Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 524 25 26 27 28
Klezberg
05.07.2006 15:25:18

Saisitko sinä sen - takuun - paremmalla kielitaidolla selville esim. sivulta:
http://www.dolphinmusic.co.uk/page/shop/flypage/product_id/8746
Siis jos ostan sen tuolta, niin onko ongelmia edessä jos laite rikkoontuu?

En löydä mitään mainintaa juuri tämän värkin takuusta. Katsoin yleisiä palautus- ja takuuehtoja, sieltä löytyy yleiset ohjeet miten ongelmien sattuessa otetaan heihin yhteyttä ja sitten palautetaan heille, ja mitä sitten tapahtuu ja kuka maksaa, on enimmäkseen tapauskohtaista.
Ukoncete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají
Baryton-B
18.07.2006 14:51:11

No niin, ostin sitten sen EWI4000s soittimen seuraavasta paikkaa:
http://www.saxophones.co.uk/acatalo … ai_Electronic_Wind_Synthesiser.html
Edellisessä artikkelissa mainitussa paikassa hinta oli noussut melkoisesti.

Toimitus oli nopea. Torstai-iltana lähetin tilauksen ja maksoin sen Visalla. Soitin tuotiin kotiin maanantaina. No olihan rahtimaksu 48,6 €. Mutta suomessa toimitusajat ei pidä koskaan ja kesällä ei liiku mikään. Kolmesta paikkaa suomesta pyysin tarjousta, vain yksi suostui vastaamaan...kieltävästi.

Koko roska maksoi:
- Soitin 530 €
- rahti 48,6 €
- ALV 101 €
- yhteensä 680 €

Soitin toimi juuri niinkuin manuaalit ja demot kertoi, mutta kolme puutetta on itseäni ajatellen, joita tosin pelkäsin etukäteen.

Soittimen läpi menee hiton vähän ilmaa vaikka kuinka puhkuisi. Tämä tarkoittaa sitä, että soiton aikana ollaan hengittämättä ja tauon aikana pitää ehtiä suorittamaan ulos- sekä sisäänhengitys?
Ääni kyllä syntyy jos puhaltaa hieman ohi, mutta sitä en ole vielä oikein oppinut. 'Tuuli'-anturin nimittäin voi säätää aika herkäksi.

Pahempi puute itseäni ajatellen on näppäimet. Ne ovat kosketusantureita, eivätkä liiku. Minun sairaudessa sormenpäät on niin tunnottomat, että sormeni seikkailee milloin missäkin. Pitää suunnitella soittimelle tukeva teline että pysyy paikoillaan ja näppäinten ympärille sormille jonkinlaiset ohjaimet.

Tämä soitin oli jo valmiiksi vesio 2.0, vaikka sen ohjeita ei tullut mukana, mutta netistä ne löytyy.

Ja vielä se puute, ettei löydy hyviä ääniä Barytonille ja Trumpetille. Mutta pitänee ostaa joku syntikka väliin tai soitin pankki jota en ainakaan vielä osaa ladata soittimeen.

Mielenkiintoinen soitin joka tapauksessa.
Klezberg
23.07.2006 15:11:50

Soittimen läpi menee hiton vähän ilmaa vaikka kuinka puhkuisi. Tämä tarkoittaa sitä, että soiton aikana ollaan hengittämättä ja tauon aikana pitää ehtiä suorittamaan ulos- sekä sisäänhengitys?
Ääni kyllä syntyy jos puhaltaa hieman ohi, mutta sitä en ole vielä oikein oppinut. 'Tuuli'-anturin nimittäin voi säätää aika herkäksi.

Sehän oli tiedossa että Akait eivät ole läpipuhallettavia. Itselläni ei ole noista kokemusta, mutta mitä olen lukenut niin suupielistä päästävät ilmaa ulos soittaessa.

Pahempi puute itseäni ajatellen on näppäimet. Ne ovat kosketusantureita, eivätkä liiku. Minun sairaudessa sormenpäät on niin tunnottomat, että sormeni seikkailee milloin missäkin. Pitää suunnitella soittimelle tukeva teline ja näppäinten ympärille sormille jonkinlaiset ohjaimet.

Tuo on ikävä juttu kyllä. Itseäni nuo Yamahan WX:n muoviset näppäimetkin ovat alkaneet tuntua liian lepsuilta sen jälkeen kun rupesin soittamaan foniakin.

