Aihe: Tokai takuuseen
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Les Fender
02.08.2006 11:00:39
Niin joo.. Kyllähän sitä vois taistelupariksi laittaa mitkä tahansa sarjatuotantomallit. Kuten jo useampaan kertaan on todettu niin vika on siinä notta kiire on kova. Ei joudeta enään tarkastamaan puita ja odottelemaan kuivumista. Ennen kuivaaminen tehtiin ajankanssa ja nyt tuupataan uuniin.

Kyllä se Fenkunkin hintaeroosio valitettavasti näkyy laadussa, nykyään tuota American series Stratoa saa jo tuhannen euron pintaan, jopa alle. Sehän maksoi saman 6000mk jo 80-luvulla eli suhteessa reilusti yli puolet kalliimpi. Kyllä uudet sarjatuotantokitarat saavat ainakin meikäläisen osalta jäädä kauppaan vääntyilemään.
"Living is easy with eyes closed!"
nikovirtala
02.08.2006 11:18:38

Kyllä uudet sarjatuotantokitarat saavat ainakin meikäläisen osalta jäädä kauppaan vääntyilemään.

Sama juttu. Vaikka olenkin soitellut vasta n. 10 vuotta niin yhtäkään uutta kitaraa en ole ostanut. Ja näitä thredejä lueskellessa ajatus uuden kitaran ostamisesta tuntuu aina vain vastenmielisemmältä.
Ei oo helppoa olla huoleton.
Vasu
02.08.2006 11:49:06
Missä kitara merkissä laatu on parantunut ? Gibson ? Fender ? tai joku muu. Kun on jatkuvasti tehtävä halvemmalla, halvemmista materiaaleista, halvemmalla työvoimalla (työntekijöitten koulutuskin maksaa) ammattimies on nykyajan kirosana, ammattimiehet ajattelevat työnlaatua he eivät ole tarpeeksi tietoisia kustannustekijöistä ja markkinataloudesta.
McNulty
02.08.2006 11:53:28
Itselläni on myöskin kaikki kitarat käytettyjä. Kenties nyt joudun ostamaan uutukaisen, kun noita hyviä ES-335 tyyppisiä skeboja liikkuu sen verran vähemmän. Näyttää tulevan kolmen kova kopla tuosta kisasta:

Tokai ES-110 / Ibanez AS103 / Yamaha SA2200

Tokaissa hyvää on se, että se on "lapaa myöten" kopio esikuvastaan, Gibson ES-335:sta. Ibanez taas näyttää kivalta naturalina, mutta ohuehko kaula vähän jänskättää. Yamahaa en ole koskaan testinyt ja se onkin mustana heppana tuossa rallissa. Kopioita kaikki, samasta teemasta enemmän tai vähemmän plagioiden, kun tällä hetkellä ei riitä varat aitoon asiaan. Kerpeles kun pitää lähteä reissuun nyt elokuussa ja toistamiseen marraskuussa niin on tuo budjetti rajattu aika tiukasti siihen tonnin pintaan.

Siksi tämä Tokain laatuselkkaus tulikin mahd. huonoon aikaan. Nyt pitäis vissiin käytettynä metsästää sitä vanhempaa ES-100 tai ES-120 mallia. Kuka haluaa myydä minulle sellaisen? :)
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
Jani The Rock
02.08.2006 12:21:04

Mulle on syntynyt sellainen vaikutelma aiheesta, että himanysvärit ja insinöörit, jotka eivät osaa edes soittaa, kiinnittää eniten huomiota kitaroiden ulkoisiin laatutekijöihin. Ne joilla homma on hallussa, eivät jaksa jauhaa moisista seikoista vaan keskittyy oleelliseen: kitaroiden soittamiseen.

Joopa joo.

Ittelle henk.kohtasesti tää kitaroiden kanssa präkääminen on niin suuri osa elämää, että mielelläänhän niistä puhuukin. Oli kyse sitten ulkosista laatutekijöistä tai mistä vaan. Ja myönnän huokeasti olevani niin vitun pinnallinen poseeraaja, että kitaran ulkonäöllä ja muilla vastaavilla tekijöillä on väliä. Ne on osa sitä yleisfiilistä, joka soittaessa syntyy. Kitaran täytyy tuntua, kuulostaa JA näyttää ns. omalta. Jos ja kun jollekulle riittää kaksi ekaa, niin mikäs siinä.

