Aihe: PA-laitteet tanssiseuralle
1 2
torben
29.07.2006 17:24:00 (muokattu 29.07.2006 17:24:58)
Ehdin jo lähettää seuraavan viestin news ryhmään mutta sitten tuli mieleen että täällä voisi olla parhaat asiantuntijat aiheeseen liittyen. Toivottavasti kysymykseni on OK vaikka ei suoraan muusikoihin liitykään. Jos on olemassa esim. joku tiskijukkien.net niin vinkit oetaan vastaan.

Tanssiseuralle pitäisi siis saada hankittua PA-laitteet.

Tässä vähän speksejä avuksi:
- Musiikki on pääasiassa iskelmä/tango-linjaa, soitetaan CD:ltä
- Musiikkia ei koskaan luukuteta, koska käytännössä aina joku on tanssimassa muutaman metrin päässä kaiutinta tai jopa lähempänä. Ja iskelmätanssimusiikkia ei soiteta koskaan teknovoimakkuuksilla.
- Yleisin käyttöpaikka on koulun liikuntasali tai vastaava tila. Joskus harvoin myös ulkosalla mutta silloinkin kaiutin on aina tanssilattian välittömässä läheisyydessä, ja on OK että ääni on jo selvästi vaimentunut esim. 50 m päässä.
- Systeemin pitäisi olla suhteellisen kompakti, jotta kynnys sen käyttöönottoon ei nouse liian suureksi (muuten PA lelut pölyttyvät varastossa ja poppia soitetaan jatkossakin JVC boomboxeista)
- Ostopaikkana mielellään Thomann koska heistä on hyviä kokemuksia aiemminkin

Tämän hetkinen ajatus on lähteä liikkeelle 2-pesäisestä CD:stä, mikrofonista,
mikserivahvistimesta ja kokoäänialueen 12" kaiuttimista. Laitteisto pitäisi olla sellainen, että tarvittaessa siihen voi myöhemmin lisätä päätevahvistinta ja subbaria tarpeen mukaan, mutta tuon perusvarustuksen helppo roudattavuus olisi mukava asia.

Koteloineen, telineineen, kaapeleineen yms. tarvikkeineen koko setin hinta voisi olla jossain tuhannen euron paikkeilla, mutta hieman enemmänkin on varaa satsata jos se on ehdottoman järkevää. Koko rahaa ei ole myöskään pakko tuhlata.

Kaikenlaiset vinkit ja ehdotukset ovat erittäin tervetulleita!
aimotuska
29.07.2006 17:52:46
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
musamies
29.07.2006 23:00:02
Itselle tuli tuosta mieleen omia kokemuksia julkisyhteisökäytössä olevista laitteista: Laitteet on hyvä olla riittävän helppo käyttää jos käyttäjiä useita.

Siksi jotkut aktiivikaiuttimet voisi olla hyvät.

Helpoimmillaan aktiivikaiuttimeen voi kytkeä suoraan mikin, CD soittimen tai vaihtoehtoisesti mikserin johon voi kytkeä mitä vaan.
miffe
30.07.2006 21:02:13
Koteloineen, telineineen, kaapeleineen yms. tarvikkeineen koko setin hinta voisi olla jossain tuhannen euron paikkeilla, mutta hieman enemmänkin on varaa satsata jos se on ehdottoman järkevää. Koko rahaa ei ole myöskään pakko tuhlata.

Markalla saa markan jne.

Vähän menisi budjetti pulskaksi, mutta suosittelen soittamista Isotalon Mikalle. AuraAudio (http://www.auraaudio.fi/) valmistaa mallinimeltään A12 olevaa tötteröä (ei ole niistä sitten tietoa webbisivuilla), joka on suunniteltu juuri tuollaiseen käyttöön (+ humppabändeille).
miffe, äänimies
musamies
01.08.2006 00:37:07
Jos systeemiin jätätään mahdollisuus kytkentöjen ja muun muuttamiseen, niin aina soi puhelin ja kysytään mitenkäs nyt kun ei toimi ja tulisitko katsomaan missä mättää kun kolmannentoista soiton jälkeenkään ei mitään kuulu.

