Aihe: Bassokaappi projekti..
1
SirElwood
03.08.2006 16:15:19
Toivottavasti vastaus ei täälläkin ole se sama mitä kaikki muut on jo sanonut.. Eli mee kauppaan ja osta sieltä.

Ei tapana moinen ollu. :)

Mutta todellinen kysymys on se että mistäs elementeistä kannattaisi home-made basso kaappi väsäillä? Kitarapuolelle tarjonta näyttäis olevan hyvä, mutta bassolle tehtyjä elementtäjä en varsinaisesti löytänyt. Noita Hartken, Ampegin yms. 10" "vaihtoelementtejä" oli mutta.. Tällä hetkellä katse on kääntynyt Eminencen suuntaa. Onkohan sitten hyvä.. Jos ei niin mikä ois?

http://www.uraltone.com/kauppa/index.php?cPath=2_34 Tuossa on celestionin malleja muutama. Hinnat ei ainakaan mun mielestä kovin huimaavia ole.
SaBer
03.08.2006 16:19:14

"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
MPU
03.08.2006 17:29:48
Ennen elementtien hankkimista kehottaisin hommaamaan oikeat piirustukset. Saattaa kaappi soida paremmin kuin omasta päästä vetäistyillä mitoilla ja elementeillä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jakkeko
03.08.2006 18:08:22

Jep.
Eli en tie oonko menossa perse edellä puuhun mutta aattelin nyt kuitenki tehdä asian niin että kattelen eka sopivat elementit ja niitten speksien mukaan suunnittelen sitten kaappia. Oon jo tehny jotain alustavia suunnitelmia ja käyttänyt mallina noita Hartken 210 ja 115 XL kaappia.
Mikho89
03.08.2006 23:10:20

Sain tässä viikon takaperin juuri oman 1x15" kaappini valmiiksi, juurikin 2x10 combolle kaveriksi. Elementtinä hyrrää Eminencen Gamma ja hyvinpä muuten hyrrääkin, soi jopa odotuksia paremmin.
Mallin suuntaa otin hieman H&K Quantum sarjan 15" kaapista, jota tyrkytettiin muka täydelliseksi kaveriksi tuolle saman sarjan 2x10 combolle.
Pientä suunnitelmanpoikasta väsäilin myös WinISD:llä (http://www.linearteam.dk/). Näppärä ohjelma antaapa edes jotain suuntaa tulevalle.
Lisääkin tarinaa kyllä projektista piisaa ja kuviakin kunhan jaksan niitä jonnekin latailla.
Holy shit, mustaksi värjätty wookie!
poppamies
03.08.2006 23:55:40 (muokattu 03.08.2006 23:57:16)

...Osasto on vähän ehkä väärä mutta kysympähän samalla että mitä mieltä olette ylipäätään tuosta 1x15+2x10 yhdistelmästä? Itse kun olen kuullut hyvää ja pahaa..

Mulla on nimenomaan 1x15" ja 2x10" yhdistelmä. Hyvin toimii tietenkin. 15" on Eminence Gamma ja tarkoituksena oli rakentaa se 2x10" itse mutta homma tyssäsi niin pahasti siihen tosiseikkaan että 10" elementtejä, 4 tai 16 ohmisena, on lähes mahdotonta löytää. Kymppituumaiset on joko 8 ohmisia (Hartke) tai 32 ohmisia (Ampeg). Eminencen 10" 4 tai 16 ohmin elementtejä ei tuoda maahan ollenkaa. Yritin tilat niitä englannista mutta kieltäytyivät toimittamasta minulle (suomeen) syystä tai toisesta. Thomannilta olisi löytynyt Gallien Kruegerin 10" replacement elementtejä sopivan ohmisina mutta hinta oli muistaakseni yli 100€ kpl. Sillä hinnalla sain Backline 2x10" kaapin ja olen tyytyväinen etten ruvennut sitä veistämään.
"The bottom line" kuitenkin on että sopivia 10" ei löydy ainakaan suomesta.
G-strings are for strippers
Jakkeko
04.08.2006 07:37:39

"The bottom line" kuitenkin on että sopivia 10" ei löydy ainakaan suomesta.

Oon törmännyt tohon samaan ongelmaan... Mut menishän se niinkin, jos 10" ois ton 8ohm ja 15":nen 4ohm niin sillonhan ton paketin sais niputettuu niin et pistäs noi 10":set nippuun niin että sais sieltä pihalle 4ohm ja sit lisäis siihen ton 15":sen lopputuloksena 8ohm. Tai noin ainakin asiaa aattelin...

Toi ois mahdollista ainaki Eminencen basslite elementeillä.

