Aihe: - laptop musahommiin -
1 2 3 4
varakeef
31.07.2006 10:44:00
Kehukaa ja moittikaa, etenkin tästä äänitysnäkökulmasta.

ACER AS5112WLMI 15,4"CB TL50/1*512/80... Heikkoja lenkkejä päivittelisin sitä mukaa kun on tarvis, ton muistin vetäisin gigaan ensimmäisenä.

Älkää ampuko viestintuojaa, mutta olen asiantuntijataholta kuullut seuraavaa: läppäreiden heikkoutena - ja nimenomaan näitten tarjoustalojen kuluttajaläppäreiden heikkoutena - on se, että komponentit eivät ole hyviä ja kone on valmiiksi asennettu täyteen tarpeetonta tauhkaa, jota voi olla hankala poistaa. Erityisesti tämä pätee Acereihin, LG:hen ja Fujitsu-Siemensiin. Olisi ehkä parempi olla tuijottamatta spekseihin vaan hankkia paperilla hitaampi kone, jossa on läppärikäyttöön tehdyt komponentit.

Näitä laadukkaampia koneita löytyy monenkin merkin bisneslaitteista, esimerkiksi HP:ltä, Sonylta ja Toshibalta. Huomattavaa on se, että näiltäkin löytyy kuraosastoa markettitarjonnasta.

Selittämättömät, huonoista komponenteista peräisin ongelmat ovat huomattavasti ikävämpiä ja hankalammin ratkaistavissa kuin väännön puutteesta johtuvat ongelmat. Väännön määrän voi sitten valita tarpeidensa ja budjettinsa mukaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Rikue
31.07.2006 11:25:55
Juu siis näinhän se menee...

Kaikkissa soittimissa ja laitteissa, ne ns. halvimmat laitteet sisältävät melkein poikkeuksetta paljon todella epämääräisiä komponenttejä, tämä on tullut muutaman kerran vastaan silloin kun opiskelin elektronniikka-asentajaksi.

Kyllä se paikkansa pitää... halvin ei yleensä ole todellakaan ole paras...
Rml
31.07.2006 11:58:21

Tuohon kun laitat vähän päälle satkun lisää, niin saar MacBook whiten samoilla ominaisuuksilla. Kannattaa tutustua!
EP
31.07.2006 17:00:07
Älkää ampuko viestintuojaa, mutta olen asiantuntijataholta kuullut seuraavaa: läppäreiden heikkoutena - ja nimenomaan näitten tarjoustalojen kuluttajaläppäreiden heikkoutena - on se, että komponentit eivät ole hyviä ja kone on valmiiksi asennettu täyteen tarpeetonta tauhkaa, jota voi olla hankala poistaa. Erityisesti tämä pätee Acereihin, LG:hen ja Fujitsu-Siemensiin. Olisi ehkä parempi olla tuijottamatta spekseihin vaan hankkia paperilla hitaampi kone, jossa on läppärikäyttöön tehdyt komponentit.

Näitä laadukkaampia koneita löytyy monenkin merkin bisneslaitteista, esimerkiksi HP:ltä, Sonylta ja Toshibalta. Huomattavaa on se, että näiltäkin löytyy kuraosastoa markettitarjonnasta.

Selittämättömät, huonoista komponenteista peräisin ongelmat ovat huomattavasti ikävämpiä ja hankalammin ratkaistavissa kuin väännön puutteesta johtuvat ongelmat. Väännön määrän voi sitten valita tarpeidensa ja budjettinsa mukaan.

Ei, mutta mitä on toi "tauhka"?
Mä sain nyt selvitettyä vihdoinkin, että mun läppäriin saa max. 2-gigaan asti lisättyä muistia, eli sen suhteen pitäisi varmaan piisata mulle (midi-sekvensseri, Encore-nuotinnus ja tää audio, ei muuta) vai riittääkö?
Prosessori on tosin Celeron (jota on täällä moitittu)1,4 GHz.
varakeef
31.07.2006 17:49:10 (muokattu 31.07.2006 17:49:24)
Ei, mutta mitä on toi "tauhka"?

Kaikkia hämäriä pikkuohjelmia - sellaista, mitä ei musahommissa tarvitse ja joka saattaa aiheuttaa ongelmia.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Degas
31.07.2006 18:47:14
Kiitän neuvoista. Musisointiin sopiva kannettava on kyllä kiven alla. HP NX9420 T2400 17" 1024/80 DVDRW WL XPH, 1580€( www.mikromaja.com ) vaikuttaa ihan hyvältä(esim. 4g muistilaajennus,näyttö). Kuuluuko tämä siihen markettien halpissarjaan?

Etsin kuitenkin vielä sellaista jossa olisi se 2G muistia, nopea kovalevy ja firewire 800. Näyttö saa olla 15". Budjetti olisi se 1700€. Osaako joku neuvoa kun en ole löytänyt?

Tinppan ehdottama: http://www.digicomp.fi/product_info.php?products_id=248795 vaikuttaa myös hyvältä.

1800€ saisin Macbookin white jossa 2g muistia ja 80g kovo. Melko kallis, mutta prosessori on parempi kun HPssa, T2500 sanoisin.