On tullu huomattua, että julkiskäytössä oleville laitteille löytyy käsittämättömän pölhöjä käyttäjiä. Esimerkiksi yksi näppärä laiteräkki, jossa on mikseri, yksi stereopääte ja kaiku, niin jotkut repii räkkiin varta vasten tehdyt piuhat irti vaikka piuhat voi olla paikoillaan ja räkin sulkea kuljetusta varten ja seuraava käyttäjä ei osaa tosiaankaan laittaa niitä paikoilleen.

Toinen juttu mihin minun ymmärrys ei riitä, jos saan itse jonkun vieraan vekottimen käyttöön, jota en tunne hyvin, kokeilen sitä kaikessa rauhassa, testaan, että toimii, pahimmassa tapauksessa vilkaisen jopa käyttöohjetta.

Sensijaan äänilaitteista mitään ymmärtämättömät roudaa laitteet johonkin tapahtumaan ja yrittää vasta siellä selvittää mites näitä nyt käytettiinkään.

Oli miten oli, mutta julkiskäyttöön mielellään mahdollisimman simppelit vehkeet, muttei välttämättä huonot laadultaan.
Lennu
01.08.2006 15:28:34

On tullu huomattua, että julkiskäytössä oleville laitteille löytyy käsittämättömän pölhöjä käyttäjiä. Esimerkiksi yksi näppärä laiteräkki, jossa on mikseri, yksi stereopääte ja kaiku, niin jotkut repii räkkiin varta vasten tehdyt piuhat irti vaikka piuhat voi olla paikoillaan ja räkin sulkea kuljetusta varten ja seuraava käyttäjä ei osaa tosiaankaan laittaa niitä paikoilleen.

Juu, suolistus. Kerran kirosin kaikki maailman apukädet alimpaan helvettiin, kun keikalle mennessä pääteräkistä oli revitty kaikki virtapiuhoja myöten irti. Sen jälkeen sanoin, että kukaan muu ku minä ei koske siihen räkkiin ;D
miffe
01.08.2006 15:51:23
Juu, suolistus. Kerran kirosin kaikki maailman apukädet alimpaan helvettiin, kun keikalle mennessä pääteräkistä oli revitty kaikki virtapiuhoja myöten irti. Sen jälkeen sanoin, että kukaan muu ku minä ei koske siihen räkkiin ;D

Entäs apukädet, jotka tulevat purkamaan backlinea ja vievät mm. rimmiin kiinnitetyt mikit mukana ennenkuin on ennättänyt edes monnariryhmiä sulkea :)
miffe, äänimies
Lennu
01.08.2006 15:55:41 (muokattu 01.08.2006 15:57:20)

Entäs apukädet, jotka tulevat purkamaan backlinea ja vievät mm. rimmiin kiinnitetyt mikit mukana ennenkuin on ennättänyt edes monnariryhmiä sulkea :)

POKS! Joo, tuttua ;D Jos ne olis pönttöjen sisään mikitetty, niin ne varmaan alkais varmaan lettermänillä irrottelee kalvoja.
rintapek
01.08.2006 16:31:17

Ei ole näistä mitään kokemusta...mutta eiköhän joku Yamahan stagepas tai Fender passport ole tuohon käyttöön tehty. Ainakin stagepas vie vasta puolet budjetista. Veikkaan, että se boomboxit päihittää mennentullen.

dB entertainer hoitanee saman homman, jos siis on tarkoitus kytkeä vain cd- soitin ja 1 mikki, niin aktiivisubissa on tietääkseni omat sisäänmenot ja voimakkuussäädöt molemmille ja pikkuvahvistimet passiiviyläpäille. Eli välttämättä ei tarvitse edes sitä mikseriä.
One kind of music only - the good kind
musamies
02.08.2006 00:02:46
Mikseihän valmisteta PRO mallin mankkaa? Voisin helposti tässä ideoida sellaisen:

Kuoret jämäkästä vanerista, sisällä vaikka joku hyvä autosteroa tekniikkana = kevyt, helppo käyttää ja kestää tärinää. Kunnolliset 2 tie kaiuttimet vanerikotelossa, diskantit vaikka torvimalliset maltillisella torvella.

Sitten olisi äänentoistolaitteistona toimiva versio, joka sisältäisi myös autostereon, lisäksi tehokkaampi pääte, pienen pieni mikseri sisäänrakennetuilla efekteillä ja ehkä joku kiinteillä säädöillä oleva limitteri rajoittamassa, ettei kaiuttimet mene paskaksi.

