Aihe: Harmaat kielet 3h soiton jalkeen..
1 2 3
losli
01.08.2006 10:35:32 (muokattu 01.08.2006 10:37:48)
Itse suosin lähes poikkeuksetta DR:n ja Elixirin kieliä, joiden punotuissa kielissä on hexacore-tyylinen ydinlanka.

Tää oli mielenkiintonen vinkki. Enpä tiennyt että tuollasiakin ominaisuuksia on. Täytyypä pistää DR:t testiin. Kiitän tästä.

Itselläni myös muuttuu kielet tummaksi ihan pikku soittelusession jälkeen. Ja jos innostuu sahailemaan uusilla kielillä jotain uutta riffin pätkää parituntia samasta kohtaa, niin kielet on käytännössä jo ihan mustat kyseisestä asemasta.

Lisäksi olen huomannut sellaisen ilmiön että kullan väriset osat eivät kestä omissa hyppysissäni yhtään. Eli kullatut osat stopbaria myöden, ovat turkoosinsinisen kovettuman peittämiä. Aika erikoista sinänsä, koska ei se käpälä nyt ihan siellä stopbarilla saakka mielestäni liiku. Näin vain on. Kromin värisillä osilla ei ole mitään vastaavaa ilmennyt.

Ok, tähän varmaan ois ratkasuna se että kuivaa ja kiillottelee kitaraansa joka session jälkeen. Itse en oo niin pitkäjänteinen. Ehkä pitäisi. :-)
kuriken
01.08.2006 11:29:01 (muokattu 01.08.2006 11:29:20)
Perse kannattaa pyyhkiä vessapaperilla käsien sijasta.
Haiseminen on muotia!
oiva tumpeloinen
01.08.2006 11:35:02
Perse kannattaa pyyhkiä vessapaperilla käsien sijasta.

Eipä mulla ainakaan harmaata skeidaa paskalla käydessä tule.

Eikä tuo käsien peseminen välttämättä kaikkia auta. Mä olen esim. joutunut hyväksymään sellaisen tosiseikan, että musta ei koskaan tule saamaan soittaessa videokuvaa, jossa olisi kiiltävät kielet. =)

Tosin..... Ehkä jonkinmoinen mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Tuo nyt testikäytössä oleva (taas sitä mainostetaan) Elixirin setti näyttää pitävän pintansa yllättävän pitkään.
Amplifier
01.08.2006 12:00:02
(taas sitä mainostetaan) Elixirin setti näyttää pitävän pintansa yllättävän pitkään.

... juu onhan noita elixirejä tullut tässä minunkin toimestani mainostettua, mutta kun ne vaan on mun mielestäni niin hyvät. En oikein osaa enää muita käyttääkään.

Mulla on kaikissa kitaroissani ne, ja kun kaverit on kokeillut mun skeboja niin aina on ollut ihmetyksen aiheena hyvä soittotuntuma. Olen tietysti ollut ylpeänä, että ne nyt vaan on niin hyviä keppejä... en ole viittinyt sanoa sitä asiaa, että aika suuri merkitys on niillä kielilläkin.
SURf
01.08.2006 12:02:29
Tosin..... Ehkä jonkinmoinen mahdollisuus on kuitenkin olemassa. Tuo nyt testikäytössä oleva (taas sitä mainostetaan) Elixirin setti näyttää pitävän pintansa yllättävän pitkään.

Mainostetaan sitten: Ainoat kielet jotka pysyy mun näpeissä siedettävinä paria viikkoa pidempään ovat Elixirit, niinpä niitä onkin mulla joka kitarassa.
...opi toisten erehdyksistä, sillä elämä on niin lyhyt että et ehdi tehdä kaikkia virheitä itse...
Wahi
01.08.2006 12:02:52 (muokattu 01.08.2006 12:03:26)
Kannattaa aina pyyhkiä kielet vähänkin pidempien soittosessioiden jälkeen. Kielet oli ihan puhtaat kun menin treeneihin, mutta seuraavana aamuna AIVAN p*skaset. Sai sitten pyyhkimällä ihan puhtaiksi. Mutta 3 tunnin hikisten treenien jälkeen kannattaa pyyhkiä kielet, mielummin aina kun on tauko.

