Lammikkovalas 28.07.2006 19:45:48 | |
---|
Tulipahan tässä mieleen, että kuinka moni palstalaisista joutuu kärsimään samasta ongelmasta kuin minä? Oman vasemman käteni keskisormi murtui kolmisen vuotta sitten ja luutui aika totaalisen väärin, seurauksena keskimmäisen nivelen kohdalla oleva "patti" molemmilla sormen sivuilla. Onnekseni sormi toimii lähes täydellisesti, eikä sormen liikerata ole tavallista suppeampi. Pystyn siis näppäilemään silläkin sormella aika nopsaan. Kertokaa omia kokemuksianne siitä, kuinka sormen/sormien murtuminen on vaikuttanut soittoonne jos ollenkaan? I broke my G-string while fingering A minor |
Nelikielipiru 29.07.2006 03:44:11 | |
---|
Mulla murtu oikean käden nimettömän keski nivel ja luutui aivan päin sitä itteänsä, siinä on nyt aivan karmean kokoinen pahkura eikä sitä voi käyttää soitossa yhtään koska se ei liiku normaalisti. Joskus opettelin oikean käden kolmella sormella a'la Harris mutta nyt se on vaan tiellä ja jos tulee kylmä niin siinä ei meinaa veri kiertää nivelestä eteenpäin. Aikas ilkikurinen on tuo peijooni. Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara. |
Ihme Basisti 29.07.2006 13:31:26 | |
---|
oikean käden kolmella sormella a'la Harris 'Arry soittaa kahel. |
iron10 29.07.2006 15:47:07 (muokattu 29.07.2006 15:48:05) | |
---|
'Arry soittaa kahel. Näin on.. nimetön heiluu vaan mukana periaatteessa kolmella, ku steve käytää sitä peukkuukin. |
J.Hollström 29.07.2006 16:01:43 | |
---|
Varsinaisesti sormia ei ole murtunut, mutta melkein kaikki muut luut kädestä kyllä. Viimeinen tarpaturma särki vasemman käden veneluun, joka oli kipsaajan mukaan työtävieroksuvan toivevamma. 9 vko:a minimissään kajahtaa saikkua. On kuulemma niin hidas paranemaan ja tämän linkin perusteella ei välttämättä parane ollenkaan: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=3164764 Minulla soittohommia haittasi ainakin kipsin kanssa, mutta kyllä minä silläkin rimpuilin heti kun sormet alkoivat heilumaan, mitä nyt pahimmat jatsisoinnut jäi ottamatta. http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/Megajamit/jukipade.jpg/full Nyt en ainakaan tietoisesti ole havainnut sen haittaavan soittamista. |
MikkiHiiri 29.07.2006 17:08:03 | |
---|
Mulla on murtunut sormi skimbaillessa kahdesti, kerran pikkusormi ja kerran etusormi, en muista kumpi mistäkin kädestä. Molemmat sormet lastoitettiin aikanaan ja toimivat nykyisin ok. Mutta tarinan opetus on se, että jos sormet ovat liian pitkään lastassa liikkumattomina, niistä voi mennä liikuntakyky lopullisesti. Ensimmäisen murtuman jälkeen sormen liike palautui vasta pitkän ja tuskallisen kuntoutuksen kautta. Kun sitten toinen sormi murtui, olin viisaampi. Kysyin asiaa lääkäriltä ja hän sanoi, että ei haittaa, vaikka lastan ottaa välillä pois ja liikuttaa varovasti sormea. Se sormi kuntoutuikin sitten huomattavasti paremmin. Mutta siis, kannattaa olla tarkkana ja kysyä asiaa tarvittaessa erikoilääkäriltä. Viikkojen kipsaus tai lastoitus ei ole välttämättä hyväksi. |
Nunez 29.07.2006 23:55:12 | |
---|
Skeittauksessa ovat molemmat peukut taittuneet tai vääntyneet pari kertaa. Onneksi ovat aina parantuneet kuntoon. Släppäily ei oiken tuolloin luonnistu. |
enary 30.07.2006 00:02:08 | |
---|
mulla ei ole mitään murtunut, mutta vasemman käden lihakset tärähtivät kun ajelin pyörällä ojaan. sen jälkeen ranne oli poisotettavassa kipsipakkauksessa yli kuukauden, koska sitä ei kestänyt pyörittää sivusuuntaan eikä liikuttaa millään tavalla. silloin yritin sitten soitella eikä siitä tullut mitään paketti kädessä ja ranteeseeen sattui liikaa, jos paketin otti pois. sen jälkeen kitara ja basso on roikkuneet kauniisti mahan päällä, kun ranne ei kestä pitkäaikaista rasitusta kun soittaa. hyvät ihmiset, opetelkaa ajamaan pyörällä! Bassoni on yleensä lyömäsoitin. |
mz 30.07.2006 12:50:28 | |
---|
...ja luutui aika totaalisen väärin, seurauksena keskimmäisen nivelen kohdalla oleva "patti" molemmilla sormen sivuilla. Heh, ilmankos mä en saa mun sormista mitään järkevää irti, kun mun sormet on jo rakenteellisesti sellaset että kaikki keskinivelet ovat "pattimaisesti" ulkonevia :) samaan liittynee se, että ne kaikki taipuvat "yli". Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit etkä antanut paremmin bassonsoittoon soveltuvia nakkeja... Shit is shit. Nothing more, nothing less. |
