Aihe: Pärjääkö pentatonisella? ja yleistä mietintää skaaloista.
1 2
Magic Bullet
02.08.2006 17:54:18 (muokattu 02.08.2006 17:54:57)
Soitan kyllä pentatoonista asteikkoa lähes poikkeuksetta. Mutten soita sitä kovinkaan orjallisesti vaan lisään siihen lisä-ääniä muista asteikoista kuten duuripentatoninen, doorinen yms yms.

E: Jos siis mollipentatonisesta puhutaan.
Apricot
02.08.2006 20:51:07
Off-topic:
Mikähän asteikko voisi olla tällainen, joka soitellessa tuli esille:

H - C - D# - E - G - G#

Jos se alkaisi c:stä (siis c - d# - e - g - g# - h), niin se olisi C -ylinouseva asteikko. H:sta katsottuna se ei ole mikään.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Defactor
03.08.2006 10:15:11

H:sta katsottuna se ei ole mikään.

Harmonisen mollin 5. moodi, josta puuttuu yksi sävel.
[V.U.K #33] "- Kun Uusis sanoo, niin kiviäkin kiinnostaa"
Jake.e
03.08.2006 10:50:36 (muokattu 03.08.2006 10:55:02)
Soolo on ihan paska jos ajattelet tyyliin "vedänpäs tähän vähän C-molli pentatonista, ja sen jälkeen vähän C-doorista!". Jos keskittyy liikaa skaaloihin sen kyllä huomaa soitossa, tai oikeastaan jos ei osaa käyttää. Kyllä se on loppupeleissä korvat jotka kertoo mikä on "oikein".

Joo se on varmasti ihan paska jos siinä on tuollaisia monimutkaisia nimiä. Pitää olla aito blues mies ja soittaa kaikki "fiiliksellä", tietämättä yhtään mitä tekee. "Meitsi vaan skulaa skebaa". Voit tuomita siis periaatteessa kaiken sooloilin joka perustellaan johonkin moodiin tai skaalaan.
Jerk.
Humu
03.08.2006 12:04:59
Joo se on varmasti ihan paska jos siinä on tuollaisia monimutkaisia nimiä. Pitää olla aito blues mies ja soittaa kaikki "fiiliksellä", tietämättä yhtään mitä tekee. "Meitsi vaan skulaa skebaa". Voit tuomita siis periaatteessa kaiken sooloilin joka perustellaan johonkin moodiin tai skaalaan.

Tässä varmaan haluttiin sanoa se, että sellanen ainainen lokerointi on hanurista. Siis, että "Soitan tahdin tuota skaalaa ja seuraavaksi kaksi tahtia tuota skaalaa ja sitten tuleekin vuoroo tämä skaala"...jne.
Tää ajattelumalli ainaki itteeni häiritsee ja se paistaa usein joidenkin soitosta.
Ei ainakaan mun mielestä ole mitään haittaa siitä, että on perillä siitä mitä soittaa, mutta jos sillä on vaikutuksensa lopputulokseen, niin sitt se on jopa pahasta.

Ei siis ole välttämättä kyse mistään "blues-asenteesta" vaikka siitä aina syytetäänkin.

...no siis ainakin näin minä asian käsitän?!
cadabra
03.08.2006 12:19:11
Tuo sointukeskus oli ennesteen tuntematon sana. Pitääpä hakea informaatiota.

Kannattaa melkee neuvoa yli tietämyksensä.

