Aihe: Treble bleed
1
Zeni
01.08.2006 17:21:43 (muokattu 01.08.2006 17:33:14)
Tein jokin aika sitten sellasen treblebleed kytkennän kitaraani ja totesin sen olevan todella tarpeellinen. Nyt pitäisi sama tehdä myös kaulamikille ja tallamikkiä saada vielä astetta kirkkaammaksi. En muista enää kytkentäni komponettiarvoja, mutta kolmesta komposta se koostui (2 vastusta ja konkka muistaakseni). Jotta saadaan hiukan lisää kirkkautta niin mitä muutetaan ja mihin suuntaan ? Soitan paljon säröillä, mutta särö vaihtelee sitten aivan kevyestä täysheviin, joka tosin otetaan pedaalista.

Saattaa olla, että mun kaulamikissä on yhä joku kolvaus virhe. Ennen oli Jazz/jb setti ja ihmettelin kaulamikin tummuutta kunnes huomasin yhden johdon irronneen konehuoneesta. Tallassa on yhä JB, mutta kaulaan on tullut PhatCatti (tallaversio). PhatCatti tuntuu hieman tummalta ja tunkkaiselta Treblebleed JB:hen verrattuna.

Epiphone SG400
Kaula: SD PhatCat
Talla: SD JB

Potikat on kaikki 500Kohmisia ja muistaakseni logaritmisia (myös tonet).
fox
01.08.2006 19:51:59 (muokattu 01.08.2006 19:53:41)

Jotta saadaan hiukan lisää kirkkautta niin mitä muutetaan ja mihin suuntaan ?

Kondensaattorin arvo: Mitä pienempi, sen kirkkaampi. Treble-bleed -konkkana käytti muinainen Schechter Guitar Research 0.001 (1 nF) konkkaa. Myös voit tonepotikan kondensaattoria pienentää arvoltaan, monesti nykypäivän itämaa-kitaroissa on käytetty 33 nF konkkaa, kun taas Gibson käyttää 22 nF konkkaa.
Edith Piaf: usein käytetään lisäksi konkan rinnalla vaikka 150 kOhm vastusta, toki joskus ei ole tarpeen se. Kokeile, mitään ei mee rikki, ellet nyt ihan peltikatto-juotoskolvilla potikkaa paahda.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Aki
02.08.2006 00:47:39

Kondensaattorin arvo: Mitä pienempi, sen kirkkaampi.
Fox, tämähän ei liity tuohon Treble-bleediin vaan ihan vain Tonen kondensaattoriin.

Kolmen komponentin kytkentä on mitä luultavimmin mun ohjeiden mukaan rakennettu, en ole niitä muualla nähnyt suositeltavan. Selvennetääs nyt sen verran, että kun volume on täysillä, niin treble-bleed ei vaikuta ollenkaan. Mikäli mikissä on tuolloin tunkkainen soundi, kirkkautta pitää hakea muilla keinoin. Esim suurentamalla ja vähentämällä potikoita. No-load potikat toimivat myös.

Mutta jos siis haluat että volumea vähentäessä diskantti kirkastuisi, pienennä tai poista sitä noin 47kohm vastusta, joka on kondensaattorin kanssa sarjassa. Sitä toista, noin 220kohm vastusta voi suurentaa, tai jopa ottaa pois.

Itse en oikein ymmärrä muutoksen määränpäätä. Mikäli kytkentä on mun suosittelema kolmen komponentin versio treble-bleedistä, se nimenomaan pitää soundin hyvin samanlaisena kautta linjan. Jos volumen loppumetreille haluaa lisää kirkkautta, mennään mielestäni huonompaan suuntaan. No, ehkä sulla on erilaiset määränpäät. Kokeiluhan ei maksa mitään. :o)
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Zeni
03.08.2006 01:07:26
Hyvä, että tuli puheeksi. Haluan tuohon tallamikkiin siis lisää kirkkautta. Muistaakseni tällä hetkellä siinä tonessa on se 22nF (?) konkka. Eli sitä siis pienemmäksi ? Tallamikin treble-bleedin toimintaan olen tyytyväinen, mutta soittaessa saa tone olla koko ajan kympillä.

Tuolle kaulan PhatCatille pitäisi myös tehdä treble-bleed. Eroaako se kytkennältään tuosta tallaversiosta tai pitäisikö potikoiden tms. arvoja muuttaa ?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)