Ja vielä se puute, ettei löydy hyviä ääniä Barytonille ja Trumpetille. Mutta pitänee ostaa joku syntikka väliin tai soitin pankki jota en ainakaan vielä osaa ladata soittimeen.

EWI:t eivät ole erityisen hyviä akustisten soitinten tarkkaan jäljittelyyn, vaan enemmänkin niissä on satsattu synteettisiin ääniin. Patchmanin Matt'in tekemät soitinpankit ovat kyllä olleet laadukkaita; hän osaa ottaa värkistä irti kaiken mitä on otettavissa. Tilaaminen on helppoa ja soitinpankki tulee sähköpostina. Nyt en ole varma onko hän jo julkaissut EWI4000s:lle oman soitinpankkinsa.

Kaikki syntikat eivät tuosta vaan taivu puhallinkäyttöön, ainakin täytyy hankkia tähän sopiva soitinpankki (Patchmaniltapä tietenkin). Paras moduli jäljittelemään oikeita puhaltimia on Yamahan VL70m, mutta sitä on Euroopasta vaikea saada. Jokin Rolandin värkki (XV2080?) oli kehuttu myös, Patchmanin soundeilla ainakin. Itselläni on Fantom XR, jonka soundeja olen itse virittänyt puhaltimelle.

Softasyna on myös yksi vaihtoehto. Arturia Brass jäljittelee turmpettia, pasuunaa ja saksofonia. Itselleni saksofoni ainakin on pettymys, en hankkinut sitä. Jossain oli ilmainen trumpettisyna, laitan linkin kunhan löydän sen jostain.
isojussi
23.07.2006 16:22:33 (muokattu 23.07.2006 16:23:31)
Ikävää olla jälkiviisas, mutta oliskohan se Morrisonin heti alkuunsa tyrmätty vehje ollut lopunperin lähinnä se mitä haettiin?

Onko kukaan edes nähnyt semmoista luonnossa - saati pitänyt kädessä?

Sitäpaitsi toi nythankittuhan on puuesanäppisellä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Klezberg
23.07.2006 16:41:02

puuesanäppisellä.

Mikä se on?
Baryton-B
23.07.2006 20:11:57

Yritin kyllä tutkia myös Morrisonin trumpetin tekniikan, kuten myös Yamahan ja EWI1000:n. Jälkimmäinen kiinnosti eniten ja olisi voinut olla minulle parempi ratkaisu, mutta kallis. Oktaavin vaihto sillä peltipurkilla olisi voinut olla helpompi. Erot ovat kuitenkin sellaisia, ettei niitä kokeilematta pysty arvioimaan.

Joka tapauksessa telineen olisin noihin kaikkiin joutunut rakentamaan. Yliarvioin voimani. Puhallusvoima riittää näihin, mutta sorminäppäryys saattaa tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia. Mutta enhän ole vielä päässyt telinerakentelua pidemmälle ;-). Niin ja soittimeen kuuluukin puhaltaa suupielistä ohi ilmaa. En vain ollut manuaalista lukenut sitä kohtaa.

VL70m soudpankki olisi juuri se kaipaamani. Siinä on jopa Euphonium jota en ole tavannut mistään muusta pankista. Minähän soitin Barytonia kauemmin kuin trumpettia. Euphonium on käytännössä sama kuin Baryton. Tosin liian räkäinen senkin sample ääni on. Kaipaisin klassisen tumpetin ja Barytonin ääniä, jotka ovat kauniin pehmeitä. Se vain tietäisi toisen mokoman rahaa lisää, eikä riitäkään. Nykyisessa pankissa on 100 ääntä ja ei yhtään sellaista joka minua miellyttää. Toki siinä hyvät klarinetin äänet on ja kumma kyllä tuuba.

Matt on tekemässä EWI400s:n uutta pankkia, jossa on huomioitu vaskisoittimet ja se parantaa tilannetta. Tarve siihen lienee tullut siitä, että vasta myöhemmin EWI:n värkättiin trumpetin sormitusmahdollisuus.
isojussi
23.07.2006 21:17:50
Mikä se on?

esa=puhallin

In this case.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Klezberg
23.07.2006 21:23:58 (muokattu 23.07.2006 21:24:31)

esa=puhallin

In this case.
(tässä kotelossa?)

