PL 30.10.2003 15:56:40 (muokattu 10.12.2003 09:43:14) | |
---|
.................. |
P2 30.10.2003 16:13:13 | |
---|
Eikun etsimään sopivasti mutkalla olevia puita tai oksanhaaroja.
Hoho, nyt meen naapurin mettästä kaatelee pari kivaa vaahteraa yms. Taitaa tulla sanomista... |
Congi 30.10.2003 16:36:24 | |
---|
Mä taas olen saanut sellaisen käsityksen että yhdestä puusta, lapa taivuttamalla, tehty kaula olisi huomattavasti kestävämpi kuin kaula jossa on liimattu lapa. Siitä taas en tiedä yhtään kuinka se lavan taivuttaminen tapahtuu. Rautia kuitenkin muistaakseni ainakin käytti tuota taivutusmetodia. Eikö tavallinen liimakaula sitten kestä normaalikäyttöä? Millaiseen käyttöön se sun kaula sitten menee? T.Congi |
Hammer Of The Gods 30.10.2003 16:50:25 (muokattu 30.10.2003 16:50:40) | |
---|
Eikun etsimään sopivasti mutkalla olevia puita tai oksanhaaroja. "Lauri-poika metsäss' häärii, Katselevi puita väärii, Mäyränä nummia tonkii." No eikös tuosta saisi aika upean näköisen ihan perus viilutekniikalla. Vaaleata koivuviilua ja jotain tummempaa, vaikkapa pähkinäpuuta, niin tosi hienoa jälkeä luulisi tulevan! Mitä helpommin, sitä helpommin! |
Velli 30.10.2003 18:07:32 | |
---|
Eikö tavallinen liimakaula sitten kestä normaalikäyttöä? Kyllä kait, mutta valitettavan usein oon kuullut juttuja joissa kaula on liitoskohdasta napsahtanut katki kun kitara on kaatunut tai joskus jopa vain kolahtanut vähän reilummin seinään. Perfektionistina uskon lisäksi että se yhdestä puusta tehty kaula vaikuttaa soundiinkin parantavalla tavalla; vaikkakin ehkä vain mikroskooppisesti ja ei korvin kuultavissa olevasti mutta kuitenkin =). |
vrajala 31.10.2003 00:04:00 | |
---|
Mä taas olen saanut sellaisen käsityksen että yhdestä puusta, lapa taivuttamalla, tehty kaula olisi huomattavasti kestävämpi kuin kaula jossa on liimattu lapa. Siitä taas en tiedä yhtään kuinka se lavan taivuttaminen tapahtuu. Rautia kuitenkin muistaakseni ainakin käytti tuota taivutusmetodia. Häh? Olisiko niin, että lapa kääntämällä? Ei sitä kyllä voi taivuttaa, ainakaan täyspaksuna. Vaikka vaahtera taipuukin höyryttämällä ihan mukavasti, niin kovinkaan jyrkkää kulmaa siten ei saa. Tietysti jos taivuttaa paksumman kipaleen ja sahaa sitten turhat pois. Ei välttämättä mahdotonta mutta... En ooo koskaan kuullut, että kääntämällä liimattu lapa olisi hajonnut liimauksestaan. Yleensäkin liimasaumat kestävät paremmin kuin puu. |
Kyllä kait, mutta valitettavan usein oon kuullut juttuja joissa kaula on liitoskohdasta napsahtanut katki kun kitara on kaatunut tai joskus jopa vain kolahtanut vähän reilummin seinään. Perfektionistina uskon lisäksi että se yhdestä puusta tehty kaula vaikuttaa soundiinkin parantavalla tavalla; vaikkakin ehkä vain mikroskooppisesti ja ei korvin kuultavissa olevasti mutta kuitenkin =). Näistä on nyt hiukan vaikeaa seurata mikä on kaulan ja mikä lavan liitos... Lavan liitoskohta ei (oikein tehtynä) edes osu otelaudan pään/lavan tyven liittymäkohtaan, vaan jää kokonaan otelaudan alapuolelle tai lavan alueelle. Mäkin oon usein kuullut notta lavan liittymäkohta murtuu, mutta se ei ole se liimaliitos vaan liian ohueksi jätetty tyvi joka särkeytyy. Kannattaa miettiä sellasen voluten? (mitämahtaaollasuomeksi) tekemistä. Ne eivät hyvin tehtynä vaikeuta soittoa mutta lisäävät huomattavasti lavan liittymäkohdan (ei liitoksen:) kestoa. |
Juzzu 31.10.2003 06:44:10 | |
---|
Kannattaa miettiä sellasen voluten? (mitämahtaaollasuomeksi) tekemistä. Ne eivät hyvin tehtynä vaikeuta soittoa mutta lisäävät huomattavasti lavan liittymäkohdan (ei liitoksen:) kestoa. Tuossa Gibsonin näkemys volutesta 70-luvun Lesterissä: http://i21.ebayimg.com/03/i/00/bf/80/58_3.JPG Tuollainen kaulan taivuttaminen on täysin huuhaata! :o) Ei sitä kaulaa taivuteta, vaan se jyrsitään yhdestä palasta (esim Pauleissa) - saumaa ei tietenkään ole mutta syiden suunta ei siis lavassa ole enää sama kuin kaulassa. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
Hammer Of The Gods 31.10.2003 07:43:57 (muokattu 31.10.2003 07:44:23) | |
---|
Edit: Eiku ei mithän, en ossaa... Mitä helpommin, sitä helpommin! |