E: Mun mielestä Elixir on ihan hirveet, liian liukkaat.
Shine on You crazy Diamond.
McNulty
01.08.2006 12:12:28
E: Mun mielestä Elixir on ihan hirveet, liian liukkaat.

Se Nanoweb-pinnoite muuttui jossain välissä. Ilmeisesti silloin kuin punomattomiin tuli se anti-rust ominaisuus. Nimittäin minä kokeilin silloin ihan alkuun kun Elixirit olivat uusi juttu, ja ne olivat oikeasti kammottavat kusiluikut. Ei niitä voinut soittaa saatika bendata. Lipsui ja luisui kuin kesäkumeilla jäällä.

Nyt se punos on kuitenkin muuttunut. Se ei kauheasti enää poikkea normikielistä soittotatsiltaan. Onhan siinä vielä sitä pinnoitetta toki, mutta sen koostumus ei ole enää niin "tefloninen" :) Kannattaa kokeilla vielä kerran, jos vähänkin on jäänyt kaivelemaan.
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
oiva tumpeloinen
01.08.2006 12:14:59 (muokattu 01.08.2006 12:17:47)
Nyt se punos on kuitenkin muuttunut. Se ei kauheasti enää poikkea normikielistä soittotatsiltaan. Onhan siinä vielä sitä pinnoitetta toki, mutta sen koostumus ei ole enää niin "tefloninen" :) Kannattaa kokeilla vielä kerran, jos vähänkin on jäänyt kaivelemaan.

Mun mielestä se poikkeaa pikkaisen muista kokeilemistani kielistä. Niiden tuntu on vähän sama, kuin muiden settien putsausaineen jäljiltä. Siis vähän liukkaammat ( me likes), mutta kestävät valeltua litkua pidempään.

E:

Mä en nyt löydä hyvää sanamuotoa millään sanomisilleni. Bone sanoikin niiden olevan vähän erilaiset tuntumaltaan ja mä apinoin heti samaa perään..... Toivottavasti pointti erilaisista kielistä kuitenkin tuli selväksi.
McNulty
01.08.2006 12:18:02
Mun mielestä se poikkeaa pikkaisen muista kokeilemistani kielistä. Niiden tuntu on vähän sama, kuin muiden settien putsausaineen jäljiltä. Siis vähän liukkaammat ( me likes), mutta kestävät valeltua litkua pidempään.

Kyllä, se poikkeaa hivenen, mutta ei ole lainkaan enää sellainen lipsuja ja luikku mitä se oli esim. vuosi sitten. Elixirien valmistuksessa on tapahtunut päivityksiä :)
Lento-V-mies
01.08.2006 12:22:02
Mietin vaan että onko se niin paha jos kielet on harmaat? :) Mielestäni jotkut ihmiset vaihtavat kitaraansa uudet kielet vähän turhan usein, jopa kaksi kertaa viikossa ja se ei kuulosta oikein järkevältä. Mun mielestä kieletkin tuntuu paremmilta kun niitä on vähän aikaa soitellut.
McNulty
01.08.2006 12:27:50
Mietin vaan että onko se niin paha jos kielet on harmaat? :) Mielestäni jotkut ihmiset vaihtavat kitaraansa uudet kielet vähän turhan usein, jopa kaksi kertaa viikossa ja se ei kuulosta oikein järkevältä. Mun mielestä kieletkin tuntuu paremmilta kun niitä on vähän aikaa soitellut.

Olen osittain samaa mieltä. En pidä ihan uusien kielten soundista. Liikaa klangia minulle. Toiset taas diggailevat siitä klangista kuin hullu puurosta ja vaihtavat parin viikon välein kun se katoaa. Tietysti, jos hakee jotain vintage rock-soundia, niin silloin pitää olla vähintään 6kk vanhat kielet, jotta ne kuulostavat riittävän "väsyneiltä" ja se yläpään sizzle ja muu on kadonnut :)

