Aihe: Mihin käytätte minkälaisia kompuroita?
1 2 3 4 5
Antti1
28.07.2006 13:11:18 (muokattu 28.07.2006 13:59:29)
Tuossahan tuo tulikin jo lyhykäisyydessään ja kaikki varmaan tietää eri vaihtoehdot. Antaa palaa vaan.

Mä kaipaisin erityisesti ideoita Joemeekin optisen käyttöön. Se kun kuulostaa välillä aikamoisen härskiltä. Enemmänkin efektiluontoinen soundinmuokkain, kuin huomaamaton lyttääjä. Mihin olette käyttäneet menestyksekkäästi ja kuinka ronskilla lyttäyksellä?
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
kivi
28.07.2006 13:54:31 (muokattu 28.07.2006 13:57:37)
Tuossahan tuo tulikin jo lyhykäisyydessään ja kaikki varmaan tietää eri vaihtoehdot. Antaa palaa vaan.

Mä kaipaisin erityisesti ideoita optisen käyttöön (Joemeek). Se kun kuulostaa välillä aikamoisen härskiltä. Enemmänkin efektiluontoinen soundinmuokkain, kuin huomaamaton lyttääjä. Mihin olette käyttäneet menestyksekkäästi ja kuinka ronskilla lyttäyksellä?

Joemeekin perusteella ei sovi yleistää. Sen soundi ei oo mitenkään verrattavissa muihin optokompuroihin.

Joemeek (tai TFpro) toimii varsinkin perkussiivisissa soundeissa hienosti, esimerkiksi bassarin ja basson yhteiskompurana, kunhan ensin on ollut joku tarkempi kompura.

Hyvä hurriganes-zeppelin -trikki on ajaa rummut ja basso kokonaan sen läpi - monona!

LA2A (käsittääkseni vaikka RNLA vois olla samanluonteinen mutten oo kokeillut) on lauluun ehdoton apuväline, jolla saa kuin huomaamatta preesensiä ja läsnäoloa, lämpöä ja fiilistä. Kannattaa kokeilla myös overeihin. LA2A on tullut joskus laitettua masterbussiinkin.

Kitaroissa ja bassoissa käytän yleensä aina Art Tubepakia.

Nää oli kaikki optisia kompuroita. Optinen kompura on musikaalisempi, epätarkempi ja toimii pienellä (tai isommalla) viiveellä lampun laadusta riippuen. Sillä ei myöskään saa kovin terävärajaista jälkeä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
28.07.2006 13:57:41 (muokattu 28.07.2006 13:58:44)
Kiitokset Kivi vinkistä! Täytyykin koittaa ajaa jotain valmiiksi vähän lytättyjä ja elottomia ääneksiä tuon läpi, josko homman nimi alkaisi selviämään. Nykyisellään mä en oo onnistunut puristamaan sillä ääntä juuri lainkaan ilman omituisia väpätyksiä ja pumppaamista. Ei oo oikein aiempaa kokemusta noista jm:n laitoksista.

EDIT: Luinpas aloitusviestini uudestaan. Ei ollut tarkoitus yleistää optisten kompuroiden kohdalla, tarkoitin nimenomaan tuota omaa laitostani.
kivi
28.07.2006 14:00:37
Kiitokset Kivi vinkistä! Täytyykin koittaa ajaa jotain valmiiksi vähän lytättyjä ja elottomia ääneksiä tuon läpi, josko homman nimi alkaisi selviämään.

Hm. En mä ihan tuota tarkoittanut, vaan tarkoitin että jos tykkää taimatusta kompurasta kuten mä, se pitää laittaa pumppaamaan _ennen_ joemeekiä, koska jm:n jälkeen ei signaalia enää pysty lukemaan.
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Antti1
28.07.2006 14:10:15 (muokattu 28.07.2006 14:11:45)
Noh, perhana on tää niin vaikeata. Siis ymmärretyksi tuleminen. Jotakuinkin totahan mä tarkoitin, en vain osaa ilmaista itseäni.