Tollasen pystys tekee vaikka itse.
jurpontor
02.08.2006 16:23:48 (muokattu 02.08.2006 16:24:30)
Mikseihän valmisteta PRO mallin mankkaa? Voisin helposti tässä ideoida sellaisen:

Kuoret jämäkästä vanerista, sisällä vaikka joku hyvä autosteroa tekniikkana = kevyt, helppo käyttää ja kestää tärinää. Kunnolliset 2 tie kaiuttimet vanerikotelossa, diskantit vaikka torvimalliset maltillisella torvella.

Sitten olisi äänentoistolaitteistona toimiva versio, joka sisältäisi myös autostereon, lisäksi tehokkaampi pääte, pienen pieni mikseri sisäänrakennetuilla efekteillä ja ehkä joku kiinteillä säädöillä oleva limitteri rajoittamassa, ettei kaiuttimet mene paskaksi.

Tollasen pystys tekee vaikka itse.

http://tuner.bdb.fi/supaghettoblaster.php

Kaveri tommosen väänsi. Siitä vaan ideoimaan.

E: Niin, tosta vempeleestä lähtee oikeasti ihan hämmentävän kova ääni ilman että selkeys juuri kärsii. Ihme vehje.
musamies
02.08.2006 16:44:53
E: Niin, tosta vempeleestä lähtee oikeasti ihan hämmentävän kova ääni ilman että selkeys juuri kärsii. Ihme vehje.

Mun ideassa sellainen pointti, että vahvistin vois olla myös tehokas ja kevyt uudenaikainen PA pääte ja elementit PA käyttöön tarkoitettuja. Harmillista siinä, että näin tehtynä tulis aika kallis.

Se olisi valmiina vähän kuin aktiivikaiutin, jossa myös CD soitin ja monipuoliset liitännät.
jurpontor
02.08.2006 16:51:21
Mun ideassa sellainen pointti, että vahvistin vois olla myös tehokas ja kevyt uudenaikainen PA pääte ja elementit PA käyttöön tarkoitettuja. Harmillista siinä, että näin tehtynä tulis aika kallis.

Se olisi valmiina vähän kuin aktiivikaiutin, jossa myös CD soitin ja monipuoliset liitännät.

No hohhoi. Vihjeeksi, akkukäyttöiset härvelit on tapana suunnitella siten, että ne ei kuluttais sitä sähöä ihan hirveesti. Invertteri ja verkkovirralla käytettäväksi suunniteltu moterni peeaa-pääte ei oo tätä low-power-engineeringiä, ei. Kantsii tutustua ennemmin kaikenmaailman modulivahvistimiin ja herkkiin elementteihin, noita viimeksi mainittuja löytyy juurikin tuolta autopuolelta, modulivahvistimien etsinnän jätän kotitehtäväksi.
musamies
02.08.2006 17:01:05 (muokattu 02.08.2006 17:02:03)
No hohhoi. Vihjeeksi, akkukäyttöiset härvelit on tapana suunnitella siten, että ne ei kuluttais sitä sähöä ihan hirveesti. Invertteri ja verkkovirralla käytettäväksi suunniteltu moterni peeaa-pääte ei oo tätä low-power-engineeringiä, ei.

Ei ollutkaan puhe, että minun versio toimisi akuilla! Se olisi pikemminkin kompakti pa/laulukama, jossa integroitu yleisimmin tarvitut toiminnot samaan laatikkoon.

Itselle invertterit ja akut muuten kyllä tuttuja.
jurpontor
02.08.2006 17:08:11
Ei ollutkaan puhe, että minun versio toimisi akuilla! Se olisi pikemminkin kompakti pa/laulukama, jossa integroitu yleisimmin tarvitut toiminnot samaan laatikkoon.

Itselle invertterit ja akut muuten kyllä tuttuja.

Mee käymään jossain musaliikkeessä ja pyydä ns. jumppamankkaa. Nehän on just tommosia. Esim. tää:

http://www.thomann.de/thoiw3_the_box_mba75w_prodinfo.html
musamies
02.08.2006 23:57:03
Mee käymään jossain musaliikkeessä ja pyydä ns. jumppamankkaa. Nehän on just tommosia. Esim. tää:
http://www.thomann.de/thoiw3_the_box_mba75w_prodinfo.html

Muuten vastaa mun ideaa, muttei ole tarpeeksi PRO kamaa! Voi muutenkin joutua jonkun päivän oottamaan ennenkuin The Box:eja rupeaa Musamiehen laitevalikoimassa näkymään ;-)

Mun versio olis laatukomponenteista tehty, jämäkkään vanerikoteloon eikä muovi, päätteenä vaikka QSC PLX sarja, diskantit BMS neodymium, bassoelementti ehkä RCF 10", mahdollinen erilinen aktiivinen tai passiivinen SUB rakenne jos tarpeen, autostereona Sony...

