Aihe: Elokuvamusiikin säveltäminen
1
riffi-rotta
01.08.2006 15:39:40
Kiinnostaisi vain kysyä että miten elokuviin tuo musiikki sävelletään.
Siis että saako säveltäjä kehittää musiikin valmiin elokuvan päälle, vai tehdäänkö biisit ensin, ja sitten editoidaan elokuvaan sopiviksi?

Miten?
RIP Joey, Johnny ja Dee Dee Ramone, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Hillel Slovak, Dimebag Darrell, Randy Rhoads
Janus
01.08.2006 15:50:45
Kiinnostaisi vain kysyä että miten elokuviin tuo musiikki sävelletään.
Siis että saako säveltäjä kehittää musiikin valmiin elokuvan päälle, vai tehdäänkö biisit ensin, ja sitten editoidaan elokuvaan sopiviksi?

Lähes poikkeuksetta sävelletään valmiiksi leikattuun kuvaan. Säveltäjä rukkaa sit tempoja oman tyylitajunsa mukaisesti niin, että tietyt "iskut" musiikissa vastaavat kuvan tapahtumia.

Toki poikkeuksiakin löytyy, yleensä joku tietty osio (esim. montaasi) elokuvasta, jossa kuvan leikkaus tapahtuu musan mukaan - tällöin musiikissa on yleensä jokin selkeä perkussiivinen pulssi. Yhtenä esimerkkinä esim. tietty Babylon 5 -sarjan kuuluisa taistelukohtaus (nyt en saa kuollaksenikaan päähäni oikeaa nimeä, oli se sitten Battle of the Line tai jakso The Sky Full of Stars..., anyway säv. Chris Franke). Myös Alias -tv-sarjaan tehdään musiikit niin, että alkuperäinen leikkaus niihin kohtiin, joissa musiikkia on, tehdään tietyn tempoisen "temporary trackin" (väliaikainen "demo"musiikki) päälle. Esim. 110 bpm. Sitten, kun säveltäjä tekee varsinaisen musan - samalla tempolla - kyseiseen kohtaukseen, kuvan leikkaukset osuvat mukavasti tahdin iskuille.
R.Syke
01.08.2006 18:29:47 (muokattu 01.08.2006 18:30:18)
-Joskus on tullut seurattua mykkien elokuvien pianosäestyksiä. Jopa niin, että elävä pianisti vetää koko kakstuntisen.

Elämys. Pidän muutenkin kovasti elokuviin liittyvistä sävelmistä. Tunnelmat.
northern
01.08.2006 21:18:19

Kuinka valmiiksi varsinainen säveltäjä muuten säveltää musiikit? Olen ymmärtänyt että esim. orkesteroinnista vastaa yleensä joku toinen henkilö. Tämä ilmeisesti ajan säästämisen takia. Korjatkaa jos olen väärässä.
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
Janus
01.08.2006 21:39:44
Kuinka valmiiksi varsinainen säveltäjä muuten säveltää musiikit? Olen ymmärtänyt että esim. orkesteroinnista vastaa yleensä joku toinen henkilö. Tämä ilmeisesti ajan säästämisen takia. Korjatkaa jos olen väärässä.

Riippuu vähän musastailista. Isoa, sinfonista scorea tehdessä voi hyvinkin olla käytössä orkestroijia, nuotintajia ja apu-arraajia, jotka tekevät jopa kokonaisia "cue":ja säveltäjän tekemien valmiiden teemojen pohjalta. Jos taas soundtrack on koneisempaa, yksi säveltäjä/tuottaja voi tehdä omalla studiollaan kaiken alusta valmiiseen lopputulokseen saakka.
MrShaft
02.08.2006 10:43:16 (muokattu 02.08.2006 11:02:34)
Sonny Kompanekin kirjassa kerrotaan kädestä pitäen perusteet, joiden mukaan nykypäivänä pääsee alkuun.

http://musicbooksplus.com/bfrom-sco … s-scores-second-thought-p-5507.html

Käytännössä tietokoneavusteista hommaa, eli jokin sekvensseri softa, joka pyörittää myös kuvaa on aika olennainen, esim. Logic Pro. Olen tällä palstalla aiemmin kirjoittanut film scoringista ja kirjallisuudesta, joten kannattaa tsekata selailla aiempia viestejä.

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=39&t=83510&co=240

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
Janus
03.08.2006 15:01:39
Tämän "linkin" mä laitoin toiseenkin asiaa käsittelevään keskusteluun mediapuolelle, mutta sillä on täälläkin paikkansa. Siis tutkielmaa englannin kielellä (PDF):

www.mwportal.com -> NEWS -> (read here)
Starlia
03.08.2006 19:42:31
Jopa niin, että elävä pianisti vetää koko kakstuntisen.

Isoäidin äiti teki tuota hommaa joskus silloin kun leffateattereita Suomeen tuli. Pianonsoiton opettajakin oli.
R.Syke
03.08.2006 20:30:01 (muokattu 03.08.2006 20:33:28)
Isoäidin äiti teki tuota hommaa joskus silloin kun leffateattereita Suomeen tuli. Pianonsoiton opettajakin oli.

Joo. Heh. Ihan noin vanhasta tapauksesta ei ole kyse ;)

Mutta asiaa: Kyllä elokuvan musiikki on tekijä, joka tehokeinona vetää vertoja mestarisille näyttelijätöille.

Joskus ehkä...
MrShaft
03.08.2006 22:45:47 (muokattu 03.08.2006 22:49:18)
Tämän "linkin" mä laitoin toiseenkin asiaa käsittelevään keskusteluun mediapuolelle, mutta sillä on täälläkin paikkansa. Siis tutkielmaa englannin kielellä (PDF):

www.mwportal.com -> NEWS -> (read here)

Hienoa, että tällaistakin on Suomessa tehty, en tiennytkään. Näyttää hyvältä. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä tutkimusmielessä työstä on arvosanaksi saatu.

Wilkinson nimittäin väittää, että hollywood musiikin analysoimiselle ei ole vakiintunutta tapaa. Tämä on tiettyyn rajaan asti totta, mutta tutkimusperinteen valtavirta pitää oikeana suhteuttaa arviointia elokuvamusiikin perinteeseen Claudia Gorbmanin luoman mallin mukaan, joka perustuu Max Steinerin vakiinnuttamien Hollywoodin kulta-ajan sävellysperiaatteiden analysoimiseen.
Koska näistä muodostui siis koko Hollywood-tuotantoa määrittävä periaate (joka on muuten kuultavissa esim. Wilkinsonin arvioimassa Tähtien sodassa), on hiukan kysymyksiä herättävää että koko asiaa ei tutkielmassa ruodita. Täällä olen jo esittänyt, että esim. Williamsin teema Yodalle on peräisin elokuvamusiikin historiasta. Se ei ole vain irrallinen sävelletty palanen.

Mitäs tuosta Suomessa/ Sibiksessä meni varmaan läpi niin että heilahti, ja voihan sitä tutkia mitä vaan, ihan miten vaan.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)