Oon vaan huomannut ton laitoksen kanssa, ettei se toimi mun korvaan ihan hirveän loistavasti kovinkaan dynaamisilla ääneksillä. Kokematon basisti (=varsin dynaaminen soittaja) varsinkin teettää lähinnä suunnatonta huvitusta tuon kanssa. En oo kuitenkaan tullut ajatelleeksi, että ääntä voisi lytätä vähän "helpommaksi" ja sitten koittaa hakea mukavaa pärinää Joemeekin kautta. Tätä ajoin takaa, luin vähän niinku omiani rivien välistä.

EDIT: Eikä tän nyt ollu tarkoitus mennä jaaritteluksi pelkästään tuosta. Kertokaa ihmiset kompuroistanne!
Timo JM
28.07.2006 18:26:42

Mä olen laiska ihminen ja tyydyn usein Cubasen omaan kompuraan. Musta se on ihan hyvä monessa jutussa.
...siis mun mielestä.
milcoin
28.07.2006 23:24:47
Joemeekin se SC2 on ainakin ehdoton rokkivirveliin. Just siinä rajalla kun snaren transientti muuttuu sellaseks napsuks, siinä on hyvä oleskella.

Omista ja pajan kamoista:

DBX 117

Sopii hyvin keskiäänisten signalien skuuppaamiseen. Ei kovin tarkka. Basari, honottavat kitarat joskus joku basso. Jopa masterissa. Pitäis modauttaa Virtalähteellä balansoiduks ja vaihtaa jotain komponentteja et sais kohinaa vähän alas.

Orban broadcastkompura:

Sopii hyvin muovisten särökitaroiden läskistämiseen. Kompressoida sillä ei voi mutta siihen voi ajaa signaalin myös väärin päin. Eli outputista sisään. Pitää jonain päivinä ihmeellistä pulputtavaa ääntä.

Drawmer DL201:

Hyvä bassolle, joskus laululle, snarelle, basarille. Jotkut cleanikitarat tykkää kans.

RNLA:

Hyvä virvelille! Se mitä sanoin tossa aiemmin Joemeekin SC2:sta pätee jonkin verran tähänkin.

A&D Scamp:

Mun 1176:) Eli käy melkein kaikkeen mihin sekin käy. Rumputilat, rumpujen rinnakkaiskompurointi, Lord-Alge tyyliset perverssit vokaalihommat, snare, basso.

Urei LA4:

Luo signaaliin kiinteän botnen vaikka gr olis 0. Pehmentää jotenkin 2-3k aluetta kans. Hyvä etenkin laululle jossa se yleensä onkin. Toinen yksilö on ollu sit monesti bassossa, ja basarissa just sen alakertatiivistyksen vuoksi.

Digirack Dyn III:

Ihan hyvä jokapaikan kompura. Ei oo ollu koskaan huono missään. Tää on se mitä lätkitään sinne tänne. Käytän myös sitä vanhaa digin limitteriä sellaseen ihan pieneen transienttien hallintaan.

Poopfactory 1176:

Kyllähän tätä tulee käytettyä ainakin pari, kolme joka miksussa. Bassolle joskus ja joillekin kitaroille lähinnä.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
axelsson
28.07.2006 23:56:26
Mä olen laiska ihminen ja tyydyn usein Cubasen omaan kompuraan. Musta se on ihan hyvä monessa jutussa.

Sitä tulee useimmiten käytettyä kyllä, vaikka minusta siinä ei kaikki ole kovin hyvää. Ainakaan SX1 -versiossa. Onko se kompura muuttunut uudempiin versiohin?
Timo JM
29.07.2006 00:51:40

Sitä tulee useimmiten käytettyä kyllä, vaikka minusta siinä ei kaikki ole kovin hyvää. Ainakaan SX1 -versiossa. Onko se kompura muuttunut uudempiin versiohin?

Heh, en mä tiedä. Lyttääjä mikä lyttääjä, ei sen niin väliä ole :-)
...siis mun mielestä.
Antti1
29.07.2006 01:00:54
Heh, en mä tiedä. Lyttääjä mikä lyttääjä, ei sen niin väliä ole :-)

Itseasiassa mun korvaan moni softakompura on toiminut paremmin, kuin suurin osa niistä, joita olen rautapuolella käpistellyt. Ehkä asiaan on vaikuttanut myös se, että rautaosasto ei oo ollut ihan sitä kirkkainta huippua (ts. omituisesti käyttäytyviä halpiksia). Kuitenkin jos huomaamatonta dynamiikantappoa haluaa, niin softalla oon aina päässyt jonkinlaiseen tulokseen, raudalla en läheskään aina.
sami_sumea
01.08.2006 20:40:59