Eipä tuota mun suunnittelemaa mankkaa enää olalla kanniskelisi. Siinä pitäisi olla pyörät.
jurpontor
03.08.2006 00:37:56
Muuten vastaa mun ideaa, muttei ole tarpeeksi PRO kamaa! Voi muutenkin joutua jonkun päivän oottamaan ennenkuin The Box:eja rupeaa Musamiehen laitevalikoimassa näkymään ;-)

No jos menee Behringer niin miksei toikin? Sitä ennakkoluulottomuutta, hei, mitä toisessakin threadissa oot peräänkuuluttanut. ;-)

Mun versio olis laatukomponenteista tehty, jämäkkään vanerikoteloon eikä muovi, päätteenä vaikka QSC PLX sarja, diskantit BMS neodymium, bassoelementti ehkä RCF 10", mahdollinen erilinen aktiivinen tai passiivinen SUB rakenne jos tarpeen, autostereona Sony...

No, rakenna sellanen.
musamies
03.08.2006 01:15:00 (muokattu 03.08.2006 01:28:18)
No jos menee Behringer niin miksei toikin? Sitä ennakkoluulottomuutta, hei, mitä toisessakin threadissa oot peräänkuuluttanut. ;-)

Ehkä se T-laite menee siinä käytössä, mihin se on tehty! Jo painosta voi päätellä jotain, ettei se mun tarkoittamaksi pieneksi PA:ksi tai edes kosketinsoitinvahvistimeksi käy.

No, rakenna sellanen.

Harmi kun mulla muutenkin turhan paljon rahan menoa, joten ei ole johonkin aikaa varaa rakentaa tollasta :-(. Sonyn autostereo mulla olis kyl ylimääräisenä, mutta ajattelin asentaa sen PA vahvistinräkkiin CD soittimeksi.

Jonkinlaisen perustelun voin kertoa ennakkoluulolleni T-laitteita kohtaan:

Olen voinut julkiskäytössä käyttää ilmeisesti aika halvalla ostettuja Toa merkkisiä kaiuttimia ja fyysisesti saman kokoluokan normaalihintaan ostettuja Electro Voiceja. Vaikka mitenkä nappuloita kääntäisin, kyseinen Toa soi aina paskasti ja EV:llä ei tarvi paljonkaan kääntää, että soi kivasti.

Epäilen, että halvoissa T-kaiuttimissa on huonolaatuisia komponentteja, jolloin ne soi paskasti, ei kestä hyvin. Niiden hinnat on alle normaalien komponenttihintojen.

Voihan olla, että olen väärässä, mutta sellainen epäilys minulla on! Huonoja kaiuttimia vihaan kun ne pilaa koko homman, vaikka muuten vehkeet olisi hyviäkin.
Lennu
03.08.2006 08:08:25 (muokattu 03.08.2006 08:08:51)

Epäilen, että halvoissa T-kaiuttimissa on huonolaatuisia komponentteja, jolloin ne soi paskasti, ei kestä hyvin. Niiden hinnat on alle normaalien komponenttihintojen.

Voihan olla, että olen väärässä, mutta sellainen epäilys minulla on! Huonoja kaiuttimia vihaan kun ne pilaa koko homman, vaikka muuten vehkeet olisi hyviäkin.

Meillä on treenikämpällä yhet teepoksit, joilla lähettiin kerran oikeen keikalle. Oikeestaan kaks kertaa. Sisätiloissa kierto oli aika ongelma, mitä se ei ulkona ollut niin, tietystikään. Mutta se soundi! Herkuteltiin vielä oikeen ja ajettiin kaiku Behringerin virtualizerista, kun t-styrkkarin oma oli rikki. Eihän siinä voinu ku virnuilla. Mutta hyvät oli kekkerit niistä huolimatta. Nyt niistä on jo huumori kuoriutunu, joten ei niillä enää oikeen viittis lähtee. Mielummin jotain ongelmattomampia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)