Aihe: Huuliharpuista
1 2 3
pitkätukka
11.09.2003 23:16:33 (muokattu 11.09.2003 23:17:06)
Itselläni on Hohner Golden Melody C.
http://www.harpdepot.com/productdetail/~model/542~/d.html
Komea ja kelpopeli.

Edit: Maksoi muistaakseni 20e ja ostin myös Millbrookista.
Vilho
12.09.2003 16:45:33
Lähteekö hyvät soundit? Ainakin mukavannäköisesti muotoiltu. Tolleen pyöreesti, kun taas Special 20 on aika suorakulmio. Täytyypä joskus kokeilla..
pitkätukka
12.09.2003 18:29:43
Pakko myöntää, että melkoinen aloittelija olen, eikä ole vertailukohteita muista huuliharpuista. Kyllä tuosta ainakin vielä ääntä lähtee.
kalkkuna
12.09.2003 19:03:37
Mulla on hohner/silverstar c-harppu ja kaikki musiikki kuullostaa vaan niin helvetin ... iloiselta!

Mitä teen väärin? Bluessiahan teidän mukaan juuri soitetaankin c-harpulla?

Hä?
Väärä tekniikka?
Vilho
13.09.2003 11:58:29
En tiedä mistä toi mahtais johtua. Joku viisaampi osaa varmaankin vastata. Ite oon ihan alottelija tasolla. Hyvä kun yksittäisen sävelen saan ulos harpusta. Millä tyylillä te soitatte yksittäisen sävelen? Mikä ois helpoin? Mä oon yrittäny harjotella tota kielitekniikkaa..
pitkätukka
13.09.2003 16:49:08
Itse saan sen parhaiten kieli rullalla -tyylillä, vaikka sitä tuolla yhdellä nettisivulla sitä käsketäänkin olla käyttämättä.
noir
13.09.2003 22:53:42
En tiedä mistä toi mahtais johtua. Joku viisaampi osaa varmaankin vastata. Ite oon ihan alottelija tasolla. Hyvä kun yksittäisen sävelen saan ulos harpusta. Millä tyylillä te soitatte yksittäisen sävelen? Mikä ois helpoin? Mä oon yrittäny harjotella tota kielitekniikkaa..

Yksittäisen sävelen soitan puristamalla suuni sen reiän kokoiseksi. Kielelläkin olen toki peittänyt.

Kielen avulla saa mielenkiintoisia kombinaatioita aikaan, esim. neljästä reiästä kaksi keskimmäistä peittää kielellä. Kokeilkaa, leikkikää.
Kyllä, olen nähnyt PMMP:n livenä.
Swing
12.10.2003 01:00:54
Mulla on hohner/silverstar c-harppu ja kaikki musiikki kuullostaa vaan niin helvetin ... iloiselta!
Mitä teen väärin? Bluessiahan teidän mukaan juuri soitetaankin c-harpulla?

Jos on C-bluesharppu, niin sillä soi blues G-stä (menihän se näin, on yö enkä viitsi kokeilla?). Iloisuus kyllä katoaa kun alat puhalteleen tuolta pohjalta.
Eli jos haluaa soittaa kitaralle sopivasti E:stä, pitää olla A-bluesharppu. Mutta onks toi sun Hohner sellainen pieni bluesharppu vai joku isompi?
The Boss
14.10.2003 16:40:46
Tiettekö millä harpulla Springsteen soittelee on nimittäin tosi nätti ääni siinä sen harpussa.
Tai edes mihin sävellajiin kuuluu?
Hallelujah Rock 'N' Rollah
Vilho
16.10.2003 14:37:16
No niin! Nyt oon jo vähän edistynyt ja onnistuu noi yksittäiset sävelet ja pari kipalettakin. Mutta sellanen ongelma tuli, että tavallisen C-asteikon saan soitettua hyvin (siis sen keskialueen) mutta sitten kun pitäisi soittaa ylä C:hen, niin ei harppu oikeen tunnu soivan. Ei imu- eikä puhallussävelillä.
Täytyykö vaan soitella enemmän, jotta noi rupeis soimaan kunnoilla..? Vai mikähän jeesais?
noir
16.10.2003 16:41:40
- - sellanen ongelma tuli, että tavallisen C-asteikon saan soitettua hyvin (siis sen keskialueen) mutta sitten kun pitäisi soittaa ylä C:hen, niin ei harppu oikeen tunnu soivan. Ei imu- eikä puhallussävelillä.
Täytyykö vaan soitella enemmän, jotta noi rupeis soimaan kunnoilla..? Vai mikähän jeesais?