Gigantissa on muuten tarjouksessa neljä mallia ylihuomiseen asti.
Packard Bell ENR1980 669€
Packard Bell ENV5908 1049€
Fujitsu Siemens AmiloL 849€
Compaq presv5155 1299€

Kiitos
weikka
01.08.2006 14:39:54
Ostin tässä semmosen kuin M-audion Fast Track Pro. Ainakin tuntuu toimivan. 220e maksoi. Minun kannettava maksoi 700 euroa, ja toimii kyllä, mutta joudun investoimaan isompaan. Luulen, että tuosta hintaluokasta löytyy ihan kunnon kone. Ohjelmaksi suosittelen Proo Toolsia. Mutta se on vain minun mielipide. Mieti se sekvensseriohjelma ekaksi, mitä sen toiminta vaatii ja sitten ostat sen koneen. Luulisin, että 80 GB ja 512 MB auttaa, mutta kyllä se voi olla tehokkaampikin.
EP
01.08.2006 19:02:57
Ostin tässä semmosen kuin M-audion Fast Track Pro. Ainakin tuntuu toimivan. 220e maksoi. Minun kannettava maksoi 700 euroa, ja toimii kyllä, mutta joudun investoimaan isompaan. Luulen, että tuosta hintaluokasta löytyy ihan kunnon kone. Ohjelmaksi suosittelen Proo Toolsia. Mutta se on vain minun mielipide. Mieti se sekvensseriohjelma ekaksi, mitä sen toiminta vaatii ja sitten ostat sen koneen. Luulisin, että 80 GB ja 512 MB auttaa, mutta kyllä se voi olla tehokkaampikin.

Minkä takia joudut investoimaan isompaan?
saturnzreturn
02.08.2006 15:51:54
näinpä; ostat halvan -> ostat paskan. ostat kalliin -> maksat tyhjästä ja arvo tippuu nopeasti.
my wallet's fat and so is my head
Tinppa
03.08.2006 00:34:10
Musisointiin sopiva kannettava on kyllä kiven alla. HP NX9420 T2400 17" 1024/80 DVDRW WL XPH, 1580€( www.mikromaja.com ) vaikuttaa ihan hyvältä(esim. 4g muistilaajennus,näyttö).

Etsin kuitenkin vielä sellaista jossa olisi se 2G muistia, nopea kovalevy ja firewire 800. Näyttö saa olla 15". Budjetti olisi se 1700€. Osaako joku neuvoa kun en ole löytänyt?

Kattelin että tuossa HP:ssa on asennettuna 2 x 256 Mb:n muistikampaa, eikä yhtään muistipaikkaa ole siis tyhjänä. Jos pistät tuohon sen 2 gb (eli 2 x 1 gb), tai jopa joskus 4 gb, jää sulla oitis nuo 2 kpl 256-megasia muisteja pölyttymään hyllylle, eli toisin sanoen maksat niistä ihan turhaan jos ja kun tuo 512 mb on lähtökohtaisesti liian vähän. Eli siihen kun hankkii tilalle ne 2 kpl gigan muistia, ollaan jo aika lähellä tuota Applen 1800 euroa josta mainitsit.

1800€ saisin Macbookin white jossa 2g muistia ja 80g kovo. Melko kallis, mutta prosessori on parempi kun HPssa, T2500 sanoisin.

Jos päädyt tuohon Appleen, säästät kustannuksissa heti kättelyssä jos hommaat muistit jostain muualta kuin Applelta. Applen verkkokaupassa tuo muistin määrän nostattaminen 2 gb:iin tekee koneelle lisähintaa 499 euroa (!!!), ja kun taas hommaa muistit esim. tuolta:
http://www.thomann.de/thoiw3_s0_dimm_1_gb_ddr2_667mhz_prodinfo.html
(ja saahan tuommosia toki Suomestakin) säästyy jo n. 300 euroa. Eli jäädään reilusti jo alle tuon 1800 euron.
Ja sitten... tuossa MacBookissahan ei ole firewire 800 -väylää, ja PCMCIA-korttipaikkakin puuttuu, joten sen kanssa on tyytyminen "vain" fw 400:een.

Yksi asia vielä mikä itseäni epäilyttää on tuon macbookin kuumeneminen. Itsellä ei ole siitä mitään käytännön kokemusta, mutta kovastihan siitä huhutaan että vekotin kuumuu ajoittain ihan tolkuttomasti. Onpa asiasta maininta tuossa Mikrobitin uusimmassa numerossakin. Tästä olisi kiva kuulla käyttäjäkokemuksia...

Se mikä noissa uusissa intel-maceissa on myös uutta ja jännittävää on se että niihin pystyy kuulemma asentamaan MacOS:n lisäksi Windowsin ja Linuxinkin. Eli sitä päivää odotellessa kun MacOS asentuu mukisematta myös perus pc:lle...
Rml
03.08.2006 22:57:13

Kyllä se kuumiaa. Ei oikein sovellu sylikäyttöön ellei pistä pannulappua alle :D Mutta menoa ei muuten haittaa. Mielummin kuumana käyminen kuin hyrrien helinä, siitähän se on kiinni. Tuo muistihommeli alkoi kiinnostamaan, mistähän tuolla t-kaupan kaltaisella hinnalla noita saisi ostettua suomesta, ja säilyykö siinätapauksessa takuu?
Tinppa
04.08.2006 01:10:42
Tuo muistihommeli alkoi kiinnostamaan, mistähän tuolla t-kaupan kaltaisella hinnalla noita saisi ostettua suomesta, ja säilyykö siinätapauksessa takuu?

Mm. tuolla on noista jutuista keskustelua:
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?t=78107
Robbo
06.08.2006 23:33:40
Sanonpahan vaan. Kohtuullisen paljon läppäriä käyttäneenä mulle yhdeksi tärkeimmistä kriteereistä on muodostunut sen koko ja ennenkaikkea paino. Juuri yksikään kokeilemani 17" kannettava ei ole kannettava sanan varsinaisessa merkityksessä. Tietysti jos aikoo käyttää läppäriä ainoastaan pöytäkoneena, ei asialla ole merkitystä.

Ja muutenkin, näytön fyysistä kokoa tärkeämpi huomattavasti tärkeämpi suure on sen natiiviresoluutio.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)