Aihe: Treenausmääräsi?
1 2 3 4 5
Tuplakarhu
03.08.2006 12:44:51
Elikkäs.. Kuinka paljon treenaat viikossa, ja jos treenaat päivittäin, niin kuinka monta tuntia?
Onko minkäänlaista treenausohjelmaa, jota käytät, tai vaikkapa joka treenauspäivälle suunnitelma, kuten "tänään treenaan sitä ja tätä, ja huomenna tota ja tuota"..?
Aina hoetaan, kuinka pitäisi treenata yksittäisiä harjoituksia, eikä vain pimputtaa random biisejä. Mitä mieltä olette tuosta?

Olen itse soittanut noin vuoden ja treenailen kitaraa n. 3h/päivä. Enemmän jos ehtii.. Pitäis vain saada verrattua tuota määrää johonkin..
Nyt kyllä sattu Juhaa leukaan!
Wahi
03.08.2006 12:49:14 (muokattu 03.08.2006 12:51:03)
Pari tuntia tulee soiteltua päivässä. Välillä vähemmän, välillä enemmän.

Ei mitään treenausohjelmia. Kaikenlaisia biisejä tulee soiteltua ja soittoläksy biisejä/harjotuksia. Aika paljon tulee myös improvisoitua. Tekniikkaharjoituksia ei oikeen ole jaksanut.

E: Kaikesta mitä soittaa on hyötyä jollain tapaa. Ei tartte olla välttämättä mitään "ankaraa treeniohjelmaa".
Shine on You crazy Diamond.
client
03.08.2006 12:51:20
Mä treenaan todella vaihtelevasti. Normaalisti voin soitella kaikkea randomshittiä muutaman tunnin, jossa ei kyllä kehity yhtään. Joskus opettelen uutta kappaletta, joka on sen verran vaikea että sitä opetellessa tulee pakosti opittua uutta.

treenimäärät vaihtelee päivittäin tunnista viiteen.... mutta tehokasta ja oikeaa harjoittelua korkeintaan tulee pari tuntia päivässä.

ota tosta sitten selvää...
cadabra
03.08.2006 12:51:24
Noh itellä tuli nyt eilen reenattua 5h 45min ku oli reenitki. Laitan ne ajat ja mitä oon reenaillu ylös reenipäiväkirjaan ku se on ainaki mua auttanu reenaan enemmän ja järjestelmällisemmin. Siitä sitte nään että mitä oon reenannu ja mitä kannattas reenata. Eilen siitä taas vilkasin etten oo paljoo nyt reenannu improvisointii ja korvakuulolta opettelemista ja tänää sitte otan ne esille. Keskiverto mitä reenaan päivässä ni on varmaan se 4-5 tuntii ja joskus menee yli ja joskus ali.
Meehän kämpille.
kimurantti1
03.08.2006 12:54:31
"Treenaa säännöllisesti, äläkä treenaa sitä mitä jo osaat."
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
client
03.08.2006 12:59:11
tota yritin juuri sanoa mitä kimurantti! erittäin hyvin sanottu!
LamaAjanElvis
03.08.2006 13:05:56
Eipä juuri jaksa treenata mitään säännöllisesti tai oikein muutenkaan. Välillä iskee joku vimma johonkin biisiin ja pitää plokkailla ja soitella, mut sekin unohtuu jos ei hankaa tarpeeksi. Lähinnä yritän keksiä jotain uusia kuvioita tai biisintynkiä soitellessa tai sitten vedän jotain ainaisia ralleja.
Kolme allekirjoitusta. 1.Kesä on läskien pahinta aikaa. 2.Sormet lähtee soundista. 3.Would you know my name, If I saw you with hard-on?
client
03.08.2006 13:10:42
methis, on aivan eriasia opetella uutta tai soittaa jo jotain minkä osaa...Siinä uuden opettelussa joutuu oikeasti tekemään töitä, vanhaa ny jammailee vaikka silmät kii...

mä rankkaisin uuden soittamisen opetteluksi ja vanhan kaman soittelun sitten ihan vaan jammailuks ja soitteluks...
kimurantti1
03.08.2006 14:46:12 (muokattu 03.08.2006 14:53:33)
Totta helvetissä mä reenaan niitä asioita mitä mä osaan, niissäkin kun voi kehittyä aina eteenpäin.