Itelle Troy Stetinan Lead Guitar Vol. 1 on avartanu paljon sitä pentatonisen käyttöä. Vol. 2 sesta oppii hyvin esim. moodit ja mitähän kaikkiea siinä vielä oli. Ite tuli ne opeteltua Bruce Bouilletin opetusvideosta.
Meehän kämpille.
Smatti
03.08.2006 12:35:28

Kylläpä tämä herätti keskustelua, juurikin niinkuin halusinkin :D Pointtina mullla oli tosiaan, että ei mitään "pentatoninen on !"¤#"" paras ja kaikki muu on turhaa" tai "olen üüber-muusikko, olen parempi kuin te, osaan kaikki skaalat ja moodit"- kommentteja vaan omia mielipiteitä mistä vois sitten harkita, että onko esim doriaani opettelemisen arvonen :)

Mun mielipide on järkkymättömästi se, että luotan omaan nuottikorvaani ja teen omiin biiseihini soolot pelkän mielikuvituksen avulla. Sitten ku soitamme reenikämpillä jammailusessiota tyyliin E - C - D Maiden hauskuuttelua niin sitten pärjään pentatonisella kun sitä on tullu tahkottua niin runsaasti.

Eipä siinä, jatkteaan lätinää, jospa tässä joku onnistus muuttamaan mun mielen :D
...ei passaa haukkua mitää ku en itekkää osaa...
Jake.e
03.08.2006 16:54:08
Ei ainakaan mun mielestä ole mitään haittaa siitä, että on perillä siitä mitä soittaa, mutta jos sillä on vaikutuksensa lopputulokseen, niin sitt se on jopa pahasta.

Soolo on yleensä kyllä reilusti parempi jos tietää mihin sormien pitää mennä ja mitkä sävelet ovat käytössä. ELi melko pahastahan se varmasti on.
Jerk.
diabami
03.08.2006 18:41:03
Kyllä minusta kannattaa harjoitella ainakin duuri- ja molliskaalat pentatonisten lisäksi.
Itse pyrin harjoittelemaan noiden lisäksi monia muitakin skaaloja, ihan muuten vaan, jos ei hyödyn kannalta. Oppiihan siinä tuntemaan otelaudan.
Jake.e
04.08.2006 08:39:26
Kannattaa melkee neuvoa yli tietämyksensä.

Kun ei tiedä sävellajille toista sanaa? Oletpa fiksu mies.
Jerk.
Herra Rapu
04.08.2006 09:56:59

Päivän mietelause:

12 > 5 mutta joskus 5 > 12.
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
apenaattori
04.08.2006 11:28:51
Päivän mietelause:

12 > 5 mutta joskus 5 > 12.

Aika hyvä. :-)
Voi myrkky.
Humu
04.08.2006 11:44:04
Soolo on yleensä kyllä reilusti parempi jos tietää mihin sormien pitää mennä ja mitkä sävelet ovat käytössä. ELi melko pahastahan se varmasti on.

Luetun ymmärtämistä vähän kehiin! JOS soitotosta paistaa se, että soittaja soittaa pelkkiä skaaloja, niin SE on pahasta. Muuten sillä ei oo mitään merkitystä. Tietää tai on tietämättä...lopputulos ratkasee.
cadabra
04.08.2006 11:52:29 (muokattu 04.08.2006 11:54:45)
Kun ei tiedä sävellajille toista sanaa? Oletpa fiksu mies.

Nooh siitä voijjaan olla montaa mieltä. En kuitenkaa tuu tänne m.nettiin kehuskelemaan että soitan 10h päivässä ja en ees muista syyä ku oon niin maailman mahtavin reenaaja.

Juu kyllähän se auttaa sitä soolon tekoa, mutta onkos sillä loppupeleissä merkitystä mistä asteikosta se soolo on vedetty jos se hyvältä kuulostaa?
Meehän kämpille.
Jake.e
04.08.2006 15:05:24 (muokattu 04.08.2006 15:24:51)
EDIT: henkilökohtaisuudet pikaviestinä
Jerk.
blastoff
04.08.2006 15:34:25
Pentatonisesta asteikosta saa irti paljon enemmän kuin mitä moni osaa arvatakaan:

http://www.ibreathemusic.com/article/175

Lisää aiheesta esim. Steve Khanin kirjasta "Pentatonic Khansepts".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)