Onkohan esim. noita Hartken 15XL8 ja 10XL16 elementtei mahdollista tilata jostain?
Eikä sen Hartke tartte olla, löyty vaan tiedot helposti...

Ja vielä sellanen että onko ketään käyttäny rakennusprojekteissaan joko noita Eminencen Basslite tai Legend sarjan elementtejä? Kun eikö noi delta ja gamma sarja oo enemmänkin kitara kaappeihin?
poppamies
04.08.2006 08:11:15

Oon törmännyt tohon samaan ongelmaan... Mut menishän se niinkin, jos 10" ois ton 8ohm ja 15":nen 4ohm niin sillonhan ton paketin sais niputettuu niin et pistäs noi 10":set nippuun niin että sais sieltä pihalle 4ohm ja sit lisäis siihen ton 15":sen lopputuloksena 8ohm. Tai noin ainakin asiaa aattelin..

Voihan sen tehdä noin mutta silloinhan kaapin yksistään käytettynä on 4 ohmia ja pakettina 8 ohmia. Tämä on minusta vähän nurinkurista kun nimenomaan paketilla pitäisi saada koko teho.
G-strings are for strippers
Jakkeko
04.08.2006 21:54:06

No se on kyllä totta että menee tehot vähän hukkaan... Nyt löyty onneks Treeltä tyyppi joka korjaa/rakentaa noita kaappeja työkseen. Eli ehkä sieltä löytys ratkasu tohon oomin-ongelmaan. Ja Sposti Eminencelle vois auttaa kans selvittään asiaa. Puntaroin yhä ahkerammin ton Legend ja Basslite sarjojen välillä. Legendat kuulostaa ainakin paperilla hyviltä jos sais ohmit kohilleen.
Lökis
06.09.2006 16:19:41
Moi

Itselläni on moinen yhdistelmä. Yläskobe on peaveyn 2*10 ja alaskobe on black widowilla, tai oli. BW:n tilalle tuli Eminencen Kappa LF 15, koska se menee alemmas suorana samassa skobessa. Suositus on n. 110 litraa, mutta peaveyn skobe toimi vallan mainiosti. Ei tarvinnut viritystaajuuteen kajota.

Eron kuulee. Aikaisemmin jopa vapaa E-kieli kuulosti ponnettomalta, mutta nyt siihenkin tuli eloa. Epäilin tietty että Eminence+peaveyn skobe korostaa alapäätä, mutta mittaukset osoittivat luuloni vääräksi, se vaan meni alemmas kuin BW. Niin, no loota koki kyllä hiukkasen muutoksia. Tukevoitin sitä. Jotenkin tuntuu, että bassokaappeja ei suunnitella loppuun asti...tai ei ainakaan tehdä, sillä niin juostenkustun näköistä oli työn jälki.

No. nyt Bw on saanut uuden kodin mahdollisimman kaukana minusta.
Ocku
06.09.2006 16:42:31
Matsoni
18.05.2009 13:19:18
Huom! Olet kirjoittamassa yli 984 päivää vanhaan ketjuun!
Lisätäänäpäs tähän niin ei tule uutta postausta turhaan.

Eli olen tekemässä 2x10 bassokaappia jonka tarkoitus olisi olla tehokas ja kevyt.

Elementiksi kaavailin celestionin BN100x:ää
Tietoa löytyy täältä:

http://professional.celestion.com/bass/pdf/BN10-300X8.pdf
tai
http://professional.celestion.com/bass/green/index.asp

Tuossa on käsittääkseni aika pieni X-max arvo mutta se on kuitenkin tarkoitettu basso käyttöön, joten oletan sen soveltuvan siihen kuitenkin ihan hyvin.

Suljettua kaappia ajattelin. Onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon kaapin mitoituksessa/tilavuudessa?
WinISD:llä syötin noita arvoja ja mittoja mutta en tullut yhtään viisaamaksi. Kovin herkkä kaappi ei tule alapäästä olemaan mutta laskeepahan kauniin loivasti sen toisto sitten.

Onko suljetun kaapin resonanssitaajuus (Fs) sama kuin elementin vai vaikuttaako siihen kaapin koko ja muoto?

Mitä resonanssi taajuus käytännössä tarkoittaa? Honottaako kaappi ko. taajudella häiritsevästi, vai hajoaako se alle sen vai mitä?
MPU
18.05.2009 20:48:38
Eli olen tekemässä 2x10 bassokaappia jonka tarkoitus olisi olla tehokas ja kevyt.
Noilla vaatimuksilla katsoisin Fitzmauricen Jackiä. Tehokas ei kyllä kuvaa kaappia mitenkään, mutta jos tarkoitat herkkä niin sitten.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)