Osaako joku sanoa oheisten tietojen pohjalta mistä oikeastaan on kyse ja mistä laitteesta tarkalleen puhutaan? aidyhall: "I learnt a lot about mixing 'extreme' music, and a cool little trick with a Dolby SR unit to get an even heavier guitar sound." Bolt Thrower: "Maybe it's something about the emphasis/de-emphasis EQ involved in those kind of noise reduction units?" aidyhall: "Yes, it is indeed to do with the emphasis circuits. Just like using a Dolby 'A' on encode-only on an aux send for getting some 'air' into vocals, try using an SR unit on encode only." Lähde: http://www.gearslutz.com/board/showthread.php3?t=59849 |
PL 02.08.2006 15:49:33 | |
---|
Kohinanvaimentimien tietoista väärinkäyttöä? |
Daunt 02.08.2006 15:50:41 | |
---|
Kohinanvaimentimien tietoista väärinkäyttöä? Sen verran pystyin kyllä päättelemään ;) |
jurpontor 02.08.2006 15:51:01 | |
---|
Osaako joku sanoa oheisten tietojen pohjalta mistä oikeastaan on kyse ja mistä laitteesta tarkalleen puhutaan? Jos nyt en ihan väärin tota tajunnut, idea ois se että ajat kaman narulle Dolby SR-kohinanvaimentimen läpi muttet käytäkään sitä kun soitat kamaa narulta -> riipivät yläpäät ja overall aika 'mielenkiintoinen' soundi... Tai sitten, että läjään miksatessa pidät sitä auxissa ja ajat esim. laulua sen läpi vähäsen saadakses mainittua 'mielenkiintoista' soundia sekaan. |
Antti1 02.08.2006 15:53:22 (muokattu 02.08.2006 15:54:26) | |
---|
Eikös tätä voisi havainnollistaa kasettidekillä helposti? Nauhoitat jotain kamaa dolby päällä ja sitten kuunnellessa nappaat sen pois päältä. Sama asia? En mäkään jotenkin ihan tota koko juttua tajunnut, joten saatan puhua läpiä päähäni. Mitä noilla emphasis ja de-emphasis equilla tossa oikein tarkoitetaan? Se ei oikein aukea, kun en ole noihin kohinanpoistosysteemeihin yms. perehtynyt ollenkaan. The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |
jurpontor 02.08.2006 15:56:50 (muokattu 02.08.2006 15:57:10) | |
---|
Eikös tätä voisi havainnollistaa kasettidekillä helposti? Nauhoitat jotain kamaa dolby päällä ja sitten kuunnellessa nappaat sen pois päältä. Sama asia? En mäkään jotenkin ihan tota koko juttua tajunnut, joten saatan puhua läpiä päähäni. Mitä noilla emphasis ja de-emphasis equilla tossa oikein tarkoitetaan? Se ei oikein aukea, kun en ole noihin kohinanpoistosysteemeihin yms. perehtynyt ollenkaan. Harvemmassa kotikasettidekissä on Dolby SR:ää. A tai ehkä B saattaa löytyä. Eikös noi emphasis ja de-emphasis oo tätä että sisääntulevan äänen mukaan dynaamisesti taajuuskorostellaan tiettyjä taajuuksia - lähinnä yläpäitä - ja sitten toistettaessa tehdään sama käänteisesti, ja näin saadaan se kama sinne narulle 'kuumempana' eli ääni-kohina-suhde paranee. Tai jotain tänsuuntaista. En mäkään tiedä, näin vaan oon käsittänyt että se toimis, ja siltä se musta soundaa kun sitä väärinkäyttää edellämainitulla tavalla. EDIT: käyttää -> väärinkäyttää |
Daunt 02.08.2006 16:01:28 | |
---|
Kiitos nopeista vastauksista! Ymmärtäisin homman nyt niin, että laitetaan Dolby SR auxiin. Laitetaan laitteesta "encode" päälle. Miksataan maun mukaan kohinavaimennettua signaalia kitaroiden sekaan. Meniköhän oikein? |
jurpontor 02.08.2006 16:04:46 | |
---|
Kiitos nopeista vastauksista! Ymmärtäisin homman nyt niin, että laitetaan Dolby SR auxiin. Laitetaan laitteesta "encode" päälle. Miksataan maun mukaan kohinavaimennettua signaalia kitaroiden sekaan. Meniköhän oikein? Näin mä ton ymmärsin. Kokeile. Aika äärimmäistä soundinrunnomistahan tuo on, mut sehän on just hauskaa. |
Daunt 02.08.2006 16:08:43 | |
---|