Mutta siitä lähtisin, että kun uusista soittimista puhutaan, niin niiden ulkoistenkin yksityiskohtien pitäis olla suht kuosissaan. Jos jollakulla pr00lla on halua ja fyrkkaa ostella niitä maanantaikappaleita kaupoista pois, niin hyvähän se vaan on. Viekää vaikka kaikki, jääpä ne kunnolla viimeistellyt meille muille sitten.
Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista!
Pehvanssi
02.08.2006 13:03:05
Ehämminä oo yli kahteen sivuun mitään kommaillu.. enkä ehken olis koko juttuun mitään todennut, toki tietenkään, ellei olis taas tullut tuota "Mun xxx on ainaski miljooo-oona kertaa parempi kuin aito!" aspektia. Toki käsitän, että liki pyhäinhäväistys on kritisoida Hamamatsun ihmeitä, joitten laatu on Suomessa todettu ylivertaiseksi. Kiitos niiden verrattomain puitten, vanerikansien ja vallankin ulkonäön, joka jopa metrin päästä antaa vaikutelman siitä toisesta, paljon huonommasta ellei suorastaan kelvottomasta soittimesta jonka reunalistat repsottaa, ja ruuvitki on ruosteessa... 8)

Ja yleensä se menee siten että aluksi kehutaan porukalla kuinka loistavia Tokain kopiot ovat ja kuinka ne pieksevät mennen tullen "ökyrikkaiden kalliit" Gibsonit. Sitten kun siihen vastaa että "ei se nyt ole ihan niinkään" niin siitähän pitää vetää koko hernepelto nenään, kun "minun rakasta Toksua nyt dissattiin".

Nii in, sehän on vaikea ymmärtää kirjoituksia loppuun asti jos joku mainitsee että oma kopion rutku saattaa olla jopa yhtä hyvä kuin aito. Muistaakseni tarkensin vielä jälkeenpäin että puhuin nyt henkilökohtaisista fiiliksistä mitä mun omaan käteen on tuntunut.
Ei tässä kukaan ole väittänyt Tokaita ylivertaiseksi numero uno kitaraksi, mutta ilmeisesti joku tahtoo asiat niin käsittää, että jos joku sattuu tykkäämään Toksusta, tai jollekkin on sattunut hyvä Toksu kohdalleen niin eihän se käy pirtaan, silloin pitää muistuttaa notta son kopio eikä siis voi mitenkään olla lähelläkään alkuperäisen laatua ja soundia.
Okei, mulle on sattunut hyvälaatunen kohdalle. Ei ole maalattuja bindingejä, ei oo kaula korkkiruuvilla, nauhat on siellä missä pitää, ei ole edes vanerikantta ( tätähän ei varmasti uskota, mutta se ei ole multa pois). Se ei siltikkään tarkoita, että olisin merkkiuskollinen Tokaille, sillä jopa minä joka olen puolustanut Tokaita joidenkin mielestä jopa paljon tämän keskustelun perusteella, en ostaisi uutta Tokaita. Se nyt vaan on fakta, että Toksun laatu on heikkenemään päin. Siltikään se ei estä minua kehumasta omaa +20 vuotta vanhaa kitaraa.
Kuka tässä on väittänyt, että Gibben omistajat olis "ökyrikkaita"? Se ei tee teistä rikkaita, että ootte laittanu rahaa Gibbeen jonkun muun merkin sijasta. Saman rahan saa ihan yhtä helpolla käytettyä ihan mihin muuhun merkkiin tahansa. Tietysti jos minusta tekee köyhän se että mun mielestä yli 700 euroa on paljon rahaa niin kyynel. Olen sitten ihan suosiolla köyhä jonkun mielestä.
Arvaan, että tämäkin kirjoitus nyt otetaan Tokaimiehen viimeisenä puolustuksena suurta pahaa iso Geetä vastaan. Samapa tuo.
mll
02.08.2006 13:10:03 (muokattu 02.08.2006 13:10:27)
Mulle on syntynyt sellainen vaikutelma aiheesta, että himanysvärit ja insinöörit, jotka eivät osaa edes soittaa, kiinnittää eniten huomiota kitaroiden ulkoisiin laatutekijöihin. Ne joilla homma on hallussa, eivät jaksa jauhaa moisista seikoista vaan keskittyy oleelliseen: kitaroiden soittamiseen. Useimmiten ko. henkilöillä soittimeksi on valikoituneet parhaiten kouraan sopivat välineet, merkistä riippumatta. Jostain syystä monen kitaran jälkeen itselle on toistaiseksi jäänyt Gibsonia ja Fenderiä taloon, kopiotuotteet eivät (mitä nyt nyt yksi basso, mutta sitä ei lasketa ;o).