Sä ymmärsit tuon mun kommentin ilmeisen mustavalkoisesti. Vanhaa kannattaa ja pitää treenata, mutta mä puhun nyt jonkilaisesta "hyötysuhteesta". Mitä paremmin jonkun jutun osaat, sitä enemmän treeniä sen paremmaksi saaminen vaatii. Sä voit plokata levyltä ja opetella vaikka hienon blues-soolon, voit treenata sen vaikka kuinka hyvään kuntoon, mutta jossain menee raja. Kun osaat sen soolon tarpeeksi hyvin (missä sinun rimasi sitten onkin), ei kannata jämähtää siihen. Sen sijaan että yrittäisit treenata sen vielä paremmaksi, voisit tutustua ja ottaa työn alle aivan erilaisen blues-soolon. Vaikkapa joltain saksofonistilta, ja yrittää toistaa sen mahdollisimman tarkasti. Saat aivan uuden näkökulman koko hommaan, ja olet astetta monipuolisempi soittaja. uden opettelu ja vanhan treenaaminen on siis kaksi eri asiaa. Kun osaat vanhan tarpeeksi hyvin, kannattaa keskittää treenaaminen johonkin mitä ei vielä osaa.

Enkä tuota säännöllisyyttäkään välttämättä. Urheilussa se toimii kyllä, musiikissa mun kohdalla ei todellakaan.

Et allekirjoita säännöllisyyttä? Se on aika kumouksellinen väite. Ihmisen motoriikka ja muisti toimivat tietyllä tavalla. Jos juuri opeteltua asiaa ei vähän ajan päästä kerrata, se unohtuu. Mitä pitempi aika edellisestä treenikerrasta on, sitä vaikeampaa on palauttaa muistiin silloin treenattu asia.

Jos puhutaan vaikka uuden soittotekniikan opettelusta. Treenaat 2h ko. tekniikkaa, ja luulet päässeesi jyvälle perusasioista. Mä en nyt tarkoita mitään triviatietoa, vaan lihasmuistiin tallentunutta motorista tietoa, jota ei ihan sillä perinteisellä tavalla "muistella", vaan siihen tarvitsee soittimen. Jos seuraavan kerran kokeilet hommaa viikon päästä, vaikka tietäisit miten homma menee, tieto on häipynyt lihasmuististasi. Jos taas olet vaikka 20 minuuttia joka päivä sen jälkeen "muistellut" ja treenannut tekniikkaa, on homma viikon päästä jo paremmalla mallilla. On siis paljon tehokkaampaa treenata jotain juttua 20min joka päivä, kuin 3h viikon välein.

Mä en tiedä teinkö pointtini selväksi, mutten jaksa alkaa selittämään ihmisen sensorisesta-, säilö- ja työmuistista sekä hermoston toiminnasta. Se on ihan tietellisesti todistettu fakta, että säännöllinen opettelu ja kertaaminen tehostavat oppimista ja asian muistamista.

Aina ei tietysti ole fiilistä treenata, eikä soittamisen aina tarvitse olla treenaamista, mutta nythän oli kyse nimenomaan treenaamisesta eikä soittelusta. Ainakin mä teen niiden välille selvän eron. Omaa motivaatiota ei kannata tappaa, mutta vaikkei olisikaan intoa treenata jotain juttua joka päivä, ei se muuta sitä faktaa, että säännöllinen treenaaminen olisi tehokkaampaa. Loppuviimeksi soittimen soitossa kehitetään lihaksia ja muistia, aivan niinkuin urheilussakin, joten vertaus ei ole niin kaukaa haettu kuin voisi ajatella.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Krice
03.08.2006 14:49:51

