Aihe: Improvisointi ja skaalat
1 2 3 4 5
apenaattori
02.08.2006 11:49:22 (muokattu 02.08.2006 11:50:01)
Ajatteleekos kukaan kitaran otelautaa enää silleen ns.boxeina niinkuin ennen ainakin oli tapana.Pystyi paremmin hahmottamaan missä vedellä ja missä ei?

Minäminäminä. Minun otelautani on täynnä bokseja. Voin hyppiä boksista toiseen ja sopiviin paikkoihin soitan jotakin boksejen ulkopuolelta. Perhana meikäläisen pitäisi perehtyä nyt sointuihin ja moodeihin, mutta kun ei viitsisi alkaa opettelemaan niin isoa pläjäystä. :-)
Voi myrkky.
kimurantti1
02.08.2006 11:55:04 (muokattu 02.08.2006 12:07:17)
Ajatteleekos kukaan kitaran otelautaa enää silleen ns.boxeina niinkuin ennen ainakin oli tapana.Pystyi paremmin hahmottamaan missä vedellä ja missä ei?

Tarkoitatko saman nimisistä soinnuista johdettuja CAGED-asemia kitaralla? Voin aivan suoraan vastata, että en käytä. Noiden boksien yhteisnimitys kertoo paljon: "CAGED" - siltä minusta juuri tuntuu jos noita rupeaa ajattelemaan. Hahmotan paljon mielummin sointuja ja intervalleja.

Edit:
Mitäs näitä muita "ajatusmalleja" onkaan:

- CAGED-boksit (asemat)
- 3-ääntä/kieli-systeemi, jota monet kitarasankarit suosivat. Allan Holdsworth ja Gambale nyt ensiksi.
- Lead note-malli, jossa yritetän hakea kulloisestakin soinnusta jokin intervallipari (esim. terssi + septimi, perusääni + kvintti), ja niiden avulla hahmottaa siitä vierestä muut intervallit.
- ... listailkaa joku, ei jaksa.

Noissa ajatusmalleissa on vaan se vaara, että kun opettelee yhden hyvin, niin siihen samaan juttuun jämähtää helposti. Jossain vaiheessa jämähdin tuohon 3-ääntä/kieli-ajatteluun, ja sen olen parhaani mukaa yrittänyt välttää sitä (siis jämähtämistä). Nuo boksit on kaiketi vähän vanhemman koulukunnan juttu, stankku jazzarit aikanaan kai kehittivät. Siinähän ne parhaiten mielestäni toimivatkin.

Pat Metheny taasen on puhunut ns. horisontaalisen hahmottamisen puolesta. Eli otelauta on hyvä hahmottaa myös pituussuunnassa, eikä vain niissä bokseissa pystysuunnassa.

Ei kannata kuitenkaan ajatella improvisointia pelkästään teorioiden kautta. Korvat, ne korvat...
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
Jucciz
02.08.2006 11:58:48
Näen laatikkoajattelun rajoittavana tekijänä. Ei sen pidä mennä niin että "mä soitan hetken tässä laatikossa, sit voin hypätä tonne jne". Oikeasti otelaudalla pitäisi pystyä liikkumaan aivan vapaasti, olematta sidottu mihinkään asteikkoon, sormituksen, laatikkoon tai muuhun. Kun otelauta on läpeensä tuttu, on ilmaisukin paljon vapaampaa kun mikään asia ei rajoita vaan voit siirtyä sävelestä toiseen ilman keinotekoisia "karsinoita".

Nämä "laatikot" ovat mielestäni vähän kuin apupyörät: niiden avulla pääsee alkuun, mutta "itse asiaan" päästään vasta, kun niistä hankkiudutaan eroon.
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
BigPapa
02.08.2006 12:07:50

Näen laatikkoajattelun rajoittavana tekijänä. Ei sen pidä mennä niin että "mä soitan hetken tässä laatikossa, sit voin hypätä tonne jne". Oikeasti otelaudalla pitäisi pystyä liikkumaan aivan vapaasti, olematta sidottu mihinkään asteikkoon, sormituksen, laatikkoon tai muuhun. Kun otelauta on läpeensä tuttu, on ilmaisukin paljon vapaampaa kun mikään asia ei rajoita vaan voit siirtyä sävelestä toiseen ilman keinotekoisia "karsinoita".