Näin mä ton ymmärsin. Kokeile. Aika äärimmäistä soundinrunnomistahan tuo on, mut sehän on just hauskaa. Heh, kun olisikin se laite... |
Roberto 02.08.2006 16:29:35 | |
---|
Bonon jotain laulusoundeja joskus tehtiin samoilla meiningeillä, tais vaan olla dbx:n suhinanestimet kehissä. Äänittäessä päällä, ja sit pois. |
milcoin 02.08.2006 21:57:10 | |
---|
Heh, kun olisikin se laite... Eikö niitä dbx:n vanhoja kohinanvaimentimia pyöri ebay:ssa koko ajan muutamalla dollarilla? Puupäädyt jne. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Aki 03.08.2006 00:19:43 | |
---|
Miksataan maun mukaan kohinavaimennettua signaalia kitaroiden sekaan. Tavallaan ei. Jos sitä tosiaan käytetään vain äänittäessä muttei toistettaessa, prosessi on vasta puolikas kohinanvaimennuksesta. Itse tein tuolla tavalla kirkassoundisia C-kasetteja jo nuorena penskana! Noi Dolbythan toimii karkeasti ottaen niin, että ne kompressoivat diskantteja, ja ajavat niitä aika lujaa nauhalle. Nauhalta toistaessa käytetään samaisille diskanteille expanderia, jolloin dynamiikka normalisoituu, mutta diskanttitaajuuksilla herkästi nouseva kohina ja suhina saadaan laskettua hiljaisemmalle. Ts, monikaistakompressorin diskanttiosastolla saattaisi saada hieman samanoloista jälkeä. Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
Timo JM 03.08.2006 01:42:15 | |
---|
Bonon jotain laulusoundeja joskus tehtiin samoilla meiningeillä, tais vaan olla dbx:n suhinanestimet kehissä. Äänittäessä päällä, ja sit pois. Mun käsittääkseni tää menetelmä on (ainakin joskus) ollut maailmalla yleisemmässäkin käytössä. Hmm, mitenkähän toi joka tuutista pursuava kihisevä huohotussoundi mahdetaan nykyään yleensä toteuttaa... ...siis mun mielestä. |
Daunt 03.08.2006 08:16:42 | |
---|
Tavallaan ei. Jos sitä tosiaan käytetään vain äänittäessä muttei toistettaessa, prosessi on vasta puolikas kohinanvaimennuksesta. Itse tein tuolla tavalla kirkassoundisia C-kasetteja jo nuorena penskana! Mun mielestä tossa puhuttiin miksaamisesta eikä äänittämisestä. Noi Dolbythan toimii karkeasti ottaen niin, että ne kompressoivat diskantteja, ja ajavat niitä aika lujaa nauhalle. Nauhalta toistaessa käytetään samaisille diskanteille expanderia, jolloin dynamiikka normalisoituu, mutta diskanttitaajuuksilla herkästi nouseva kohina ja suhina saadaan laskettua hiljaisemmalle. Ts, monikaistakompressorin diskanttiosastolla saattaisi saada hieman samanoloista jälkeä. Pitääpä kokeilla :) |
PL 03.08.2006 08:27:45 | |
---|
|
Roberto 03.08.2006 10:29:16 | |
---|
Hmm, mitenkähän toi joka tuutista pursuava kihisevä huohotussoundi mahdetaan nykyään yleensä toteuttaa... Lanaamalla jollain fantsulla kompuralla ihan luokattomasti, kai. |
varakeef 03.08.2006 11:32:43 | |
---|
Hmm, mitenkähän toi joka tuutista pursuava kihisevä huohotussoundi mahdetaan nykyään yleensä toteuttaa... Perinteisesti kihinällä kuvattiin exiterin aikaansaamaa jälkeä, mutta ei kai niitä enää kukaan käytä? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Esp 03.08.2006 13:42:39 | |
---|
Karmila muistaakseni käyttää tuota Dolbya lauluun ihan edelleen, muistelen ainakin hemmon tällaista jutelleen viimeksi kun vieressä istuin hänen miksatessaan. Täh?!? |
PL 03.08.2006 13:45:54 | |
---|
Ai, että Remun "lisää Dolbyä" ei ollutkaan vitsi?????????????? |
Antti1 03.08.2006 14:10:42 | |
---|
Ai, että Remun "lisää Dolbyä" ei ollutkaan vitsi?????????????? Tuli muuten juuri sama juttu mieleen. Jotenkin hölmö olo näiden kaikkien vuosien jälkeen. Remu tiesikin paremmin? Ei juma... The dreams in which I'm dying are the best I've ever had. |