Jimoleon 30.07.2006 18:11:56 | |
---|
Näin on.. nimetön heiluu vaan mukana periaatteessa kolmella, ku steve käytää sitä peukkuukin. Tässä vaiheessa olis paikallaan sanoa että peukalo ei ole sormi ;) "The secret of success is knowing who to blame for your mistakes" |
Näin on.. nimetön heiluu vaan mukana periaatteessa kolmella, ku steve käytää sitä peukkuukin. Ei Ei hyvät herrat.. arry soittaa pelkästään etusormella ja nimettömällä ja esim.number of the beastin alussa on käytössä vaan keskisormi ja nimetön. bassolinjaa jo 22 vuotta... |
omarklah 30.07.2006 19:19:51 | |
---|
70-luvulla murtui oikean käden pikkusormi vapaa-ajalla kesken kuukauden kapakkarundin. Se ei soittoa haitannut, mutta käsi piti kipsata kyynärpäähän saakka. Lääkärin kanssa kipsi muotoiltiin niin, että kolme sormea jäi käytettäväksi ja pikkusormi könötti kipsin avulla pystyssä. Muistaakseni 7 iltaa soitin silloin kipsi kädessä. Muistoksi jäi patti niveleen. Ei muita murtumia. Onneksi. Koputan vielä puuta. Tää sit sanois tälleen... |
iron10 30.07.2006 20:18:27 | |
---|
Ei Ei hyvät herrat.. arry soittaa pelkästään etusormella ja nimettömällä ja esim.number of the beastin alussa on käytössä vaan keskisormi ja nimetön. niin niin tottakai. TARKOITAN esim introja: clansman , no more lies lightning strikes twice, journeyman, to tame a land. nuissa se käyttää peukaloa ja etusormea, turha väittää vastaan kun se käyttää, jos ette usko kahtokaa vähän videoita. muutenhan 'arry soittaa kaiken 2 sormella. ja nimetöntä se ei kyllä käytä. |
esukki 30.07.2006 23:15:28 | |
---|
Hmm tässähän on kaks keskustelua päällekkäin. Toiset puhuu murtuneista sormista(Joka on topicin aihe) ja toiset `arryn soittotekniikasta jolle käsittääkseni löytyy omakin topic. Mut ei se mitn! Jatkakaa... http://www.last.fm/user/Esukk1/ |
TiMiTheShiT 01.08.2006 20:20:09 | |
---|
Joskus hyvin nuorena about 6v taisi muruta tuo meikäläisen vasen pikkusormi, kun isoveli ennen kouluun lähtöä veivasi sen uuteen uskoon :D No juu anyway. Välillä se on puutunut nytten se on vähentynyt veikkaisin että sillä on jotain yhteyttä ja muutenkin sormi on hiukan enemmän ulottuva kuin muut vähän ulospäin kallellaan juurikin murtuma kohdasta. Ei niin haittaa tuosta kyllä ole ollut. Poutatorvi keikat, musiikkinäytteet yms. tekeleitämme on myös demostudiossa Fishbone Soldier #1 |
beissi man 01.08.2006 20:54:13 | |
---|
Tulipas vasta nyt mieleen että oikean käden etusormen yli luisteltiin kun olin 7-8v. Tuloksena sormen nivelside poikki ja turvotusta on vieläkin monen vuoden jälkeen mutta soittoa ei haittaa pätkääkään |
3108 03.08.2006 11:31:07 | |
---|
Tässä vaiheessa olis paikallaan sanoa että peukalo ei ole sormi ;) Eipä tietenkään ole, mutta mistä se kymmensormijärjestelmä sitten on saanut nimensä? Eipä ole sormia murtunut, mutta reilu vuosi sitten kolautin vasemman käden isompaan niveleen epähuomiossa vasaralla (naulat loppui) ja siinä on vieläkin keskisormen puolella pullistuma mikä ei ole täysin kivuton jos pitää enempi voimaa käyttää. Pari kuukautta haittasi soittamista tapahuman jälkeen, mutta nyt ei tunnu enää missään :) |
Nelikielipiru 03.08.2006 11:43:06 | |
---|
Eipä tietenkään ole, mutta mistä se kymmensormijärjestelmä sitten on saanut nimensä? Se onkin oikeasti kahdesansormijärjestelmä, hallituksen kusetuksia tuo kymmensormijärjestelmä ettei ihmiset tajuaisi että olemme vaan kahdeksan sormisia ja tämä sen takia että pysyisimme evoluution huipulla ruokaketjussa.. Käviskö tällänen? Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara. |
jjylli 03.08.2006 11:53:59 | |
---|
mun vasemman käden pikkusormi murtui vuonna 89 (fractura digiti manus v5). kie von hertzen soitti kolme keikkaa bassolla mua tuuraten. jengit kysy että saitko kenkää, ja sano että se se onkin kova se kinkkarien uus basisti. niiden harmiksi en saanut.. se on kyllä ihan paska se sormi. nivel jotenki lukkiutuu. kyllä mä punkkii soitan vielä jotenki. ainaki yritän.. |
kake313 18.08.2006 23:55:14 | |
---|
Mulla murtu vuoden sisään kaks kertaa vasemman käden pikkurilli. Sormi on nykyään vähä vino mutta toimii kuitenkin. Silloin ärsytys oli suuri kun joutui n.kuukauden olemaan soittamatta. (huom. yht. 2 kuukautta) PAAT PULUU!!! |