Nämä "laatikot" ovat mielestäni vähän kuin apupyörät: niiden avulla pääsee alkuun, mutta "itse asiaan" päästään vasta, kun niistä hankkiudutaan eroon.

No "laatikoiden" välinen sujuva liikkuminen on suotavaa.Eihän siinä tarvitse hypätä vaan seuraava "boxihan" on vieressä.Ei se rajoita vapaata liikkumista.Tosin en tarkoita että pitäisi pelkästään näin vedellä vaan hahmottamis apunahan ne ainakin ennenvanhaan toimivat.En pitäisi niitä tosiaankaan keinotekoisina karsinoina.Aatteleppa vaikka bluesissa käytettyä pentatonista.Sehän muodostaa selkeitä "boxeja" otelaudalle , jos sellaista apukeinoa joku haluaa käyttää.Hahmottamisen apukeinosta on kyse, ei siitä että se olisi lopullinen ratkaisu.
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
apenaattori
02.08.2006 12:14:31
No "laatikoiden" välinen sujuva liikkuminen on suotavaa.Eihän siinä tarvitse hypätä vaan seuraava "boxihan" on vieressä.Ei se rajoita vapaata liikkumista.Tosin en tarkoita että pitäisi pelkästään näin vedellä vaan hahmottamis apunahan ne ainakin ennenvanhaan toimivat.En pitäisi niitä tosiaankaan keinotekoisina karsinoina.Aatteleppa vaikka bluesissa käytettyä pentatonista.Sehän muodostaa selkeitä "boxeja" otelaudalle , jos sellaista apukeinoa joku haluaa käyttää.Hahmottamisen apukeinosta on kyse, ei siitä että se olisi lopullinen ratkaisu.

Aivan niin. Esim. minulle boksit ovat vain se juttu minkä avulla helpoiten hahmotan asteikot otelaudalla. Ja niistä bokseista voi halutessaan lähteä seikkailemaan vaikka minne.
Voi myrkky.
Humu
02.08.2006 12:15:27
Kuten on monesti tullu todistettua...lopputulos ratkaisee, eikä keinot. Jos jonkun soitto kuulostaa hyvältä, niin mulle on ihan sama...löytyykö teoria tietämystä, skaalatuntemusta, vai eikö löydy. Korvat sen mulle kertoo, osaako hommansa vai ei.

Tottakai voi yrittää kopioida toisen hyväksihavaitseman ajatusmallin, mutta se ei vaan tarkota sitä, että automaattisesti toimis omassa käytössä. Hyviä vinkkejä tässäkin ja kokeilun arvoisia juttujahan tässä on toki tullu.
BigPapa
02.08.2006 12:24:07

Tarkoitatko saman nimisistä soinnuista johdettuja CAGED-asemia kitaralla? Voin aivan suoraan vastata, että en käytä. Noiden boksien yhteisnimitys kertoo paljon: "CAGED" - siltä minusta juuri tuntuu jos noita rupeaa ajattelemaan. Hahmotan paljon mielummin sointuja ja intervalleja.

Edit:
Mitäs näitä muita "ajatusmalleja" onkaan:

- CAGED-boksit (asemat)
- 3-ääntä/kieli-systeemi, jota monet kitarasankarit suosivat. Allan Holdsworth ja Gambale nyt ensiksi.
- Lead note-malli, jossa yritetän hakea kulloisestakin soinnusta jokin intervallipari (esim. terssi + septimi, perusääni + kvintti), ja niiden avulla hahmottaa siitä vierestä muut intervallit.
- ... listailkaa joku, ei jaksa.