Keskimäärin alle puoli tuntia päivässä.
Joees
03.08.2006 15:02:43
Sä ymmärsit tuon mun kommentin ilmeisen mustavalkoisesti. Vanhaa kannattaa ja pitää treenata, mutta mä puhun nyt jonkilaisesta "hyötysuhteesta". Mitä paremmin jonkun jutun osaat, sitä enemmän treeniä sen paremmaksi saaminen vaatii. Sä voit plokata levyltä ja opetella vaikka hienon blues-soolon, voit treenata sen vaikka kuinka hyvään kuntoon, mutta jossain menee raja. Kun osaat sen soolon tarpeeksi hyvin (missä sinun rimasi sitten onkin), ei kannata jämähtää siihen. Sen sijaan että yrittäisit treenata sen vielä paremmaksi, voisit tutustua ja ottaa työn alle aivan erilaisen blues-soolon. Vaikkapa joltain saksofonistilta, ja yrittää toistaa sen mahdollisimman tarkasti. Saat aivan uuden näkökulman koko hommaan, ja olet astetta monipuolisempi soittaja. Ei tarvine sanoa, että jälkimmäinen vaihtoehto on paljon tehokkaampaa ja monipuolisempaa treeniä.

Voi olla että ymmärsin, tai sitten en. Heh. Anyway. Kyllä mä ymmärrän sen mitä sä sanoit, ja tottahan sä puhut kyllä juu. En mä toista väitäkään. Omalla kohdallani en silti allekirjoita sitä mitä sanoit aiemmin. En tietääkseni/muistaakseni ole vielä yhtäkään sooloa opetellut nuotti nuotilta. Mun tyyliin kuuluu vetää soolo joka kerta hitusen erilailla kuin edellisellä kerralla. Mä harvemmin jämähdän soittamaan asioita samalla tavalla, ihan siksi että mä pidän vaihtelusta.

Ja kyllä, kyllä mä reenaan fonistien sooloja, reenaan kitaralla koskettimilla vedettyjä juttuja ja mitä nyt mieleen tulee. Mä en vaan pidä sitä minään "reenaamisena" silleen. Plokkaan sen ja hoidan homman himaan, siinä suhteessa mä oon tosi nopea sisäistämään asioita.

Et allekirjoita säännöllisyyttä? Se on aika kumouksellinen väite. Ihmisen motoriikka ja muisti toimivat tietyllä tavalla. Jos juuri opeteltua asiaa ei vähän ajan päästä kerrata, se unohtuu. Mitä pitempi aika edellisestä treenikerrasta on, sitä vaikeampaa on palauttaa muistiin silloin treenattu asia.

Jos puhutaan vaikka uuden soittotekniikan opettelusta. Treenaat 2h ko. tekniikkaa, ja luulet päässeesi jyvälle perusasioista. Mä en nyt tarkoita mitään triviatietoa, vaan lihasmuistiin tallentunutta motorista tietoa, jota ei ihan sillä perinteisellä tavalla "muistella". Jos seuraavan kerran kokeilet hommaa viikon päästä, vaikka tietäisit miten homma menee, tieto on häipynyt lihasmuististasi. Jos taas olet vaikka 20 minuuttia joka päivä sen jälkeen "muistellut" ja treenannut tekniikkaa, on homma viikon päästä jo paremmalla mallilla. On siis paljon tehokkaampaa treenata jotain juttua 20min joka päivä, kuin 3h viikon välein.

Juu juu, tiedän kyllä mitä sanot tuossa. Mut kuten aiemmin sanoin, mä oon kohtuu nopea sisäistämään asioita. Mulla on aina ollut motoriset kyvyt hyvät. Urheilussa ja muussa. Joskus reenasin tekniikkaa aivan tarkoituksella, reenaamalla reenasin siis. Nykyään se on sitä, että kokeilen jotain uutta juttua samalla kun soitan jotain. Se tapahtuu joko bändin kanssa tai yksin soitellessa. Joskus yksin jammaillessa mä saatan jäädä toistamaan jotain juttua pidemmäksikin aikaa ilman että itse huomaan sitä. Mun koko soittaminen on kohtuu spontaania, on aina ollut ja varmasti tulee olemaan. Tekniikka hirmu en todellakaan ole, jos joku tulee sanomaan että vedä tappingia 8-sormella niin taitaa jäädä väliin se. Jää vähemmilläkin sormilla.

