdyksen voimakkudesta". Joka tapauksessa EWI:n Midi tehdasaseuksissa sen arvo on 120. Luulisi sillä toimivan, mutta ei.
Klezberg
05.08.2006 17:46:00

Tuosta latence ajasta kaverinikin puhui. Lueskelin hiukan äänikorttini manuaaleja ja se 4 ms. ei pitäisi haitata mitään varsinkin kun minulla on melkoisen tehokas tietokone.

Jos tuo 4 ms on manuaalista, niin ei se välttämättä käytännössä toteudu, ajurit ja
ajurin asetukset voivat huonontaa sitä.

Kun äänitän viheltelemällä audioraidalle, ei ole mitään ongelmia.

Tuossa ei välttämättä latenssia kuule, ellei todella monitoroi ääntä koko ketjun (äänikortti ajureineen cubasen kanssa), kautta.

Minä epäilen eniten äänen syttymishetkeä. Puhaltamallahan ei saa niin täsmällistä aloketta kuin esim. pianolla.

Kuinka sinun soittimesi käyttäytyy. Jos aloitat hyvin hiljaa puhaltamisen, niin kasvaako äänen volyymi nollasta ylöspäin? Tarkoitan sitä, että onko Midijutkuissa joku kynnys ylitettävä, jotta ääni syttyy äänityskelpoiseksi.

Hyvillä puhallinohjaimelle tehdyillä synapatcheillä voi lähteä hyvin hiljaa puhaltamaan ja ääni tottelee hyvin puhallusta. Tavallisilla, koskettimille tehdyillä synapatcheilla tuntuu juuri kuin pitäisi ylittää jokin kynnys että ääni alkaa soida. Velocity liittyy juuri tuohon.

Suomennettna se on "Vauhti", mutta manuaali kuitenkin puhuu samalla "hengähdyksen voimakkudesta". Joka tapauksessa EWI:n Midi tehdasaseuksissa sen arvo on 120. Luulisi sillä toimivan, mutta ei.

Velocity on arvo, jolla midi kertoo nuotin voimakkuuden sen alkaessa, esim. kuinka kovaa lyöt pianon kosketinta. Syntikka käyttää tätä sitten määrittämään kuinka kovaa ääni soi ja saattaa se myös äänen kirkkauteen vaikuttaa. Velocity vaikuttaa vain nuotin alkaessa, sillä ei voi vaikuttaa nuotin soidessa (vaan normaaleissa synapatcheissa voimakkuus ja muut muutokset on ohjelmoitu syntikkaan valmiiksi). Jos tällaista syntikkapatchia soittaa puhaltimella, ja aloittaa puhaltamisen hiljaa, niin ääni ei välttämättä lähde soimaan ollenkaan. Täytyy puhaltaa kovaa heti alkajaisiksi.

Tuo sana "vauhti" tai "nopeus" juontanee siitä, että midikoskettimisto tosiaankin saattaa mitata millä nopeudella kosketin painetaan alas.

Puhallinohjaimen kanssa velocity on toisarvoinen, koska se kerrotaan vain nuotin alkaessa. Tärkeämpi on ohjaintieto joka kertoo puhallusvoimakkuuden, koska sillä saadaan ääni seuraamaan puhallusta koko ajan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)