Noissa ajatusmalleissa on vaan se vaara, että kun opettelee yhden hyvin, niin siihen samaan juttuun jämähtää helposti. Jossain vaiheessa jämähdin tuohon 3-ääntä/kieli-ajatteluun, ja sen olen parhaani mukaa yrittänyt välttää sitä (siis jämähtämistä). Nuo boksit on kaiketi vähän vanhemman koulukunnan juttu, stankku jazzarit aikanaan kai kehittivät. Siinähän ne parhaiten mielestäni toimivatkin.

Pat Metheny taasen on puhunut ns. horisontaalisen hahmottamisen puolesta. Eli otelauta on hyvä hahmottaa myös pituussuunnassa, eikä vain niissä bokseissa pystysuunnassa.

Ei kannata kuitenkaan ajatella improvisointia pelkästään teorioiden kautta. Korvat, ne korvat...

Joo en tarkoita niitä.Nää mun mainitsemat boxit on pääasiassa juuri kaulan pituussuunnassa.
pes
02.08.2006 12:27:29 (muokattu 02.08.2006 12:28:22)
"Oikeasti otelaudalla pitäisi pystyä liikkumaan aivan vapaasti, olematta sidottu mihinkään asteikkoon, sormituksen, laatikkoon tai muuhun."

no miten se käytännössä menee jos on joku sointukulku vaikka C Am F G, itse kun olen just boksisoittelija. Vääntäkääs rautalangasta joku jos jaksaa. miten toi sointupohjainen soolo toimii...ettekai te nyt väitä että vedätte tosta vaan intervalleja pitkin otelautaa ilman mitään kiinnekohtaa tyyliin skaala. vai vedättekö moodeja eestaas, mut eiks nekin ole tavallaan bokseja. kysyn kun kiinnostaa...
kimurantti1
02.08.2006 12:36:14 (muokattu 02.08.2006 12:51:13)
Joo en tarkoita niitä.Nää mun mainitsemat boxit on pääasiassa juuri kaulan pituussuunnassa.

Hmm, eikun mä luulen että me puhutaan ihan samasta asiasta, termit vaan hämää. Mä tarkoitan "pituussuunnalla" yhden kielen päästä päähän hahmottamista. Boksi-ajattelulla tarkoitan sitä, että hahmottaa +/- neljältä nauhalta muutaman kielen (tai vaikka kaikki jos pystyy) siitä ympäriltä. CAGED-ajattelussa hahmotetaan avo-otteista johdettu sointu, ja siihen ympärille kuvitellaan muut äänet.

Jos me vieläkin puhutaan eri asiasta, niin voitko selventää mitä nuo boksit sinulle sitten ovat?

Edit: Mä olen varmaan oppinut vähän eri termeillä nämä asiat, kun kitaraopettajani oli briteistä hakenut oppinsa.
Allekirjoitukset ovat samanlaisia kuin asennepaidat - aivan per***stä. Ovat muka tarkoittavinaan jotain syvällistä, mutta oikeastaan kertovat vain käyttäjänsä tarpeesta herättää huomiota ja olla jotenkin hauska. Ihan niin kuin tämäkin...
BigPapa
02.08.2006 12:52:31 (muokattu 02.08.2006 13:03:53)

e 5--------8---10------12-----15
h 5--------8---10------13-----15
g 5----7----9--------12----14
d 5----7-----10
a 5----7
e 5-------8

jne.....tossaa pentatonisen esim 5-8, 5-7, 5-7 olis yksi boxi

toinen olis vaikka 7-9, 8-10, 8-10....

kolmas 9-12, 10-13, 10-12,......jne.
kimurantti1
02.08.2006 12:59:25 (muokattu 02.08.2006 13:14:36)
Me puhutaan siis samasta asiasta eri termeillä. Mää oon tosiaan oppinut nää "brittitermeillä".