Olen aika samaa mieltä. Minulla ei esimerkiksi ole tietoa, että mistä puusta minun sähkökitarani on veistetty. Hyvältä tuntuu ja hyvin soi. Enpä kyllä kauheasti speksejä tuijottanut kun sen ostin.

Sama jutt pätee muihinkin soittimiini. Ensimmäinen kunnon teräskielinen kitarakin löytyi ilman mitään tietoa puumateriaaleista. Helkkarin hyvä kitara. Parhaimpia mitä olen koskaan soittanut tahi kuullut. Eikä se edes ollut mikään überkallis merkkituote.

Vasta siinä vaiheessa kun olin teettämässä akustista kitaraa täytyi oikeasti miettiä mistäs materiaaleista sen teettäisi. Valintani oli hieman epätavanomainen, sivut ja pohja bolivialaista ruusupuuta. Siitä tulikin sitten kohtalaisen räikeäsoundinen peli.

Siinä vaiheessa kun tulee keikkatauko tai soittohommat ei vaan muuten suju niin välineurheilu alkakoon. Tämän olen huomannut ainakin omalta osaltani.

Mutta peace kuitenkin. Toiset tykkää äitistä ja toiset iskästä. Minulle on tärkeintä, että soittimet kuulostaa hyvältä, niitä on mukava soittaa ja ne kestää rankempiakin keikkaolosuhteita. Jotkut tykkää tuijottaa speksejä tai hifistellä soittimiensa kanssa. Tärkeintä on, että mieli pysyy virkeänä ja soittimien kanssa hääräily on mukavaa.

MLL
McNulty
02.08.2006 13:15:42 (muokattu 02.08.2006 13:21:56)
Ei tässä kukaan ole väittänyt Tokaita ylivertaiseksi numero uno kitaraksi, mutta ilmeisesti joku tahtoo asiat niin käsittää, että jos joku sattuu tykkäämään Toksusta, tai jollekkin on sattunut hyvä Toksu kohdalleen niin eihän se käy pirtaan, silloin pitää muistuttaa notta son kopio eikä siis voi mitenkään olla lähelläkään alkuperäisen laatua ja soundia.

Kovasti olit aluksi sanomassa että sinun Tokai pieksee kaikki alle 2000e Gibsonit. Sitten se olikin vain sinun kokemuksesi, ja nyt taas koitat selittelemällä parannella osakkeitasi sen suhteen mitä ensin kirjoitit. Tulee mieleen että koitat nyt itsellesi (ja kenties muille) todistella jotain typerää olettamusta jonka esitit. Omaa oksaasihan sinä sahaat, et minun.

Okei, mulle on sattunut hyvälaatunen kohdalle. Ei ole maalattuja bindingejä, ei oo kaula korkkiruuvilla, nauhat on siellä missä pitää, ei ole edes vanerikantta ( tätähän ei varmasti uskota, mutta se ei ole multa pois). Se ei siltikkään tarkoita, että olisin merkkiuskollinen Tokaille, sillä jopa minä joka olen puolustanut Tokaita joidenkin mielestä jopa paljon tämän keskustelun perusteella, en ostaisi uutta Tokaita.