Makuasioita. Itselleni suosikit ovat uudet, parien reenien jälkeen käytössä olevat kielet. Ei klangia, kuitenkin erottelevat ja soundi elää. Myöskin kieli on jo venynyt mittaansa, jolloin vire pysyy hyvin.
Lento-V-mies
01.08.2006 12:54:05 (muokattu 01.08.2006 12:55:02)
Heh, mun Squierissa on varmaan kohta 2v vanhat kielet ;) Tosin soitettu sillä on vasta yli vuoden, mutta kuitenkin... En sanokaan kyllä että sen kielet olisivat jotenkin erittäin hyvät, mutta minä tykkään ^^ Ja se nyt onkin tommoinen kitara jolla rämpyttelen tv:tä katsoessani jne, en minä tolla soittele sen enempää.
samueld
01.08.2006 13:15:03

Mulla auttaa tähän ongelmaan, että pyyhkäisee soiton lopetettuaan kielet puhtaaksi mikrokuituliinalla. Tuo ensimmäinen maksaa halpahalleissa vitosen:

http://www.sinituote.fi/tuotteet/siivousliinat.htm#mikrokuituliina

Ja klangi ei ole uusien kielten soundi vaan yleisesti äänen väri.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Explorer
01.08.2006 13:20:51
Mulla auttaa tähän ongelmaan, että pyyhkäisee soiton lopetettuaan kielet puhtaaksi mikrokuituliinalla.

Sama homma, tosin mä pyyhkäsen ne kielet ehkä viikon välein. Elixireissä pysyy soundi uudenlaisena käytännössä koko kielten iän (mulla kuukausia) kun niitä pyyhkäsee. Mun näkövinkkelistä noi kaikki kielten kiillotusnesteet ja diibadaabapurkit on ihan turhaa rahanmenoa.
oiva tumpeloinen
01.08.2006 13:25:19
Sama homma, tosin mä pyyhkäsen ne kielet ehkä viikon välein. Elixireissä pysyy soundi uudenlaisena käytännössä koko kielten iän (mulla kuukausia) kun niitä pyyhkäsee. Mun näkövinkkelistä noi kaikki kielten kiillotusnesteet ja diibadaabapurkit on ihan turhaa rahanmenoa.

Noi litkut onkin aika turhia, jos ei kädet hikoile paljon. Mulla taas kielet syöpyy alta melkein heti, jos ei niitä välillä putsaa vähän vahvemmilla aineilla.

Ja tuommoinen purkki maksaa jotain 5 euron pintaan. Siis paljon vähemmän kuin yhdessä baari-illassa putoaa rahaa taskusta muiden menojen lisäksi. =) Ja kaiken lisäksi tuollainen purkki kestää paljon pidempään kuin baari-ilta.....
Amplifier
01.08.2006 20:14:17
Heh, mun Squierissa on varmaan kohta 2v vanhat kielet ;) Tosin soitettu sillä on vasta yli vuoden, mutta kuitenkin... En sanokaan kyllä että sen kielet olisivat jotenkin erittäin hyvät, mutta minä tykkään.

Mulla on vanha Neuvostoliittolainen balalaikka, jonka mummo toi mulle Moskovasta 70-luvulla. Siinä on alkuperäiset kielet, en mä nyt voi sanoa, että ne mitenkään hyvät olis. Enkä mä sillä ole koskaan soitellut kun ei sillä pysty, mutta kyllä mä siitä tykkään...
McNulty
01.08.2006 20:16:11
Olin tästä ihan äimän käkenä. Kirjoitatko työksesi TV-shopin mainoksia? :) Hoho.

Heh, en sentään vaikka olenkin "toimistotöissä". Kirjoittelen jotain ihan muita sepustuksia.
Ze Kink
02.08.2006 01:23:21 (muokattu 02.08.2006 01:24:41)
Täytyy kyllä itsekin kehua noita Elixirejä, oli kokeilussa yhdessä 010 -setissä 013 b-kieli, ja se soi vielä mainiosti vaihtaessani kielet, kun muista oli saundi lähtenyt. Nyt on Stratossa Elixirin setti ollut jo pari kuukautta, ja vieläkin saundaa hyvältä. Kitarapajalta saa lisäksi tosi halvalla niitä.
"Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa
Ze Kink
02.08.2006 01:23:22 (muokattu 02.08.2006 01:23:40)
oho  
"Vittu! Mä diggaan viinaa, naisia ja rumpuja!" -Tuntematon spurgu metrossa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)