Ja juu, kyllä mä säännöllisen reenauksen hyödyt tiedän entisenä urheilijana. Mä en vaan soittaessa tarvitse sitä jatkuvaa toistamista. Se tulee jo siitä että mä en muutenkaan pysy hetkeäkään paikallani. Pakko saada jotain uutta. Soittamista mä en kuitenkaan ole ikinä rinnastanut urheiluun reenauksen suhteen. Urheilusta se kyllä muuten käy ;)

Mä en tiedä teinkö pointtini selväksi, mutten jaksa alkaa selittämään ihmisen sensorisesta-, säilö- ja työmuistista sekä hermoston toiminnasta. Se on ihan tietellisesti todistettu fakta, että säännöllinen opettelu ja kertaaminen tehostavat oppimista ja asian muistamista.

Aina ei tietysti ole fiilistä treenata, eikä soittamisen aina tarvitse olla treenaamista, mutta nythän oli kyse nimenomaan treenaamisesta eikä soittelusta. Ainakin mä teen niiden kahden asian välille eron. Omaa motivaatiota ei kannata tappaa, mutta vaikkei olisikaan intoa treenata jotain juttua joka päivä, ei se muuta sitä faktaa, että säännöllinen treenaaminen olisi tehokkaampaa.

Teit kyllä, eikä mulle noita muutenkaan tarvitsisi selittää sen enempää. Ja kyllä mä säännöllisen reenauksen itsekin sanon tehokkaammaksi, en vaan allekirjoita sitä omalle kohdalleni.

Sori jos tuli lainaukset ihan vääriin kohtiin tai ajatus hukassa. Se ei taas olisi katsos mikään yllätys. Ayea! Peace man!
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
kimurantti1
03.08.2006 15:09:22 (muokattu 03.08.2006 15:15:32)
Hmm, ihan samalla aaltopituudella loppujen lopuksi ollaan. Ylemmän letkautuksen tarkoitus lähinnä oli, että ei ole esim. tehokasta skaalatreeniä renkata pentatonista asteikkoa ylösalas päivästä toiseen, vaikka kuinka hyvin sen pentatonisen osaisi :-)

Sun kohdalla säännöllinen treenaus ei siis ole hyödyllisempää? Tarkoitatko siis omaa motivaatiotasi?

Edit:
jos joku tulee sanomaan että vedä tappingia 8-sormella niin taitaa jäädä väliin se

Hehe, mä jossain vaiheessa treenasin juuri tota. Se oli ajatuksenakin jo niin hauska, ja sain ne jututkin ihan kohtalaisesti menemään. Nopeasti se kuitenkin jäi kun tajusin, ettei sellaisesta ole musiikkia soittaessa mitään hyötyä. Eikä loppujen lopuksi ollut paljoakaan (hyvänkuuloisia) juttuja joissa olisi oikeasti kahdeksaa sormea tarvinut. En mä enää varmaan osaisi, pitääpä koittaa taas :-D
Joees
03.08.2006 15:28:00
Hmm, ihan samalla aaltopituudella loppujen lopuksi ollaan. Ylemmän letkautuksen tarkoitus lähinnä oli, että ei ole esim. tehokasta skaalatreeniä renkata pentatonista asteikkoa ylösalas päivästä toiseen, vaikka kuinka hyvin sen pentatonisen osaisi :-)

Sun kohdalla säännöllinen treenaus ei siis ole hyödyllisempää? Tarkoitatko siis omaa motivaatiotasi?

Skaaloja mä en juurikaan käytä siinä mielessä että käytetäämpäs nyt tätä skaalaa tähän sooloon tai mitä sitä nyt ikinä soittaakaan. Yritän vaan soittaa mahdollisimman hyvin sen mitä päässä kuulen tai miltä musta tuntuu. Jälkikäteen tulee sit usein mietittyä että mitäs sitä tulikaan tehtyä. Kai sekin sitten jostain reenistä käy? ;-P

Säännöllisyyteen vois vaikka sanoa jotta mä oon saannut tarpeekseni säännöllisyydestä, heh. Mä pelasin 10 vuotta salibandyä säännöllisesti, reenit ja sun muut. Skidistä asti juoksin pitkiä matkoja säännöllisesti. Monen moista muuta lajia on tullut harrastettua useampia vuosia myös. Mä oon tietyllä tavalla oppinut sen kuinka mun motoriikka toimii ja osaan luovia sen puitteissa eteenpäin. Kyllä se kai motivaatioonkin vaikuttaa, heh. Mä kuitenkin soitan useampia tunteja päivässä yleensä, joskus vähemmän kun ei kerkeä. Jo opitut jutut pysyy kuitenkin kuosissaan aika hyvin ja samalla sitä oppii vahingossa uutta vaikka ei mitään reenamalla reenaiskaan :)