Vastaa E-asemaa. Jos soitat vitosnauhalta A-duurin barrena, niin hajotus on sama kuin avoin E-duuri -> E-asema. Siitä voisi lähteä ajattelemaan näin:

e|--4--5-----7---
H|-----5-----7---
G|--4-----6--7---
D|--4-----6--7---
A|--4--5-----7---
E|------5-----7---

Tuossa on siis A-duuri (jooninen) E-asemasta. D-kielen 4-välitä voisi lähteä Fis-molli (aeolinen) D-asemasta. A-kielen 5-välistä lähdettäessä oltaisiin D-lyydisessä. Eli tuosta vio sitten niitä bokseja hakea niin paljo kuin haluaa, asiaa helpottii tietysti jos hahmottaa kulloisenkin soinnun äänet siinä boksissa.

Vastaa D-asemaa, jne.

Edit: Ja noita avosointujen mukaan nimettyjä asemia on siis viisi: CAGED. Sitten kun on perusasiat sointuteoriasta hallussa, niin niitä bokseja (eli mun asemia) voi tietty johtaa vaikka kuinka paljon lisää.
BigPapa
02.08.2006 13:05:32 (muokattu 02.08.2006 13:15:44)

d 5----7-----10
a 5----7
e 5-------8

tämä oli A pentatonisen...oisko molli vielä...Tai C duuripentatoninen

sama siirretään 2 nauhalle niin siinä on A -duuri pentatoninen aika lähellä tai F# molli pentatoninen...
BigPapa
02.08.2006 13:16:08 (muokattu 02.08.2006 13:16:53)

d 5----7-----10
a 5----7
e 5-------8

tämä oli A pentatonisen...oisko molli vielä...Tai C duuripentatoninen

sama siirretään 2 nauhalle niin siinä on A -duuri pentatoninen aika lähellä tai F# molli pentatoninen...

Mikä tab komento?Ite piirtelin...
komero
02.08.2006 14:10:38
pes123123:

Scale - Byzantine (vain mausteena sinnetänne)
1,b2,3,4,5,b6,7 eli c c# e f g g# b

Eikös tuokin ole harmooninen molli, aloitettuna 5. asteelta?
- Klaus Komero -
Volcom
02.08.2006 14:21:40
"Emmätiä, mä vaan skulaan skebaa"
"Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara
Jucciz
02.08.2006 14:50:32

Siltähän tuo yhtäkkiä vaikuttais.
>-)))> #11
« Torilla rojua, osta! · Soitteluita »
pes
02.08.2006 15:01:47

http://www.all-guitar-chords.com/gu … &scchnam=Byzantine&get2=Get

ei voi olla kun harmonisessa mollissa ei ole 3 puolisävelaskelta peräkkäin. kai noi jotain sukua on en mä tiedä :) loppupelissä ihan sama...
kimurantti1
03.08.2006 01:21:12 (muokattu 03.08.2006 01:39:03)
Scale - Byzantine (vain mausteena sinnetänne)
1,b2,3,4,5,b6,7 eli c c# e f g g# b

F-harmonisen mollin viides moodi, phrygian dominant. Näistä yleisimmistä skaaloista harmonisen mollin tunnistaa nopeasti siitä, että se on ainoa jossa on 1,5 sävelaskeleen hyppy (pienen sekstin ja suuren seiskan välillä).

Edit:
Mikä tab komento?
Ne merkkiyhdistelmät, joilla sai sivun muuttamaan merkit saman pituisiksi. Muistaako kukaan?
Apricot
03.08.2006 01:37:12
no miten se käytännössä menee jos on joku sointukulku vaikka C Am F G, itse kun olen just boksisoittelija. Vääntäkääs rautalangasta joku jos jaksaa.

Tuollainen esimerkki ei oikein sovellu tähän aiheeseen. Nuo soinnuthan kuuluvat kaikki samaan sävellajiin (C -duuri), eikä niiden vaihtuessa tarvitse tehdä käytännössä yhtään mitään. Sen kuin vetää c:tä ja sillä siisti.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)