Antaa palaa vaan

Softavemeistä pärjää hyvin näillä:

- Waves RVOX = maailman helpoin laulukompressori, oikein käytettynä yksinkertaisesti vain hyvä :)
- Waves RCOMP = perus-jees esim. bassoon tai pienimuotoiseen levelien tasoitteluun
- Kjaerhus Classic Compressor = varmaan eniten käyttämäni peruskompura, jolla saa minkä vain signaalin soundaamaan "paremmalta". Tää menee melkein mihin vaan.
- Kjaerhus Golden Uni-pressor = Todella loistavan kuuloinen verme esim. overheadien tai tilamikkien kanssa kikkailuun
- BlockFish = THE lyttäystyökalu jolla saa vähän twiikkailemalla aikaan käsittämättömän määrän pumppausta, säröä ja muuta runkkua, jos niitä hakee
- Powercore 24/7 = mainio, aggressiivisen kuuloinen kompura jolla saa esim. rumpuoverheadeista ja vokaaleista irti kivaa soundia.

Rautavermeistä seuraavia tulee käyteltyä usein:

- Empirical Labs Distressor = sveitsinlinkkari-tyylinen jokapaikanhöylä, sopii erityisesti mun korvaan basson ja akustisten soittimien kompressointiin
- FMR RNC = Perus-läpinäkyvä halpiskompura joka sopii oikein säädettynä hyvin esim. lauluun ja sellaiseen pieneen volumetasojen tasoitteluun
- FMR RNLA = "Thick and gooey" kuten valmistaja ilmoitaa, tällä tulee kivaa fättiä soundia esim. virvelistä.

...
"Vaikka olis miljoonan markan kaiku ja sinne syötetään paskaa, tuloksena on vain kaiutettua paskaa". (c) Tipi Tuovinen, 2002.
loosah
01.08.2006 23:56:24 (muokattu 02.08.2006 00:02:09)
Jos yks tarttis valita, pitäytyisin plugariwavesin ren-compissa. Mutta kun onneks ei tarvii = )

Käytän rautapuolta enemmänkin äänittäessä. Monosignaali menee yleensä mindprintin etusen, EQ:n ja kompuran läpi ja siitä sitten 1176:n tasoittelun jälkeen koneelle ( tai sitten Tl-a:n optokompura/EQ:n läpi).

Miksatessa harvemmin enää jaksan kytkeä rautaa kiinni, koska olen laiska. ( paitsi aina lauluun Rantasen la-4-klooni)

Softaa:

Eli... Ren-compia yleensä sellaiseen tasoitteluun, mikä ei kaipaa minkäänlaista kummempaa. Sillä pysyy lähes kaikki kivasti kasassa. Luonteettomasti.

Sitten yleensä lähes joka kanavasta löytyy Mcdsp:n analog channel 1 tai 2, jolla kompressoin/ "nauha"kompressoin myös. Oikeastaan Ren-compin lisäks pääkompurani.

Rumpujen bd/sn- parallelkompuraryhmästä löytyy yleensä bombfactoryn 1176-klooni, jolla saa attackeihin terävyyttä. Sama löytyy myös usein basso-osastosta.

Digin omaa smackia käytän myös aika usein, koska sen saa kivasti räkimään tarvittaessa.

Myös joemeek-kopiolla( mikä se nyt olikaan) saa joskus kivasti pöhinää, mutta tuo plugariversio tuntuu vähän liian "pehmeältä". Räkii huonommin, ku vaikkapa smack. Osuu jonnekin rencompin ja bombfactoryn välimaastoon.

Jotain tollasii nyt mielessä...

Edit: Pitääkin kokeilla tuota digin comp3:sta huomenna, ku monet sen mainitsevat. Noloa myöntää, etten ole koskaan mihinkään kokeillut. Jäi paska fiilis aikoinaan ( olisko -99), ku kokeilin digin omaa EQ:ta. Se oli Niiiiin digi ja vilponen, että tunsin valtavaa myötähäpeää suunnittelijoita kohtaan. Ehkä asiat ovat muuttuneet???
GIGO
Raimo
02.08.2006 00:43:06 (muokattu 02.08.2006 13:25:41)

Rauta:

Knif Vari-Mu
-Vähän kaikessa paras paitsi aivan epäsosiaali-lanassa, usein nauhoittaessa overeihin tai rumputilaan, akustisiin ja sähkökitaroihin, bassoon tahi "kilttiin" lauluun, miksussa pannuihin, lauluun tahi "kilttiin" masteriin...