Hehe, mä jossain vaiheessa treenasin juuri tota. Se oli ajatuksenakin jo niin hauska, ja sain ne jututkin ihan kohtalaisesti menemään. Nopeasti se kuitenkin jäi kun tajusin, ettei sellaisesta ole musiikkia soittaessa mitään hyötyä. Eikä loppujen lopuksi ollut paljoakaan (hyvänkuuloisia) juttuja joissa olisi oikeasti kahdeksaa sormea tarvinut. En mä enää varmaan osaisi, pitääpä koittaa taas :-D

Heh, nerokasta. Mä reenasin joskus jonkun jutun vähän samoissa merkeissä. Se oli puhdasta aukomista jollekin. Mä oon aika v-mäinen kaveri. Jos tulee mahikset tehdä jotain vain aukoakseen päätä jollekin niin kyllä mä yleensä sen teen. Sama pätee soittamisessa, kyllä mä sillon reenaan säännöllisesti ;) Heh.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Johann Onn
03.08.2006 16:33:41 (muokattu 03.08.2006 16:37:34)
...voin soitella kaikkea randomshittiä muutaman tunnin...

..ja toisinaan taas ehkä muutaman minuuttin. Riippuu päivästä ja fiiliksestä.

En kuitenkaan välttämättä kaipaa niitä aikoja, jolloin juostiin treenikämpällä, jankkaamassa muutamaa samaa biisiä, 3-6 kertaa viikossa. Silloinkin se tuntui välillä todella puuduttavalta.

Mutta vieläkin tulee välillä kehitettyä biisejä, joita on sitten pakko jopa treenata, silloin tällöin, ett ne menee läpi (= uus biisi, itselle uudella tavalla soittaa).

Jotenkin tuntuu aina yhtä vaikealta lähteä "uusille raiteille", kun on tottunut veivamaan tietyllä tavalla. No, ei kai sitä muuten kehity.

Toisinaan kyllä tulee sellainen "taitais olla helpompaa koittaa soittaa vasenkätisesti..." fiilis, kun opettelu ei suju, niinkuin pitäisi, yli 20 vuoden soittamisen jälkeen. Mutt luovuttamalla ei opi mitään.
-Cale
03.08.2006 16:40:14
Välillä ei tuu soiteltua ollenkaa, muuten tunnista pariin tuntiin. Mitään en sen erikoisemmin reenaile, tabut eteen ja suoraan soitan niistä, menee kuinka menee. Kärsivällisyys ei riitä harjoitteluun.
Jake.e
03.08.2006 16:49:11
Vähintään kolme tuntia päivässä. Sisältää omien biisien tekoa, pikkaus harjoituksia, sweeppailu harjoituksia. random biisien soittoa ja teorian itseopiskelua.
Jerk.
Torniojaws
03.08.2006 16:52:16 (muokattu 03.08.2006 16:53:15)

Eh, satunnaisesti kun on fiilis ja kesto yleensä 1-2 tuntia. Sanotaanko keskinmäärin viikossa 4-5 tuntia, mukaanlukien bänditreenit. Relativityllä treenataan soittamalla joko livesetti kerran läpi tai sitten kahdesti kuusi uutta biisiä, puoli tuntia joka tapauksessa. Coldwayllä sekalaista soittelua, noin 40 min.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Super-Jari
03.08.2006 19:28:19
En treenaa koskaan. Soittelen pari tuntia lähes päivittäin.
Prog
03.08.2006 19:49:26
1-2 tuntia päivässä yleensä. Nykyään ei mitään kummoisempia treenailuja jaksa. Yleensä vetelen joidenkin mieluisten biisien mukana. Kaipa siinäkin tekniikka kehittyy pikkuhiljaa. Korvakuulolta joskus jotain uusia kappaleita yritän opetella, kai sitäkin voisi jonkinmoiseksi treeniksi kutsua. Omia biisejäkään ei pahemmin tule tehtyä, kun ei bändiä ole. Jotain riffejä silloin tällöin, mutta siihen se jääkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)