Aihe: Satulan tekeminen
1 2
moikki
01.11.2003 15:00:19
Elikkäs ostin kaulaan tommosen luisen satulan johon pitäs tehdä urat kielille. Ongelma on se että oikeat satulaviilat näyttää maksavan ihan hirveästi joten onko jotain vaihtoehtoista tapaa kuin nuo oikeat viilat?
Let`s rock like fuck! by Mike Monroe
vrajala
01.11.2003 16:17:03
Elikkäs ostin kaulaan tommosen luisen satulan johon pitäs tehdä urat kielille. Ongelma on se että oikeat satulaviilat näyttää maksavan ihan hirveästi joten onko jotain vaihtoehtoista tapaa kuin nuo oikeat viilat?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &o=0&x=902e61ece0&co=30

Kato tuolta ensin, jutellaan sitten lisää.
moikki
01.11.2003 16:21:26
Saako rautakaupasta tarpeeksi ohuvia viiloja tai oletteko itse tehneet niitä jollain patentilla?
poppamies
01.11.2003 18:46:55

Saako rautakaupasta tarpeeksi ohuvia viiloja tai oletteko itse tehneet niitä jollain patentilla?

Ei rautakaupasta saa kuin basson satulan tekemiseen sopivat mutta olemme tehneet patentilla:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=31&t=23664&o=0#p236966
"G-strings are for strippers"
moikki
01.11.2003 18:49:43
Pitänee mennä ostamaan rakkotulkki "viuhka".
vrajala
01.11.2003 20:39:51
Ei rautakaupasta saa kuin basson satulan tekemiseen sopivat mutta olemme tehneet patentilla:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … hp?c=31&t=23664&o=0#p236966

Niin, tuo linkki munkin piti laittaa. Ei tuo liimasta puhuminen juuri liittynyt kysymykseen.

Mutta liimat on niin kivoja...
KoskPaavo
03.11.2003 01:41:04
Eikös se ole vielä niin että se kolo pitää olla sinne otelautaan päin viettävä ,koska otelaudan mitoitus alkanee sieltä satulan yläpäästä.Korjatkaa jos oon väärässä.
vrajala
03.11.2003 10:24:01
Eikös se ole vielä niin että se kolo pitää olla sinne otelautaan päin viettävä ,koska otelaudan mitoitus alkanee sieltä satulan yläpäästä.Korjatkaa jos oon väärässä.

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta ei ole? Otelauta, siis nauhojen ja satulan paikat, mitoitetaan soivan kielen pituuden perusteella. Jos ura viettäisi otelautaan päin, olisi kielen pituuden määrittävä kohta satulan lavan puoleisessa reunassa.

Yleensä ura viettää lapaan päin hieman kaarevasti, jolloin kieli on hyvin tuettuna koko satulan pituudelta (siis oteleudan pituuden suunnassa eli koko 3-5mm).

On totta, ettei tällainen mitoitus pysty täydelliseen vireeseen koko skaalalta. Tämän kanssa on vain opittava elämään tahi sitten on haettava vaihtoehtoisia ratkaisuja, kuten Buzz Feiten -viritys.
Insane Kane
03.11.2003 11:39:45
Semmosista "halpakaupoista" saattaa löytyä neulaviila sarjoja. Maksaa apaut 5€ semmonen 10 viilan setti.
"And that's the bottom line.."
Prian
03.11.2003 15:01:32
Semmosista "halpakaupoista" saattaa löytyä neulaviila sarjoja. Maksaa apaut 5€ semmonen 10 viilan setti.

Totta. Minulla on Robin hoodista (halpahalli) ostettu timanttiviila sarja (n.5 €), jolla urat onnistuu tekemään.Viilat ovat ohuempia (tosi ohuita) kärjestä ja paksunevat loivasti juurta kohti, joten joutuu aika lyhyttä nykytystä tekemää.
Toimii kuitenkii ja paketissa on 10 viilaa vähän eri kokoisina, myös pyöreänä.__
poppamies
03.11.2003 18:42:58

No olet väärässä. Jos sen tekisi noin niin siitä tulisi varsinainen pärinätehdas.
Kyllä nauhaväli alkaa siitä mihin satula loppuu.
Mielummin toisinpäin. Saavat urat vaikka viettää lapaan päin.
Prian
04.11.2003 10:13:39
Puusta en ole kuullut että kukaan olisi koskaan tehnyt yläsatuloita.
Et oo tainnu venäläisiin soittimiin törmätä...
__
moikki
04.11.2003 17:28:47
Kävin tänään ostamassa ton rakotulkki viuhkan ja sillä saa helppoon tosiaan tehtyä ne urat kunhan ensin viilalla tekee niihin liuskoihin semmoset pienet hakaset.
Kitaravirtuaali
06.11.2003 18:34:11

Elkees nyt, minä tein Stratoon yläsatulan puusta. Tosin se on semmosta perkeleellisen kovaa, hartsilla kyllästettyä puuta...
"Ilman muuta ja muut ilman!" "Sata lasissa ja pakki päällä"
poppamies
07.11.2003 09:31:59 (muokattu 07.11.2003 09:32:17)

Elkees nyt, minä tein Stratoon yläsatulan puusta. Tosin se on semmosta perkeleellisen kovaa, hartsilla kyllästettyä puuta...

No joo... voisinpa vaikka minäkin olla sitä mieltä että puinen satula esim. ebenholtzista saattaisi olla parempi kun tuollainen jonkunlainen muovipaska.
Tatu
07.11.2003 09:50:25
Mikä tuo tuollainen rakotulkkiviila on? Mistä niitä saa?
There's a bullet in the matress
Puavali
07.11.2003 10:27:58
No joo... voisinpa vaikka minäkin olla sitä mieltä että puinen satula esim. ebenholtzista saattaisi olla parempi kun tuollainen jonkunlainen muovipaska.

Stradivariuksissakin on puiset satulat ja hyvin kuulema soivat...
moikki
07.11.2003 10:41:09
Mikä tuo tuollainen rakotulkkiviila on? Mistä niitä saa?

Niitä saa vaikka huoltoasemilta. Se rakkotulkki ei ole viila vaan siihen pitää tehdä viilalla hieman rosoa.

Niin ja se on semmonen millä katotaan esim. auton venttiilien välykset. Se on semmonen viuhka eri paksusia metalli suikaleita.
jarmos
07.11.2003 13:48:28
Stradivariuksissakin on puiset satulat ja hyvin kuulema soivat...

Joo niin soi, tein lespaani satulan ebonysta, samaa kuin otelauta, hyvä saundi, toisen satulapalan tein teleeni tietokoneen muistipiiristä, aika kova ja kalsea saundi, mutta toimii kuitenkin.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)