UA 2-1176
-miksussa "rankkaan"(tai rankennusta kaipaavaan) lauluun, ja paljon... Joskus äänittäessä myös. Rinnakkaiskompurana pannuissa myös jees... Pari lisääkin voisi ostaa, tahi orkkis-1178:n.

UA LA-610
-basso, erityisesti miksussa... Ei yhtä hyvä kuin oikea LA2Akkonen, pitäisi varmaan ostaa. :(

Omalla räkkipuolella viel pahaa vajausta. Mm. SSL Quad ja tuo jo mainittu laakkonen(sekä LA-4kin) ovat olleet tosi jees... Satunnaista diggailua, hyväksyntää ja käyttöä viime vuosina saaneet myös esim. Manleyn ja Tube Techin paavot, Amekin 9098, Avalonin V747, EL-8 ja Fatso Jr...

Edit: Ja RNLA:n(ehkä myös RNC:n) voisi tosiaan ostaa tässä piakkoin kun on niin halpakin ja paljon hyvää on kuultu.

Plugiot:

Digidesign Dyn 2 Comp
-Yleisvehje, rumpurinnakkaislanaan ja aika paljon kitaroille... Joskus pianoon kans hyvä jos pitää lanata kovaa. Mä käytän siis tota myös "saundi"- vehkeenä... Dyn 3kin nykyään välillä mutta viel ollaan tottuteluvaiheessa sen kanssa kun on kuitenkin sukua tolle vanhalle.

Waves RComp
-Toinen yleispaavo, kaikenlaisessa pelittää... Usein laulussa. Käytän välillä myös sitä Gainin L1:sta, jopa useammin kuin omana pluginaan.

Waves RVox
-Ihan ässä kööripakan murhaamiseen, hyvä "särkijä"...

Waves SSL
-Uusi ihastus vaikka E- kanavan fast attack ei oikean lailla rusahdakaan... Masterkompura saundaa ihan oikeasti aika lailla samalta kuin tiski/räkkiversio ja kelpaa masteriinkin rokkihommissa. Oikea räkkipaavo tahi Smart C2 pitäisi kyl vielä ostaa.

DUY DaD Tape
-Vähän kompuran roolissa usein... Kuten myös McDSP:n Analog Channel.

Hirveä läjä kaiken maailman Boobfactory/VST/ yms sälää löytyy myös mutta harvakseltaan tulee käytettyä ja monta potentiaalisesti hyvää on vielä testaamatta... TL Aggro, Smack ja kaikkee muuta kivaa löytyy kans mutta koekäyttö on viel pahasti kesken. URS:n, Chandlerin ja vihdoin myös ne UA:n kompurat pitäisi kyllä demottaa tässä päivänä jonain jos vaikka olisivatkin maineensa veroisia. Mut parikin oikeasti hyvää hardisvehjettä lämmittää silti sydäntä jo kummasti myös miksussa... ;)
Blah.
Raimo
02.08.2006 00:45:15 (muokattu 02.08.2006 13:26:44)

Edit: Pitääkin kokeilla tuota digin comp3:sta huomenna, ku monet sen mainitsevat. Noloa myöntää, etten ole koskaan mihinkään kokeillut. Jäi paska fiilis aikoinaan ( olisko -99), ku kokeilin digin omaa EQ:ta. Se oli Niiiiin digi ja vilponen, että tunsin valtavaa myötähäpeää suunnittelijoita kohtaan. Ehkä asiat ovat muuttuneet???