Eiköhän se ole tässäkin ketjussa jo useasti todettu että jokaisen merkin kohdalla on näitä valitettavia "epäkurantteja yksilöitä". Ei siitä tarvitse sen isompaa numeroa tehdä. Omituisesti vain aina kun joku kertoo että "Gibsonissa on sellainen pieni vika että..." niin kirkkaalta taivaalta lävähtää "tää mun Tokai on ainakin 500x parempi kuin tuo sun kallis rutkula. Ei tässä ole tuollaisia vikoja." Mielestäni tuollainen on täysin tarpeetonta puolin ja toisin

Se nyt vaan on fakta, että Toksun laatu on heikkenemään päin.

Mikäs fakta se on? Tietääkseni epäilyjä on ollut sen suuntaan, faktaksi sitä on mielestäni vaikea sanoa. Kyllä kai sieltä vielä ihan laadullisiakin yksilöitä tulee. eikö?

Siltikään se ei estä minua kehumasta omaa +20 vuotta vanhaa kitaraa.

Minun mielestäni jokaisen kannattaa harkita jääviyttä jossain määrin, mikäli ei kye objektiivisesti omia soittokamojaan arvioimaan/arvostelemaan. Pelkkä ylenpalttinen kehuminen kun ei välttämättä anna todellista kuvaa. Mistäs sitä tietää mikä kenellekin on hyvä. Toiselle tämä, tuo tai se voi olla kourallinen timantteja, toiselle kourallinen skeidaa.

Kuka tässä on väittänyt, että Gibben omistajat olis "ökyrikkaita"? Se ei tee teistä rikkaita, että ootte laittanu rahaa Gibbeen jonkun muun merkin sijasta. Saman rahan saa ihan yhtä helpolla käytettyä ihan mihin muuhun merkkiin tahansa. Tietysti jos minusta tekee köyhän se että mun mielestä yli 700 euroa on paljon rahaa niin kyynel.

Ehkä joku nyt HIEMAN katkerana käsitti koko provokatiivisen kärjistyksen väärin. Kalliiksihan sitä Gibsonia on jatkuvasti kehuttu... ja ilmeisesti se on se suurin asia mikä antaa luvan lähes jokaiselle haukkua kyseistä merkkiä. Kun ei omat rahat riitä niin pitää kehitellä pilvilinnoja ja tekaistuja syitä miksi tyytyä johonkin muuhun. Se että Gibsonilta on päässyt markkinoille ei-niin-laadukasta kamaa koetaan heti punaisena vaatteena, mutta se jos Tokain jossain skebassa on haljennutta kantta ja kaularaudat irti, erikokoisia nauhoja samassa vempaimessa... niin sille vain morjestetaan kintaalla ja annetaan olla. Ilmeisesti siis niillä numeroilla on suuri vaikutus siihen mitä saa milläkin tavalla arvostella. Laaduttomuus 800e kitarassa = hyväksyttävää, mutta kosmeettinen virhe 2500e Gibsonissa on WWIII:n paikka.

Arvaan, että tämäkin kirjoitus nyt otetaan Tokaimiehen viimeisenä puolustuksena suurta pahaa iso Geetä vastaan. Samapa tuo.

Eäh, lähinnä vain katkerana tilityksenä aiheen vierestä :)
J.Hollström
02.08.2006 13:18:21
Olen aika samaa mieltä. Minulla ei esimerkiksi ole tietoa, että mistä puusta minun sähkökitarani on veistetty. Hyvältä tuntuu ja hyvin soi. Enpä kyllä kauheasti speksejä tuijottanut kun sen ostin.

Sama vika rahikaisella. Olen ihan pihalla kun nää kitaragurut jauhaa joistain 5-ply-bindingeista ja muista jutuista. Ihan hepreaa. Mä vaan skulaan. Jos keppi toimii ja soi nätisti homma on kondiksessa. Jokunen ulkoisesti ihan kauheakin raato on pyörinyt nurkissa ihan vaan sen takia, että soundi oli bueno.

Mielummin teen musaa sokeille kuin kuuroille.
McNulty
02.08.2006 13:25:33 (muokattu 02.08.2006 13:26:08)
Sama vika rahikaisella. Olen ihan pihalla kun nää kitaragurut jauhaa joistain 5-ply-bindingeista ja muista jutuista. Ihan hepreaa. Mä vaan skulaan. Jos keppi toimii ja soi nätisti homma on kondiksessa. Jokunen ulkoisesti ihan kauheakin raato on pyörinyt nurkissa ihan vaan sen takia, että soundi oli bueno.