Sitä mä vähän arvelin. Mutta kun siinä on jonkinlainen vaskisormituskin, oikein sähkötrumpetistin miettimä, vaikkei tietenkään venttiilinpainikkeita. Mutta eipä ole foninläppien painikkeitakaan.
Baryton-B
25.07.2006 15:13:07

Kerrompahan, vaikka tämä useimmille lieneekin selvää:

Trumpetin - vaskisoittimien - sormitus lienee yksinkertaisin mahdollinen, koska huulilla hoidellaan luonnollisen sävelasteikon kerrannaiset. Vaskisoittajien ongelma on ansatsi - huuli- ja puhallustekniikka, ei sormitus.

Tämä ei ole mahdollista EWI4000s:llä tmv.. Asia on hoidettu siten, että äänet C# -> G soitetaan normaalisti kolmella näppäimellä. Sitten nostetaan vasemman käden etusormi ylös näppäimeltä ja soitetaan äänet G# -> c edelleen normaalilla trumpetin sormituksella. Ansatsiongelmaa ei ole ja tuplakielen käyttö on mahdollista kaikkilla soitinäänillä/sormituksilla. Clissandot, portamendot ym. liutukset hoidellaan peukalolla. Vipraatto tapahtuu puremalla suukappaletta tai vaihtelemalla puhallusvoimakkuutta. Trill on mahdollista soittaa ylimääräisillä näppäimillä. Esim. C -> D tai C -> C# on siten helpompaa. Muuten esim trill C -> C# olisi vaikea, koska yhtä aikaa pitää tehdä monta näppäin toimintaa.

Seuraava oktaavi aloitetaan siirtämällä vasemman käden peukaloa oktaavirullilla yksi pykälä ylöspäin, tai alaspäin riippuen siitä kumman asetuksen on valinnut. Tämä vaihdos on vaikein ainakin minulle, mutta tervesormiselle lienee helpohko.
Molempien käsien peukalo on oltava aina maadoituskiskolla, jotta kosketusnäppäimet toimii.

Klarinetisteille homma on hieman helpompi, koska koko oktaavi soitetaan normaalisti ja ainoastaan oktaavivaihdot tehdään peukalolla.

Kaikki kahdeksan oktaavia soitetaan samalla sormituksella. Ylä-oktaaveissa pitää siis hieman opetella nuotin lukua uudelleen.
Netistä löytyvistä demoista näkee/kuulee, että melkoiseen virtuoositeettiin pystyy tälläkin soittimella.

Joka sattuu asumaan Tampereella, niin tervetuloa tutustumaan laitteeseen.
hullu_koira
26.07.2006 06:03:24
Itse hankin EWI4000s:n reilu kuukausi sitten. En ole puhaltimia ennen harrastanut, mutta nyt olen taysin koukussa tuohon EWIin. Niinkuin oli jo puhetta aikaisemmin, EWIn syntetisaattorista ei ole oikeiden soittimien emulointiin. Itse kylla pidan sen saundeista paljon ja niitahan saa itse muokattua mukana tulevalla softalla.

Hankin EWIlle kaveriksi myos VL70m:n. Tuohan ei kayta sampleja lainkaan, vaan aanet tuotetaan fysikaalisella mallinnuksella. Useita parametreja saa ohjattua suoraan EWIn eri sensoreilla, joten ekspressiivisyytta loytyy loistavasti. EWIstahan saa muokattua kaikkien sensoreiden (esim. puhallus, puru ja peukalosta molemmat erikseen) midiulostuloa aika vapaasti. VL:aan loytyy myos editoreja, joilla muokattua aania haluamikseen tai vaikka rakentaa kokonaan uusia soittimia.
Klezberg
26.07.2006 09:19:33

Hankin EWIlle kaveriksi myos VL70m:n. Tuohan ei kayta sampleja lainkaan, vaan aanet tuotetaan fysikaalisella mallinnuksella. Useita parametreja saa ohjattua suoraan EWIn eri sensoreilla, joten ekspressiivisyytta loytyy loistavasti. EWIstahan saa muokattua kaikkien sensoreiden (esim. puhallus, puru ja peukalosta molemmat erikseen) midiulostuloa aika vapaasti. VL:aan loytyy myos editoreja, joilla muokattua aania haluamikseen tai vaikka rakentaa kokonaan uusia soittimia.

Mistä sait tuon hankituksi?
hullu_koira
26.07.2006 13:05:39
Mistä sait tuon hankituksi?