Mun mielestä:

EQ 2 on/ oli aika susi, Dyn 2 on aika vitun hyvä. (Edit: Geitti tosin napsuu basarissa kun lookaheadia ei ole)

EQ 3 on yks parhaista plugeista mitä on tullut vastaan, oikeasti! Ja Dyn 3 vaikuttaa yhtä hyvältä ellei paremmalta kuin Dyn 2... (Mullakin se Dyn 2 on usein käytössä ihan tottumuksesta vaan)
Blah.
milcoin
02.08.2006 07:57:07
Lisää vaan tulemaan. Nää on aika mielenkiintoisia. Just kun nää on käyttäjäkokemuksia, ei mitään universaalisuosituksia.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
varakeef
02.08.2006 10:52:22
Laulun saatan vetää RNC:n läpi ennen konetta, mutten läheskään aina. Voisin kuvitella käyttäväni sitä myös jos iskee himo soittaa sähkökitaraa suoraan linjaan.

Muuta en kompressoi äänitysvaiheessa.

Ohjelmapuolelle päästyäni käytän kitaroissa, bassossa, uruissa, pianossa N-trackin omaa kompuraa miedohkoilla asetuksilla; lauluissa ja rumpuryhmissä on aika usein käytössä Blockfish. Ääriratkaisuissa on niin ikään Blockfish kovassa käytössä. Ala- ja avoviritettyjen akustisten kirtaroitten kanssa sama ohjelmanpätkä on niin ikään mainio.

Kjaerhuussin kompuraa tulee käytettyä joskus.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
loosah
02.08.2006 22:51:32 (muokattu 02.08.2006 22:55:06)
Mun mielestä:

EQ 2 on/ oli aika susi, Dyn 2 on aika vitun hyvä. (Edit: Geitti tosin napsuu basarissa kun lookaheadia ei ole)

EQ 3 on yks parhaista plugeista mitä on tullut vastaan, oikeasti! Ja Dyn 3 vaikuttaa yhtä hyvältä ellei paremmalta kuin Dyn 2... (Mullakin se Dyn 2 on usein käytössä ihan tottumuksesta vaan)

Siiiiis... Onks dyn 2 sama, ku compressor II ? Tai sitten oon ihan metässä...

Käytäts muuten basarin geittauksessa toista vähän aikaistettua basari-raitaa ohjaamassa geittiä? Eip paljon napsu enää.

edit: Käytin muuten ekaa kertaa tänään EQ 3:sta ja ihan tyytyväinen olen tulokseen. Vähän sekasen näkönen plugi aluksi, mutta kyllä vähitellen lähti. Lähes 100% ainoot eequut, joita oon viime vuosien aikana käyttäny ovat olleet sonyn oxfordi, ren-eq ja massenburgerin oma.
GIGO
Mikael
03.08.2006 02:03:56 (muokattu 03.08.2006 02:05:48)

Mäkin diggaan EQ3:sesta. Jotenkin kun sen käppyrän sais siitä vielä veke tarvittaessa... Mut jokatapauksessa ihan vitusti parempi kuin EQII. UA:n Precision EQ on ihan törkeen hyvä!
Siitä mistä aita on matalin...
Raimo
03.08.2006 03:29:27 (muokattu 03.08.2006 03:31:21)

Siiiiis... Onks dyn 2 sama, ku compressor II ? Tai sitten oon ihan metässä...
Joo. Siis se workhorse jo vuosien ajan.

Käytäts muuten basarin geittauksessa toista vähän aikaistettua basari-raitaa ohjaamassa geittiä? Eip paljon napsu enää.

Joo, paitsi että ny Waves SSL:n ja Dyn 3:n kans ei enää niin tarvii.

edit: Käytin muuten ekaa kertaa tänään EQ 3:sta ja ihan tyytyväinen olen tulokseen. Vähän sekasen näkönen plugi aluksi, mutta kyllä vähitellen lähti. Lähes 100% ainoot eequut, joita oon viime vuosien aikana käyttäny ovat olleet sonyn oxfordi, ren-eq ja massenburgerin oma.

Massenburger jäänyt mulla vähiin/ kunnolla testaamatta, mut henk koht jätin OXFin omalle pajalle ostamatta kun EQ 3 ns. "hakkaa" sen ja ei edes syö korteilta juurikaan... Suosittelen muuten URS:n ekuihin tutustumista, Fulltec esim on aika jees "erillainen". Ren EQ jäi mulla käyttämättä kun OXF tuli, nyt OXF on jäänyt sit vähille... Q1-10 mulla taas edellen välillä käytössä ääniefektiominaisuuksiensa takia. ;) (Sillä saa tehtyä kivoja vintagekonebasareita)
Blah.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)