Mielummin teen musaa sokeille kuin kuuroille.

Se että tietää kitaran spekseistä, ominaisuuksista ja rakenteesta ei millään tavalla poissulje sitä etteikö osaisi soittaa :) (vaikka minä en kyllä osaakaan soittaa, mutta eniveis)

Minulle kitarat kun ovat lähes koko elämä. Tykkään puljata niiden kanssa 24/7, tutkiskella, pohdiskella, lueskella jne. Toki soittaminen on se primäärinen asia, mutta esim. täällä töissä on kohtalaisen vaikea harrastaa musiikkia muussa kuin nettiradion/mp3/cd-kuuntelun muodossa. Siispä, tällaisina aikoina kun hommat on paketissa ja muuten aika kävisi pitkäksi, on hyvä tutustua kitaroiden ja musisoinnin muihinkin osa-alueisiin kuin pelkästään siihen "miten niitä nakkeja heilutellaan siinä puulaudan päällä" ja "kuinka sillä lärpyttimellä hakataan vaijereita" :)
flattopguitar
02.08.2006 13:25:39 (muokattu 02.08.2006 13:27:16)
Kaikilla kitaran massavalmistajilla on yhteinen ongelma: Laadukkaan ja kuivan puutavaran hommaaminen. Ei ole ihme jos halpisvalmistaja joutuu käyttämään sekunda materiaalia, koska niin joutuu/tekee myös moni tunnetusti laadukkaita kitaroita valmistava yritys, aina silloin tällöin. Tehtaat ottavat riskin käyttäessään liian tuoretta tai jotenkin muuten viallista puuta. Kitara voi elää ja siitä voi tulla soittokelvoton, mutta ei välttämättä, puusta kun ei koskaan tiedä etukäteen. Veikkaan että ongelma Tokailla on siinä, että tuotantomäärät ovat kasvaneet samalla kun raaka-aineen hankinta ei ole pelannut, tästä johtuu tavallista enemmän eläneet kitarat ja kierot kaulat ym. ongelmat.

Jos puhutaan kitaroiden laadusta ja hinnasta, niin sanon taas kerran, ettei kannatta olettaa saavansa A-luokan soitinta jos investoi "vain" alle tonnin. Kyllä sekin on melko paljon rahaa, mutta ei kuitenkaan loppukädessä hirveästi. Kitaroiden hinnat ovat tulleet PALJON alas vuosikymmenien vastaavista, jos suhteutetaan palkkatasoon ja puutavaran hinta taas noussut loivasti. Kun ynnää työvoimakustannukset ja raaka-aineet alkaa jopa ihmettelemään, että eikö ne ota kitaroistaan yhtään voittoa, koska tunnetusti jokainen välittäjäporras ottaa sen oman siivunsa kakusta. Jos Gibsonin Les Paul maksaa 2-3 kertaisesti sen mitä Tokain vastaava, niin eroa soittimissa on muuallakin kuin työvoimakustannuksissa. Sen nyt näkee sokea mummokin.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
samueld
02.08.2006 13:48:57

Kovasti olit aluksi sanomassa että sinun Tokai pieksee kaikki alle 2000e Gibsonit. Sitten se olikin vain sinun kokemuksesi, ja nyt taas koitat selittelemällä parannella osakkeitasi sen suhteen mitä ensin kirjoitit. Tulee mieleen että koitat nyt itsellesi (ja kenties muille) todistella jotain typerää olettamusta jonka esitit. Omaa oksaasihan sinä sahaat, et minun.

Juu, hänen omasta kokemuksestaan ja mielestään. Mitä kohtaa sä et tajunnu?

Minun mielestäni jokaisen kannattaa harkita jääviyttä jossain määrin, mikäli ei kye objektiivisesti omia soittokamojaan arvioimaan/arvostelemaan. Pelkkä ylenpalttinen kehuminen kun ei välttämättä anna todellista kuvaa. Mistäs sitä tietää mikä kenellekin on hyvä. Toiselle tämä, tuo tai se voi olla kourallinen timantteja, toiselle kourallinen skeidaa.