Niin olisin tosiaan voinut senkin mainita heti, kun oli siita saatavuudesta, tai sen vaikeudesta, puhetta. Asun Japanissa ja taalla sita on ihan normaalisti musiikkiliikkeissa saatavilla.
Klezberg
26.07.2006 15:41:52

Niin olisin tosiaan voinut senkin mainita heti, kun oli siita saatavuudesta, tai sen vaikeudesta, puhetta. Asun Japanissa ja taalla sita on ihan normaalisti musiikkiliikkeissa saatavilla.

Jotain tuommoista aavistelinkin. Euroopassa ei ole Yamahan webbisivujen mukaan tuoteohjelmassa ollenkaan. Ja välillähän tuota ei saanut ollenkaan komponenttivaikeuksien vuoksi. Kaipa tuon jostain tilaamalla saisi, Australiassa on ainakin yksi firma joka lähettää niitä tännekin. Tosin tällä hetkellä kiinnostaa nuo aidot puupuhaltimet, mutta sitten kun naapurit hermostuvat niin täytyy taas harkita.
Baryton-B
26.07.2006 18:17:49

paljonko VL70m Japanissa maksoi ja onko mahdollista sinun avustuksella sitä saada ostettua - jos on halpa?
Baryton-B
26.07.2006 20:08:49

Kysyisin pari asiaa, kun toi kielitaito on niin surkea, eli olenko käsittänyt oikein?

Onko YAMAHA VL70-m:ssa (peruslaite) olemassa seuraavat äänet (2 x 60 ääntä):
http://www.patchmanmusic.com/yamahaVL70m.html
PATCHMAN MUSIC VL70-m VOLUME 1
PATCHMAN MUSIC VL70-m VOLUME 2

Ja jos ostaa seuraavalla sivulla olevan mikropiirin (PATCHMAN TURBO VL) saa seuraavat äänet (2 x 128 ääntä):
http://www.patchmanmusic.com/turbovl.html
PATCHMAN MUSIC TURBO VL Preset 1 Bank
PATCHMAN MUSIC TURBO VL Preset 2 Bank

Melko kalliiksi tulee, jos noi kaikki haluaa.

Toinen kysymys:
EWI4000s:ssä on kovin hiljaiset äänet vaikka volyymiasetukset säätää maksimiin (30). Saako VL70-m:n avulla ne voimakkaammaksi, eli miten pitkälle sen volyymisäätö riittää? Toinen vaihtoehto on ostaa kuulokevahvistin.
Klezberg
26.07.2006 20:30:16

Onko YAMAHA VL70-m:ssa (peruslaite) olemassa seuraavat äänet (2 x 60 ääntä):
http://www.patchmanmusic.com/yamahaVL70m.html
PATCHMAN MUSIC VL70-m VOLUME 1
PATCHMAN MUSIC VL70-m VOLUME 2

Nämä on kyllä Patchmanin Matt'n myymiä soundipankkeja, eivät Yamahan presettejä. Peruslaitteessa pitäisi olla 256 ääntä valmiina (preset), mutta niistä minulla ei ole tarkempaa tietoa. Ja tuo turbochip sitten on Patchmanin myymä piiri joka korvaa nuo 256 presettiä. Jos hankkisin itse VL70m:n, niin hankkisin siihen myös tuon turbochipin, mutta tuskin noita yllämainittuja volumeja.

Ja jos ostaa seuraavalla sivulla olevan mikropiirin (PATCHMAN TURBO VL) saa seuraavat äänet (2 x 128 ääntä):
http://www.patchmanmusic.com/turbovl.html
PATCHMAN MUSIC TURBO VL Preset 1 Bank
PATCHMAN MUSIC TURBO VL Preset 2 Bank

Melko kalliiksi tulee, jos noi kaikki haluaa.

VL70m ei ole aivan halpa värkki, mutta käsittääkseni on kyllä ihan omaa laatuaan näissä hommissa.

Jos pystyt pyörittämään softasynaa tietokoneella, kannattaisi ensi alkuun kokeilla Milestones-nimistä trumpettisynaa, jonka pitäisi olla ilmainen. Kun vaan muistaisin mistä päin nettiä sen löytää.
Baryton-B
27.07.2006 22:50:58

Jos pystyt pyörittämään softasynaa tietokoneella, kannattaisi ensi alkuun kokeilla Milestones-nimistä trumpettisynaa, jonka pitäisi olla ilmainen. Kun vaan muistaisin mistä päin nettiä sen löytää.