Veikkaisin kyseessä olevan väärä puhallustekniikka. Käytännössä siis puhallat liian hiljaa, tai liian kovaa, tuppaavat nimittäin korkeammalla olemaan krantumpia.

Näin siis minun mielestäni.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
d-e
23.10.2003 12:02:20
Tännehän näyttää olevan hyvä vastailla tietämättä aiheesta
oikeestaan mitään....samat asiat voisi varmaan kysellä
tuolla "roots"-osastolla.No jotain osaan sanoa eli tuo blues-
harppu on usein ns.kromaattinen harppu eli nimi jo sanoo
mistä on kysymys.Ja kun c-harpulla soitat niin kitaralla kompataan g:stä jne...senkin tiedän että monet koirat alkavat ulvomaan kun kuulevat huuliharpun ääntä...toi oli
ehkä tärkein tieto koko muusikoden netissä ikinä...; ) ...
noir
23.10.2003 16:22:43 (muokattu 23.10.2003 16:23:06)
Tännehän näyttää olevan hyvä vastailla tietämättä aiheesta oikeestaan mitään....

Totta.

- - eli tuo blues-harppu on usein ns.kromaattinen harppu eli nimi jo sanoo mistä on kysymys. - -

Käsittääkseni ei. Korjatkaa ihmeessä, ellen ole oikeassa.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Swing
30.10.2003 00:31:34
eli tuo blues-
harppu on usein ns.kromaattinen harppu eli nimi jo sanoo
mistä on kysymys.Ja kun c-harpulla soitat niin kitaralla kompataan g:stä jne...

Mun mielestä blues-harpuksi kutsutaan sitä ihan pientä, jossa on duuriasteikko, ja päissä vähän sälää. Kyllähän bluesia toki soitetaan muillakin harpuilla.
Kun ottaa C-bluesharpun, niin sillä soittelee G-stä bluesia. Eli siis komppaa G-stä ja pitää G:tä perussävelenä. Blues-skaalan sävelet G:ssä on G, Bb, C, D, F. Toi Bb ei kuulu C-duuriin (eli ei löydy C-bluesharpusta), ja homma hoidetaan imeskelemälllä H Bb:hen.
d-e
30.10.2003 08:04:31
halusinkin vain hiukan sekoitella pakkaa...ainakin kaikkien
blues harpistien äiti Little Walter käytti aika paljon kromaattista harppua.Yhdestä ja samasta sävellajista ei kai
kukaan jaksa kauaa veivata (vai...?) - harpisteilla onkin usein
keikoilla pieni laukku pullollaan soittimia.Mikiksi Astatic ja
vahvistimeksi esim. Fender Pro Jr. - ja sinisiä säveliä kehiin...
Swing
30.10.2003 19:52:46
harpisteilla onkin usein
keikoilla pieni laukku pullollaan soittimia.

Mistä tuli mieleeni että katselin kerran kun Bloodshot Eyes:in laulaja-harpisti pakkasi tuota laukkuaan, ja huomasin siinä pienen pullon. Mietin, että mikä ihmeen pullo, kun en ole ikinä kuullut että harppuja esim. rasvattaisiin. Aikani mietittyäni tiedustelin asiaa artistilta. Vilkaisi kulmiensa alta ovelasti ja sanoi: "taskumatti".
chief
02.02.2004 12:05:32
Hep!
Löytyipi tuossa viikonloppuna pari ilmeisen pätevää harppua. Molemmat M.Hohnerin tekosia, toinen on ECHO (Bell metal reeds) C-duuri/A-molli ja toinen on Super Chromonica C. Näissä sitä pohtimista riittää. Täytyypi vilkuilla tuolta harmonicalessons.comista ohjeita. Aika kivoja soittimia ovat nuo.
A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe".
Robert
02.02.2004 13:21:09
Miksi E-harpussa on f-sävel? Miksei se ole fis?
En nyt keksi mitään hyvää allekirjoitusta... Kaikilla muilla on hienoja ajatuksia ja jänniä linkkejä, mutta minulla ei ole mitään niistä...
Zarmo
02.02.2004 13:44:23

Jos joku onnistuu kertomaan, miten saisin taivutukset sujumaan, niin saa palkinnoksi kolme hurraa-huutoa.
Don´t you know there ain´t no Devil That´s just God when he´s drunk - Tom Waits
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)