Päätä jo. Pitääkö skebaa ajatella objektiivisesti yleisten speksien perusteella vai subjektiivisesti, eli mikä on kullekin paras?

Ja jos et ottas kantaa täällä, että mihin meidän muiden rahat riittää, kun et sitä tiedä.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Jani The Rock
02.08.2006 13:50:45

"I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar".

Mä en.
Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista!
samueld
02.08.2006 13:51:51

Ettet vähän jeesustelis nyt tässä. Olet kuitenkin aika tunnettu persoona tällä foorumilla ottamaan kantaa hyvinkin yksityiskohtaisiin asioihin kitaroista ja vahvistimista.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
McNulty
02.08.2006 13:52:52 (muokattu 02.08.2006 13:54:35)
Juu, hänen omasta kokemuksestaan ja mielestään. Mitä kohtaa sä et tajunnu?

En jaksa enää kolmatta kertaa lainata sitä mitä hän todellisuudessa YLEISTÄEN kirjoitti. Lue itse tuolta aikaisemmilta sivuilta.

Päätä jo. Pitääkö skebaa ajatella objektiivisesti yleisten speksien perusteella vai subjektiivisesti, eli mikä on kullekin paras?

Ei minun tarvitse päättää yhtään mitään. Parempi kun sinä et lässytä yhtään mitään. Se että osaa omasta soittovermeestään kirjoittaa sekä objektiivisesti ETTÄ subjektiivisesti on parempi kuin pelkkä "tää pieksee ainakin kaikki alle 2000e gibsonit"-tyylinen purkaus.

Ja jos et ottas kantaa täällä, että mihin meidän muiden rahat riittää, kun et sitä tiedä.

Kovasti sitä Gibsonia silti pidetään kalliina, otin kantaa teidän taloudelliseen tilanteeseen tai en. Mielestäni en ole vielä kenenkään palkkoja tai palkattomuuksia täällä ruotinut, vai olenko?
Explorer
02.08.2006 13:59:43
Ei minun tarvitse päättää yhtään mitään. Parempi kun sinä et lässytä yhtään mitään.

Heh, kaveri pihisee varmaan pää punasena kiukusta kun lähtee tollasia kommentteja. Kuka sinä muka olet antamaan ohjeita siitä kenen pitäisi tänne kirjoitella ja kenen ei?
McNulty
02.08.2006 14:04:08 (muokattu 02.08.2006 14:05:22)
Heh, kaveri pihisee varmaan pää punasena kiukusta kun lähtee tollasia kommentteja. Kuka sinä muka olet antamaan ohjeita siitä kenen pitäisi tänne kirjoitella ja kenen ei?

En minä ole lainkaan kiukkuinen, ja väriltänikin kuin kalkkilaivan kapteeni. Se vain että jo useilla aikaisemmilla threadeilla tuo samueld ei kykene mihinkään muuhun kuin oikeastaan rääpimään päätänsä minulle. Ilmeisesti hän on teikäläisen best buddy, kun sitä ollaan heti varpaillaan "puolustelemassa" kaveria.

En minä sitä päätä mitä kukin tänne kirjoittelee, mutta olen monesti sanonut tuolle yksilölle että jos hänellä on jotain minua vastaan, niin senkus pistää pikaviestiä tai mailia. Jos hän näkisi metsän puilta, ei hänen tarvitsisi vastaavia tänne kirjoitella.

ps. samaa suosittelen sinulle Explorer. Jollet pidä minusta niin et pidä. Hatemailia voi tiputella ihan privaatisti jos siltä tuntuu.
Magic Bullet
02.08.2006 14:10:07
Joskus kyllä harkitsin Tokain Love Rockin ostoa, mutta toisiin päätöksiin olen tullut. Itseasiassa olen tullut sellaseen päätökseen etten ikinä edes osta mitään Les Pauliin liittyvää.

A) Liian kallista. Pitää kokoajan pelätä niiden puolesta.
B) Ei sovi käteeni. Vaikeaa soittaa

Strato riittänee hyvin.

Mutta se ei ollut asiani ollenkaan, vaan mulla on kysymys. Mikä on Ishibashi?
McNulty
02.08.2006 14:11:18 (muokattu 02.08.2006 14:11:46)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)