Onhan minulla musasoftia hyllyt väärällään. mm. Bandstand, jonka kautta olen kokeillut soittaa. Siihenhän saa valittua paljon soittimia, mutta en pidä sen trumpetin äänestä. Sitäpaitsi ääni tulee kuulokkeisiin viiveellä joten hommasta ei ole mitään iloa. En tiedä mistä viive johtuu. Cubasessa (tai Nuendo 3) ne soi ihan hyvin.

Juuri opin muokkaamaan EWI:n pankkia ja siirtämään sen soittimeen. Pankki on kooltaan 21 kt ?? Tuollaisistako pitäisi jotain maksaa? Soittimessahan ei ole sampleja vaan kaksi oskilaattoria, jonka aaltomuotoja muokataan. Sen voi tehdä itsekin, tosin vaatii pirusti kokeiluja. Imuroin eMulella EX5R_VOL1 'pankin', joka on saman suuruinen, eli periaate on sama. Tiedosto siis pyörittelee ne napit uusiin asentoihin, vai olenko käsittänyt oikein?

Tuollaista tiedostoako se Matt nyt muokkailee EWI ver. 2.0 varten kuukausitolkulla?
Klezberg
28.07.2006 10:05:08 (muokattu 28.07.2006 11:05:16)

Juuri opin muokkaamaan EWI:n pankkia ja siirtämään sen soittimeen. Pankki on kooltaan 21 kt ?? Tuollaisistako pitäisi jotain maksaa? Soittimessahan ei ole sampleja vaan kaksi oskilaattoria, jonka aaltomuotoja muokataan. Sen voi tehdä itsekin, tosin vaatii pirusti kokeiluja. Imuroin eMulella EX5R_VOL1 'pankin', joka on saman suuruinen, eli periaate on sama. Tiedosto siis pyörittelee ne napit uusiin asentoihin, vai olenko käsittänyt oikein?

Tuollaista tiedostoako se Matt nyt muokkailee EWI ver. 2.0 varten kuukausitolkulla?

Tuo tiedoston koko tuntuu oikealta suuruusluokalta syntetisaattorin soundipankille ja se tosiaan sisältää synan parametrit kullekin äänelle. Jos on aikaa niitä voi itse viritellä, ja olen sellaista joskus tehnyt, mutta varsinkin kylmiltään se vaatii paljon aikaa. Matt on erikoistunut tekemään noita juuri puhallinohjaimille.

Tuskin häneltä kuukausia tuohon hommaan menee, mutta taitaa hänellä olla muutakin hommaa, kuten pyörittää sitä kauppaa ja tehdä soittokeikkoja. Minä ja muutkin ovat kyselleet myös puhallinohjaimelle viritettyä soundipankkia Fantom-XR:lle, pitäisi olla hänelle helppo homma koska XV-sarjalle on jo, alustavasti lupailikin mutta eipä ole kuulunut.

EDIT: ja eipä noista ole pakko maksaa jos ilman pärjää tai tekee itse. Kun sain yllättäen hankittua käytettynä WX7:n, ja piti päästä sitä kokeilemaan, niin maksoin ilomielin valmiista soundipankista SY77:lle jotta pääsin heti soittelemaan. Vaikka olenkin 15 vuotta sitten itsekin harrastanut syntikan soundien tekemistä. Fantomin soundeja olen sitten itsekin virittänyt puhallinohjaimelle, vähän vaihtelevin tuloksin.
Baryton-B
30.07.2006 21:32:51

EDIT: ja eipä noista ole pakko maksaa jos ilman pärjää tai tekee itse. Kun sain yllättäen hankittua käytettynä WX7:n, ja piti päästä sitä kokeilemaan, niin maksoin ilomielin valmiista soundipankista SY77:lle jotta pääsin heti soittelemaan. Vaikka olenkin 15 vuotta sitten itsekin harrastanut syntikan soundien tekemistä. Fantomin soundeja olen sitten itsekin virittänyt puhallinohjaimelle, vähän vaihtelevin tuloksin.

En oikein ymmärrä tuon Patchman Music:n idelogiaa. Ne ei myy esim. VL70-m USA:n ulkopuolle jos sinnekään, mutta myyvät sen mikropiirin ja senkin (tai jotain muuta softaa) alennuksella niille, jotka ovat ostaneet sieltä jotain?

Miten saisin sen ostettua mikropiireineen halvimmalla? Oletko sinä sen puljun 'asiakas'? En tiedä vielä ostaisinko sen, mutta sormet syhyää. Pitää opetella ensin soittamaan :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)